Peesplaatontsteking

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101689
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 19:57

Ik ben vandaag naar de HA gegaan voor de pijn in mijn voeten. Die pijn heb ik al een aantal jaar, het komt en gaat. Na mijn baan verandering is het weggetrokken en maanden weggebleven. Sinds juni is die pijn terug en blijvend, eerst had ik er een paar dagen last van en trok het daarna weg. Maar de pijn blijft nu en is in de ochtend als ik uit bed kom best erg. Dan schuifel ik door het huis. Loop ik wat langer gaat het iets beter maar naarmate de dag vordert gaat het meer pijn doen. Elk steentje waar ik dan op sta doet zoveel pijn. Het leken een soort drukplekken zeg maar.

2 weken geleden naar de HA geweest en toen dacht ze dat het mijn huidziekte was die zich nu onder mijn voet bevind. Dus ik moest 2 weken smeren met de zalf die ik ervoor had. Dat heeft geen verschil gemaakt vandaar dat ik vandaag terug ben gegaan naar de HA. Ik kon niet eens uitleggen wat er aan de hand was want ik was al in tranen. Alles kwam eruit, ik had zoveel pijn en dat moest eruit. Verhaal hakkelend uitgelegd en toen wilde ze mijn voeten zien. Ze drukte op een paar plekken... %) %) Dat deed vreselijk pijn.

Nou heeft ze sterk het vermoeden dat het een peesplaatontsteking is. Een hele erge en wat ook nog eens zeldzaam is als het in beide voeten tegelijk zit. Het zou kunnen dat dit het resultaat is van mijn 2 auto immuun ziektes maar dat wist ze niet zeker. Ik heb Ibuprofen 600 gekregen (ontstekingsremmers) in bruisvorm (ik kan slecht pillen slikken) en die moet ik 3 maal daags nemen. Dan is het de hoop dat ik met een dag of 4/5 verbetering ga merken. Zo niet dan weer terug naar de HA en dan gaan we verder kijken.

Ik moet rust houden maar mag tussendoor wel belasten. (wc, huishouden, boodschappen) Maar wel voeten omhoog. Dan heb ik ook geen pijn. Als ik met mijn 62 kg op mijn voeten ga staan dan heb ik heel veel pijn. Er zijn nachten geweest dat ik naar de wc moest en dat kruipend gedaan heb omdat de pijn zo hevig was. :\

Maar ik vind het wel behoorlijk vervelend, het is druk op mijn werk (ik heb staand werk) en ik zit nu de komende 2 dagen plus het weekend thuis. Vind het lúllig voor mijn collega's. :\

Maar ja, ik moet nu wel even aan mezelf denken, ik heb maar 1 lijf.

Zijn er mensen die ook wel eens een peesplaatontsteking hebben gehad? Had je ook ontstekingsremmers? En na hoeveel dagen ging dat werken?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:02

Ik heb ook een peesplaatontsteking gehad en deze komt nog jaarlijks terug, ik heb geen ontstekingsremmers gehad, ik ben gelijk naar de podoloog gegaan. Een peesplaatonsteking komt namelijk vaak voort uit een verkeerde voetstand. In mijn geval een platvoet links. Je kan wel aan gaan modderen met ontstekingsremmers maar das slechts symptoombestrijding, laat een podoloog er naar kijken en eventueel steunzooltjes maken.

Ikzelf ben er enorm mee geholpen, maar merk na een kleine jaar dat ik weer last krijg, dan is het tijd voor nieuwe steunzolen. Ik moet er dan wel bij zeggen dat ik 40+ uur in de horeca werk, daarnaast ook nog veel in de benen ben en behoorlijk overgewicht heb. Dat laatste is bij jou iig niet van toepassing, dus een jaar met 1 paar zou je moeten redden.

Tipje: Als je inderdaad steunzolen nodig hebt, kijk dan of het gunstig is je ervoor te verzekeren (verschilt per verzekering). En verzeker je dan niet alleen voor de podotherapie maar ook voor de steunzolen... Anders pies je nog naast de pot.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:02

Ik heb een aantal jaar geleden een peesplaatontsteking gehad. Idd, janken van de pijn en niet op “platte” voeten kunnen lopen. Wat bij mij wat verlichting gaf was het lopen op hakken. Ik weet niet meer precies goelang het geduurd heeft, maar geen maanden oid.
Ik moest het met paracetamol en ibuprofen doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101689
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 20:10

Zooltjes zat ik idd over te denken. Kost dat zoveel dan?

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:15

Bellatrix schreef:
Zooltjes zat ik idd over te denken. Kost dat zoveel dan?


Neem een zooltje met een uitsparing in het midden van de hak. Hoeft de wereld niet te kosten. Wij hebben veel patiënten die daar baat bij hebben

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:16

Ik heb het ook gehad,ben toen meteen doorverwezen naar een podoloog.
Voeten laten nakijken en zooltjes gekregen.
Nu nooit meer last er van.
Zou dus echt naar een podoloog gaan :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101689
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 20:23

Bedankt voor de tip! Zal vragen voor een verwijzing!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:24

Zooltjes zijn geloof ik iets van 150-200 euro en de podotherapie ergens rond de 75, dus tis de wereld niet en ik zou er echt zo snel mogelijk naartoe gaan, maar als je je er voor kan verzekeren waardoor je relatief goedkoper uit bent, zeker doen! Bij sommige verzekeringen kost het niks extra als je je ervoor verzekerd (moet je wel altijd aangeven want het zit niet in de basisverzekering) anderen een paar tientjes op jaarbasis, weer anderen kan het honderden euros schelen, of die vergoeden maar 75%, dus even een kwestietje van uitrekenen wat het beste is.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:24

Ps, volgens mij heb je niet eens een verwijzing nodig.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101689
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 20:25

Bedankt. Ik ga het uitzoeken!

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:35

Ik had er een toen ik zwanger was (en dan mag je alleen paracetamol), net een mes wat er door ging). Ik heb de pijnlijke plekken 14 dagen getaped (medical taping) en de klachten waren over. Nu ook weer last en inmiddels weer wat tape opgehad (en nu weer een paar dagen vergeten) maar de pijn is al minder. Misschien dat erbij doen. Eventueel door een fysio laten aanbrengen?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:42

Tis inderdaad echt een rotpijn, maar als er iets effectiefs aan gedaan hebt dan is de pijn binnen 2 dagen zo goed als weg. Het is dus wel iets dat heel snel herstelt gelukkig.

Switch2016
Berichten: 314
Geregistreerd: 03-10-17

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:45

Ik heb drie behandelingen shockwave therapie gehad en er daarna nooit meer last van gehad!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101689
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 20:47

Bedankt voor alle tips!

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:53

Podotherapeut mag je zonder verwijzing naartoe marlies! Maakt verder ook niet uit voor de vergoeding, dat is alleen afhankelijk van je aanvullende verzekering. Als je er niet uitkomt met de vergoeding mag je me pb-en, heb het vaker uit moeten zoeken voor patienten en ik kan alles zo op de site van de nvvp vinden.

Zolen kosten in totaal ongeveer €230-€250, waarvan je dus niks, een deel of alles vergoed van kunt krijgen.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:56

Ik heb het ook gehad. Eerste keer een jaar mee gelopen. Dit jaar ook weer last en nu na 5 shockwave behandelingen is het over.
De peesplaat is slecht doorbloed waardoor ontstekingsremmers niet veel kunnen betekenen. Met shockwave wordt ter plekke de doorbloeding gestimuleerd.

MarloesHJ

Berichten: 2463
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:02

Ik heb een aantal jaar geleden ook een peesplaatontsteking gehad. Ik kan mij niet herinneren dat ik er ontstekingsremmers of zoiets voor heb gehad. Ik heb alleen pijnstilling geslikt en rust gehouden. Een tijd later nog eens last gehad maar herkende pijn en meteen rust gehouden. Toen was het vlot weer over.

Wel een hele nare pijn en ik bewoog echt op geleide van de pijn.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:06

Hier ook gehad. Ook wel hielspoor genoemd. Wat heel goed helpt zijn idd de zooltjes en het blijven rekken van de peesplaat. Kuit, achillespees en peesplaat. Doet erg pijn, maar t helpt wel erg goed. Dan ben je er het snelst vanaf.
Shockwave therapie bij de fysio kan ook heel goed helpen.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:09

Ik kamp er ook mee. In het verleden ellenlange trajecten bij de fysio, sportarts, weer fysio, injectie, zooltjes..
Sinds een aantal weken weer pijnklachten en ben nu met shockwave gestart. De soepelheid waarmee ik een dag na de eerste sessie weer rondliep had ik nooit verwacht. Prognose is dat het met een sessie of 4 helemaal over is.
Overigens mag/moet ik wel gewoon sporten en bewegen op geleide van de pijn. Dus ik ga trouw wielrennen, wandelen en krachttraining doen. Alleen springen, hardlopem en sprinten laat ik even voor wat het is zolang ik nog naar de fysio ga.

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:21

Bellatrix schreef:
Zooltjes zat ik idd over te denken. Kost dat zoveel dan?


Ik heb ook lang last gehad (meer dan 1 jaar) van pijn in mijn voet en werd ook steeds erger.
Uiteindelijk naar dokter en jawel hoor peesplaatontsteking.
Ik heb wat oefeningen meegehad en advies zooltjes en zachter demping schoenen te lopen.

Uiteindelijk heb ik deze zooltjes gekocht:
https://www.footactive.nl/footactive-co ... j-foo.html

En ben op Skechers gaan lopen, en wat een verschil!

Door deze ondersteuning ben ik er vanaf gekomen en wat een opluchting is dat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101689
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 21:22

Shockewave therapie..hoe werkt dat en doet dat zeer?

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:24

Hier ook hielspoor gehad aan twee voeten. Ene voet erger dan andere. Kon sochtend bijna niet lopen, erg pijnlijk!
Zelf zooltjes gekocht en na paar mnd was het weg. Loop nu weer zonder zooltjes en geen last meer.

Cerosa

Berichten: 766
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:26

Heb er ook enorm veel last van gehad. Op een gegeven moment dus inderdaad naar de podoloog geweest, die heeft een scan gemaakt van mijn voeten. Bleek beide voeten een peesplaatontsteking te zijn.
Heb er toen zooltjes voor aangemeten gekregen, en ben er nog steeds super blij mee. Ook scheelt het vaak om een schoen te nemen met een iets verhoogde hak. Dan belast je de voet op net een andere manier, wat al de helft scheelde voor mij!
Wat ook overigens heel fijn voor mij was, is 's ochtends voor ik uit bed stapte, aan de rand van het bed te gaan zitten en met mijn voeten over een deegroller rollen! Klinkt heel gek, maar het helpt wel.

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:21

Met shockwave zetten ze een soort apparaatje die pulsen geeft op de pijnlijke plek. Dit gaat op geleide van wat je kunt hebben. Ik vind het zelf geen pijn doen. Een vreemd gevoel de eerste keer, maar meer ook niet. Sommige plekjen zijn wat gevoeliger eerst. Maar echt het valt reuze mee :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101689
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Peesplaatontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 15:23

3x daags Ibu 600 heeft niet geholpen en ik moet van mijn huisarts terug naar de reumatoloog dus ik hoop dat ik deze week nog terecht kan. Zaterdag was de pijn in mijn voeten een stuk minder maar vandaag is het weer helemaal terug. :\ Ik heb ook een verwijzing voor het aanmeten van steunzolen gekregen maar ik ga eerst naar de reumatoloog.