Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 10:38

Als kind had mijn zoon regelmatig oorontstekingen. Dit is uiteindelijk over gegaan na het verwijderen van zijn neusamandelen.

Het laatste jaar heeft hij weer regelmatig last van zijn oren. Dit varieert van oren die ploppen tot een oorontsteking. Het ploppen verdwijnt nooit helemaal.
Eerst begonnen met een normale zoutoplossing van de drogist (op basis van zeezout en kamille omdat hij hier vroeger ook beter op reageerde dan bv Otrivin). Huisarts bevestigde een oorontsteking en doorgaan wat we nu al deden.
Toen dit niet beterde een neusspray van de huisarts, met antibiotica erin.
Omdat hij ook regelmatig verkouden is, tenminste vaak niezen en daarna word de oorpijn erger. Huisarts heeft ook een allergie test laten doen, maar dat was allemaal prima.
Omdat de klachten bleven, ook na een maand lang 2x daags de neusspray doorgestuurd naar de KNO arts.

KNO arts kon duidelijk zien dat er regelmatig een oorontsteking actief was geweest. Trommelvlies intact en naar binnen getrokken. Afwisselen met wel en geen zichtbaar vocht achter het trommelvlies. Andere neusspray gekregen. Hier wel iets een verbetering op qua vrij ademen door de neus maar niet voor zijn oren.

KNO arts heeft een neusscopie gedaan en dat bevestigde haar vermoeden (ook die van de huisarts) en dat is dat de buis van Eustachius vernauwd is. Maar ook dat het slijmvlies in zijn neus te groot is voor zijn neus. Gehoortest was goed, al waren er hoge tonen die soms niet goed doorkwamen.
Dus eigenlijk 2 aparte dingen die naast elkaar lopen.

Slijmvlies kan operatief verwijdert worden, nadeel groeit vaak toch deels weer terug. Maar geeft hopelijk minder kans op niezen en meer vrijer ademen door de neus.

Voor zijn oren waren buisjes wellicht een optie, maar de vraag is of dit afdoende blijft helpen. Ze zei eerlijk, ze kunnen 3 dagen blijven zitten maar ook 3 jaar. Dat is niet te voorspellen.
Omdat hij bijna 18 is, is de vraag of de buis van Eustachius nog gaat herstellen wat vaak wel zo is bij kleine kinderen.
De arts gaf aan om er eens goed over na te denken.
Tja en als een 17 jarige zei hij in eerste instantie nee (heeft medisch gezien al heel wat keren een ziekenhuis gezien op jonge leeftijd) wat de kno arts begreep. Maar als hij het wilde kon hij altijd contact opnemen met d'r en dan toch ervoor gaan.
Nu een klein maandje later begint hij er toch over dat hij miss toch maar wel moet gaan en buisjes laten plaatsen.

Op internet is er weinig over te vinden, buisjes op latere leeftijd.
Vandaar mijn vraag wie heeft er hier ervaring mee? Dit mag zowel positief als negatief.

Ondertussen een langer verhaal dan geplant haha, bedankt voor het lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:49

Is er ooit beeldvorming gemaakt? Dat zou ik in dit geval eigenlijk wel interessant vinden. Een CT rotsbeen voor het uitsluitend van cholesteatoom.

Ik heb uiteindelijk eenmaal buisjes gekregen op mijn 23ste. Dit heeft een paar maanden gezeten en aangezien het een vervangend trommelvlies is geen tweede poging meer gedaan. Bij mij heeft het dus erg kort gezeten en weinig effect gehad. Maar weet ook verhalen die meer succesvol zijn op latere leeftijd.

Edit. Normaal ben ik heel erg tegen het opvolgen van medische adviezen via internet. Maar deze klachten, een teruggetrokken trommelvlies en een slecht werkende buis klinkt als... Dus zou eigenlijk persoonlijk eerst beeldvorming willen voor een beslissing te nemen als het over mijzelf zou gaan.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:59

Ik hoor goede dingen over duikartsen. Die kijken toch anders naar oren dan de doorsnee kno arts of huisarts.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 11:27

Judith, ben het met je eens hoor, ben daar zelf ook nooit zo van.
En weet ook dat de ene ervaring de andere niet is hoor.
Maar door je jouw reactie kom ik gelijk wel achter dingen, zoals de beeldvorming. Want er is bij hem op een gehoortest, andere neusspray en een neusscopie niets anders gedaan.
Ik heb ook even via google gezicht op cholesteatoom omdat ik daar nog nooit van gehoord had. Het is idd wel iets om het goed in de gaten te houden. Maar wat ik me nu wel herinner is dat zowel de ha als kno arts altijd zeiden dat zijn oren mooi schoon waren verder. Geen idee of ze daarmee dit uitsloten
hoor

Nabster, dank je wel. Ga er eens op zoeken via google. Wel iets wat de kno namelijk wel zei, hij mag nooit duiken alleen snorkelen.

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:37

Heej,
Ik zou toch een ct laten maken!
Zelf ook altijd probleem oren gehad, uiteindelijk bleek bij mij de buis van eustachius niet goed te zijn, dit was een aangeboren afwijking.
En dus een cholesteatoom. Ben hier in totaal 3 keer aan geopereerd omdat het nogal hardnekkig terug bleef groeien. Nu hebben ze een radicaalholte gemaakt en heb ik nergens meer laat van!

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 21:03

Jilletje schreef:
Heej,
Ik zou toch een ct laten maken!
Zelf ook altijd probleem oren gehad, uiteindelijk bleek bij mij de buis van eustachius niet goed te zijn, dit was een aangeboren afwijking.
En dus een cholesteatoom. Ben hier in totaal 3 keer aan geopereerd omdat het nogal hardnekkig terug bleef groeien. Nu hebben ze een radicaalholte gemaakt en heb ik nergens meer laat van!

Dank je wel.
De KNO zei dat zijn buis idd ook deels dicht zit. Alleen zei zij dat daar niets aan te doen is. Was hier eigenlijk best verbaast over eigenlijk. Ze kunnen in je hoofd hoofd ook adres, buis voor vocht afvoer etc ook open maken met een laser. Dus waarom dit ook niet. Maar ze zei dat ze er niet bij kunnen.

Ik ga morgen weer contact opnemen met het ziekenhuis

Jilletje

Berichten: 8172
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:14

Als een kno arts zegt niks te kunnen doen zou ik toch heel snel naar een ander ziekenhuis rennen :=
Een eventuele cholesteatoom kan echt slecht aflopen als het onbehandeld blijft.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 09:39

Vanmorgen contact gehad met het ziekenhuis en later terug gebeld.
Voor een cholesteatoom hoeven we gelukkig niet bang te wezen.
Bij hem zit zijn buis van Eustachius dicht en veroorzaakt zijn klachten, opent slecht tot bijna niet.
Er waren 2 artsen in NL die de operatie aan de buis van Eustachius uitvoerde die voor hem van toepassing zou wezen, maar die zijn hiermee gestopt. Dit omdat het teveel latere problemen gaven. Dat is wat de kno arts hierop antwoorde toen ik vroeg of de buis wijder/ beter werkend te maken.

Anoniem

Re: Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:40

Vreemd idd dat er geen CT nog is gemaakt, bij mij kwam daar ook een cholesteatoom uit en ik heb daarvoor al véél buisjes en oordruppels gehad :+ Bij mijn eerste cholesteatoom waren mijn gehoorbeentjes al dusdanig aangetast dat ze eruit moesten.. Dus aandringen op een CT :j Bij mij kwam het ook daarna steeds weer terug en ook hier uiteindelijk een radicaalholte :j

Yltje
Berichten: 1275
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:12

Gitarist van de band heeft op zijn, nouja hoe oud zou die zijn, 44ste? Nog buisjes laten plaatsen. Ook telkens ooronsteking met pus en bende, hoelang die hebben gezeten en of ze er al uit zijn geen idee, was volgens mij eind vorig jaar begin dit jaar? Maar enkele weken geleden had hij toch weer een ooronsteking met troep eruit :roll:

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 11:58

Zijn terug gebeld door de kno arts.
Ct scan is nu geen enkele aanleiding toe, en zei gaf aan dat het er bij een cholesteatoom anders uitziet.

Wel is er door haar besloten om toch niet direct buisjes te gaan plaatsen maar eerst alleen een gaatje in het trommelvlies. En dan kijken hoe het gaat en wederom een extra gehoortest.
Begin oktober staat dit gepland.

Yltje, zei ze ook. Ze kunnen 3 dagen blijven zitten maar ook 3 jaar. Vaak mis je het ook als ze eruit vallen omdat ze zo klein zijn

Anoniem

Re: Ervaring met buisjes op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 12:05

Ja zo'n KNO arts had ik ook, ik had al 3x zo'n cholesteatoom (wat een rotwoord :+ ) gehad en intussen moeten overstappen naar andere KNO. Ik kreeg wederom dezelfde klachten en gemeld bij de KNO. Nee hoor, gewoon een beetje wildvlees, hier heb je oordruppels.. Gezegd dat ik graag verder onderzoek wou, maar vond hij niet nodig.. Wederom naar een andere KNO, CT gemaakt en zat dus wederom een forse middenoorontsteking en toen dus doorverwezen voor radicaalholte :j