Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:55

Ik word inderdaad flauw of erg gehumeurd als ik langer niks gegeten heb. Maar dit is zo "gewoon" voor mij omdat ik dit al als klein ki d had.
Als ik dan om 12 uur uit school kwam kon het zijn dat ik al bijna omviel door de honger.
Alleen het nadeel van nog iets eten voor ik ga slapen, dan ga ik echt heel naar dromen.
Daarom eet ik vaak 1 a 2 uur voordat ik op bed ga niks meer.

Misschien toch eens mijn bloed laten testen bij de huisarts..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:07

Heb je nog andere klachten? Ik zou ook eens bloed laten testen bij de huisarts. Er zijn wel tig redenen te denken voor slecht slapen helaas dus een makkelijke oplossing nu is er niet, behalve de standaard dingen zoals geen beeldschermen voor het slapen gaan, magnesium slikken e.d.

Ik heb zelf hetzelfde slaappatroon als jij gehad, voor jaren lang. Sinds is gebleken dat ik een flink B12 tekort heb en daarvoor behandeld wordt slaap ik als een roos.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:47

DE manier om je bloedsuikerspiegel lang op peil te houden (een hele dag niet eten hoeft niet "maar een gezond mens moet het kunnen" - en een hele nacht is erg fijn!!!)
is: eet weinig koolhydraten en concentreer je op gezonde vetten en plantaardige eiwitten.

Koolhydraten 'zijn gemaakt' om een piek in je bloedsuikerspiegel te geven.
Handig voor als je acuut gevaar tegenkomt en moet vluchten. Of voor tijdens de marathon. (En ik ben niet van de school van 6x per dag eten - als je nog niet omvalt van honger niet doen.)

"Leer" je lichaam om het glycogeen dat in je spieren zit om te zetten in glucose.
En 'zet jezelf op vetverbranding', je vetvoorraden zijn er om jou uren, dagen lang van die stabiele bloedsuikerspiegel te voorzien.
Kleine valkuil: vetverbranding is niet makkelijk. Iemand hier schreef 'dat sinds ze magnesium slikte haar bloedsuiker op peil bleef'. Ik geloof het grif. Magnesium is nodig om vet te verbranden. Net als zink, Carnitine, B vitaminen en ijzer. (Al die eventuele tekorten zijn echt vijanden.)
Verder is je lichaam dol op efficiency: als je koolhydraten eet, wordt er geen energie meer besteed aan vetverbranding, terwijl vetverbranding "een soort diesel" is: langzaam maar zeker op gang komen en dan uren doorgaan. (Vandaar 'doe geen tussendoortjes tenzij je omvalt', geen 6x per dag eten: dan lukt vetverbranding niet. Het is geen pesten en als je vetverbranding werkt is het gewoon rustig ipv moeilijk en afzien.)

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:11

dit heb ik ook hele tijd gehad .

op gegeven moment ben ik keer in de nacht broodje gaan eten en sinds die dag viel ik in slaap .

sinds die dag eet ik voor het slapen gaan nog iets van fruit of cracker of broodje en ik heb geen last meer van.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:28

hagelslag schreef:
Ik word inderdaad flauw of erg gehumeurd als ik langer niks gegeten heb. Maar dit is zo "gewoon" voor mij omdat ik dit al als klein ki d had.
Als ik dan om 12 uur uit school kwam kon het zijn dat ik al bijna omviel door de honger.
Alleen het nadeel van nog iets eten voor ik ga slapen, dan ga ik echt heel naar dromen.
Daarom eet ik vaak 1 a 2 uur voordat ik op bed ga niks meer.

Misschien toch eens mijn bloed laten testen bij de huisarts..


Probeer eens iets te eten wat geen suiker bevat. Vooral geen vruchtensappen of fruit eten. Ik kreeg het advies van een arts.
Ik had het zelfde, tegenwoordig eet is 's avond wat yoghurt met granola. Probleem is weg. Ik wordt niet meer wakker, geen nachtmerries. Bovendien is m'n ochtendhumeur ook echt een stuk minder.

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:48

We eten avonds vaak warm en daarna eet ik eigenlijk niks meer.
Sowieso snacken voor de tv avonds doe ik niet tot zeer zeer zelden aan(1 keer per maand misschien)

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:59

hagelslag schreef:
We eten avonds vaak warm en daarna eet ik eigenlijk niks meer.
Sowieso snacken voor de tv avonds doe ik niet tot zeer zeer zelden aan(1 keer per maand misschien)


Goed advies hierboven. Wél iets eten dus voor het slapen gaan en dan liefst geen suikers maar trage koolhydraten in combinatie met eiwitten/vetten. De eerder genoemde volkoren boterham met kaas is inderdaad prima geschikt.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 15:34

Bedankt weer voor alle tips.
Ik heb deze week melatonine pillen van Valdispert gebruikt. Word evengoed wakker maar val wel sneller in slaap. Ik merk wel dat ik vd pillen erg gaar wordt.
Ik denk misschien toch dat het iets te maken heeft met mijn bloedsuikerspiegel. Ga vanavond een boterham met kaas eten.
En zoals iemand opperde; ik zie het steeds meer als een negatief iets. Kon ik in het begin nog denken dat ik iig lekker in bed lag dat kan ik nu niet meer. Stress krijg ik van het niet slapen. Het begint nu wel een ding te worden omdat ik overdag zo moe ben.Verder heb momenteel echt geen stress klachten.
En misschien moet ik gewoon eens langs de ha. Zo lang ik niet op sterven na dood ben, ga ik liever niet maar na julie berichten is het toch een goed plan.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:54

Hoe laat heb je de melatonine tabletten ingenomen? Melatonine heeft enkel zin als je het minimaal vier uur voor het slapen gaan inneemt en je eigen melatonine productie verstoord is. De meeste mensen zien het als onschuldig, maar melatonine kan wel degelijk je slaapstadia beïnvloeden en er is heel weinig onderzoek naar lichamelijke gevolgen op de langere termijn. Het is dan wel een lichaamseigen stof, maar wel een stof met een hele uitgebreide functie en geen 'slaapstof' zoals velen denken.

Misschien toch even langs de huisarts dus.. Verder inderdaad heel belangrijk dat je het bed niet gaat associeren met een nare plek waar je altijd wakker ligt, zie een paar goede tips daarover voorbij komen. Veel sterkte!

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 15:56

Mijn ervaring met melatonine is hetzelfde , snel inslapen en duf wakker worden. Ik vind het rotzooi.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 16:03

dondeyne schreef:
Hoe laat heb je de melatonine tabletten ingenomen? Melatonine heeft enkel zin als je het minimaal vier uur voor het slapen gaan inneemt en je eigen melatonine productie verstoord is. De meeste mensen zien het als onschuldig, maar melatonine kan wel degelijk je slaapstadia beïnvloeden en er is heel weinig onderzoek naar lichamelijke gevolgen op de langere termijn. Het is dan wel een lichaamseigen stof, maar wel een stof met een hele uitgebreide functie en geen 'slaapstof' zoals velen denken.

Misschien toch even langs de huisarts dus.. Verder inderdaad heel belangrijk dat je het bed niet gaat associeren met een nare plek waar je altijd wakker ligt, zie een paar goede tips daarover voorbij komen. Veel sterkte!


Ik heb ze 2 uur voor het slapen gaan genomen maar kon na 1,5 uur zo naar mn bed. Het hakte er wel in.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:07

dondeyne schreef:
Hoe laat heb je de melatonine tabletten ingenomen? Melatonine heeft enkel zin als je het minimaal vier uur voor het slapen gaan inneemt en je eigen melatonine productie verstoord is. De meeste mensen zien het als onschuldig, maar melatonine kan wel degelijk je slaapstadia beïnvloeden en er is heel weinig onderzoek naar lichamelijke gevolgen op de langere termijn. Het is dan wel een lichaamseigen stof, maar wel een stof met een hele uitgebreide functie en geen 'slaapstof' zoals velen denken.

Misschien toch even langs de huisarts dus.. Verder inderdaad heel belangrijk dat je het bed niet gaat associeren met een nare plek waar je altijd wakker ligt, zie een paar goede tips daarover voorbij komen. Veel sterkte!


Precies dit!! Ik word trouwens van iets teveel melatonine de volgende dag juist enorm gejaagd.

@TS, ik ben benieuwd hoe je (hopelijk bruine) boterham met kaas experiment gaat werken. Niet te lang voor het slapen doen natuurlijk. Ben oprecht heel benieuwd, want heb goede hoop!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:27

ik heb zelf ook snel last van mijn bloedsuikerspiegel.
Al heel vaak bloed geprikt maar er is niets aan de hand verder.
Vroeger kon ik echt heel naar wakker worden, ook helemaal trillen en zweten, zo laag was mijn bloedsuiker soms. Ik heb toen een tijdje met druivensuiker naast mijn bed geslapen, niet die uit de winkel maar er is speciale voor diabetes patiënten.

Tegenwoordig eet ik voor het slapen gaan volle kwark met muesli of ik ga lekker aan de nootjes (zonder zout, geen borrelnootjes, maar ongezouten mix), dat helpt ook goed.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 17:47

Alwiene schreef:
Maar let op, het exacte hiervan weet ik niet dus kan je beter eerst even googlen!!
En wat ik hierboven al schreef geldt ook voor jou uiteraard, die bloedsuiker liefst de hele dag zo stabiel mogelijk zien te houden is het mooiste.


Of in plaats van googelen gewoon even langs de huisarts. Altijd beter dan zelf met je bloedsuiker experimenteren.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:17

Google eens op RTLZ "de waarheid over slapen" hele interessante documentaire met onder andere een onderzoek naar melatonine.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 18:52

frensje schreef:
@Alwiene; ik word soms wakker met een hoge hartslag. Wat zou ik aan mijn bloedsuikerspiegel kunnen doen?
Ik eet ‘s avonds wel vrij vroeg. Meestal rond 17.30. Ga meestal daarna naar stal en als ik thuis kom eet ik soms nog wat fruit maar ook regelmatig niks.
Zou een kommetje havermout met melk kunnen helpen?


Dit vind ik echt lang niet eten! Je eet dus rond half 6, en daarna pas weer de volgende ochtend? Dan heb je maar zo 12 uur niet gegeten. Dan word ik ook midden in de nacht wakker met honger.

Ik eet altijd voor ik ga slapen nog 2 boterhammen :+

Havermout met melk zal ook zeker werken :j

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:24

Als ik melatonine inneem (iedere nacht 2 mg) doe ik dat als ik ga slapen. Ik neem het in en ga in mijn bed liggen. Ik slaap dan binnen een minuut of 10 en slaap prima door. Tegenwoordig vervang ik het ook wel eens door cbd druppels en dat werkt ook goed voor mij.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 23:38

Melatonine neem ik altijd rond 10 u in en slaap dan rond half 11.

Ik kwam ook altijd moeilijk in slaap. Kon op tijd in bed liggen en dan nog om 1 u wakker liggen.

En dan ging ik altijd heel diep denken en dat werkt weer niet goed voor de emoties. :\

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:09

Als je melatonine net voor het slapen inneemt is het enige dat werkt het placebo effect..

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:20

Hoi, ik zou je aanraden je vitamine d te checken. Deze moet minimaal 80 zijn. Als die te laag is heb je grote kans op slaapproblemen. Bij mij zelfs onder de 100. Zodra ik genoeg vitamine d heb, slaap ik weer als een roos. Een goeie vorm magnesium kan ook geen kwaad, kies dan voor citaat of tauraat. De andere vormen doen vrij weinig. Maar als je het pas sinds kort hebt, zeg maar na de zomer, is kans op lage d nog groter. Ik zou dan aanraden om capsules met vloeibare d 3000 per dag te nemen voor 1 maand en dan rest van de winter 2000 of 1000 per dag.
Van een goed merk zoals vitortho.

De tijd dat jij wakker ligt is de lever tijd, je lever is dan actief. Als je veel op je lever hebt, voeding neemt die zwaar te verteren is of stress, is de kans groter dat je lever te hard moet werken en je daarom wakker wordt.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:25

Ik maak mijn melatonine zelf.
Accoord, ik slik wel L-Tryptofaan. Combineer dit met 'een redelijk bioritme': 'savonds liever niet te hard werken, koffie drinken, schermen uit (desnoods, als het moet zo'n bril op) en een slaapkamer die echt donker is.


Citaat:
Dit vind ik echt lang niet eten! Je eet dus rond half 6, en daarna pas weer de volgende ochtend? Dan heb je maar zo 12 uur niet gegeten. Dan word ik ook midden in de nacht wakker met honger.

...in principe is dit geen idioot lange termijn.
Een gezond mens hoort dit te kunnen.
Al geef ik grif toe dat veel mensen (in onze 'graascultuur' van tussendoortjes) hier nauwelijks meer toe in staat zijn.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:26

Een alternatief zonder pillen of drankjes:
Je biologisch ritme resetten door een hele nacht over te slaan. Dus de hele nacht wakker blijven en de volgende dag op een normale tijd gaan slapen (dus niet extra vroeg) en je wekker te zetten op de tijd dat je er normaal gesproken uit moet.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 18:53

Bedankt weer voor alle tips.
Boterham met kaas heb ik geprobeerd in de avond maar werd ik nog wakker. Havermout met melk werkte iets beter. Wel even wakker maar sliep snel in. Mijn blaas is inmiddels ook gewend aan snachts plassen dus daar word ik ook wakker van.
Vitamine D en magnesium neem ik al. Vit D wel in tabletvorm. Misschien de vloeibare is proberen. De huisarts is deze week vrij maar volgende week ga ik erheen en kan ik hopelijk bloed laten prikken

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:58

frensje schreef:
Bedankt weer voor alle tips.
Boterham met kaas heb ik geprobeerd in de avond maar werd ik nog wakker. Havermout met melk werkte iets beter. Wel even wakker maar sliep snel in. Mijn blaas is inmiddels ook gewend aan snachts plassen dus daar word ik ook wakker van.
Vitamine D en magnesium neem ik al. Vit D wel in tabletvorm. Misschien de vloeibare is proberen. De huisarts is deze week vrij maar volgende week ga ik erheen en kan ik hopelijk bloed laten prikken


Vitamine D is veel minder complex qua 'goed doen' dan magenesium, dus grappig dat je juist aan de D twijfelt. Welke magnesiumvorm neem je? De meestverkochte bij de drogist is namelijk magnesiumoxide en die wordt maar heel slecht opgenomen door je lichaam.

Ik zou overigens niet opgeven na 2x iets eten, een lichaam waarbij de bloedsuiker/cortisol verstoort is is daar m.i. niet met 1 boterham vanaf. In het meest ideale geval zou je die bloedsuiker heel de dag stabiel willen hebben natuurlijk. Was het overigens volkorenbrood? Want van wit kan ik me voorstellen dat je alsnog wakker wordt aangezien dat gewoon snelle koolhydraten zijn en dus een suikerpiek/dal juist in de hand werken.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Re: Iedere nacht van 01.00 tot 05.00 uur wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 23:09

Ik heb al jaren slaapproblemen, heb al heel wat medicatie voorgeschreven gehad.
Wat voor mij heel goed werkt is geleide slaapmeditatie, gewoon via YouTube en kop telefoontje op.
Even zoeken op yoga nidra, ik doe dit dagelijks en slaap hierdoor echt beter