Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 14:01

Naar aanleiding van de actieve topics over rijden en gewicht vraag ik me af waarom gewicht zo'n moeilijk bespreekbaar onderwerp is. Iedereen mag over alles een mening hebben en alles is bespreekbaar, behalve zwaarlijvigheid (of zo komt het bij mij toch over). Als het over gewicht gaat, reageren alle partijen als door een wesp gestoken. Ik heb tegen en ik heb niks met gewicht, ik vraag me alleen af waar het vandaan komt dat dat zo'n pijnlijk onderwerp is?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties en meningen.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:04

Ik denk dat het probleem niet zozeer het onderwerp is maar de manier waarop. Gewicht lijkt eindeloos gedram en gepreek uit te lokken. Een simpel ‘dank je voor het advies maar ik negeer het’ wordt totaal niet geaccepteerd.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:06

Omdat het kwetsend is, terwijl het vaak wel de waarheid is. Meestal wordt dat niet ingezien. Als je dat wel inziet als TS dan komt deze situatie niet nogmaals voor.

Bokt kan dan soms wel wat extreem zijn, maar meestal zit er wel een kern van waarheid in. En even van het gewicht losgelaten: als alle bokkers iets zeggen, bijvoorbeeld over een niet passend zadel, en de TS zegt iets anders, dan is het een reltopic. En zo over het gewicht idemdito.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:07

Chevax, ook ik ben hier heel benieuwd naar.
En ik heb er wel een duidelijke mening over, net zoals andere over "mij" een mening
hebben omdat ik graag een sigaretje rook.

Hoe kan je van je paard/pony verwachten fit te zijn, als je dit zelf niet bent? Op de manege van mijn dochtertje hanteren ze tegenwoordig zelfs een gewichtslimiet voor de manege paarden en pony's, en hier sta ik meer dan achter! Om de zoveel maanden worden alle lesklanten voor de les gewogen, als er over het limiet heen gegaan wordt, is het niet de bedoeling dat je een stempel krijgt.... NEE, er wordt een oplossing geboden, om wel aan jezelf te werken zodat niemand over het limiet zal gaan, en er dus echt aan het "probleem" gewerkt kan worden.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:09

Tja, er was ook iemand die echt veel te lang was voor haar paard, voeten kwamen zo ver onder die buik uit, daarbij zat ze ook nog eens niet goed. Elk topic wat ze opende werd dit aangekaart en vonden bokkers dat het niet kon maar ook hier mocht je niks meer over zeggen omdat het kwetsend was.

Ik snap het niet, ik snap instructeurs ook neit die dit ondersteunen, ik ben altijd eerlijk geweest als iets gewoon niet past. Niet leuk misschien maar het ligt eraan hoe je het brengt hoe het wordt ontvangen. Niet op je paard kunnen rijden bekend niet het einde van de wereld.

overigens is hier al een uitgebreid topic over :) Wellicht interessant om erbij te pakken. Hij is nu ook weer in leven geroepen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 14:12

Maar ook los van de paarden: waarom is gewicht zo'n issue? Wat maakt het dat we overal iets van mogen vinden (of dat we vinden dat we overal iets van mogen vinden :D) , behalve van overgewicht?

*edit*: ik ben zelf slank en lang. Maar heb regelmatig dat ik 20 kilo zwaarder ben door medicijnen. Maar.... ook dan eet ik het er toch grotendeels zelf bij. En als mensen weten dat het door medicijnen komt, zeggen ze ook "jeetje, wat ben je aangekomen". Maar iemand die te dik is door teveel eten of te weinig sporten (wat ieders goed recht is, begrijp me niet verkeerd), mag daar nooit mee worden geconfronteerd. Maar ja, moet je daar iemand mee confronteren. Kom je weer terug bij het begin: wat is dat toch met gewicht?
Laatst bijgewerkt door chevax op 22-10-18 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:14

Omdat het over iemand in persoon gaat. Net als dat iemand een leuk HAW topic zou openen en je gaat zeggen, leuke foto's joh, maar jeetje wat een lelijke rijbroek heb je aan!
Dat 'hoort' niet. Het is opbouwende kritiek over de verhouding ruiter/paard, maar behoorlijk wat mensen vertalen dat naar een persoonlijke aanval.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:16

Gewicht ligt toch zeer gevoelig, je hebt het meteen over iemands fysiek. Wanneer het dan gaat over overgewicht komen opmerkingen kwetsend over. Niemand hoort toch graag dat hij of zij "te dik" is? Trouwens geldt dat over meerdere uiterlijke kenmerken die als negatief beoordeeld worden. Maar natuurlijk heeft (over)gewicht wel een rechtstreeks gevolg op het welzijn van het paard wanneer die bereden wordt. Dat maakt het bij een ruiter/amazone met overgewicht net zo moeilijk. Enerzijds wil je een opmerking geven vanuit het dierenwelzijn, anderzijds wil je de persoon in kwestie niet kwetsen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:16

Met interesse heb ik ook een beetje het topic over het morbide obese covermodel gelezen, en ik denk dat sommige mensen het teveel op de (eigen) persoon betrekken en dan reageren vanuit emotie.

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:16

Interessant topic! Ik hoor het graag van ervaringsdeskundigen waarom het zo'n issue is.

Ik denk zelf (maar ik kan makkelijk praten, want ik kan goed op gewicht blijven) dat het een ontkenningsfase + verslaving is. Ontkenningsfase is 'omdat het toch wel mee valt'. Ieder weldenkend persoon zou met zulk gewicht niet meer op een paard gaan zitten. Alle smoesjes die erom heen worden verzonnen (ik ga goed mee met de beweging, paard geeft aan er geen last van te hebben) lijken op een soort rookverslaving (mijn opa is ook 80 geworden, bij mij is het niet zo erg want ik mest nog dagelijks 20 stallen uit). Ik denk ook echt dat diegene die overgewicht hebben, meer eten/minder bewegen dan dat ze zelf denken.

En ik denk bij diegene die wel de knop kunnen omzetten, dat zijn de uitzonderingen die weet ik veel hoeveel kilo afvallen en daarna gezond doorgeven.

Maar het is ook wel een stuk geluk of pech hebben. De ene kijkt naar een stuk cake en komt aan en de ander kan eten wat hij wilt, maar komt niets aan.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:16

Tegen mij word vaak gezegd ik een magere lat ben...sprinkhaan e.d...
Te mager is ook een dingetje blijkt.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:17

Het is kwetsend, niemand is voor zijn lol te dik, vaak zit daar veel emotionele of fysieke problematiek achter schuil...

Het is niet simpel om maar "even" af te vallen of om op gewicht te blijven.... ik spreek uit ervaring!
(en ja mocht subtop gaan starten met met maat 44 en bijna 94 kilo :o )
Dat vergt een ander leven, andere mindset, andere levensstijl en heel veel discipline.... levenslang!

En dan dat gedram, mensen die maar blijven herhalen en herhalen, motiverend werkt dat niet, dat werkt eerder averechts.. trust me ;)

Dan daarbij het is haar paard, haar lijf.... waar bemoeien wij ons mee! Leef je eigen leven...

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:18

chevax schreef:
Maar ook los van de paarden: waarom is gewicht zo'n issue? Wat maakt het dat we overal iets van mogen vinden (of dat we vinden dat we overal iets van mogen vinden :D) , behalve van overgewicht?



Waarschijnlijk omdat er geen 'instant fix' voor is. Tegen hoofdpijn heb je een pilletje, maar voor overgewicht heb je discipline nodig om het te 'fixen' en is het dus niet meteen opgelost. Het kan pijnlijk zijn te worden gewezen op je al dan niet motivatie om van overgewicht af te komen omdat het een niet zichtbare eigenschap is. Je vet wel.

Hormonaal gezien: Hoe meer vet je hebt, hoe moeilijker je er vanaf komt, want elke vetcel geeft een signaal als er een tekort aan voedingsstoffen is. Tel uit hoeveel meer hormonen worden afgescheiden als jij 5 kilo meer vet hebt dan ik. Je bent dus ook moeilijker gerust gesteld.

Vanuit je brein gezien: Je hebt een verslaving opgebouwd. Je krijgt telkens 'fijne' stofjes als je eet, en dat is heel sterk gewired. Ja dit kun je oplossen door je brein te 'rewiren' maar je oude 'wire' zal altijd blijven bestaan.

Nog niet over ziektes gesproken ;)
Laatst bijgewerkt door Desty op 22-10-18 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 14:19

Popstra schreef:
Tegen mij word vaak gezegd ik een magere lat ben...sprinkhaan e.d...
Te mager is ook een dingetje blijkt.


Klopt, een paar jaar geleden woog ik 58 kilo bij een lengte van 1m74. Dan voelt iedereen zich vrij om te zeggen "je bent te dun". Terwijl bijv tegen mijn schoonzus, die 50 kilo te zwaar is, niemand zegt "jeetje, wat ben jij zwaar".

Waarom mag het ene fysieke kenmerk (te dun) wel worden benoemd en het andere (te dik) niet?

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:20

Ik denk dat gewicht juist een issue is die zichtbaar een soort falen representeert en de confrontatie daarmee is natuurlijk altijd naar. Het is een onderwerp waar de persoon ansich waarschijnlijk al onzeker over is en dan is een opmerking daarover niet bevorderlijk. Nu zo'n groot percentage van de bevolking aan de zware kant is, wordt er een soort tegenbeweging gevormd waarin duidelijk gemaakt wordt dat het niet langer wenselijk is om je negatief uit te laten over (over)gewicht. Ookal heeft het (over)gewicht wel negatieve gevolgen voor de persoon zelf of voor de omgeving.

In sommige gevallen zal het gewicht voortkomen uit medische redenen, maar in de meeste gevallen gaat elk pondje toch door het mondje.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:21

listiglistje schreef:
Het is kwetsend, niemand is voor zijn lol te dik, vaak zit daar veel emotionele of fysieke problematiek achter schuil...

Het is niet simpel om maar "even" af te vallen of om op gewicht te blijven.... ik spreek uit ervaring!
(en ja mocht subtop gaan starten met met maat 44 en bijna 94 kilo :o )
Dat vergt een ander leven, andere mindset, andere levensstijl en heel veel discipline.... levenslang!

En dan dat gedram, mensen die maar blijven herhalen en herhalen, motiverend werkt dat niet, dat werkt eerder averechts.. trust me ;)

Dan daarbij het is haar paard, haar lijf.... waar bemoeien wij ons mee! Leef je eigen leven...


En toch, hoe onaardig dit ook gaat klinken, gaat vaak ieder pondje toch door het mondje, ook als
hier problematiek achter schuil gaat. Dat is triest, heel triest :), want het is vaak een vicieuze cirkel waar een persoon in zit.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:21

Het is idd persoonlijk. Je zegt tegen iemand met een lelijk hoofd ook niet, ‘leuke fotos maar jammer dat je neus zo scheef staat, het is geen porum’. Das gewoon gemeen!

En tuurlijk een ‘echte vette’ doet zijn paard kwaad, maar dat is nog niet zo makkelijk te zien vanaf een foto, al hebben veel de overtuiging (arrogantie?) daarin wel de wijsheid in pacht te hebben .

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:22

chevax schreef:
Maar ook los van de paarden: waarom is gewicht zo'n issue? Wat maakt het dat we overal iets van mogen vinden (of dat we vinden dat we overal iets van mogen vinden :D) , behalve van overgewicht?

*edit*: ik ben zelf slank en lang. Maar heb regelmatig dat ik 20 kilo zwaarder ben door medicijnen. Maar.... ook dan eet ik het er toch grotendeels zelf bij. En als mensen weten dat het door medicijnen komt, zeggen ze ook "jeetje, wat ben je aangekomen". Maar iemand die te dik is door teveel eten of te weinig sporten (wat ieders goed recht is, begrijp me niet verkeerd), mag daar nooit mee worden geconfronteerd. Maar ja, moet je daar iemand mee confronteren. Kom je weer terug bij het begin: wat is dat toch met gewicht?


Persoonlijk vind ik dat je geen mening over iemands uiterlijk hoort te geven wanneer de persoon daar zelf niet om vraagt. Ik vind het totaal onbeschoft om tegen iemand te zeggen dat hij/zij te zwaar, te dun is, kromme benen heeft of wat dan ook. Waarom moet iemand daarop überhaupt op aangesproken worden??
Maar ... -en dat is wat ik hierboven in een reactie schreef- wanneer die persoon met overgewicht ook ruiter-amazone is, kan het overgewicht wel invloed hebben op het welzijn van het paard. En dan heb je toch de neiging, ook al wil je niet kwetsen, om voor het belang van het dier om te komen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 14:23

Gracezellaa schreef:
Ik denk dat gewicht juist een issue is die zichtbaar een soort falen representeert en de confrontatie daarmee is natuurlijk altijd naar. Het is een onderwerp waar de persoon ansich waarschijnlijk al onzeker over is en dan is een opmerking daarover niet bevorderlijk. Nu zo'n groot percentage van de bevolking aan de zware kant is, wordt er een soort tegenbeweging gevormd waarin duidelijk gemaakt wordt dat het niet langer wenselijk is om je negatief uit te laten over (over)gewicht. Ookal heeft het (over)gewicht wel negatieve gevolgen voor de persoon zelf of voor de omgeving.

In sommige gevallen zal het gewicht voortkomen uit medische redenen, maar in de meeste gevallen gaat elk pondje toch door het mondje.


Ook bij overgewicht door medicatie is het heel vaak dat veel van de pondjes door het mondje gaan. Als ik prednison gebruik, hou ik vocht vast en word ik zwaarder. Maar ik krijg er ook enorme eetlust van en dat is dan toch echt de reden van de meeste kilo's.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:23

Tegenwoordig moet iedereen overal wat van vinden zonder daarbij rekening te houden met normen, waarden en gevoelens. Dus ook van een gewicht. Iemand is te dik of iemand is te dun, maar wie bepaalt wat 'buiten de norm' is?

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:24

In onze samenleving lijkt het onacceptabel te zijn om te dik te zijn. Dikke mensen zijn vogelvrij voor veroordelende commentaren. Het is ten slotte hun eigen schuld; ze hebben geen zelfbeheersing qua eten of zijn te lui om te sporten (ook al blijkt uit onderzoek dat het zo simpel niet is. Genetische aanleg speelt een grote rol). Of 'maar ik zeg dat die persoon te dik is om aan te moedigen dat hij/zij afvalt' (ook al blijkt uit onderzoek dat 'fat shaming' juist averechts werkt). Mensen die te dik zijn weten dat zelf ook wel, daar hoeven ze niet continue op aangesproken te worden.

En al is een persoon te dik omdat hij of zij van lekker eten houdt, niet zo van sporten houdt en niet zo geobsedeerd is met het slanke schoonheidsideaal: houd je nare commentaren voor je en ga aan jezelf werken. Ik ben zelf wat gezetter puur omdat het in mijn familie zit en ik geen zin heb om mijn leven om te gooien om een modellenlichaam te hebben. En dat recht heb ik.
Laatst bijgewerkt door Ierpier op 22-10-18 14:27, in het totaal 3 keer bewerkt

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:25

BloemBloem schreef:
listiglistje schreef:
Het is kwetsend, niemand is voor zijn lol te dik, vaak zit daar veel emotionele of fysieke problematiek achter schuil...

Het is niet simpel om maar "even" af te vallen of om op gewicht te blijven.... ik spreek uit ervaring!
(en ja mocht subtop gaan starten met met maat 44 en bijna 94 kilo :o )
Dat vergt een ander leven, andere mindset, andere levensstijl en heel veel discipline.... levenslang!

En dan dat gedram, mensen die maar blijven herhalen en herhalen, motiverend werkt dat niet, dat werkt eerder averechts.. trust me ;)

Dan daarbij het is haar paard, haar lijf.... waar bemoeien wij ons mee! Leef je eigen leven...


En toch, hoe onaardig dit ook gaat klinken, gaat vaak ieder pondje toch door het mondje, ook als
hier problematiek achter schuil gaat. Dat is triest, heel triest :), want het is vaak een vicieuze cirkel waar een persoon in zit.

Dat is ook zo, maar er is geen quick fix :o zo simpel is het niet overgewicht...

Stoppen met roken is ook niet simpel, verslaving alcohol, gokken. eten... stoppen is niet simpel.
Mensen beseffen zich dit te weinig! En het kwetst de persoon en voelen zich steeds meer minder/minderwaardig.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:25

Lukasje schreef:
Persoonlijk vind ik dat je geen mening over iemands uiterlijk hoort te geven wanneer de persoon daar zelf niet om vraagt. Ik vind het totaal onbeschoft om tegen iemand te zeggen dat hij/zij te zwaar, te dun is, kromme benen heeft of wat dan ook. Waarom moet iemand daarop überhaupt op aangesproken worden??
Maar ... -en dat is wat ik hierboven in een reactie schreef- wanneer die persoon met overgewicht ook ruiter-amazone is, kan het overgewicht wel invloed hebben op het welzijn van het paard. En dan heb je toch de neiging, ook al wil je niet kwetsen, om voor het belang van het dier om te komen.


JUIST!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:26

listiglistje schreef:
Dan daarbij het is haar paard, haar lijf.... waar bemoeien wij ons mee! Leef je eigen leven...


Ik denk dat mensen zich ermee bemoeien denkend voor het paard. Het is en blijft een beest die er niet voor is gemaakt om iemand op zijn rug te hebben en het lijkt me meer dan logisch dat de ruggenwervel er altijd onder lijd, maar extra bij een zwaargewicht. :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 14:26

gewicht , of dat nu te hoog of te laag is, is gewoon iets wat gevoelig ligt
en waar veel mensen een mening over hebben en helaas ook denken te vinden dat die mening gehoord moet worden.
zo ook de meningen waar nog wel eens een verkapt waarde oordeel in verpakt zit .
ik wil het best met mensen over overgwicht hebben, maar ik krijg zo godsgruwelijk de schijt van mensen die mij wel even denken te moeten vertellen hoe ik bijvoorbeeld afvallen zou moeten aanpakken, of vinden dat ik af moet vallen en me daar op afrekenen
of uberhaupt mensen die iemand met overgewicht zien (ook al is het maar een paar kilo) en denken dat ze daar iets over moeten zeggen, why?
what the fiets makes you think dat iemand met een gewichtsprobleem op jouw mening zit te wachten
en dit telt net zo goed voor iemand met ondergwicht

je weet namelijk als buitenstaander helemaal niets over iemand, behalve het oppervlakkig/hetgeen wat je ziet
iemand met onder of overgewicht kan gewoon blij zijn met hoe ze er uit zien/in hun vel zitten
of juist niet, er kunnen medische en/of psychische zaken aan te grondslag liggen, of het gewicht is een psychische belasting, als er dan mensen die er an sich geen reet vanaf weten en er net zo min wat mee te maken hebben zich er tegen aan gaan bemoeien , daar kan ik idd chagrijnig van worden

want weet je , ondanks dat er genoeg mensen zijn waarmee je er een normaal gesprek mee kunt voeren, zijn er ook de mensen die er voor zorgen dat je niets meer durft te eten in het openbaar ivm blikken, staren, tot ronduit hondsbrutale asociale opmerkingen, of dat je de hond uit laat en er daadwerkelijk mensen langsrijden en je poedersuiker toeroepen door een open raam van de auto , mensen die varkensgeluiden maken als je langsloopt, mensen die je keihard afrekenen op een zwembandje,
enig idee wat dat met een mens doet?
nogal logisch kan gewicht daardoor nogal een gevoelig onderwerp zijn
en dan heb ik het over het hele spectrum, over of ondergwicht want geloof me, bij ondergewicht kunnen de bemoeienissen en meningen van derden net zo invasief zijn

daarnaast, tuurlijk mag je overal wat van vinden,maar moet je die dan ook maar altijd uiten/opdringen/spuien? denk je nu echt dat iedereen maar altijd op de mening van een ander zit te wachten?
ik ben van mening dat mensen gewoon eens wat meer hun mening voor zich zouden moeten houden tenzij er om gevraagd word


edit: aangezien dit op MWS staat laat ik het hele paardrijden stuk links liggen btw , dat is weer een hele andere discussie

edit 2: daarnaast is het ook nog eens zo dat gewicht op veel plekken een ontzettend groot ding is, waar veel over gesproken en gevonden moet worden
terwijl iemand veel veel meer is dan een getal op de weegschaal...

edit 3: geld wat mij betreft trouwens voor vrijwel alles, van weerbartsige kruin tot schimmelteen, er word veel te veel geoordeeld en gedacht dat de mening gehoord moet worden, terwijl veel van de gespuide meningen er eigenlijk totaal niet toe doen, maar je krijgt ze wel door je strot geduwd.