Galblaas operatief verwijderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Galblaas operatief verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-18 17:18

Iemand ervaring met deze operatie? Mijn galblaas zit voor 1/4 vol met galstenen, dus volgende week word deze operatief verwijderd.

Hebben jullie veel last gehad erna? Ik werk als groom/stalmedewerker dus ben erg benieuwd hoe lang erna ik weer aan het werk kan.
Mijn arts geeft aan dat ik 2 weken helemaal niks mag doen, daarna moet ik het zelf aanvoelen wat wel en niet kan, maar ik moet langzaam opbouwen. Ben ik dus niet goed in.

Graag hoor ik jullie ervaring!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:22

De mijne is er in januari uitgehaald. Met een kijkoperatie. Viel mij 100% mee. Wel wat napijn, maar in vergelijk met mijn rugoperatie een peuleschil..

RoosTaffy
Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:22

Heb die operatie een jaar geleden ongeveer gehad. Hoorde heel verschillende verhalen over het herstel.
Werd ‘s ochtends geopereerd, en rond 17:00 weer naar huis. Heb dezelfde avond nog staan koken, en de hond uitgelaten. Maar meer deed ik eigenlijk ook niet de eerste weken. Zolang ik niet hoefte te bukken, veel kracht te zetten, of tillen ging het wel..

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Galblaas operatief verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 17:47

Mijn galblaas is ook verwijderd. Ik ben toen een weekje thuis gebleven omdat je niet mag tillen en ook bukken was pijnlijk. Daarna ging het wel weer en ben ik rustig weer begonnen op mijn werk. Zeker bij lichamelijk werk zou ik echt die 2 weken wel aanhouden.

ikkedus
Berichten: 3272
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Galblaas operatief verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:10

Bij mij is het een gewone operatie geweest met een flinke wond. Ik heb er wel 2 wkn echt last van gehad. Maar ik had niet lang daar voor ook nogandere grote operatie gehad, dus duurde het wel langer.
Ik had vooral last met ademen en tillen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:17

Hier in maart van dit jaar geopereerd.

Was prima te doen. Operatie duurt anderhalf uur (tenminste, van inslapen tot wakker worden). Ik was drie kwartier later terug op zaal en mocht 2 uur daarna terug naar huis.

Ik had wel erg veel pijn in mijn rechterschouder van het gas waarmee ze je buik opblazen. Dit duurde twee dagen. Moest zelfs rechtop slapen van de pijn...

Maar verder verliep het herstel soepel. Twee weken erna was ik weer aan het werk (mocht niet eerder van mijn baas := )

Geef mijn tien van dit soort ingrepen. Ik ben zo blij dat ik van dat stomme ding af ben! Heb helemaal geen pijn meer! De stenen mocht ik mee naar huis (waren twee joekels van de grootte van een goede olijf). Ze hebben een paar maanden in de boekenkast gestaan in een potje :o

Edit: qua zwaar werk wel even uitkijken hoor... De wondjes (van een kijkoperatie) hebben echt even tijd nodig om te helen. Ik mocht zes weken niet zwaar tillen bijvoorbeeld. Mocht je onverhoopt een ritssluiting krijgen, is dat nog langer...

Anoniem

Re: Galblaas operatief verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:28

Ik heb een nacht in het ziekenhuis gelegen.
Mocht de dag erop naar huis en eerlijk, heb er behoorlijk last van gehad.
Ik reageer sowieso heel heftig op narcose ( lang moe en veel misselijk). De wonden zelf zijn betjes geheel.
Heb twee dagen last gehad van m’n schouder en buik en gewoon algemeen last.
Heb wel weken niet getild en zwaar ( stal) werk gedaan of paardgereden.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Galblaas operatief verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 16:05

Ik heb deze operatie tien jaar geleden gehad. Toen ben ik er wel best ziek van geweest, maar misschien zijn de technieken nu ook wel verbeterd.
En eerlijk is eerlijk - ik was er toch blij mee. Die galkolieken waren nou ook niet echt wat ;)
Sterkte en beterschap!