Wat is jouw uitlaatklep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Wat is jouw uitlaatklep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 10:53

Ik open dit topic omdat ik zelf worstel met deze vraag. Ik kan hier een lang verhaal gaan typen over mijn situatie maar dit wil ik jullie besparen en zal het in het kort even uitleggen.

In 2014 heb ik door een nare val met een paard mijn heup gebroken. Hierdoor heb ik mijn geliefde hobby ook moeten opgeven. Daar heb ik de afgelopen 2 jaar ontzettend veel lichamelijke pijn van gekregen. Continue pijn in mijn benen, heup en rug. Dit belemmert mij in alles in het dagelijks leven en is een dag te lang voor mij. Ik kan mijn werk niet meer uitvoeren en zit bijna aan het einde van het 2e jaar ziektewet ( dus krijg ik nu allerlei gesprekken over het werk wat ik nogal moeilijk vind). Ik ben altijd een buitenmens geweest en iemand die graag buiten bezig is maar dit nu niet meer kan. Ik ga naar bed met pijn en ik sta op met pijn. De afgelopen jaar heb ik veel geprobeerd om van mijn pijn af te komen. Van zware medicatie tot een revalidatie traject maar niets heeft me geholpen om van de pijn af te komen, of in ieders geval te verminderen. De artsten geven na een hoop behandelpogingen aan dat ik te jong van voor een nieuwe heup en dat ik hier 'mee moet leren leven' voor nu. Leuke dingen doen zoals een avondje op stap gaan, met vriendinnen gaan doen, naar de dierentuin etc is niet meer leuk. De pijn word zoveel erger en ik heb dagen tot weken nodig om hiervan te herstellen.

Dit is een klein onvolledig stukje van mijn situatie. Mocht je hierover meer willen weten mag je me altijd een PB sturen.

Misschien kun je het wel raden, ik als 24 jarige meid die altijd graag bezig is geweest vind dit moeilijk om te accepteren en worstelt hier nogal mee. Ik uitte mijn frustratie altijd met een lekkere buitenrit of een stukje te gaan wandelen maar dit zit er nu (op dit moment) niet in. Uit wanhoop ben ik gaan lezen, puzzelen, breien, maar dit is niks voor mij. Ook netflix kijk ik regelmatig maar dit doe ik ook niet graag iedere dag. En om nu al mijn frustratie te gaan uiten op mijn vriend? Ik denk ook niet dat hij daar zo blij van word. Iedere dag merk ik boosheid en verdriet in mij, dit wil ik graag proberen onder de knie te krijgen door een nieuwe uitlaatklep te zoeken.

Ik heb een afspraak staan met professionele hulp hierover, maar hier kan ik pas 8 januari terecht. Vandaar dat ik zelf alvast op zoek ga.
Dus, ik ben heel benieuwd naar jouw uitlaatklep. Wellicht hebben jullie tips voor mij, of kan ik er nog iets uit halen! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-11-18 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout uit titel verwijderd

Charlie_P

Berichten: 3045
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Wat is jouw uitlaapklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:00

Tekenen of schilderen? Ik kan me er helemaal in verliezen en ben zo uren verder. En je kunt je emoties er misschien in kwijt. Sterkte!

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:07

Jee wat verschrikkelijk zeg. Misschien zeg ik wel iets heel doms; maar is mennen geen optie? Op je 'goede' dagen..

Is creatief bezig zijn helemaal niks voor je, of heb je gewoon nog niet gevonden wat je echt zoekt?
Voor mij staan de paarden wel op uitlaatklep nr 1, maar verder kan ik me ook heel goed vermaken met allerlei creatief gedoe. :+
Ik hou van afwisseling dus zal nooit 2x hetzelfde maken. Op dit moment heb ik een aantal projectjes liggen:
- Tekening met pastelpotloden op pastelmat
- 'Schilder op nummer' van een foto van mijn hond
- Armband van paardenhaar
- DIY mini home [UK] DIY poppenhuisjes. Ervaringen?
- (kerst)kaarten maken

Op de planning staat nog een frontriem maken en naaldvilten.
Maar voordat het huis vol ligt met onafgemaakte projectjes, wil ik eerst bovenstaand rijtje af hebben :D

Verder heb ik ook een bulletjournal, ken je dat? Ook een ideale manier om je 'leven' bij te houden met bv. moodtrackers.
Op facebook zijn er speciale groepen voor, met tips en inspiratie.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:08

Sterkte, wat naar op zo’n vroege leeftijd. Ik hoop dat de arts je in januari een stuk kan helpen.

Verder, lijkt mennen je iets (mits t uberhaupt mogelijk is)?
Edit: Paris was me voor haha

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:09

Wat een ontzettende nare situatie TS, hoop dat je er hulp bij kan krijgen, maar voor in de tussentijd, is een verzorgpaardje niet een idee? Een paard waar je lekker mee kan tutten en wandelen (weet niet in hoeverre dat lichamelijk kan natuurlijk). Bij mij waren buitenritten ook altijd de uitlaatklep, maar door een blessure van mijn paard zijn we lekker gaan tutten, wandelen, knuffelen etc, en als je hier vol overgave voor gaat kan dat net zo werken vond ik.
Of is een menpaard evt een optie? Dat je lekker nog erop uit kan, maar dan op de kar?

Daarnaast misschien nog leuke hobbies: tekenen of schilderen, lekker gedetaileerd zodat het heeeel lang duurt voordat je klaar bent. Fotograferen, dit kan je ook met paarden combineren. Is fietsen iets wat je zonder pijn kan doen, evt ligfiets?
En dan nog een tijdrovende hobby: ik heb mezelf leren programmeren, ontelbare cursussen online voor als je een beetje van puzzlen/wiskunde/code kraken houdt...
Heel veel succes iig!

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:11

Weet niet of het iets voor je is hoor maar heb je al eens op een westernzadel gereden?
Mijn moeder heeft ook ernstige heupklachten gehad, en nu ook een nieuwe heup (waarvan eerst de operatie 2x is fout gegaan) en die kan wel fijn zitten op een westernzadel, uiteraard wel in combinatie met een braaf paard met vlakke gangen.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat is jouw uitlaapklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:15

Ik kan mijn ei kwijt bij het voetbal. Als ik op de tribune sta en mijn club aanmoedig dan vergeet ik even alles om me heen. En ik vind het heerlijk om te schilderen. We maken grote spandoeken voor in het stadion. Als ik schilder dan kom ik tot rust en het is gezellig ook

Anoniem

Re: Wat is jouw uitlaapklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:22

Een deels herkenbaar verhaal, ook door een val van mijn paard mijn heup gebroken en sindsdien chronisch pijn.
Ik lees even mee voor wat meer niet fysieke uitlaatkleppen :+

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Wat is jouw uitlaapklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:45

Voor het mennen is er misschien wel een mogelijkheid tot een therapeutisch of aangepast op maat gemaakt bok kussen met misschien wat extra vering er onder ofzo? Dan zou dat misschien nog wel een hele mooie optie zijn. Je hebt toch een groom nodig dus die kan je paard dan mooi voor je inspannen als jij lichamelijk te slecht bent. En je hebt verwarmde men schorten Ed.

Ik denk dat dat nog niet zo'n slecht idee is hoor. :D

MuffinX
Berichten: 284
Geregistreerd: 19-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 11:50

Super fijn en lief dat jullie allemaal zo met mij mee willen denken! :D

In eerste instantie vond ik creatief bezig zijn niks voor mij, iets met fijnere motoriek en dat ik zelf meer van de grovere motoriek ben. Maar nu ben ik bezig met suprise maken voor sinterklaas en dat gaat nog niet zo slecht nog niet. Het enigste punt is dat ik mijn zin en concentratie daar niet zo lang bij kan houden. Maar al is het een paar minuten dan zijn het weer een paar minuten waar ik aan iets anders denk.


Mennen zal zeker een optie zijn in de toekomst. Ik heb een kleine pony hier in de wei staan waar ik mee kan troetelen maar dit kan ik ook alleen maar op betere dagen. De bedoeling is inderdaad om volgend jaar een menkarretje te kopen en dan samen met mijn vriend te gaan mennen. Maar dit zal dan nog even op zich moeten wachten.

@ absolem, ik wist niet dat er verwarmde men schorten zijn. Dat is heel mooi! Want warmte werkt een klein beetje voor de pijn!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Wat is jouw uitlaapklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:54


Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Wat is jouw uitlaapklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:00

Heb he wel eens gegamed?
Ik kan me heerlijk uitleven op onze playstation.
Even geen verplichtingen enzo, gewoon lekker spelen!

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Wat is jouw uitlaapklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:08

Een muziekinstrument geen optie? Als ik me vervelend voel oid,ga ik lekker pianospelen.

Verder: ik maak japanse puzzels, teken af en toe, legpuzzels enzovoort.

Sterkte ermee! Lijkt me erg moeilijk. :(:)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Wat is jouw uitlaapklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:47

Drummen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17983
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:54

Ook ik zat aan muziek te denken. Veel mogelijkheden, aanpasbaar ook aan wat fysiek haalbaar is. Ikzelf speel inmiddels jaren dwarsfluit, wat ook echt mijn ding is zeg maar. Helaas denkt mijn lijf daar nog wel eens anders over. Maar gelukkig heb ik ook nog altijd een piano en tegenwoordig een gitaar. En zeker die gitaar word ik onverwacht erg gelukkig van! En dat is best grappig, want ik had hem eigenlijk voor 'erbij, zodat ik iets kan tokkelen'. Ik had zelf niet verwacht dat ik het zó leuk zou vinden.

Van het zomer mogen drummen bij iemand, dat staat zeker op het verlanglijstje om nog een keer te doen!

Is er qua muziek(instrument) niet iets wat je aanspreekt of uit zou willen proberen?
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 05-11-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:54

Een cursus naaien, schilderles, boetseerles of iets anders creatiefs zodat je er ook echt ‘goed’ in wordt?
Zelf aanprutsen lijkt me minder leuk dan ergens les in nemen en jezelf te ontwikkelen :)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:55

Op bokt heb je ook een topic over poppenhuisjes in elkaar zetten. Die bestellen ze via wish. Dat lijkt me ook heel leuk en rustgevend werk

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:56

Wat erg voor je!

Is schrijven iets voor jou? Of een bullet journal maken? Dan heb je echt een langlopend projectje :)

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:02

Mijn dochtertje ging van actief rijden op een E pony naar volledig rolstoel afhankelijk en veel pijn… Ze is toen actief bezig gegaan met haar shetlander. Ze doet vrijheidsdressuur met dr en daarnaast zijn ze begonnen met mennen. Ze staat ook vaak met haar rolstoel gewoon bij de paarden te staan en te mijmeren of te knuffeln... Ik weet niet wat jij precies nog kan, maar is het een idee om in een lekkere stoel ( tuinstoel met dikke kussens) bij de paarden te gaan zitten?? desnoods met een boek erbij? of poetsen in een wendbare roltoel??

Misschien is wandelen in een rolstoel een idee? Ik heb geen idee hoe jou situatie nu is verder, maar wij gaan ook vaak gewoon wandelen met paard aan de hand en mijn dochter in de rolstoel. zijn we toch met de paarden bezig en lekker buiten

Lastig hoor, want juist nu is je frustratie uiten zo belangrijk!

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Wat is jouw uitlaatklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:12

Zelf zit ik ook ziek thuis. Ik speel gitaar en kan me goed vermaken met de xbox. Ook heb ik va die puzzeltjes ( spelletjes ) die je alleen kunt doen en dat vind ik ook leuk.Verder heb ik mijn kleine huisdieren om me af te leiden en mee te spelen. Ook kan ik me goed vermaken met tekenen en ik doe een thuisstudie.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:45

FCSA schreef:
Geen uitlaatklep-tip, maar wel een boekentip :) https://www.bol.com/nl/p/leer-ons-stil- ... lsrc=aw.ds
Sterkte TS!


Wat vervelend ts, dat is een heftige tijd.

Ik vind de bovenstaande tip heel nuttig - dat wil zeggen - ik ken het boek niet, maar ik denk dat het een zinvol onderwerp is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:03

Wat heftig zeg :(:)

Zen-meditatie heeft mij geholpen met mijn frustraties toen ik na ruim 25 jaar stopte met (stevig) roken. En het helpt me nu nog met allerlei frustraties, waaronder ook pijn, hoewel niet in dezelfde mate als jij.

Jannie79
Berichten: 307
Geregistreerd: 23-03-04

Re: Wat is jouw uitlaatklep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:18

Ik lees ook even mee. Hier altijd pijn na een complexe enkelbreuk.
Met regelmaat ook zoekend naar activiteiten overdag.
Laatste tijd veel bezig met kleding naaien