Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 12:09

Hier ook begonnen, stukje bij beetje. Geeft een lekker gevoel!!

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-18 13:54

Wow ik heb al die tijd dit topic een beetje bijgelezen maar door drukte niet gereageerd, wat een bult leuke reacties! Ik woon nog bij mijn ouders maar heb intussen zo veel inspiratie voor als ik op mezelf ga :). Merk zelf ook wel dat ik bv. minder snel naar winkels als de action ga. Ik mag er alleen heen als ik echt iets nodig heb en niet "gewoon". En voor de wat grotere uitgaven ook eerst even een paar dagen nadenken alvorens het te kopen.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 14:31

Ik ben er ook mee bezig, al zou je dat niet zeggen als je mijn huis ziet. Ik heb sta mezelf namelijk wel toe om me te omringen met dingen waar ik echt oprecht heel erg blij van word. Daarom heb ik een volle boekenkast en meer dan 100 planten :') en koop ik verder bijna niks. Als ik ook geen planten meer mag adopteren en na 3 uur snuisteren de boekenwinkel niet meer mag verlaten met een nieuwe vriend, dan zou ik daar echt ongelukkig van worden.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:26

Vandaag twee zakken met 'misschien heb ik het nog eens nodig' kleding naar het leger des heils gebracht, voel me direct een stuk lichter ;)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:36

Maeve schreef:
Als ik ook geen planten meer mag adopteren en na 3 uur snuisteren de boekenwinkel niet meer mag verlaten met een nieuwe vriend, dan zou ik daar echt ongelukkig van worden.


Check. Hetzelfde met muziek. Als ik volgens de nieuwe regels alle boeken die ik het afgelopen half jaar niet meer heb gelezen weg zou moeten doen, zou ik nu al die mooie boeken die de moeite van het herlezen meer dan waard zijn weggedaan moeten hebben. Nee. Gaat niet gebeuren. Bij gelegenheid mag ik ze bijvoorbeeld ook graag uitlenen, en ik vind het jammer als het dan niet terugkomt, maar dan liggen ze bij iemand anders goed werk te doen. Komt nog wel.

Charaz

Berichten: 24285
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:34

kwii schreef:
Vandaag twee zakken met 'misschien heb ik het nog eens nodig' kleding naar het leger des heils gebracht, voel me direct een stuk lichter ;)


Dat is mijn volgende uitdaging, want stel je voor dat ik het nog eens aan wil

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:47

Charaz schreef:
kwii schreef:
Vandaag twee zakken met 'misschien heb ik het nog eens nodig' kleding naar het leger des heils gebracht, voel me direct een stuk lichter ;)


Dat is mijn volgende uitdaging, want stel je voor dat ik het nog eens aan wil


Ik heb nog wel twee jurkjes gehouden hoor. Niet omdat ik ze nog draag. Maar de emotionele waarde is te hoog om ze weg te doen. Ooit zal ik ze vast weg doen, maar nu ben ik het er nog niet aan toe.


Kleding was voor mij juist het makkelijskte denk ik, bij mij is het meer alle kleine beeldjes en frutsels die ik over de jaren heb verzameld waar ik moeilijk afscheid van kan nemen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:53

Prrrr schreef:
Maeve schreef:
Als ik ook geen planten meer mag adopteren en na 3 uur snuisteren de boekenwinkel niet meer mag verlaten met een nieuwe vriend, dan zou ik daar echt ongelukkig van worden.


Check. Hetzelfde met muziek. Als ik volgens de nieuwe regels alle boeken die ik het afgelopen half jaar niet meer heb gelezen weg zou moeten doen, zou ik nu al die mooie boeken die de moeite van het herlezen meer dan waard zijn weggedaan moeten hebben. Nee. Gaat niet gebeuren. Bij gelegenheid mag ik ze bijvoorbeeld ook graag uitlenen, en ik vind het jammer als het dan niet terugkomt, maar dan liggen ze bij iemand anders goed werk te doen. Komt nog wel.



Ja maar als je dat soort dingen laat omdat het niet volgens de zogezegde regeltjes is en je daar dus niet gelukkig van word
Word het een straf en niet iets wat je iets oplevert
Das minimaliseren just for the sake of it

De truuk is het systeem op een manier te implementeren zodat het voor jou werkt
Als jij wel blij word van een bult met planten in huis, nog een cd of boek op de plank
Moet je dat ook zeker doen
Om Kondo maar te quoten “ does it spark joy?”

Ik doe ook zeker de boeken en cd’s die ik nu heb niet weg en daarvan er zeker nog bij komen
Zo ook de planten
Maar ene hoop andere zooi ? Moven , wegwezen :evaw:

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 15:59

Ik vind gewoon een rij volle boekenkasten ook geen zooi, want alles heeft netjes een plek en het slingert niet rond enz.En het is gewoon leuk :-)
Al die losse kleine troepjes maken het rommelig.

Anoniem

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 20:51

Wat doen jullie met spullen die jullie weg willen doen?
Ik heb nu veel dingen op marktplaats staan maar geen enkele reactie. Echt nog nette kleding en wat speelgoed. Ik hoef er niet veel voor maar een paar euro zou leuk zijn.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:10

@Myrthe3, kleding 2dehands is echt een ramp om kwijt te raken. Mede door de goedkope ketens waardoor mensen vaak toch nieuw gaan kopen. Deze die online staan zijn met tientallen bij elkaar. Speelgoed het zelfde echt een ramp.

Zelf in de zomer het een en ander kwijtgeraakt via fb groepen en dit grotendeels via ruilen tegen groenten of ander voedsel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:10

Marktplaats, Facebook , en als het niet Verkoopt na een paar keer dan gaat het gewoon naar de kringloop

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:12

Ik ga ook meedoen aan project 333. We zullen zien hoe dat gaat.
Wie heeft er nog tips voor project 333? En ik had gelezen dat bijvoorbeeld sportkleding niet meetelt? En dat je kapotte kleding wel mag vervangen (liefst met een item dat je al hebt)?

Ik merk vooral dat mijn omgeving opeens reageert van "Waarom doe je alles weg?!"
Nou, ik doe alleen maar mijn hakken weg omdat ik ze op de uni, op het werk, en op stal niet kan dragen en niet naar feesten ga waar ik ze kan dragen. Ik heb écht geen 30 paar schoenen nodig.

Het is inderdaad wel heeeeel moeilijk om oude schoenen en kleding kwijt te raken, of het moeten al gewilde merken zijn. Ik was mijn Dr. Martens bijvoorbeeld binnen een dag kwijt.

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:15

Myrthe3 schreef:
Wat doen jullie met spullen die jullie weg willen doen?
Ik heb nu veel dingen op marktplaats staan maar geen enkele reactie. Echt nog nette kleding en wat speelgoed. Ik hoef er niet veel voor maar een paar euro zou leuk zijn.


Kringloop. Leuren op Marktplaats heb ik geen zin in voor die paar euro.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:30

Alles waarvoor je minder dan tien euro krijgt weggeven ( kringloop/kennissen). Wij hadden voor de verhuizing veel op fb pagina's staan. Echt wat een crime! Mensen komen niet of komen te laat of noem maar op. Ik blijf niet meer thuis voor die ene euro, ook al wordt t samen misschien een leuk bedragje. Vind je het niet erg om er veel tijd in te steken? Zet het dan op plaatselijke fb pagina.
Alles vanaf tien euro gaan wij op MP zetten. Wordt t niet verkocht dan gaat t naar de kringloop.

KimD

Berichten: 20411
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:12

Ik had het er van de week op WA nog over, eigenlijk ben ik flink gaan opruimen toen er regelmatig pups kwamen. Dan vond ik al die prul en rommel gevaarlijk, en doordat ik daardoor ben gaan opruimen en sorteren (nog nadat we verhuisd zijn) is ons huis een stuk lager en vind het echt heerlijk.

Ik heb in November ook weer wat dagen vrij, ik denk dat dan de kledingkast eens aan de beurt is! :j

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:28

Myrthe3 schreef:
Wat doen jullie met spullen die jullie weg willen doen?
Ik heb nu veel dingen op marktplaats staan maar geen enkele reactie. Echt nog nette kleding en wat speelgoed. Ik hoef er niet veel voor maar een paar euro zou leuk zijn.


Ik geef het weg, de mooie en duurdere spullen aan vrienden, de rest in zo'n bak van het Leger des Heils.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:16

Ik ga die docu ook maar eens kijken... :o

Mijn vader is vorige maand overleden ( en mijn moeder is 7,5 geleden al overleden) dus dwz dat nu het ouderlijk huis leeg moet.. en ik heb daar zoveel moeite mee ;(
Er liggen daar ruim 31 jaar aan spullen en dus herinneringen en ook nog heel veel spullen van mij die daar zijn blijven staan toen ik ( 11 jaar geleden ) het huis uit ging.
Ik snap heel goed het “ als je het een half jaar niet hebt gebruikt kan het weg” maar als ik dan na 11 jaar (!) een kastje opentrek en al die spulletjes zie kan ik het niet over mn hart verkrijgen het zomaar weg te gooien. Ik weet dat ik er niks meer aan heb en er waarschijnlijk nooit meer mee ga doen maar toch...
Hetzelfde met spullen van mn ouders... ik kán het gewoon niet wegdoen...ik weet dat alles opslaan ook niet de oplossing is want, wat ga je er dan mee doen? Elke keer naar de opslag om naar een stel kasten/stoelen/tafels te kijken??? En al die fotoalbums/ boeken en cds, ga ik daar echt nog wat mee doen??

Rationeel weet ik dat het onzin is alles te bewaren....emotioneel ben ik er nog lang niet aan toe alles uit te zoeken en weg te doen :o

En ergens houd ik zelf wel van een redelijk praktisch en niet te vol huis...dusja

Myka

Berichten: 698
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:18

Galja schreef:
Ik ga die docu ook maar eens kijken... :o

Mijn vader is vorige maand overleden ( en mijn moeder is 7,5 geleden al overleden) dus dwz dat nu het ouderlijk huis leeg moet.. en ik heb daar zoveel moeite mee ;(
Er liggen daar ruim 31 jaar aan spullen en dus herinneringen en ook nog heel veel spullen van mij die daar zijn blijven staan toen ik ( 11 jaar geleden ) het huis uit ging.
Ik snap heel goed het “ als je het een half jaar niet hebt gebruikt kan het weg” maar als ik dan na 11 jaar (!) een kastje opentrek en al die spulletjes zie kan ik het niet over mn hart verkrijgen het zomaar weg te gooien. Ik weet dat ik er niks meer aan heb en er waarschijnlijk nooit meer mee ga doen maar toch...
Hetzelfde met spullen van mn ouders... ik kán het gewoon niet wegdoen...ik weet dat alles opslaan ook niet de oplossing is want, wat ga je er dan mee doen? Elke keer naar de opslag om naar een stel kasten/stoelen/tafels te kijken??? En al die fotoalbums/ boeken en cds, ga ik daar echt nog wat mee doen??

Rationeel weet ik dat het onzin is alles te bewaren....emotioneel ben ik er nog lang niet aan toe alles uit te zoeken en weg te doen :o

En ergens houd ik zelf wel van een redelijk praktisch en niet te vol huis...dusja

:(:) Dat lijkt me ook heel lastig zeg! Zou ook niet gelijk te veel weggooien, kan me voorstellen dat je daar over een paar maanden betere beslissingen over kan maken.. Sterkte!

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:22

Ik heb hetzelfde probleem met de kleding. Heb zat mooie, sommige nog niet gedragen kleding en vind het dan toch een beetje zonde om het allemaal gratis weg te doen.
Wil het liefst een keer een garage sale houden met wat vriendinnen. :D Heb alleen niet echt de ruimte en spullen ervoor en ben bang dat er niemand komt :') , maar lijkt me super gezellig en leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:27

Galja schreef:
Ik ga die docu ook maar eens kijken... :o

Mijn vader is vorige maand overleden ( en mijn moeder is 7,5 geleden al overleden) dus dwz dat nu het ouderlijk huis leeg moet.. en ik heb daar zoveel moeite mee ;(
Er liggen daar ruim 31 jaar aan spullen en dus herinneringen en ook nog heel veel spullen van mij die daar zijn blijven staan toen ik ( 11 jaar geleden ) het huis uit ging.
Ik snap heel goed het “ als je het een half jaar niet hebt gebruikt kan het weg” maar als ik dan na 11 jaar (!) een kastje opentrek en al die spulletjes zie kan ik het niet over mn hart verkrijgen het zomaar weg te gooien. Ik weet dat ik er niks meer aan heb en er waarschijnlijk nooit meer mee ga doen maar toch...
Hetzelfde met spullen van mn ouders... ik kán het gewoon niet wegdoen...ik weet dat alles opslaan ook niet de oplossing is want, wat ga je er dan mee doen? Elke keer naar de opslag om naar een stel kasten/stoelen/tafels te kijken??? En al die fotoalbums/ boeken en cds, ga ik daar echt nog wat mee doen??

Rationeel weet ik dat het onzin is alles te bewaren....emotioneel ben ik er nog lang niet aan toe alles uit te zoeken en weg te doen :o

En ergens houd ik zelf wel van een redelijk praktisch en niet te vol huis...dusja

Sterkte, wat moeilijk. Ik zou daar gewoon de tijd voor nemen hoor, dat is toch wel iets heel anders dan spulletjes zonder emotionele waarde weg doen. Ik heb de boeken van mijn moeder nog jaren bewaard en ze pas onlangs weg gedaan. Toen was ik er blijkbaar pas klaar voor.

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:29

@maddox: ik heb via pinterest capsule wardrobe gezocht. Daar mijn basics op gemaakt. En dan aangevuld met ander soort dingen. Erg fijn.

Mijn huis is weer gevuld :') verjaardag gehad van mijn zoontje en ook voor Mn eigen verjaardag nog cadeaus gehad. Een cadeaubon van mijn favoriete tuincentrum <3

En verder handdoeken en een pyjama. Aankomend weekend een etentje van mijn man. Voor mijn zoontje alleen houten speelgoed gevraagd. Ben er echt super blij mee.

Heb nog een heel mooi tv meubel die even op marktplaats moet. Jammer dat het landelijke uit is. Ding kostte 600 euro maar krijg flut biedingen van 50 euro. Dan blijft hij maar lekker staan.

Dinsdag even een bus vol laden met spullen voor de stort en kringloop. Mijn zolder is overvol en moet echt leeg.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:30

Ik ben er in mijn hoofd wel veel mee bezig.
Heb ook net mijn werk opgezegd om vanuit pgb voor en met iemand te werken/zorgen. Verdient wel een stuk minder maar geeft wel veel meer voldoening.
Spullen zijn maar spullen, je kan toch niet op meer dan 1 stoel tegelijk zitten en 1 paar schoenen tegelijk aan zeg maar.

Schuur_

Berichten: 4874
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:52

Ik ben ondertussen begonnen aan de bovenverdieping. Save the best for last idee met de garage in mijn achterhoofd.

Heb een hoop kleding weg kunnen doen (eerst nog even mijn zus laten snuisteren en mijn beste vriendin). Logeerkamer is ook al klaar en volgende keer met het bureau en badkamer verder.

Wat een hoop troep kan een mens verzamelen maar vind het heerlijk zo. Die grote kleerkast kan weg, alles past blijkbaar toch in de inbouw en heb stiekem de hal beneden ook al klaar

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 22:10

Galja schreef:
Ik ga die docu ook maar eens kijken... :o

Mijn vader is vorige maand overleden ( en mijn moeder is 7,5 geleden al overleden) dus dwz dat nu het ouderlijk huis leeg moet.. en ik heb daar zoveel moeite mee ;(
Er liggen daar ruim 31 jaar aan spullen en dus herinneringen en ook nog heel veel spullen van mij die daar zijn blijven staan toen ik ( 11 jaar geleden ) het huis uit ging.
Ik snap heel goed het “ als je het een half jaar niet hebt gebruikt kan het weg” maar als ik dan na 11 jaar (!) een kastje opentrek en al die spulletjes zie kan ik het niet over mn hart verkrijgen het zomaar weg te gooien. Ik weet dat ik er niks meer aan heb en er waarschijnlijk nooit meer mee ga doen maar toch...
Hetzelfde met spullen van mn ouders... ik kán het gewoon niet wegdoen...ik weet dat alles opslaan ook niet de oplossing is want, wat ga je er dan mee doen? Elke keer naar de opslag om naar een stel kasten/stoelen/tafels te kijken??? En al die fotoalbums/ boeken en cds, ga ik daar echt nog wat mee doen??

Rationeel weet ik dat het onzin is alles te bewaren....emotioneel ben ik er nog lang niet aan toe alles uit te zoeken en weg te doen :o

En ergens houd ik zelf wel van een redelijk praktisch en niet te vol huis...dusja


Wat moeilijk. Mijn moeder heeft veel dingen weggedaan en geen spijt. Misschien een mooi goed doel zoeken en van bijzondere dingen fotos's maken? Maar ik snap dat het moeilijk is.