Nog meer partners van personen met ASS?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:19

Ja ik. Mijn man heeft ASS. Ik zal later even uitgebreider reageren.

Edit; TS, lees je eens in in theory of mind en executieve functies. Afgaande op jouw verhaal loopt je man daarop vast. Vooral tom. Interessant om je eens in te verdiepen denk ik.
Laatst bijgewerkt door Goof op 22-11-18 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt


Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Nog meer partners van personen met ASS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:44

Nee het is geen boek, het is 1 van de theorieën achter ASS. Je zult op google genoeg kunnen vinden en er zijn talloze boeken over.


Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:11

Shadow0 schreef:
Theory of mind heeft overigens wel ook een aantal keerzijden, en het gaat deels ook gewoon om afstand tot wat het meest voorkomend is.
Oftewel: veel mensen zonder AS zijn echt niet zoveel beter in het zich verplaatsen in de ander, alleen, als zij gewoon vanuit zichzelf redeneren ('ik wil dit, dus de ander zal het ook wel willen') hebben ze het vaker goed.
Maar in een relatie ben je met z'n tweeen en is de een exact zoveel van het gemiddelde verwijderd als de ander. De persoon met AS heeft het dus niet meer of minder fout dan de persoon zonder... er hoeft dus ook niet eenzijdig aan 1 persoon gesleuteld te worden, er moet samen gekeken worden naar wat samen werkt in de relatie.

(Dat viel me bv op bij deze uitspraak: "Ik heb hem denk ik wel duizend keer uitgelegd dat hij dingen kan aangeven, als hij het niet begrijpt of merkt dat er iets niet klopt en dat k hem dan met alle liefde uit wil leggen wat er gaande is maar dat doet hij niet."
Maar ten eerste is het vaak een onmogelijke opgave om aan te geven wat je niet begrijpt, omdat je dat vaak pas kunt aangeven als je het wel begrijpt: je ziet niet wat je niet ziet, maar daarnaast stelt het de niet-AS-visie als meer kloppend voor: jij vertelt, hij moet het aannemen. Maar daar zit ook de andere kant op niet zoveel 'verplaatsen in de ander' in. (En het nare aan de ToM-theorie is dat het makkelijk aan een zijde neergelegd wordt.)


Het hele verhaal gaat sowieso niet om goed en fout, maar wel om anders denken en beperktere manieren van denken.
Theory of mind is het bewustzijn van je eigen denken en dat van een ander, het kunnen inleven in anderen, empathisch zijn. De basis dus eigenlijk van gedrag en communicatie.
In het geval van ASS werk je nooit aan 1 persoon. Vanuit onze methode werk ik via een zogenaamd dubbelspoor, dat betekent dat je werkt met en aan de persoon met ASS, maar ook met iedere betrokkene daaromheen zoals partner, kinderen, ouders, werkgevers, docenten etc etc. Systemisch werken, iedereen wordt erin meegenomen.
Voor TS zou het wel fijn zijn om theory of mind rustig door te lezen omdat ze dan waarschijnlijk beter begrijpt waar bepaald gedrag vandaan komt. Er is veel te verklaren vanuit tom.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, HELder, Maanon_, mariska_emke, SentiBot, xSwanHeart, YandexBot en 40 bezoekers