Grote schoenmaat, wie nog meer? (>42)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat is je schoenmaat?

42
61 (59%)
43
27 (26%)
44
8 (7%)
45
4 (3%)
>45
3 (2%)

Totaal aantal stemmen: 103


UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Grote schoenmaat, wie nog meer? (>42)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 10:37

Hoi allemaal!

Ik ben benieuwd wie van jullie dames een grote schoenmaat heeft. Daaronder versta ik maat 42 en groter. Zelf heb ik maat 43 en worstel ik al mijn hele leven met het vinden van tijdloze, moderne schoenen van goede kwaliteit die niet meteen 400,- kosten. Meestal slaag ik wel bij Van Haren, maar die schoenen zijn dan vaak niet heel comfi en met een jaar afgedragen. Gabor is nog een optie, maar die designs worden hoe groter de maat hoe ouwelijker := Dit geldt voor meerdere merken vind ik, het lijkt wel alsof ontwerpers denken dat wij, vrouwen die op grote voet leven, geen mooie schoenen willen? En als ik dan een keer passende schoenen vind, bij voorkeur van leder vanwege de lange levensduur, geeft de producent niks vrij wat betreft productie methodes. Omdat ik zo duurzaam mogelijk wil leven, ben ik bijvoorbeeld benieuwd naar het looiproces van het leder en de omstandigheden waarin de makers van de schoen verkeren.

Omdat ik keer op keer hier tegenaan loop, heb ik besloten er iets aan te doen. Voor een studieproject ga ik een concept uitwerken voor duurzaam geproduceerde schoenen, speciaal voor vrouwen met schoenmaat 42+.

Mijn vraag aan jullie: waar kopen jullie je schoenen? Wat zijn jullie bereid ervoor te betalen? Wat bepaald voor jou de prijs van de schoen: ontwerp, levensduur, merk, milieuvriendelijkheid, materiaal, of iets anders? Shoppen jullie graag online of liever eerst in het echt passen?

Alvast bedankt!!

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!



UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 11:21

Wow, wat een reacties al! Heel erg bedankt allemaal :) Erg fijn om de ervaringen van lotgenoten ( :P ) te horen, ik neem het allemaal mee in mijn project.

Zijn er ook dames die interesse hebben in grote maat schoenen met een hak van >7 cm?

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Grote schoenmaat, wie nog meer? (>42)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 16:40

Bedankt iedereen voor de reacties en het stemmen op de poll! Echt fantastisch, dit helpt mij ontzettend om een beeld te krijgen van de markt en de eventuele vraag naar dit product.

Nog een vraag: zijn er bepaalde ontwerpen die je graag zou zien? Flats (zo ja, welk soort?), enkellaarsjes (met/zonder kleine/hoge hak?), pumps, 'jodphurs'? Er is zoooveel keuze en ik zou graag een selectie maken van 3 modellen om mee te beginnen.

En tot slot... Het idee is om de schoenen te maken van leder + de buitenzool van recycled materiaal (plastic, rubber, houtvezel), in de kleuren zwart en bruin. Dit om het tijdloos en duurzaam te houden. Hoe denken jullie over dat idee?

Nogmaals; heeeel erg bedankt! *\o/*

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 09:50

Goh, wat een boel reacties alweer, iedereen weer enorm bedankt :D Ook het invullen van de poll is een grote hulp, waarvoor dank!

Goed om te weten dat de meerderheid voor een platte schoen of schoen met lage hak gaat. Daar ga ik dan ook zeker rekening mee houden in de selectie van modellen. Vandaag ga ik met een Nederlandse schoenenontwerper in gesprek, zij kan mij meer vertellen over de ins en outs van schoenen ontwerpen, de kosten van het design, materiaal en productie, enzovoorts.

Verder heb ik een bedrijf op het oog wat autobanden produceert en schoenen maakt van gerecyclede banden. Hen ga ik contacteren (de moeder van een vriendin van mij werkt er) om te kijken of zij de schoenzolen zouden kunnen leveren. Al met al gaat het dus de goede kant op zo, mede dankzij jullie input! Keep it coming 8-)

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 10:13

Heel erg bedankt iedereen weer voor de reacties en het stemmen op de poll! De tips voor winkels/websites die voorbij komen zijn ook ontzettend handig (en leuk, mocht ik nog eens schoenen willen kopen voordat de mijne in productie gaan ;) ), ik zal ook eens gaan kijken wat de competitie over de grens is in Duitsland en België. Iemand een idee wat in die landen de gemiddelde schoenmaat is? Ik overweeg namelijk om maat 41 ook op te nemen in het assortiment, mits daar voldoende vraag naar is, omdat 41 in sommige provincies/landen ook al onder de noemer 'grote maat' kan vallen.

Wat vinden jullie trouwens van halve maten? Zitten jullie bijvoorbeeld vaak tussen een maat in en zou een halve dan een uitkomst zijn? Of dan liever de grotere maat kopen met een extra zooltje?

troi schreef:
Leuk plan zeg!

Welke prijsklasse gaat zo’n type schoen uitkomen?

Ik heb zo’n flauw vermoeden namelijk dat het nog wel eens flink prijzig kan worden


Daar kan ik nog niet veel over zeggen, ik ben nu bezig met het berekenen van alle kosten en dat zal de kostprijs en verkoopprijs gaan bepalen. De schoen zal gaan kosten wat er nodig is om het te produceren van duurzaam, kwalitatief goed materiaal door iemand die daar een eerlijk loon voor krijgt. Dan komen er nog indirecte kosten bij zoals website, branding, man-uren (ik moet ook ergens van leven tenslotte :P al zal dit wss niet mijn full-time inkomen worden en dat hoeft ook niet - zolang ik maar geen verlies draai ). Afhankelijk van met wie ik ga samenwerken (particuliere ontwerper of reeds bestaand groot merk) zullen de kosten ook nog eens kunnen dalen of stijgen. Zodra ik al deze kosten heb berekend zal blijken wat de minimale verkoopprijs moet zijn, maar het is voor mij wel heel belangrijk dat het een toegankelijke prijs wordt. Aan de ene kant wil ik niet dat iemand (dier, mens, planeet) benadeeld wordt door de productie, aan de andere kant wil ik vrouwen met een grote maat (eindelijk!) de kans bieden om voor een normale prijs een goede schoen te kopen. :j

Om de haalbaarheid van dit project te ontdekken is het dus van groot belang dat ik weet wat ongeveer het bedrag is wat men voor zo'n schoen over heeft, wetende dat 'ie op een dusdanige manier is geproduceeerd die op de lange termijn geen schadelijke effecten heeft - tegenover een schoen die wellicht goedkoper is maar dramatische gevolgen heeft voor milieu (chemisch gelooid leder), mens (onderbetaling) en dier (dieronvriendelijke houderij/slachterij).

Tot nu toe zie ik hier verschillende bedragen voorbij komen, van 80 tot 200 euro. Om bovenstaande redenen ben ik dus erg benieuwd naar wat iedereen te zeggen heeft over de prijs, in de hoop dat ik daarmee in het juiste prijs segment kan gaan zitten :j

Butterfly schreef:
:wave:
Hier ook 42/43 met lengte 1,84 ongeveer. Van Haren kom ik wel eens, net als Bristol en Scapino, maar het allerliefst loop ik op mijn Adidas sneakers. Ik heb snel last van hielspoorachtige klachten en mijn zwarte Adidas sneakers zijn de allereerste schoenen waar ik lang op kan lopen (als in: zeker een ochtend en middag) zonder dat ik na een uur of twee bijna niet meer kan lopen :D
In Leeuwarden (hi TS) had je tot een tijd terug ook een winkel voor grote schoenmaten, maar die is nu weg. Ook vooral dure merken en niet altijd even fancy trouwens.
Edit: voor écht goeie schoenen wil ik wel 100+ uitgeven, maar liever wat minder 8-) vroeger moest ik inderdaad als 13/14 jarige ook naar herenschoenen, dat wil je écht niet op die leeftijd...


Hee, nog een Liwadder? Leuk :D Passo is idd al een tijdje opgeheven in Leeuwarden, ook niet gek vind ik als je het assortiment hebt gezien :o Persoonlijk vond ik ze nogal ouwelijk en inderdaad flink aan de prijs.

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Grote schoenmaat, wie nog meer? (>42)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 15:00

Bedankt weer voor de reacties! De poll zit al op 88 stemmen, wauw :D

Santigo_ en ik hebben wat heen en weer gepb't en Santigo_ bood aan mij te helpen met de schoentechnische en physiologische kant van het schoenen maken. Wat echt top is, dat voegt een belangrijke dimensie toe aan mijn project!

@Keet, bedankt voor de tip, ik ga me erin verdiepen!

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Grote schoenmaat, wie nog meer? (>42)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 12:45

@_evelien_, frustrerend zijn idd die maten die niet stroken met je verwachtingen :\ even uit nieuwsgierigheid, als er een maattabel/-advies beschikbaar is op de website, gebruik je die dan voor het kiezen van een maat?

@hypericum, wat leuk om te horen dat je actief zoekt naar duurzame schoenen! Wat vind je van Melvin & Hamilton en Floris van Bommel? M&H gebruikt plantaardig gelooid leder en FvB schijnt een erg duurzame bedrijfsvoering te hebben. Lastig dat je met de kuitmaat struggelt, dat lijkt me nog een aardige uitdaging icm maat 42 en duurzaamheid! Is er een merk die hierin voorziet of is het nog altijd een beetje schipperen tussen net-niet-goede oplossingen?

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 20:01

100 stemmen op de poll! *\o/* Dank iedereen, ook voor de reacties weer. :D Zo te horen hebben onze Duitse buren meer te bieden in grotere maten, dat is goed om te weten.

Vandaag heb ik contact gehad met een leverancier van leder, die leder kunnen bieden wat duurzaam is bewerkt ipv met chemicaliën. Bio-afbreekbaar leder hebben ze geprobeerd te maken maar dat was helaas vooralsnog niet mogelijk. Maar wat ze nu hebben is wel de 'next best thing' dus al een verbetering tov van wat er nu in de winkels ligt! Door de hulp van bedrijven in de schoenensector die ik heb benaderd ben ik dus weer heel wat informatie rijker. Het vinden van iemand die de schoenen daadwerkelijk kan produceren is nog wel een uitdaging, als het nou om paardenzadels ging wist ik wel waar ik zoeken moest :+ Maar schoenenproductie? Géén idee. Een leuke uitdaging dus, en ik steek er veel van op. Wordt vervolgd!

Anoniem schreef:
https://www.wehkamp.nl/vanharen-gracela ... =pdp_share

Ik met m'n maat 39 en 1.65m heb makkelijk kletsen misschien. Maar voor de (langere) dames op grotere voet vind ik dit dus echt te gaaf! Iedereen ziet dat je lang bent, dat je geen babyvoeten hebt, laat ze dan maar opvallen ook. Zelfvertrouwen blijft het mooiste wat je kunt dragen. Prachtig! :D


De schoenensmaak deel ik niet met je maar je visie wel ;) ik draag zelf ook graag een hoge hak (en ik ben 1.80 zonder) bij gelegenheden, maar dan idd een iets eleganter exemplaar.

obelix schreef:
Hier maat 42 en loop altijd op skechers. Die vallen groter uit dus dat is fijn. Pak dus altijd een 41 daarvan. Ivm hielspoorklachten kom ik daar ook altijd op uit. Maar blijf dit topic volgen, je weet maar nooit. Wil je iets van demping maken in de zool ts of?


Ja, dat is wel de bedoeling :j fashionable van buiten, comfortabel van binnen!

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cantodea11, cariena1, DayDream21, elske_, Flippertje, gerlienke, Hemellichaam, IASCrawler, love_mandy, Radiostilte, Saartjuh_b, Sanniejtjuh, TinkerTreas, troi, Xanthippe en 154 bezoekers