Mij en extreme angsten

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Galaika

Berichten: 593
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Mij en extreme angsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-18 20:00

De reden dat ik dit topic open, weet ik niet. Is het omdat ik het kwijt moet? Omdat ik hoop op lotgenoten die me kunnen vertellen dat er verbetering komt? Mensen die me kunnen vertellen dat het ooit weer minder extreem wordt?

Ik ben Renée, 13 jaar oud. Sinds ongeveer anderhalf jaar loop ik bij een psycholoog. Sinds jonge leeftijd heb ik al wat angsten, dit viel mooi binnen de perken te houden. Het was makkelijk te doen. Waar zijn dan de extreme angsten begonnen? Geen idee. Eind augustus vorig jaar kreeg ik mijn blokjesbeugel. Sindsdien begon mijn eet-angst. Ja, angst om te eten. Dit is steeds erger geworden. Nu eet ik alleen nog aardappelen met kip, boterhammen met kaas of hagelslag of soep. Ik voel me hier zo beperkt door. Ik ben nu namelijk op vakantie en eten lukt hier zeer moeilijk, ook door de drukke omgeving. Verder ben ik nog bang voor mensen die zich vreemd gedragen, bang om dood te gaan, bang om mijn tong in te slikken, bang om te vallen, bang voor pijn, bang voor reacties van andere mensen, bang om te slapen, bang voor onweer en vuurwerk, bang om verkracht te worden, bang in drukke situaties, bang in de auto, bang voor alle soorten bruggen, bang om te fietsen,bang voor zwemmen of LO,de lijst is eindeloos. Mijn hele gezin lijd onder mijn angsten. Rond mei heb ik testen gehad, waaruit kwam dat ik waarschijnlijk autisme heb. Ik loop nu ook tijdelijk bij een psychiater om dit te bevestigen en om te kijken of er medicatie nodig is voor mijn angsten. Door een slechte juffrouw voor gym in de basisschool heb ik een zwaar trauma aan gymzalen, gymspullen, gym en zwemmen zelf. Ik ben ook nog hoogsensitief.

Is er iemand hier die mij kan helpen.. ergens ben ik echt hopeloos.


Galaika

Berichten: 593
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Mij en extreme angsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-18 21:32

Bedankt voor de lieve reacties! Ik zal even op een paar vragen proberen antwoorden.

Mijn ouders helpen mij gelukkig heel goed, maar begrijpen het nooit echt helemaal. Niemand trouwens. In een paniek- of hyperventilatie-aanval kunnen zij niet veel meer dan toekijken en hopen dat het snel overgaat. Bij vrienden mijn hart luchten kan ook amper.. Ik heb sowieso al niet veel vrienden en heb vaak het idee te moeten vechten voor die vriendschap, verder kan ik dan zeer jaloers en bezitterig reageren... Ik ben 13, een leeftijd waarop zwakte tonen gewoon niet kan of mag. Zwakte word zo snel opgemerkt. Dus nee, voor vrienden krop ik alles op. Behalve voor mijn beste vriend, maar daar belast ik hem bij voorkeur niet mee.

Qua medicijnen neem ik nu al Mentalis Stress, best wel een tijdje. Alleen werkt dit gewoon alleen voor stress en blijft de angst en paniek gewoon aanwezig. EMDR is nog niet over gesproken, wel zal ik in september beginnen met cognitieve gedragstherapie. Is EMDR niet zoiets waarbij je geconfronteerd word met je angsten, reacties uit moet lokken? Dat lijkt me best eng.. nu probeer ik angsten vooral te ontwijken..

Dankjewel Janneke2! Uitleg is zeer verhelderend. Ik zal de websites eens goed doornemen. Als ik weer naar de psychologe ga, zal ik eens vragen wat zij van EMDR weet. Verder, mijn psychologe heeft vertelt een ander meisje te behandelen die ook zo'n extreme angstklachten heeft, staat ze ook om bekend. Dus dat is wel fijn.

De genoemde apps zal ik eens bekijken. Ik heb zelf ook last van nachtmerries (waar ik ook niet wakker uit kan worden) en hele vreemde dromen.

Ik voelde vanavond dat 1 van mijn tanden los zat, zou volgens Google geen kwaad kunnen omdat het door mijn beugel komt. Desondanks durf ik nu niet te gaan slapen omdat ik ervan overtuigd ben dat ik in mijn slaap die tand in ga slikken ofzo.

Galaika

Berichten: 593
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Mij en extreme angsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 09:48

Even een update. Ik ging normaal gezien pas in september weer naar de psycholoog, maar heb gisteren gevraagd of ik vandaag misschien nog kon. Dus ik ga vanmiddag weer. Het gaat namelijk de laatste dagen weer heel lastig, heel veel paniek en angst.

Galaika

Berichten: 593
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 18:01

A3a1 schreef:
dag, wat enorm rot joh, dat je zo bang ben!

Paula, degene die dit heeft opgezet heeft erg goede ervaringen met behandelen vanjongeren ( ook met mensen met autisme ) vraag je vader of moeder of zij eens contact met haar opneemt!

https://www.begeleidingopmaat.nl/viki-s-view

Ik ben in mijn hele werk in de zorg nog nooit zo'n fijne en capabele vrouw meegemaakt!


Bedankt voor deze tip. Helaas woon ik in België en kan dit dus nogal moeilijk.

Qua EMDR, mijn psycholoog is hier niet in opgeleid en kan dit dus niet doen. Andere mensen uit het 'team' waarbij ze werkt, doen dat wel. Ze ging eens informeren, aangezien ze dacht dat dat alleen voor trauma's was.
Gisteren bij psychiater heel goed over angsten kunnen spreken, hoop dat er op het einde van de rit iets nuttigs uitkomt.

Blijft heel moeilijk met angsten. Slapen gaat heel moeilijk, ben bang dat ik 's nachts dood ga. Het is echt moeilijk nu, weet gewoon niet hoe te verwoorden hoe verschrikkelijk bang ik steeds ben..

Galaika

Berichten: 593
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Mij en extreme angsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 21:39

Even een snelle post. Ouders zijn vandaag uitslag van de testen bij psychiater aan gaan horen. Uitslag hoor ikzelf pas bij de psycholoog. Wel weet ik dat er echt vastgesteld is dat ik een trauma voor LO heb. Ook ben ik begonnen met andere medicatie,ik zou hierdoor beter slapen en minder piekeren.

Galaika

Berichten: 593
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 06:07

Janneke2 schreef:
Wat een gedoe - dat je ouders het wel al horen maar jij nog niet.
Ik weet dat je minderjarig bent, maar het blijft toch raar.

Anyway: er is ten minste 1 trauma vastgesteld.
Een trauma kan erg goed zorgen voor angst, inclusief extreme angst: jouw lichaam zal alles 'uit de kast halen' om herhaling te voorkomen.

En de afdeling goed nieuws: trauma's zojn uitstekend te genezen. We weten steeds beter wat het is en hoe het werkt - en hoe er technieken zoals emdr kunnen worden ingezet tegen trauma.

Wanneer spreek jij de psycholoog?


Het hoge woord is er ondertussen al uit, autisme. Goh ja, eigenlijk maakt dat me niet bepaald veel uit. Ik spreek mijn psycholoog volgens mij vrijdag.


Galaika

Berichten: 593
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Mij en extreme angsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-18 17:09

Ondertussen sinds 2 weken aan medicatie, risperidone. Ik slaap beter en in het begin piekerde ik minder, maar het gaat nu weer slechter. Voortdurend aan mijn hart voelen en heel snel in paniek raken. School is weer begonnen en ik ben steeds zenuwachtiger over mijn punten. Op zich zijn mijn punten niet heel slecht, maar toch. Het is ontzettend lastig en ik weet gewoon niet waar ik naartoe moet met alle stress en angst.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chantal_bel, Chinas, Eulogy, meiske04, Nathalie__ en 45 bezoekers