Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 00:12

Gecondoleerd Galja!
Het ouderlijk huis leeghalen is een pittige klus.
Wij hebben er drie maanden over gedaan, had best sneller gekund maar het was ook een soort afscheid nemen.
Ik ging er vaak met mijn broer naar toe, dan pakten we weer een kast aan of zo.
En dan haalden we heel wat herrinderingen op samen, was echt een beetje therapeutisch.
Wij maakten een verdeling in vier categorieën: mag op marktplaats, mag naar de kringloop, kan bij het vuilnis, en emotionele waarde (dus bewaren).
Uiteindelijk hebben we een hele hoop dingen bij mij op zolder gezet, en na een jaar zijn we daar nog een keer samen doorheen geweest, en toen kon ook daar weer een hoop van weg.
Vooral dingen met veel emotionele waarde niet te snel weg doen; je kan het maar één keer wegdoen.
Sterkte er mee!
Heb je nog broers en zussen, of komt het op jou neer?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 07:05

Bij het overlijden van mijn vader heb ik het vooral moeilijk gehad met de kleding en inderdaad spullen die echt van hem waren, waar je hem altijd mee zag.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:26

Ik ben niet per se een minimalist, maar zeker geen hoarder.
Ik heb pas geholpen met het leegruimen van een groot deel van mijn ouderlijk huis vanwege een verbouwing en echt, ik hoop oprecht nooit zo ongelooflijk veel (nutteloze) zooi te verzamelen als daar lag...
We hebben een halve container (geen kliko, maar een serieuze container) weggegooid en het is nog steeds verre van leeg. Ik word gewoon verdrietig van het idee dat ik de rest ooit ook nog zal moeten opruimen aan het eind van de rit, want dat het uit eigen initiatief niet gaat gebeuren is me wel duidelijk.

Schoonouders precies hetzelfde. Schoonma heeft zakken vol met oude knuffels en dozen vol met oud speelgoed staan. “Leuk voor als jullie ooit kinderen krijgen!”
A: Ik wil ECHT geen kinderen
B: ALS ik kinderen krijg gaan ze dus écht niet knuffelen met pluche beesten die 25 jaar ergens op een zolder hebben gelegen, getverdemme

Gooi of geef die zooi toch weg joh, niemand heeft zin om dat allemaal op te moeten ruimen als jij het loodje legt :=

M’n vriend is ook echt zo iemand die rotzooi cadeau krijgt waarvan hij weet het nooit te gaan gebruiken, maar hij pakt het wel aan en durft het vervolgens ook niet weer weg te geven of gooien, want dag t vindt hij onbeleefd -O-
Een groot deel van de zooi in huis is van hem, ik heb alleen veel kleren, maar die draag ik ook allemaal.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:30

Kwam een tijd terug op youtube een video tegen van een oudere dame die haar huis aan het opruimen was (als in echt heel bruut ruimen)
Puur omdat ze als de tijd daar is, niet Wilde dat haar kinderen dat zouden hoeven doen

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 10:47

Mijn ouders hebben dat ook gedaan. Aan de ene kant gelukkig, aan de andere kant hebben ze nu het niet meer zo goed gaat ook geen spullen uit het verleden meer die de gaten in hun geheugen kunnen dichten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:23

Dat is idd wel een dingetje
Denk dat je bij een dergelijke opruimactie
Er goed aan doet gewoon wel een doos te maken Met foto’s en spulletjes van vroeger

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:16

Ik ben blij dat ik me niet bezig hoef te houden met zulke zware onderwerpen, sterkte galja!

Vandaag heb ik de bovenkant van de kast leeggehaald (mijn vriend drukt daar alles op als die even niet weet waar die het kwijt moet :P ) En een soort tafeltje op zolder gezet. Dat is zo'n tafeltje met gaten er in, alle kleden die er in zaten waren smerig :r Weg gooien doe ik nog maar even niet zonder overleg, maar ben blij dat het uit de woonkamer is.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:02

Sterkte Galja! Niet te snel beslissingen nemen hoor, zo vlak na een overlijden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:24

Prrrr schreef:
Mijn ouders hebben dat ook gedaan. Aan de ene kant gelukkig, aan de andere kant hebben ze nu het niet meer zo goed gaat ook geen spullen uit het verleden meer die de gaten in hun geheugen kunnen dichten.

Dat valt ook wel tegen Prrr. Mijn moeder heeft haar hele leven een koperen kruik gekoesterd die zei als kind had en die in mijn wieg heeft gelegen,het ding stond altijd blinkend gepoetst op de vensterbank.
Nu is ze dement en wij zette het ding als herkenningspunt op haar kamer.Zegt ze wat dat oude lelijke ding daar doet snap ik ook niet :') .Tot daar het gekoesterde item.
Waar ze wel veel aan heeft is fotoboeken en muziek.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:41

beatje schreef:
Mijn moeder heeft haar hele leven een koperen kruik gekoesterd die zei als kind had en die in mijn wieg heeft gelegen,het ding stond altijd blinkend gepoetst op de vensterbank.
Nu is ze dement en wij zette het ding als herkenningspunt op haar kamer.Zegt ze wat dat oude lelijke ding daar doet snap ik ook niet :') .Tot daar het gekoesterde item.
Waar ze wel veel aan heeft is fotoboeken en muziek.


Ouders :')

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:18

Dank jullie wel allemaal :o

watchthesky schreef:
Gooi of geef die zooi toch weg joh, niemand heeft zin om dat allemaal op te moeten ruimen als jij het loodje legt.

Je bedoelt het vast niet zo maar misschien moet je hem eens rustig na lezen.
Helaas heeft niemand voor het zeggen wanneer ‘ ze het loodje gaan leggen’ en zou je dan maar al je ( voor jou dierbare ) spullen weg moeten gooien omdat je ‘ misschien niet meer zo lang mee gaat?’ Ook al ben je (ernstig) ziek, toch kan je tot op het laatst toe steun hebben aan spulletjes vol herinneringen.
Ik snap het wel hoor, aan de andere kant hebben mn ouders tot aan het einde aan toe erg veel plezier/steun/herinneringen aan die spullen gehad.
Toen mijn moeder overleed wilde ze perse gecremeerd worden om weer ‘lekker naar huis te kunnen’ en dat huis is er dalijk niet meer :\

Maargoed, genoeg over mijn (toekomstige :+ ) opruimwerkzaamheden ;)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 07:43

Ja maar er is natuurlijk wel een verschil tussen zooi weggooien en dierbare spullen weg doen
Ik weet dat heel veel mensen ontzettend veel zinloze zooi bewaren
Dan moet pa of moe het verzorgingshuis in en kun je als kinderen de borst nat maken want pa of moe heeft alles vanaf 1956 nog in huis opgeslagen liggen

“Have fun”
Ik heb mijn moeder goden zij dank ook aan het ruimen gekregen
Die is nog lang niet klaar voor een verzorgingshuis of wat Dan ook(het mens word 62). En dierbare spullen vooral houden
Absoluut
Maar alle zinloze zooi er om heen die opgeslagen ligt en het daglicht sowieso niet meer gaan zien? Weg ermee

En dat heeft nog een voordeel
Tegen die tijd is het dan veel makkelijker beslissen en uitzoeken wat ze graag om zich heen hebben mocht er een verzorgingshuis move nodig zijn omdat ze het mentaal wat kwijt zouden raken
En bij de laatste halte een stuk minder zinloze zooi scheelt ook allicht

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:45

Ik zeg zeker niet dat jeugdfoto’s, het servies van overgrootmoeder of de doopjurk van de familie de kliko in moeten, maar mappen vol bankafschriften van voor 1990, stapels en stapels half vergane Donald Ducks, studieboeken uit de guldentijd en lege dozen van elektronica die al lang stuk en weg is hoeven volgens mij niet (meer) bewaard te worden...
Of de kapotte elektronica zelf. Die drie koffiezetapparaten die alledrie niet meer werkten zijn ook mooi weggegaan, net als de matrixprinter met een aansluitkabel waarvoor geen enkele moderne computer nog een poort heeft :+

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 22:17

Sterkte Galja....

Vraagje aan de ouders hier, hoeveel kleding heeft jullie kind? Nu ik afgelopen weekend echt eens alle was heb gedaan, lag nog iets van 8 wasmanden aan achterstallig was of opvouwspul, merk ik dat die van ons dus wel veel kleding hebben. Werkt een project 333 ook voor kinderen? Daarbij gooi ik toch makkelijker iets weg met een vlek of gat erin dus dan kan t soms hard gaan.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 07:29

Hier best veel kleding voor mijn dochter maar ik doe het ook makkelijk weg naar de kringloop of in de bak voor Roemenië. Soms is ze er gewoon op uitgekeken maar meestal wordt het te klein. Ik kan redelijk makkelijk door de kast gaan en met 2 vuilniszakken vol richting de kringloop gaan.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:03


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 09:17

Oh geweldig hoe toepasselijk! :')

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:51

Ik ben begonnen met het uitzoeken van kleding voor mijn Project 333 en hoewel ik dacht dat ik de laatste tijd al veel minder kocht, valt het toch tegen... Maar ik vind het wel leuk om te doen :)

Ik heb wel besloten sieraden er buiten te laten trouwens.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:57

Leuk topic, net bevallen en nog onwijs last van opruimwoede, dus ik ben ook maar eens kasten op gaan ruimen. Er staat al een vuilniszak voor kleren klaar voor het leger des hels, en ben nu een doos aan het maken met spullen voor de stort.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:14

Ik heb de serie Consumed laatst zitten kijken op Netflix, maar jeetje wat kunnen mensen zichzelf toch aan doen. Ben wel weer geinspireerd om dingen weg te doen, want zo wil ik nooit worden.

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 15:19

Herkenbaar topic zo...
Ik zit as we speak op de bank om me heen te kijken wat we toch met alle zooi moeten... het huis is een bende omdat ik er niet aan toe kom om fatsoenlijk te poetsen en ik ben er zoooo klaar mee...
nu ben ik ook nog eens zwanger dus dat zal ook meespelen, ik wil straks gewoon een fris opgeruimd huis als de kleine er is dus het word tijd dat er wat gaat veranderen hier...

Ik heb laatst bijvoorbeeld wel een prachtige schemerlamp gezien welke echt een blikvanger zou zijn in huis, maar omdat er zoveel zooi ligt is het geen gezicht om hem ergens neer te zetten...

Mijn schoonouders gaan komende week verhuizen en moesten noodgedwongen ook flink opruimen, nou de hoeveelheid extra spullen die hier nu in huis liggen maakt me gek... stiefdochter kreeg 3 weken geleden een mandje met roosjes op het deksel, 1 roos zit los dus moet geplakt worden, staat sinds het hier binnen is gekomen op de keukentafel ( je hebt dus gelijk Brigitte Kaandorp, de deur stond maar even open... -O- :') ) ik wilde het doosje juist niet omdat ik al wist dat er niks mee zou gaan gebeuren...

Pfff tijd voor verandering dus!
Toevallig dat een collega vorige week vroeg of iemand oude plastic kerstballen had voor de boom op t werk, eruit geflapt dat ik die wel heb, een dag later meende ik spijt te hebben, maar ik ga ze zo opzoeken en die verhuizen komende week dus vast... ~~}>

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 16:37

Ik ben vandaag weer een rondje stort gaan doen door die serie. :')

Heb beneden geen bergruimte meer om zooi op te slaan. Als de kinderen het zo netjes houden heb ik beloofd een mooi bureau te maken. Heb 1 klein ladekastje staan en thats it.

Heel veel speelgoed weggedaan. Heb een bak neergezet en gezegd prop daar maar alles in ala je nieuwe cadeaus wilt. Doordat ik zoveel Dingen weggedaan heb, heeft mijn dochter beneden haar eigen speelhoek voor haar paw patrol baan.

Nu nog mijn Amerikaanse koelkast eruit en dan ben ik wel klaar.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:22

Hier is vooral de zolder ernstig vol met spullen die we niet (meer) gebruiken, net weer een hoop op marktplaats gezet en gooi tussendoor ook veel weg.

Voornemen is ook om de shampoo bars en naked showergel van Lush te bestellen als mijn voorraadje op is ivm minder verpakkingsmateriaal.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:29

Dat Lushspul is fijn! Mijn haar wordt er ook minder vet van, dus hoef het minder te wassen.

Ik vind wel dat het makkelijker gaat als je eenmaal bent begonnen met 'ontspullen'. Vroeger kocht ik kleding als ik het mooi vond, of ik het nou nodig had of niet. En nu denk ik daar dus serieus lang over na :D

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 17:34

Ik was mijn haar alleen nog maar met water, ideaal. :)