Ben jij body positive?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Ben jij body positive?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 22:45

Hallo! (sorry als het vekeerd staat)

Ik ben al een tijdje (lees: 6/7 maanden) bezig met Body Positivity ookwel: Zelf acceptatie en positief zijn over je lichaam. En wat ik merk is: het heeft mij heel erg geholpen en ik zit vele malen lekkerder in mijn vel als dat ik een jaar geleden zat.

Ik wil graag een stukje van mijn verhaal delen, als het jullie interesseert :=

Vorig jaar september ben ik begonnen met mijn eindexamenjaar Grafisch Vormgeefster en heb toen besloten om daar voor de volle 100% voor te gaan en moest ik andere prioriteiten op plaats 2 zetten waaronder: mijn lichaam en eetgewoontes. Ik stopte met sporten (paardrijden vooral) en ik stond op volle automatische piloot omdat het een heel moeizaam, toch leerzaam jaar was.

Ik merkte fysiek heel veel pijn in mijn nek en schouders door mijn cup F borsten en kon hier niet normaal door functioneren. (ik woog inmiddels meer dan 100 kilo) Dit in combinatie met 8 uur per dag achter een laptop is natuurlijk niet bevorderlijk.

Ik had zoveel issues met mezelf, mijn lichaam en vooral mijn zelfbeeld. Omdat ik mentaal zo goed als kapot ging en ik geen mogelijkheden had tot hulp (hier ga ik liever op in in pb) ben ik Mindfulness gaan doen. Hiermee heb ik mijzelf geleerd om bepaalde gedachtes en trauma's te kunnen verwerken en toen kwam het: mijn zelfbeeld.

Ik ging online opzoek naar gelijkgestemde mensen die het ook moeilijk hadden met uberhaupt in de spiegel kijken en zo vond ik: Body Positivity en Zelf acceptatie. Hierin ben ik mij gaan verdiepen en ik dacht; Wauw! Dit past precies in mijn 'nieuwe' straatje! En ik heb op mijn Instagram een 180 graden draai gemaakt en ben het gaan wijden aan mijn weg naar zelf-acceptatie. Ik ben inmiddels zover dat ik mij ervan bewust ben dat ik echt wel iets aan mijn lichaam moet doen, maar dat ik dat op mijn eigen tempo wil doen en 'zij ziet er beter uit' geen negatieve meer is maar een voorbeeld! Sportieve mensen verdienen alleen maar respect voor hoeveel ze aan hun lichaam doen en hoeveel ze ermee bezig zijn, net zoals ik dat ook verdien (van mezelf dan).

Wat ik in de afgelopen maanden heb geleerd en gezien zijn veel positieve dingen maar ook zeker negatieve:

- het helpt mensen om zichzelf te accepteren om rust en balans te vinden tussen lichaam en geest.
- Mensen beginnen door te krijgen hoe krom het internet (de community richtlijnen van facebook en instagram in deze) in elkaar zit (waarom mag een mannen-tepel wel en een vrouwen-tepel niet, bijvoorbeeld)
- Mannen durven steeds vaker te uiten dat zij ook het recht hebben om van zichzelf te houden
- Veel mannen en vrouwen vinden het moeilijk om van hunzelf te houden omdat ze niet voldoen aan bepaalde 'normen' die onze media ons laat zien.
- Maar helaas, zijn er ook mensen die body positivity gebruiken als excuus om niks aan hun lichaam te doen en dus ongezond te blijven.
- Veel mensen 'begrijpen' het niet waardoor er veel gescholden en 'gehaat' word op mannen en vrouwen die zichzelf kwetsbaar opstellen.
- Veel mensen denken dat je alleen mag 'meedoen' als je overgewicht hebt, terwijl slanke/dunne/magere vrouwen net zoveel recht hierop hebben als ieder ander omdat ook zij onzeker kunnen (en mogen!) zijn over zichzelf.

Wat zijn jullie overtuigingen/aanvullingen en hoe staan jullie tegenover deze 'nieuwe' beweging? Ik vind het met dit soort onderwerpen altijd heel interessant om andere perspectieven te zien/lezen!

Als iemand een hele andere mening heeft dan jij graag de discussie netjes houden, ik wil geen rel-topic creëren :') en sorry voor de lange tekst, ik kan hier niet over uitgepraat raken omdat ik er zo enthousiast over ben :') :=

Jolliegirl

Berichten: 32961
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Ben jij body positive?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:48

Wauw, wat goed!

Hier F+ en 90kg en ontevreden..
Maar de stap...die heb ik nog niet kunnen zetten. Hoe harder mensen pushen hoe slechter het gaat.
Wel eet ik al 1 week niet buiten de deur en bestellen we ook niet en kook ik dus gewoon.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 22:58

Jolliegirl schreef:
Wauw, wat goed!

Hier F+ en 90kg en ontevreden..
Maar de stap...die heb ik nog niet kunnen zetten. Hoe harder mensen pushen hoe slechter het gaat.
Wel eet ik al 1 week niet buiten de deur en bestellen we ook niet en kook ik dus gewoon.


Thuisbezorgd is zo verleidelijk! Wij doen het nu ook al 1,5 week niet meer en ik kook zoveel mogelijk (soms moeilijk inschatten want mijn zwager waar ik mee samenwoon met mijn vriend draait ploegendiensten) en ik snap je helemaal mbt het pushen! Toen ik nog thuis woonde werd ik door mijn ouders heel erg gepusht om anders te gaan eten, werd eveneens ook gepest (dikke, bolle) en dat werkte alleen maar averechts waardoor ik uit emotie meer ging eten. Gelukkig ben ik nu uit huis, is de rust weergekeerd en steunt mijn vriend me heel erg, daar heb ik wel een voordeel aan, gelukkig.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Ben jij body positive?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:19

Ik ken de beweging persoonlijk niet, maar wat tof!

Hier ook iemand die ‘plussize’ is. Maar ik vindhet niet erg. Ik vind mijn rondingen heerlijk, vind het fijn dat ik een grotere kont+borsten(ook al zijn de laatste wel gereduceerd ivm last rug/nek/schouders) heb. Andere mensen willen betalen om het op te vullen, of dragen nepstukken in hun kleding. Weer anderen vinden het niet mooi. Maar dat is dan pech voor hun vind ik persoonlijk.

Ik probeer echter wel gezond te eten, te sporten etc. Omdat ik wel vind dat voor mijn gezondheid er iets af mag. Maar graag niks van mn rondingen, hoe krom dat misschien klinkt :+ ik zie ook inderdaad mensen als een voorbeeld als ze veel sporten en trainen. Dat doorzettingsvermogen heb ik helaas niet, ik heb nog weleens dat ik een keer afhaak en vervolgens 3 weken er niet aan toe kom :+

Lekker in je vel zitten vind ik echter de grootste ‘gezondheid’ die er is. Of je nu 50 kg of 120kg weegt, je een blubberbuik of sixpack hebt. Je straalt als je je goed voelt, niet als je keihard naar een doel werkt zonder te genieten in het leven.
En voor de een is het genieten als ze elke dag in de sportschool staan. De ander weer een glaasje wijn op de bank met netflix.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:43

Ja absoluut. :j
Ik heb zelf jaren lang gevochten tegen mijn lijf (pijntjes en mankementen door chronische aandoeningen).
Vorig jaar in een revalidatietraject gekomen en via haptotherapie eigenlijk geleerd dat ik dankbaar moet zijn voor mijn lichaam. Voor alle signalen die het afgeeft, voor de gevoeligheid en het gebruiken als een instrument.
Hiervoor ging ik, als ik last had van mijn lijf, maar heel veel dingen doen want dan voelde/merkte ik het op dat moment niet. Als ik ging zitten voelde ik het en dat vond ik verschrikkelijk. Ik heb mezelf aan moeten leren om deze momenten in te plannen en écht eens te kijken naar wát ik voelde, wat de oorzaak er van was en rust te nemen.
Nu is dit aan de buitenkant niet te zien, maar het is wel mijn lijf waar ik lang niet blij mee was. Nu accepteer ik het volledig en ben ik blij dat die gevoeligheid er is en ik daar ook wat mee kan (en mee moet :) )

Daarnaast heb ik ondergewicht en ondanks dat dit niet altijd prettig is ben ik al een lange tijd tevreden met mijn uiterlijk, omdat ik weet dat ik het niet kan veranderen (ik kom gewoon niet aan). Het is alleen jammer dat mensen er altijd iets over moeten zeggen of negatieve opmerkingen moeten maken. Ze gaan er automatisch van uit dat ik een eetstoornis heb of niet tevreden ben, wordt nagekeken in bikini etc. En als ik zeg dat ik wel tevreden ben dan is het óók niet goed, want "je bent wel erg dun, en "als je maar niet meer gaat afvallen"... Het is soms lastig om die zelfacceptatie te houden als andere mensen je telkens vertellen dat het niet acceptabel zou zijn.
Tegenwoordig vertel ik dit dus ook gewoon als mensen vragen naar de oorzaak van mijn ondergewicht (en heel eerlijk, ik ben echt geen skelet die over straat loopt hoor :+ en ik doe altijd een dansje als ik iets ben aangekomen)

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 23:48

Celiien schreef:
Ik ken de beweging persoonlijk niet, maar wat tof!

Hier ook iemand die ‘plussize’ is. Maar ik vindhet niet erg. Ik vind mijn rondingen heerlijk, vind het fijn dat ik een grotere kont+borsten(ook al zijn de laatste wel gereduceerd ivm last rug/nek/schouders) heb. Andere mensen willen betalen om het op te vullen, of dragen nepstukken in hun kleding. Weer anderen vinden het niet mooi. Maar dat is dan pech voor hun vind ik persoonlijk.

Ik probeer echter wel gezond te eten, te sporten etc. Omdat ik wel vind dat voor mijn gezondheid er iets af mag. Maar graag niks van mn rondingen, hoe krom dat misschien klinkt :+ ik zie ook inderdaad mensen als een voorbeeld als ze veel sporten en trainen. Dat doorzettingsvermogen heb ik helaas niet, ik heb nog weleens dat ik een keer afhaak en vervolgens 3 weken er niet aan toe kom :+

Lekker in je vel zitten vind ik echter de grootste ‘gezondheid’ die er is. Of je nu 50 kg of 120kg weegt, je een blubberbuik of sixpack hebt. Je straalt als je je goed voelt, niet als je keihard naar een doel werkt zonder te genieten in het leven.
En voor de een is het genieten als ze elke dag in de sportschool staan. De ander weer een glaasje wijn op de bank met netflix.


Ik zit inderdaad ook met: "Ik wil gezonder leven, dat is belangrijker dan mijn vetpercentage en het mooie is: je valt ook af dan! Gezien eetpatroon 85% meehelpt met afvallen! Helaas kan je niet gericht afvallen :') ik zou graag mijn borsten kleiner willen (als ik 20 kilo ben afgevallen gaan ze ook kleiner, en omhoog := ) maar mijn billen weer niet, haha. Helaas is dat het eerste wat eraf gaat bij mij als ik echt ga sporten maar het lekt bij mij ook echt aan discipline en het feit dat ik sporten echt niet leuk vind op krachttraining en paardrijden na (voetbal vroeger ook, maar mag niet meer ivm knie) Ik heb inmiddels sinds januari een sportschool abbo en ben maar 10x geweest dus dat moet veranderen want ik vind het zonde van mijn geld ook.

En inderdaad: 'Lekker in je vel zitten vind ik echter de grootste ‘gezondheid’ die er is' want het mooie daarvan is: zelfverzekerdheid maakt een mens veel mooier dan wat voor figuur dan ook. Ik zie zoveel mooie plus size vrouwen die hun curves echt rocken en niet bang zijn om hun lichaam te laten zien, no matter what. Maar ik zie ook meisjes met een prachtig slank figuur die hartstikke onzeker zijn en dat vind ik zo jammer, ze kennen hun eigenwaarde nog niet en dat is mijn doel ook via social media.

Veel mensen denken: oh het is alleen voor plus size, maar iedereen kan zich altijd vinden in mijn verhalen ongeacht gewicht, maat of figuur. Dat is heel fijn.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 23:48

Wat fijn dat je nu goed in je vel zit! Erg knap.

Daarnaast vind ik wel dat +100 kilo wel gewoon ongezond is (uitgezonderd als je een grote kerel bent met dikke spieren oid. Jullie snappen het wel) en dat positief zijn over je lichaam niet een reden is om er niks aan te veranderen. Als je last krijg van je nek e.d. Geeft je lichaam blijkbaar aan dat het niet prettig is op die manier. Dus qua gezondheid zou ik het niet aanraden.

Maar rondingen daarentegen zijn natuurlijk helemaal niet erg :)

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 23:55

Macs schreef:
Ja absoluut. :j
Ik heb zelf jaren lang gevochten tegen mijn lijf (pijntjes en mankementen door chronische aandoeningen).
Vorig jaar in een revalidatietraject gekomen en via haptotherapie eigenlijk geleerd dat ik dankbaar moet zijn voor mijn lichaam. Voor alle signalen die het afgeeft, voor de gevoeligheid en het gebruiken als een instrument.
Hiervoor ging ik, als ik last had van mijn lijf, maar heel veel dingen doen want dan voelde/merkte ik het op dat moment niet. Als ik ging zitten voelde ik het en dat vond ik verschrikkelijk. Ik heb mezelf aan moeten leren om deze momenten in te plannen en écht eens te kijken naar wát ik voelde, wat de oorzaak er van was en rust te nemen.
Nu is dit aan de buitenkant niet te zien, maar het is wel mijn lijf waar ik lang niet blij mee was. Nu accepteer ik het volledig en ben ik blij dat die gevoeligheid er is en ik daar ook wat mee kan (en mee moet :) )

Daarnaast heb ik ondergewicht en ondanks dat dit niet altijd prettig is ben ik al een lange tijd tevreden met mijn uiterlijk, omdat ik weet dat ik het niet kan veranderen (ik kom gewoon niet aan). Het is alleen jammer dat mensen er altijd iets over moeten zeggen of negatieve opmerkingen moeten maken. Ze gaan er automatisch van uit dat ik een eetstoornis heb of niet tevreden ben, wordt nagekeken in bikini etc. En als ik zeg dat ik wel tevreden ben dan is het óók niet goed, want "je bent wel erg dun, en "als je maar niet meer gaat afvallen"... Het is soms lastig om die zelfacceptatie te houden als andere mensen je telkens vertellen dat het niet acceptabel zou zijn.
Tegenwoordig vertel ik dit dus ook gewoon als mensen vragen naar de oorzaak van mijn ondergewicht (en heel eerlijk, ik ben echt geen skelet die over straat loopt hoor :+ en ik doe altijd een dansje als ik iets ben aangekomen)


Ja, daar zit ikzelf inderdaad ook mee. Mensen definiëren je figuur met je eetpatroon en ookal heeft dat wel degelijk met elkaar te maken, zijn er zeker nog 40 andere redenen waarom je onder- of overgewicht kan hebben. Het is inderdaad heel moeilijk om dan te horen dat wat je ook doet, het toch niet goed is. Maar: tegelijkertijd ook een wake-up call want daar leer je (ik in ieder geval) van om daarom te lachen en te denken: zolang ik het goed voor mezelf doe, heb ik aan niemand verantwoording af te leggen.


sharon488 schreef:
Wat fijn dat je nu goed in je vel zit! Erg knap.

Daarnaast vind ik wel dat +100 kilo wel gewoon ongezond is (uitgezonderd als je een grote kerel bent met dikke spieren oid. Jullie snappen het wel) en dat positief zijn over je lichaam niet een reden is om er niks aan te veranderen. Als je last krijg van je nek e.d. Geeft je lichaam blijkbaar aan dat het niet prettig is op die manier. Dus qua gezondheid zou ik het niet aanraden.

Maar rondingen daarentegen zijn natuurlijk helemaal niet erg :)


Zeker waar! Ik ben mij er heel bewust van dat mijn lichaam genoeg signalen geeft en ik luister hier ook zo goed naar als ik kan. Maar ik accepteer mijn 'mindere' kant en dat is: motivatie vinden. Hierom volg ik veel sport accounts op social media, die oefeningen motiveren mij heel erg. Ook plus size sporters die oefeningen geven om je gewrichten e.d. niet te overbelasten als je overgewicht hebt, heel fijn! Eveneens echt fitness modellen voor de keiharde krachttraining, daar ben ik wel weer gek op! ( is nog steeds in opbouw) Ik wil heel basic gezonder gaan leven en uit ervaring weet ik dat het lichaam dan vanzelf komt en dán kan ik ook intensiever gaan sporten omdat mijn gewrichten het dan beter trekken.

Het plan is er! Nu de motivatie nog :9k

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Ben jij body positive?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 00:00

Goed bezig! Eten is vooral heel belangrijk. Het is gewoon het aannemen van een andere lifestyle, en dat is anders dan diëten. Ik vind diëten altijd een straf en dat hou je niet vol inderdaad.

Je eetgewoontes daarintegen aanpassen is goed vol te houden! Ik eet nu sochtends en smiddags veel minder koolhydraten en savonds eet ik gewoon normaal avondeten. En af en toe een chipje of frisdrank doe ik ook gewoon :)) het helpt trouwens ook om iemand te vinden met wie je deelt wat je eet, zo kun je elkaar motiveren!

Maar ik vind het echt top hoe je er in staat. Respect!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 00:02

Ik ken de hele beweging niet. Maar ja ik ben ok met mijn 160 cm 10 kilo teveel een losse flap vel bij mijn buik hangborsten en een regelmatig weigerend lijf. :j ik train waar gaat, heb spieren en soort van model

Ga naar de sauna en schaam me niet voor mezelf :)

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 00:25

sharon488 schreef:
Goed bezig! Eten is vooral heel belangrijk. Het is gewoon het aannemen van een andere lifestyle, en dat is anders dan diëten. Ik vind diëten altijd een straf en dat hou je niet vol inderdaad.

Je eetgewoontes daarintegen aanpassen is goed vol te houden! Ik eet nu sochtends en smiddags veel minder koolhydraten en savonds eet ik gewoon normaal avondeten. En af en toe een chipje of frisdrank doe ik ook gewoon :)) het helpt trouwens ook om iemand te vinden met wie je deelt wat je eet, zo kun je elkaar motiveren!

Maar ik vind het echt top hoe je er in staat. Respect!


Dankjewel! Ik ben eerder 17 kilo afgevallen en dit is ook meerendeels mijn eetpatroon geweest. Zelf geloof ik ook niet in een dieet, vaak komen de kilo's achteraf net zo hard terug.

Wat me wel interesseert is een hormoon-dieet. Dit is ook het aanpassen van je eetpatroon ad hand van je hormoonbehoefte. Als ik wat meer spaarcentjes heb ga ik ook zeker iemand hiervoor zoeken die mij wil begeleiden, mijn hormonen zijn namelijk al 6 jaar ontregelt en dit is medisch niet op te lossen. Anticonceptie verergert het alleen maar en ik hou niet van medicijnen omdat de bijwerkingen vaak niet te overzien zijn, zo kwam ik 30 kilo aan van de prikpil en dit is nooit meer goed gekomen qua hormoonspiegel en mijn lichaam :(

Stirrup

Berichten: 482
Geregistreerd: 12-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 00:35

Vind body positivity top, probeer er altijd wel naar te leven, wat ook aardig goed lukt. Denk sowieso dat als je op mentaal vlak niet gelukkig bent afvallen e.d. ook een stuk lastiger is. Ik ben ondanks mijn maatje meer tevreden met wie ik ben, waardoor ik ook meer geneigd ben mijn lichaam goed te voeden, langzaam maar zeker val ik dan ook weer af, maar het is geen moeten.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ben jij body positive?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:48

Ik vind zelfacceptatie een heel goed iets, mindfulness ook. Maar als je echt zo zwaar bent dan zit de oplossing niet in het leren leven ermee maar er iets aan doen. Als je ongezond zwaar bent moet je het niet accepteren maar gaan vechten om er iets aan te doen.
Tot een bepaald punt is body positivity top. Jezelf vergelijken met modellen en sterren op tv en je daardoor ongelukkig voelen is verkeerd. Wees blij met je lichaam met je rolletje en je deukje.
Maar je moet wel goed nadenken of je echt wilt leven in een te zwaar ongezond lichaam, zeker als je aangeeft niet te kunnen functioneren met deze maten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 07:54

Ik kon niet met 90 kilo en veel meer dan cup F, body positive zijn. Ik ben nu bijna 20 kilo afgevallen en op een gezond gewicht (nog steeds meer dan cup F). Ik ben nu ook veel blijer met mijn lijf en voel me veel beter in mijn vel. Mij heeft afvallen en er iets aan gaan doen op die manier heel erg geholpen. Daarvoor heb ik heel lang in cirkels rond gedraaid met het idee dat er toch niks aan te doen was. Ik ben trots op mezelf dat het me wel gelukt is, en dat het me ook lukt om het er af te houden.

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-18 07:57

Suzanne F. schreef:
Ik vind zelfacceptatie een heel goed iets, mindfulness ook. Maar als je echt zo zwaar bent dan zit de oplossing niet in het leren leven ermee maar er iets aan doen. Als je ongezond zwaar bent moet je het niet accepteren maar gaan vechten om er iets aan te doen.
Tot een bepaald punt is body positivity top. Jezelf vergelijken met modellen en sterren op tv en je daardoor ongelukkig voelen is verkeerd. Wees blij met je lichaam met je rolletje en je deukje.
Maar je moet wel goed nadenken of je echt wilt leven in een te zwaar ongezond lichaam, zeker als je aangeeft niet te kunnen functioneren met deze maten.


Ik vind zelf acceptatie en gewicht twee verschillende dingen. Ik ben mij er bewust van dat ik overgewicht heb en hier iets aan moet gebeuren, maar dat betekend niet dat ik niet van mezelf zou mogen houden. Overgewicht is namelijk mijn fysieke stand en van mijzelf houden is mijn mentale stand. Ik zie deze 2 dingen als verschillend.

Jezelf accepteren is ook niet hetzelfde als ergens mee leren leven, het is van jezelf houden, niet meer en niet minder :)

SusanH schreef:
Ik kon niet met 90 kilo en veel meer dan cup F, body positive zijn. Ik ben nu bijna 20 kilo afgevallen en op een gezond gewicht (nog steeds meer dan cup F). Ik ben nu ook veel blijer met mijn lijf en voel me veel beter in mijn vel. Mij heeft afvallen en er iets aan gaan doen op die manier heel erg geholpen. Daarvoor heb ik heel lang in cirkels rond gedraaid met het idee dat er toch niks aan te doen was. Ik ben trots op mezelf dat het me wel gelukt is, en dat het me ook lukt om het er af te houden.


Wauw wat een goede prestatie! Superknap dat je 20 kilo bent afgevallen en dat meehelpt bij je zelfbeeld, dat is natuurlijk heel prettig! Mag je zeker trots op zijn :)

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Ben jij body positive?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:01

Ik ben bijna 30 kilo afgevallen, maar daardoor niet gelukkiger dan daarvoor. Gek genoeg heb ik nooit moeite met mijn eigen lichaam gehad, maar nu ik ben afgevallen juist meer dan daarvoor. Al ben ik prima tevreden met mezelf ;) Maar afvallen betekend niet gelijk meer tevreden zijn ;)

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:12

Ik denk dat je eerst van jezelf moet houden voor je echt succes kan hebben. Als jij zwaar ongelukkig bent met jezelf gaat dat afvallen nooit snel. En als jij happy bent gaat het steeds beter omdat je dan ook echt motivatie hebt. Bodypositivity is voor iedereen, het gaat om houden van jezelf en acceptatie van je eigen lichaam. Zodra je blij bent met jezelf kan je stappen naar verbetering gaan zetten. Het gaat niet om afvallen of om positief zijn over overgewicht. Het gaat om houden van jezelf en werken aan verbetering op welk vlak dan ook.

Die stomme dieet cultuur zit mij echt ontzettend dwars. Alles gaat maar over afvallen en slank zijn. Daar word ik zo ongelukkig van... leef en laat leven. Houd van jezelf en zorg dat je jezelf altijd aan kan kijken in de spiegel.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:15

Lau schreef:
Ik denk dat je eerst van jezelf moet houden voor je echt succes kan hebben. Als jij zwaar ongelukkig bent met jezelf gaat dat afvallen nooit snel. En als jij happy bent gaat het steeds beter omdat je dan ook echt motivatie hebt. Bodypositivity is voor iedereen, het gaat om houden van jezelf en acceptatie van je eigen lichaam. Zodra je blij bent met jezelf kan je stappen naar verbetering gaan zetten. Het gaat niet om afvallen of om positief zijn over overgewicht. Het gaat om houden van jezelf en werken aan verbetering op welk vlak dan ook.

Die stomme dieet cultuur zit mij echt ontzettend dwars. Alles gaat maar over afvallen en slank zijn. Daar word ik zo ongelukkig van... leef en laat leven. Houd van jezelf en zorg dat je jezelf altijd aan kan kijken in de spiegel.


Maar ben je dan blij als je in de spiegel kijkt? Ik was dat niet. Ik vermeed spiegels. Ik was heel ongelukkig als ik in de spiegel keek. Nu ben ik echt geen Sylvie Meis maar heb ik wel vrede met mezelf. Maar heb geen maatje 34 meer. Maar er zijn grenzen denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat je blij wordt van een echt zwaar lichaam waarbij je puft van een stukje lopen of 4 trappen op. Waarbij trampoline springen geen optie meer is en je belemmert wordt in je doen en laten.

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:18

Afbeelding

Zou iedereen die dit onderwerp interessant vindt aanraden om dit boek te lezen. Eye-opener!
Hij is ook in het Nederlands beschikbaar via bol

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:18

Ik zou graag body positive zijn maar ben het niet. Weeg 55kg met 1.70 dus heel netjes (zelfs wat weinig) maar heb geen voorgevel en vind mezelf ook niet aantrekkelijk. Hoe vaak anderen ook zeggen dat ik geen gelijk heb :o

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:20

Ik heb geen overgewicht, maar juist een tijd een eetstoornis en lang, zwaar depressief geweest inclusief automutilatie. Dit heeft mijn zelfbeeld heel erg aangetast. Maar nu, ja ben ik redelijk body positive. Ik heb bijna geen borsten en daar ben ik af en toe best onzeker over, maar aan de andere kant mijn heupen mogen er zeker zijn. Ik durf weer in strakke kleding te lopen, korte broeken te dragen, meer mezelf te zijn. Ik heb mijn littekens geaccepteerd.
En het is gewoon heel belangrijk dat je tegen jezelf zegt 'Hey je mag er zijn'. Ik ben nog lang niet 100% body positive over mijzelf en ik weet niet of die 100% er ooit gaat komen maar ik ben verder dan ik ooit geweest ben. En daar ben ik best trots op.

Daarnaast vind ik body positivity een goed iets, je hebt maar 1 lichaam en daar moet je het mee doen. Dan kan je er beter van houden en liefhebben en goed voor zorgen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:46

Azmay schreef:
Ik zou graag body positive zijn maar ben het niet. Weeg 55kg met 1.70 dus heel netjes (zelfs wat weinig) maar heb geen voorgevel en vind mezelf ook niet aantrekkelijk. Hoe vaak anderen ook zeggen dat ik geen gelijk heb :o

Hetzelfde, al hoewel ik wel overgewicht heb.
Ik vind het echt top dat mensen zich er voor inzetten, ik zie het inderdaad heel veel langskomen op Instagram. Ik denk dat veel meiden zich stukken zekerder over zichzelf en hun lichaam gaan voelen door berichten van mensen die er vaak over praten, zoals joannvdhenrik.

daydream

Berichten: 598
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:47

Ja ik ben body positive. Ik ben te zwaar en vind mezelf niet lelijk, regelmatig vind ik mezelf mooi. Dit gaat keihard tegen de slankheidscultuur in, maar soit.

Hier is wel een heel proces aan vooraf gegaan. Onder andere tijd en buikdansles, waar een heel vrouwvriendelijke body positive vibe hangt ; ieder lichaam en elke vrouw is prachtig . En daar ben ik het mee eens.

Het onderscheid tussen van jezelf houden en je zelf positief bekijken aan de ene kant, versus wel of niet iets aan je lichaam willen veranderen, en rekening met je gewicht houden aan de andere kant, zoals hierboven gemaakt , vind ik een hele goede. - Je kan prima van jezelf houden en jezelf mooi vinden en toch fitter of wat slanker willen zijn. Beter uitgangspunt ook dan negatief zijn over je lijf. - Ik zou graag wat fitter zijn en meer uithoudingsvermogen hebben. Ik werk daar aan door meer fietsen en lopen en ook sprintjes te trekken meermaals tijdens mijn fietsroutes. Ook ben ik bezig met gezonder eten en zorg ik dat ik wandel op schoenen met meer schokdemping.
Dat ik graag fitter word (sowieso)en liefst nog een paar kilo zou kwijtraken (maar hoeft niet) betekent niet dat ik mezelf niet nu waardeer.

Merken, commercie, etc, hebben er baat bij dat we ons onzeker voelen zodat we meer kopen (crashdieetspul, of juist andere spullen ). Vrouwen en de mensen om ons heen hebben er baat bij dat we op een gezonde manier van onszelf houden. Vandaaruit heb je ook meer ruimte om anderen te helpen zonder dat je gaten in jezelf moet vullen . En kun je LEVEN, want zoals body positivity zegt ; leef nu en niet pas over -10 kilo.

Fijn dat je dit onderwerp aansnijdt, TS!
Laatst bijgewerkt door daydream op 20-09-18 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:48

Suzanne F. schreef:
Lau schreef:
Ik denk dat je eerst van jezelf moet houden voor je echt succes kan hebben. Als jij zwaar ongelukkig bent met jezelf gaat dat afvallen nooit snel. En als jij happy bent gaat het steeds beter omdat je dan ook echt motivatie hebt. Bodypositivity is voor iedereen, het gaat om houden van jezelf en acceptatie van je eigen lichaam. Zodra je blij bent met jezelf kan je stappen naar verbetering gaan zetten. Het gaat niet om afvallen of om positief zijn over overgewicht. Het gaat om houden van jezelf en werken aan verbetering op welk vlak dan ook.

Die stomme dieet cultuur zit mij echt ontzettend dwars. Alles gaat maar over afvallen en slank zijn. Daar word ik zo ongelukkig van... leef en laat leven. Houd van jezelf en zorg dat je jezelf altijd aan kan kijken in de spiegel.


Maar ben je dan blij als je in de spiegel kijkt? Ik was dat niet. Ik vermeed spiegels. Ik was heel ongelukkig als ik in de spiegel keek. Nu ben ik echt geen Sylvie Meis maar heb ik wel vrede met mezelf. Maar heb geen maatje 34 meer. Maar er zijn grenzen denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat je blij wordt van een echt zwaar lichaam waarbij je puft van een stukje lopen of 4 trappen op. Waarbij trampoline springen geen optie meer is en je belemmert wordt in je doen en laten.



Ja ik ben blij als ik in de spiegel kijk, ik word niet belemmert kan gewoon doen wat ik wil. 4 trappen geen probleem loop ik zonder puffen op. Ik weet aan welke doelen ik werk en wat mijn normen en waarden zijn. En dat telt voor mij meer als dat stomme gewicht. Ik ben gezond net zo gezond als een slank iemand. Ik heb nooit kwaaltjes, geen last van mijn hart of andere dingen. Geen suikerziekte (weet even de benaming niet meer). Het is ook de conditie die je zelf op bouwt. Ik loop elke dag ruim 5 km ik eet volgens het plan van de diëtist maar ik val niet af. Moet ik dan maar ongelukkig gaan zijn en kniezen in een hoekje want oeioei ik ben te dik. Nee natuurlijk niet het leven gaat door, raap jezelf bij elkaar en maak er wat van. Als je ongelukkig gaat zitten zijn mis je alle mooie dingen die er wel zijn.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 08:52

Ik ben niet body positive. Ik ben de laatste tijd aardig wat kilo's afgevallen, omdat ik beter in mijn vel wilde zitten en het echt te erg. Ik was altijd slank, tot ik mijn dochter kreeg. Die kilo's zijn er nooit echt afgegaan, tot nu!! Er mag gewoon nog meer af vind ik... Het liefst zou ik perfect slank willen zijn, zoals in mijn jongere dagen. Wel heb ik altijd rondingen gehad, maar mijn buik was eerst mooi plat!!! Dat is op dit moment helaas alleen een herinnering, maar ik ben op weg er naar toe :Y)