Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:50

Ik heb ook iedere 2 jaar foto's ivm leeftijd en mijn moeder is aan borstkanker overleden.
Ik vind het ook vrij pijnlijk, verpleegkundige heeft me eens verteld, dat dit ligt aan de stevigheid (niet de groootte) van je borsten. Ik had afgelopen woensdag 6 foto's, 2 extra omdat mijn klierweefsel ver doorloopt, werd er gezegd.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:58

Diegene die eerder moeten ivm familie. Zijn jullie ook bij een klinisch geneticus geweest om te kijken of bijv brca gen hebt?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:36

Oh, wat een ellende vind ik dat ook.... ik mocht eerst elk half jaar, nu elk jaar. Ik ben 37, maar ivm dcis toen ik 27 was veel controle.
Dcis werd overigens ontdekt nadat ik een flinke knobbel vond, die knobbel was niks, maar het bleek wel op een andere plek te zitten.

Voor mij is een mammografie ook enorm pijnlijk, ik heb ook mastopathie, en geloof me, dan is het NIET prettig als een flinke hele volle F cup geplet moet worden tussen zo’n kreng. Bij mij wordt er ook altijd flink getrokken, want ze zijn bijna niet plat genoeg te krijgen, en ook altijd extra foto’s daardoor. Ik ben altijd compleet blauw erna.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:42

Maartje1990 schreef:
Diegene die eerder moeten ivm familie. Zijn jullie ook bij een klinisch geneticus geweest om te kijken of bijv brca gen hebt?


volgens mij doen ze dat vooral als bij het familielid met borstkanker een mutatie is gevonden, ze weten nog niet alle mutaties dus soms komt er wel heel veel borstkanker voor in een familie maar vinden ze geen brca1 of 2 mutatie en dan moeten mensen wel ieder jaar gescreend worden, want misschien hebben ze wel een mutatie die nog niet ontdekt is. Ik heb zelf een brca1 mutatie en ben onderzocht omdat mijn tante borstkanker had en mijn moeder de mutatie ook bleek te hebben. Zij is gelukkig tot op de dag van vandaag niet ziek geworden dus ik hoop dat het mij ook bespaard blijft.

karijn

Berichten: 5404
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:42

Ik word eind van het jaar 45, de oproep zal dan ook binnen komen. Ik ga. Mijn zus heeft borstkanker gehad. Het zal inderdaad pijn gaan doen maar die twee “dames” zijn me veel waard.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-18 12:48

Supertje bij jou dus bijna zelfde prbleem. Ik heb alleen een geluk dat al het extra vet verwijderd is alweer 26 jaar geleden. Daardoor een kleine d over gehouden van vooral klierweefsel. Maar idd ook extra fotos ivm klierweefsel dat heel breed wegloopt. Rechts voelt weer normaal aan, links nog een beetje gevoelig. Gister bij trainen maar een deel van de oefeningen gedaan. Extra druk erop leek me geen goed idee.

Hier nooit getest, de borstkanker bij mijn tante was pech hebben, de baarmoeder halskanker was het gevolg van de hormoontherapie die ze gehad heeft tegen de borstkanker. -O- later is ze overleden aan keelkanker. Verder alle soorten kanker in de familie huid, darm, lever, long enz.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 13:29

Maartje1990 schreef:
Diegene die eerder moeten ivm familie. Zijn jullie ook bij een klinisch geneticus geweest om te kijken of bijv brca gen hebt?


Jep! Genmutatie zit hier in de familie en ik heb mij onlangs laten testen. Ik ben geen draagster *\o/*
Voor mij dus geen extra controles meer

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:01

Ik heb een cup A, dus ze moeten er behoorlijk aan trekken om ze eronder te krijgen. Links een litteken rond de tepel vanwege het verwijderen van iets verdachts, maar deed 2 weken terug echt niet meer zeer. Rechts een litteken over de borst vanwege het verwijderen van een cyste 18jr geleden en deed ook niet meer pijn.
Ik krijg standaard een echo daarna. Het wegzuigen van cellen met een naald gaat altijd zonder verdoving. 2 weken terug zoog hij 2 cystes leeg, want dat verwijderen ze niet meer operatief zoals 18jr geleden rechts.
Ik moest dus laatst week later een onderzoek onder de pletter en dan zit je er ongeveer 20min onder. Wat ze zeiden is echt waar. In het begin doet het zeer, maar het went echt een beetje. Als ze foto hebben gemaakt en de goede plek vinden, verdoven ze en haalden ze er kalkjes uit voor onderzoek. Ben gewoon naar huis gereden. Ze raadden af zwaar werk te doen, dus heb die dag alleen niet gemest.

Uitstrijkje vind ik ook niet het leukste, maar het ligt ook aan je anatomie en wie het doet. Heb helaas in Mei ook wat gynaecologische onderzoekjes en ingreep gehad. Ontspannen is echt de enige manier.

Maar altijd nog liever dan maag en darmonderzoeken. Daar heb ik er tientallen van gehad en dat went echt nooit. Krijg altijd een dubbel roesje, maar ondanks de vele keren was mn laatste maagonderzoek toch niet gelukt en moest ik daarna met propovol. Sowieso de voorbereiding van darmonderzoek vind ik vreselijk.
Er zijn mensen die dat moeiteloos doen en zelfs zonder roesje het uitzingen.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:18

Maagonderzoek ook gehad zonder roesje. Vond het een naar onderzoek ook al was het te doen. Ik had me goed voorbereid.
Sp halen ze bij jou er altijd de kalkspatjes uit voor onderzoek? Dat hoop ik toch niet want bij mij hebben ze dat nu 1x gedaan voor een biopsie onderzoek (is eigenlijk zoals jij het beschrijft) en ik heb echt paar dagen rustig aan moeten doen. Deed gewoon te zeer om te werken zoals ik normaal doe. Heb veel bank gehangen en ik vond het niet zo weinig stressvol zoals jij het beschrijft. Integendeel eigenlijk. Ik vond het allemaal heel erg spannend.
Fijn Liselot dat je geen draagster bent! Proficiat scheelt een hoop onderzoeken en spanning.
Karijn sterkte.
Spannend Emma die wetenschap. Ik hoop het ook zowel voor je moeder als voor jou.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:31

Nee, dit was de eerste keer dat die er onder de pletter zo uit gingen. In boekje stond de dag zelf rustig aan doen, dus heb volgende dag gewoon weer uitgemest. Verder niet echt pijn aan gehad. Het bleef wel wat bloeden als ik het gaasje verschoonde.
En het is zelfs nu nog wat blauw/geel.

Dit is Links en daar hadden ze 3jr terug wat a typische cellen uit gezogen. Die waren verdacht en ben ik toen geopereerd onder narcose via de tepel. ( gelijk met het plaatsen van een matje in de buik, dus dubbele ingreep)

Deze kalkjes zaten er, maar vonden ze niet verdacht. Nu waren het er meer, dus wilde ze checken en in kaart brengen, maar er was totaal geen paniek.

Ik loop in Harderwijk en ze werken hier wel erg snel bij de mammo afdeling. Als je een knobbeltje hebt, waar ik mee kwam, kan je volgende dag terecht. Dan ga je direct naar mammo en echo en bespreken ze direct of 's middags de uitslag met je.

Nu met die kalkjes moest ik een week later naar chirurg die je dan uitslag verteld.

Het komt bij ons in de familie van moeders kant niet voor, maar artsen hebben wel gezegd dat ondanks ik nu steeds mazzel heb, wel te blijven onderzoeken en aan de bel trekken als je iets voelt. Het gevaar van; zal wel weer niks zijn, kan te groot zijn

Pien, Maag onderzoeken heb ik vaak gehad, net als darm. Ik krijg vaak tegelijk en met een roesje ging het altijd wel goed. Laatste keer was ik enorm suf, hadden ze bijgespoten en was het niet gelukt. Daar heb je zelf dan geen idee van.
Maar ik was ook niet op mn gemak bij die arts en het ziekenhuis na wat fouten, dus dat zal onderbewust hebben meegespeeld.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 15:37

Klinkt lekker nuchter SP. Ik ben er te overstuur indertijd van geweest. Echt niet normaal en ik krijg al buikpijn als ik er aan denk dat volgend jaar de hele riedel weer van voor af aan begint.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 16:20

Pfff, dat borstonderzoek lijkt mij ook niks, gelukkig hoef ik voorlopig nog niet.
Uitstrijkje1 keer gehad en dat was vooral heel grappig, had een arts in opleiding die keurig vroeg of ik daar problemen mee had, nee hoor. Vervolgens zaten hij en de huisarts met zijn 2en tussen mijn benen te turen met zo’n koplamp op, dat op zich was al grappig, toen er vervolgens met een watje (hoe bedenk je het) wat afscheiding weggehaald werd en er dus pluisjes achterbleven die niet zo makkelijk weggingen kon je mij opvegen hoor :D
Heb verder gelukkig geen moeite met zulke onderzoeken en sinds zwangerschap en bevalling al helemaal net meer.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:12

_emmma_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Diegene die eerder moeten ivm familie. Zijn jullie ook bij een klinisch geneticus geweest om te kijken of bijv brca gen hebt?


volgens mij doen ze dat vooral als bij het familielid met borstkanker een mutatie is gevonden, ze weten nog niet alle mutaties dus soms komt er wel heel veel borstkanker voor in een familie maar vinden ze geen brca1 of 2 mutatie en dan moeten mensen wel ieder jaar gescreend worden, want misschien hebben ze wel een mutatie die nog niet ontdekt is. Ik heb zelf een brca1 mutatie en ben onderzocht omdat mijn tante borstkanker had en mijn moeder de mutatie ook bleek te hebben. Zij is gelukkig tot op de dag van vandaag niet ziek geworden dus ik hoop dat het mij ook bespaard blijft.


Er wordt (nog) niet standaard gecontroleerd of er bij borst/prostaat kanker sprake is van een gen afwijking. Er is trouwens nog een andere genafwijking dan de brca Mar weet niet hoe die heet. Ik ben wel bij een klinisch geneticus geweest ivm de (jonge) leeftijd waarop mijn moeder borstkanker heeegt gekregen.

Maar jij hebt dus niks preventief laten weghalen?

Liselot: gelukkig zeg!

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:01

Mijn moeder is inmiddels al 16 jaar geleden overleden aan borstkanker. Maar een onderzoek naar erfelijkheid was niet nodig, werd er toen gezegd.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:02

Electra63 schreef:
Mijn moeder is inmiddels al 16 jaar geleden overleden aan borstkanker. Maar een onderzoek naar erfelijkheid was niet nodig, werd er toen gezegd.


Nu en toen is wellicht anders. Hoe oud was je moeder?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:04

Afbeelding

Anoniem

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:25


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 00:57

Ik ben overigens wel getest op de brca mutatie. Geen eerstegraads familieleden met borstkanker, wel tweedegraads, maar vanwege mijn leeftijd toen (27) en joodse familie wel getest.
Ik heb de mutatie overigens niet.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:07

Anoniem schreef:
Ik begrijp niet dat jullie nog accoord gaan met zo'n barbaarse techniek terwijl het ook anders kan.

https://www.erasmusmc.nl/perskamer/arch ... 0/2859325/


Als controlemiddel is dit veel te duur. Je kan niet alle vrouwen door een MRI halen. Een röntgenfoto is goedkoop en snel gemaakt.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:12

Daarbij vond ik een MRI echt heel veel vervelender dan een mammo

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:23

Inderdaad: duurt langer, kost meer, meer straling en past niet in een tietenbus.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:30

En die contrastvloeistof is ook allesbehalve gezond. Infuus is niet fijn, 30 minuten op je buik in een oncomfortabele houding op een tietenbank liggen is ook niet fijn.
Ik was bijvoorbeeld ook zelf niet in staat om weer naar huis te rijden door die contrastvloeostof

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:28

Maartje1990 schreef:
Electra63 schreef:
Mijn moeder is inmiddels al 16 jaar geleden overleden aan borstkanker. Maar een onderzoek naar erfelijkheid was niet nodig, werd er toen gezegd.


Nu en toen is wellicht anders. Hoe oud was je moeder?


Mijn moeder was 52 toen ze borstkanker kreeg en met 56 jaar overleden.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 09:30

Maartje1990 schreef:
[ [url=m/cgoYMT.png]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor deze informatie.
Mijn schoonmoeder kreeg met 38 jaar borstkanker en is met 52 jaar overleden. Ik heb 2 dochters en beide oma's zijn aan borstkanker overleden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-18 11:32

Mri is heel druur, veel minder mensen te testen in een periode. Je moet naar het ziekenhuis ervoor of peperdure bus en een half uur op je buik liggen. Gaat mij niet lukken met mijn borsten au. Niet grappig. Contrastvloeistof hier geen goed idee. Als moet moet het maar ik klap onderuit erdoor. Ga van mijn stokje en wordt er heel ziek van. Dan maar liever even au aan de tieten.

Trouwens dat lijstje hierboven even bestudeerd, vrouw < 50 en prostaatkanker? Hoe dan :') hebben we die dan ook?