Tips om te kunnen inslapen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 12:55

Heeft iemand tips om sneller/gemakkelijker in slaap te vallen?

De laatste tijd heb ik regelmatig dat ik niet in slaap kan komen zodra ik de volgende dag iets "spannends" heb. Ik denk dan alleen nog maar "nu moet ik slapen, dan ben ik morgen fit".

Ik heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd:
- Proberen te ontspannen voor het slapen/ontspanningsoefeningen
- Geen mobiel/blauw licht voor het slapen gaan of mobiel bij bed
- Alle klokken uit het zicht
- Niet te warm in de kamer
- Gedachten opschrijven/verzetten en dan opnieuw proberen te slapen
- Melatonine (zowel 1 t/m 3 mg per keer geprobeerd)

Het begint inmiddels behoorlijk frustrerend te worden :( soms moet ik de dag doorkomen met maar 2 uur slaap of zelfs helemaal geen slaap. De stress om niet te kunnen slapen de dag voor een belangrijke afspraak, begint al meerdere dagen van te voren..

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip?

Anoniem

Re: Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:58

Mindfulness :j dit kun je zelf op pakken met een app of bodyscan zoeken op YouTube, maar als dat niet voldoende is, kun je ook kijken of je iets van een cursus kunt volgen.

Annumarie

Berichten: 370
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:00

Een paracetamolletje vlak voor je naar bed gaat! Word je heerlijk rustig van...

JackenJill
Berichten: 341
Geregistreerd: 10-12-05

Re: Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:04

Lees het boekje 'Slaaplessen' van Francis Lanen-de Haan. Ik ga volgende week beginnen aan de bijscholing 'Slaap' bij haar, en heb al heel wat huiswerk achter de rug inmiddels. Waaronder dit boekje. Boekje is geschreven voor de patiënt met slaapproblemen. Makkelijk te lezen en er staan erg goede tips in. Mocht je vragen hebben, kun je me een pb sturen. Maar ik moet nog aan de bijscholing beginnen. ;)

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:07

Acceptatie.

Ik heb me ook wel eens verschrikkelijk opgewonden over slecht slapen. Als gevolg daarvan werd het alleen maar erger.

Nu haal ik mijn schouders op en bedenk ik: Ach, dan ben ik morgen wat vermoeider. Slaap ik daarna wel wat beter.

Als je druk legt op slapen, wil het niet...

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:11

Ik zou willen dat ik de passende tip heb, maar als ik eenmaal mijn hoofd op mijn kussen leg dan ben ik weg. Wel probéér ik voor het slapen nog te lezen, maar een halve bladzijde is een uitdaging. Vaak ben ik dan al met boek en al in slaap gevallen. Misschien helpt een boek lezen voor jou voor het slapen gaan?

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:12

Ik zweer bij de melatonine pilletjes van de Kruidvat anders duurt het het hier ook een eeuwigheid. Slaap ook beter door dan.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:23

JackenJill schreef:
Lees het boekje 'Slaaplessen' van Francis Lanen-de Haan. Ik ga volgende week beginnen aan de bijscholing 'Slaap' bij haar, en heb al heel wat huiswerk achter de rug inmiddels. Waaronder dit boekje. Boekje is geschreven voor de patiënt met slaapproblemen. Makkelijk te lezen en er staan erg goede tips in. Mocht je vragen hebben, kun je me een pb sturen. Maar ik moet nog aan de bijscholing beginnen. ;)


Staat daar meer in dan 'zorg voor een goede slaapomgeving en drink gaan koffie of ga niet sporten voor het slapen'?

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:35

Yoga nidra geleide slaapmeditatie werkt voor mij heel erg goed. Gewoon te vinden op YouTube, oortjes in en slaap heerlijk

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:35

Lezen werkt erg goed hier. En dan het boek pas wegleggen als ik echt moe bijna in slaap val. Gaat prima.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:36

Ben je bekend met ASMR? Staan enorm veel filmpjes van op Youtube, ik kijk ze altijd als ik niet kan slapen en ben 30 minuten later heerlijk in slaap.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:39

Ik keek vannacht om half 3 nog naar het plafond, en wat het beste werkt is accepteren helaas, hoe drukker ik me maak hoe slechter ik slaap.
Dus ben ik nog wakker om 2 uur? Boeiend, alle goedbedoelde adviezen de deur uit en ik doe wat goed voelt.
Beetje op de ipad neuzen, gewoon liggen, of ik ga op mijn spijkermatje liggen.
Is dat niet wat voor je?
Google eens op flowee matje, klinkt gek maar voor mij kan het enorm helpen in slaap te komen en zo duur zijn ze niet.
Vlak voor ik wegval trek ik dat ding onder mijn rug weg, ik leg hem zo dat ik met mijn hoofd nog op mijn kussen lig.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:43

Annumarie schreef:
Een paracetamolletje vlak voor je naar bed gaat! Word je heerlijk rustig van...


Hoe dan? Paracetamol heeft helemaal een rustgevende werking en ook niet als bijwerking.
Tenzij je een heel pakje neemt. Wat uiteraard een heel slecht idee is, dus nooit doen ;)
Voor het placebo effect kan het wel goed werken en is het beter dan pammetjes.

Wat bij mij goed werkt is me er niet meer druk om maken. Je gaat niet dood van een nacht niet slapen en je haalt het wel weer in. Ik ga meestal gewoon lezen, bokken of eten.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:44

Valdispert rust

Werkt zowel overdag als dus voor het slapen :j

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:46

Hallo niet iedereen is hetzelfde Verootjoo.
Ik heb een vriendin die nooit paracetamol neemt, omdat ze anders echt in slaap valt en ook geen auto meer rijden kan.
Zelf wordt ik suffer van paracetamol dan van tramadol..
Paracetamol ga ik geheid rot van autorijden bijvoorbeeld, ik mijdt paracetamol ook gewoon want je hebt niks meer aan me, afwezig, suffig etc.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:58

Ik heb dit ook gehad en inmiddels een slaapgroep achter de rug,
Hun tips,
Ga elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en er uit, ook op een vrije dag.
Lig je langer als 20 min wakker in bed?
Ga iets saais doen , ik heb zelf een kleurboek gekocht.
Ga na 15 min weer naar bed.
Geen koffie na 15.00
Hopelijk heb je hier wat aan.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:21

Dit "militairen" trucje kan misschien helpen;
https://nl.metrotime.be/2018/09/06/must ... te-vallen/

Het klinkt wat stom om 10 keer "niet denken" te denken maar ik word er wel een stuk suffer van als ik niet in slaap kan komen.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:35

Bij mij helpt lezen heel goed, dan ben ik zo slaperig. Vooral Donald duckies bijvoorbeeld, geen hele spannende boeken.
En als echt niks meer helpt dan moet je een keer naar Spanje op vakantie en bij de apotheek Dormidina halen, dat werkt gegarandeerd. Ik breek ze doormidden en neem dan een halfje. Werkt als een speer.

Annumarie

Berichten: 370
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:07

verootjoo schreef:
Annumarie schreef:
Een paracetamolletje vlak voor je naar bed gaat! Word je heerlijk rustig van...


Hoe dan? Paracetamol heeft helemaal een rustgevende werking en ook niet als bijwerking.
Tenzij je een heel pakje neemt. Wat uiteraard een heel slecht idee is, dus nooit doen ;)
Voor het placebo effect kan het wel goed werken en is het beter dan pammetjes.

Wat bij mij goed werkt is me er niet meer druk om maken. Je gaat niet dood van een nacht niet slapen en je haalt het wel weer in. Ik ga meestal gewoon lezen, bokken of eten.


Tsja, ik weet niet hoe het werkt maar ik kreeg dat advies toen ik een flinke jetlag had. Geloofde er ook niet echt in maar heb uit wanhoop geprobeerd en het werkte super... denk dat het toch iets van de prikkels in je zenuwen rustiger maakt (pijnstiller werkt zo immers) waardoor het rustiger wordt in je hoofd...

Nayan

Berichten: 317
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:11

Ik ben een slechte slaper, al heel lang, maar begin dit jaar werd het echt problematisch omdat het mij uren kostte om in slaap te vallen (elke dag, maandenlang al, dus niet alleen bij 'spannende' dingen). Van alles geprobeerd, niks hielp. Toen n.a.v. een artikel in de Huffingtonpost de meditatie app 'Calm' gedownload, daar staan 'sleep stories' op en die zouden volgens het artikel GEGARANDEERD helpen. Sommige vaste gebruikers waren er na jaren nog niet achter hoe de verhaaltjes eindigden. Ik was zeer sceptisch en het eerste verhaaltje werkte ook voor geen meter, wekte alleen maar irritatie op. Tweede verhaaltje ook matig. Derde dag toch nog een laatste poging (wat heb je te verliezen) en ja hoor... Halverwege (het verhaaltje duurt 20 minuten) sliep ik. Ik heb het uiteindelijk maandenlang elke dag gebruikt en het werkte echt bijna altijd. Eigenlijk alleen niet als ik echt heel gestrest was. Toen hebben ze een andere versie (zelfde narrator en zelfde verhaal, maar nèt anders..) op de app gezet en daar ergerde ik me dood aan. Dag daarna maar zonder verhaaltje gaan slapen en niks aan de hand. Blijkbaar had ik het nodig om mijn slaapgewoontes te 'resetten' of zo? Ik heb de app nog wel op mijn telefoon staan, heel soms grijp ik er toch op terug.

Ik geloof voor dit soort dingen niet in een 'one size fits all' oplossing maar goed, ik geloofde ook niet dat er werkelijk mensen waren die niet wakker konden blijven tot het einde van het verhaal. Ik heb het einde echter maar zelden gehoord xD het is het proberen dus wel waard.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:15

Acceptatie is het toverwoord.

Al die dingen die je probeert zijn super, en kan zeker helpen. Maar accepteren dat je niet elke nacht even goed slaapt, en je daar gewoon ontspannen bij voelen kan er voor zorgen dat je uit je vicieuze cirkel breekt
. Daarnaast zorg voor een heel duidelijk ritme, elke dag op dezelfde tijd naar bed, en op dezelfde tijd er uit. Bedenk een ritueel voor de avond, waarin je ECHT ontspant. Dus niet een ritueel omdat het moet. Bedenk voor de ochtend ook een ritueel, waarin je rustig en ontspannen kan wakker worden. Dat zorgt er voor dat je uiteindelijk tot aan de wekker doorslaapt in plaats van een aantal uur eerder vol van spanning.

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:16

Lotgenoot helaas. Ik neem nu valeriaanpilletjes van de Kruitvat. Als ik echt niet kan slapen, slik ik er een paracetamol bij. Geen idee of het echt werkt, maar placebo werkt ook dus why not.
Ik denk dat een sleutel wel acceptatie is. Wat ikzelf ook nog steeds super lastig vind soms. Maar frustratie werkt averechts.
En kijken waardoor je niet goed kan slapen? Als ik veel last heb van stress bijvoorbeeld, slaap ik slechter.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tips om te kunnen inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:28

Wat voor 'spannends' gebeurt er de volgende dag dat je wakker ligt? Kun je die spanning wegnemen?

En anders; neem lekker een glas rode wijn 's avonds, slaap je heerlijk van.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 16:31

Goof schreef:
Wat voor 'spannends' gebeurt er de volgende dag dat je wakker ligt? Kun je die spanning wegnemen?

En anders; neem lekker een glas rode wijn 's avonds, slaap je heerlijk van.


Het kunnen verschillende dingen zijn, maar meestal is het zoiets als werk of een belangrijke toets voor mijn studie. Of als ik de volgende dag helemaal heb volgepland (ben echt zo'n iemand die tijd voor zichzelf nodig heeft).

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 16:32

Bedankt tot nu toe voor alle tips! Ik ga later nog even alles goed doorlezen en kijken of er iets bij zit :)

Mindfullness o.i.d., of zo'n app klinkt wel goed in ieder geval. Verder is het denk ik inderdaad grotendeels acceptatie zoals velen zeggen. Vind dat gedeelte alleen zo lastig, ik wil niet door slaapgebrek bijvoorbeeld een tentamen verpesten. (ze zeggen namelijk wel dat je door te weinig slaap vergeetachtig wordt etc..)