De kwaliteit van ons drinkwater

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:00

Maar zo’n filter dus he... waar thioro het over heeft. Daar ging het in het andere topic ook over.
Wat filtert ie dan uit het kraanwater :? Ik heb echt het idee dat dat oplichterij is.

[o]


verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:13

secricible schreef:
verootjoo schreef:
Maar zo’n filter dus he... waar thioro het over heeft. Daar ging het in het andere topic ook over.
Wat filtert ie dan uit het kraanwater :? Ik heb echt het idee dat dat oplichterij is.



snuffie123 schreef:
Ik heb net beide topics door zitten lezen en vraag me toch een ding af (heb er zelf bar weinig verstand van :') )
Ons kraanwater wordt door grote installaties gezuiverd voor ons. Daarbij werd in het andere topic vertelt dat ze steeds meer moeite hebben en dan werd dat gebruikt als argument om zo'n filter aan te schaffen. Als het zo simpel was om het op te lossen met zo'n filtertje dan hadden ze dat zelf toch ook al gedaan?

Ik drink trouwens bijna alleen maar kraanwater. Proef echt geen verschil tussen delft, den haag, amsterdam of assen ofzo :')
In het buitenland drink ik het niet, dan moet elke keer rennen naar de wc :')


Het is geen oplichterij. Het gaat hier om osmosefilters. Het membraam haalt alles uit het water tot er alleen h2o over blijft. Dus ja, het filtert alle onzuiverheden (wat je daar onder mag verstaan), maar ook al het andere dat in water zit. Mineralen, alles. Klinkt top toch, puur h2o?
Nou, nee. Want je lichaam heeft mineralen in zich en streeft naar balans daarin. Je kan het vergelijken met zeewater drinken. Dat bevat zoveel zouten (mineralen) dat je ondanks het drinken daarvan uitdroogt. Je lichaam gaat namelijk vocht uitscheiden om de zouten te compenseren.
Osmosewater doet het tegenovergestelde. Je lichaam gaat daar mineralen van uitscheiden. Calcium en magnesium zijn de grootste risicomineralen waar je tekorten van op kan lopen.
Ik wil niet zeggen dat je binnen een week dood neer valt, vaak krijg je die mineralen via andere voedingsmiddelen nog wel binnen waardoor je de tekorten binnen de perken kan proberen te houden, maar gezond is het dus absoluut niet.

Osmosewater wordt bijvoorbeeld gebruikt door glazenwassers (het zorgt voor streeploze ruiten) en veel zoutwater-aquarium eigenaren hebben een osmosefilter (omdat de mineralen die je nodig hebt voor een zoutwater niet overeenkomen met die in kraanwater. Je gebruikt dus eerst een osmosefilter en voegt vervolgens de juiste mineralen in de juiste hoeveelheden toe). Ook kun je het gebruiken in je strijkijzer zodat je geen kalk krijgt.

Voor kalkrijkwater zijn overigens andere filters verkrijgbaar, die alleen de kalk uit je water filteren. Daar hoef je dus geen osmosewater voor te hebben.

Nog even de vergelijking met bronwater uit het andere topic: bronwter hoeft maar voor 15 stoffen aan wettelijke eisen te voldoen, kraanwater aan 65.


Ik weet hoe osmose werkt :P Pas nog mn zusje bijles over gegeven :')

Maar zo’n huis/tuin/keuken filter kan toch niet serieus water reduceren tot enkel H2O? Ik denk niet dat iedereen een filter gaat kopen voor 100den euro’s.
Maar idd maf dat het zo verkocht wordt aan mensen die dat water dan gaan drinken := Osmose is volgens mij ook gewoon basis biologie middelbare school.

[o]

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:19

In sommige delen van t land moet je bijna wel een waterontharder hebben omdat anders je apparatuur naar de maan gaat :=

Maar dat is niet zo erg om te drinken. Moet je wel meer (rauwe) melk drinken voor je calcium :') :+

[o]

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 10:26

[***] schreef:
Ja maar waarom moet het er in
En sommige dingen zijn toch echt wel giftiger dan andere!!


Dat wordt in NL niet toegevoegd.

En sommige stoffen zijn idd sneller giftig dan anderen, dwz in een kleinere hoeveelheid al. Je kan een liter water in een uur drinken en dan is het niet giftig, maar een liter arsenicum ga je dood aan. Drink je 5 liter water in een uur, ga je hartstikke dood aan een watervergiftiging.
Dus ja.

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yesterday en 176 bezoekers