Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Brrr vanmiddag borstkankerfotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:57

ik heb zelf ieder jaar een mamografie en het valt echt wel mee vind ik. Tuurlijk het is even flink pijnlijk
maar ze doen het zo ontzettend snel dat het ook heel snel weer wegtrekt.
( de term borstkankerfoto's suggereert een beetje alsof je al borstkanker hebt zou dit aanpassen)

Succes vanmiddag en met de uitslag!


_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 12:42

Maartje1990 schreef:
Diegene die eerder moeten ivm familie. Zijn jullie ook bij een klinisch geneticus geweest om te kijken of bijv brca gen hebt?


volgens mij doen ze dat vooral als bij het familielid met borstkanker een mutatie is gevonden, ze weten nog niet alle mutaties dus soms komt er wel heel veel borstkanker voor in een familie maar vinden ze geen brca1 of 2 mutatie en dan moeten mensen wel ieder jaar gescreend worden, want misschien hebben ze wel een mutatie die nog niet ontdekt is. Ik heb zelf een brca1 mutatie en ben onderzocht omdat mijn tante borstkanker had en mijn moeder de mutatie ook bleek te hebben. Zij is gelukkig tot op de dag van vandaag niet ziek geworden dus ik hoop dat het mij ook bespaard blijft.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 13:23

Maartje1990 schreef:
Diegene die eerder moeten ivm familie. Zijn jullie ook bij een klinisch geneticus geweest om te kijken of bijv brca gen hebt?

Er wordt (nog) niet standaard gecontroleerd of er bij borst/prostaat kanker sprake is van een gen afwijking. Er is trouwens nog een andere genafwijking dan de brca Mar weet niet hoe die heet. Ik ben wel bij een klinisch geneticus geweest ivm de (jonge) leeftijd waarop mijn moeder borstkanker heeegt gekregen.

Maar jij hebt dus niks preventief laten weghalen?

Liselot: gelukkig zeg!
[/quote]

volgens mij controleren ze voornamelijk bij bepaalde types borstkanker en bij mensen onder de 50? (leeftijd weet ik niet zeker) bij prostaat volgens mij ook niet standaard nee. Dat andere gen heet Check 2

Ik heb nog niks preventiefs gedaan nee maar ik ben ook pas 27 en weet sinds 1 jaar dat ik het heb, dus ik wil daar geen overhaaste beslissingen over maken :) voor nu voel ik me nog goed bij de controles, zo'n operatie is ook niet niks.


Een MRI scan is trouwens heel duur idd dan ben je ook meteen je hele eigen risico kwijt! Maar het geeft geen straling hoor, een MRI werkt met magneten en niet met röntgen straling dus wat dat betreft is het wel beter. Mijn arts zei echter dat ze op een mamografie beter een beginstadium van borstkanker kunnen zien dan op een MRI scan, dus dat zal ook meespelen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, AnniekSolana, esmee_2001, Hjartje, Patriesje, rocky_1995, Rosalie_91, sunshine en 107 bezoekers