Besnijdenis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 18:28

Beste bokkers

Mijn zoontje van 3 moet binnenkort een kleine operatie ondergaan nl een besnijdenis.

Nu vroeg ik me af wat de ervaringen daaromtrent zijn, hoe lang hebben ze erpijn, last van, genezing en derg.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:32

Ik weet dat de later op het gebied van seks last kunnen hebben en dat 1 op de 5 geloof ik problemen krijgt met de plasbuis. Dus zou het afraden tenzij het medische noodzaak heeft... maar het heeft denk ik een andere reden?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:37

Een maatje van me is geboren in afrika, welvarende deel dus geen vreselijke rituelen.
Ik weet dat hij als klein kind besneden is, gewoon in het ziekenhuis.
Reden wist hij niet, dat was gewoon heel gebruikelijk zei hij.
Ooit heb ik hem er wel eens over gesproken en hij herinnert zich er niks meer van.
Dus in dat opzicht misschien niet geheel het antwoord wat je zocht, maar misschien ook wel fijn om te lezen.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:39

Mijn zoon is als 1 jarige vanwege medische noodzaak partieel besneden, het herstel was vlot, na enkele dagen had hij er geen last meer van. Hij is nu 5 en heeft er nog nooit last van gehad. Wat wel een aandachtspunt is is dat je wel achter de voorhuid (of het restant) moet wassen, anders gaat daar veel viezigheid op zitten, en bij "normale" jongetjes kan dat veel later pas.

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:40

marlinderooz, kun je wat duidelijker zijn over de problemen op het gebied van seks? zoals wat dan...?

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:40

Iemand die ik ken is toen hij jong was ook besneden omdat zijn voorhuid te strak zat en die heb nooit last gehad verder.
Hij is juist blij dat het weg is, hij vind het veel hygiënischer zonder. (wat ik me goed kan voorstellen, vind het zelf er ook een stuk frisser uitzien zonder :+ )

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:40

Ik zou dat ook nog even goed over nadenken als het geen strikte medische noodzaak heeft.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 18:43

Het is wegens medische noodzaak. Hij heeft een erge vernauwing waardoor hij pijn heeft en ontsteekt. Ook plast hij naar rechts waardoor hij vaak accidentjes heeft op t toilet.

Heb eerst op voorschrift van uroloog een maand lang een bepaalde zalf gesmeerd maar dat heeft geen effect gehad.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:44

connie64 schreef:
marlinderooz, kun je wat duidelijker zijn over de problemen op het gebied van seks? zoals wat dan...?

Voor de jonge bokkers is het beter dat je dit zelf even opzoekt voor details. :P

Maar het is minder gevoelig dan zonder en bepaalde handelingen zijn minder prettig schijnt.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:50

MarlindeRooz schreef:
Ik weet dat de later op het gebied van seks last kunnen hebben en dat 1 op de 5 geloof ik problemen krijgt met de plasbuis. Dus zou het afraden tenzij het medische noodzaak heeft... maar het heeft denk ik een andere reden?


Dat 1 op de 5 verhaaltje heb ik nog nooit gehoord, heb je een bron?

En verder, mijn stiefvader is uroloog, ik kan het wel even voor je navragen TS :).

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 18:52

Judass schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik weet dat de later op het gebied van seks last kunnen hebben en dat 1 op de 5 geloof ik problemen krijgt met de plasbuis. Dus zou het afraden tenzij het medische noodzaak heeft... maar het heeft denk ik een andere reden?


Dat 1 op de 5 verhaaltje heb ik nog nooit gehoord, heb je een bron?

En verder, mijn stiefvader is uroloog, ik kan het wel even voor je navragen TS :).

https://www.trouw.nl/home/de-besnijdeni ... ~afec75a4/

(Moest laatst een discussie voorbereiden over dit onderwerp)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:18

De helft van alle mannen op deze aardbol zijn besneden dus ik gok dat het met de medische problemen wel wat mee zal vallen :)

Mijn zoon van 10 moet waarschijnlijk ook, te nauw voorhuidje (komt veel voor), dus ik volg dit topic graag.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:29

Mijn zoon heeft om medische reden een besnijdenis gehad toen hij nog geen jaar oud was (ik dacht met een half jaar) en dat is toen heel mooi genezen. Als je het niet weet, valt het niet op. Ook is zijn plasgat en daarmee een stukje plasbuis verplaatst, omdat deze teveel naar de onderzijde zat. Dat is echt heel mooi gedaan. Hij heeft na de ingreep een zalfje gekregen om de bijtende pijn te verminderen en dat werkte super! En we kregen zetpillen mee, die we om de zoveel tijd moesten geven. We moesten gelijk bij iedere keer dat hij moest plassen zijn luier verwisselen, zodat het niet zou prikken - maar dat vonden we niet meer dan logisch - en de boel een paar keer per dag met lauwwarm water deppen om voornamelijk eventuele urine te verwijderen en bloedkorstjes te verminderen. Hij was ook vrij snel zindelijk: binnen een jaar. Of dat daarmee te maken heeft, weet ik niet, maar gunstig was het wel. :D

Oh, en op seksueel gebied heeft het op latere leeftijd bij mijn zoon totáál geen consequenties gehad. ;) Plus dat hij kampioen in ver-plassen is (maar dat hadden de artsen toen al voorspeld), wat hij als klein jochie natuurlijk geweldig vond. :D

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:31

Zoonlief is op zijn 5e besneden ivm met een veel te nauwe voorhuid. .
Als hij moest plassen dat werd zijn voorhuidje opgeblazen als een ballon.
Eerst een maand met een hormoonzalf smeren, maar dat hielp zoals verwacht niet.
Het was een gehele circumsisie.
Zoon heeft er 2 dagen wat last mee gehad bij het plassen, omdat de wond nog vers was, en de urine bijt. Plassen was wel goed te doen onder de douche.
Nu is zoon 10jaar en heeft nergens problemen mee, hooguit dat zijn eikel iets gevoeliger is,
omdat er geen voorhuid meer zit.

Bora2013
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 23:41

Mijn zoon is op 3 jarige leeftijd besneden vanwege te nauwe voorhuid. Vlgs huisarts door een zeer ervaren chirurg maar helaas is dit te drastisch gedaan. Ik zou vooraf goed doorspreken met de chirurg wat hij/zij gaat doen en waarom.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:08

Bij mij man is het vroeger in het Turkije gedaan. Niet in het ziekenhuis, maar thuis tijdens een ceremonie door een man die dat altijd doet. Gelukkig is het goed gegaan en heeft mijn man er geen trauma"s aan overgehouden. Het heelde snel en goed.

Ik ben geen voorstander van besnijden, maar als.het noodzakelijk is dan is het natuurlijk niet anders.

Mijn man ondervind er geen nadelige gevolgen van. Maar goed, hij kan natuurlijk niet beoordelen of onbesneden vrijen beter of fijner zou zijn geweest. Hij heeft er wel wat littekenweefsel aan overgehouden.

Ik heb me ooit in besnijden verdiepr toen we aan kinderen dachten. Ik ben sterk tegenstander van besnijden op bais van niet-medische gronden (we kregen een meisje dus probleem opgelost). Het kan nadelige gevolgen hebben, dat komt echt wel voor en is heel problematisch voor die mannen. Maar als je het lhier in een ziekenhuis laat doen en het moet, dan zou ik er vertrouwen in hebben. Laat je goed voorlichten door de arts.

Succes :)

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:25

Mijn zoontje van 4 heeft ook een hele krappe voorhuid, maar tot nu toe geen ontstekingen of ballon plassen. Dus we mogen het nog even afwachten. Hebben wel die zalf gesmeerd en dat maakte de boel wel wat soepeler, maar zodra we ermee stopten zag je de boel weer krapper worden. Maar ik heb zelf het gevoel dat we over een paar jaar misschien toch ook wat drastischer in moeten grijpen. Denk wel dat hoe jonger ze zijn hoe minder ze er vanaf weten. Ondanks dat het een kleine ingreep is, is het toch een ingreep die behoorlijk spannend is.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:02

Mijn neefjes zijn beiden besneden. Niet om medische reden. De ingreep zelf hebben ze niets van pijn gehad. Maar ik weet wel dat ze erna wel veel last van hadden. Vooral met plassen. De oudste was al zindelijk de jongste nog niet. En als die moest plassen was het drama, met een luier om bijt de urine natuurlijk nog even in de wond. Maar met een paar dagen hadden ze allebei nergens meer last van.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 18:36

Bedankt voor de ervaringen.

Ben vooral bang voor de pijn erna. Hij maakte daarjuist al een beel scene voor een onzichtbaar wondje :\

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:36

dromertje2 schreef:
Bedankt voor de ervaringen.

Ben vooral bang voor de pijn erna. Hij maakte daarjuist al een beel scene voor een onzichtbaar wondje :\

Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest. ;)
Natuurlijk is het totaal niet leuk, maar je zou met hem kunnen afspreken dat hij iets moois mag kopen als het achter de rug is. Dat deed mijn moeder toen ik vroeger een wratje van mijn knie moest laten verwijderen. Dat is twee keer gebeurd en ik heb nu nog steeds de twee langspeelplaten van Heidi in mijn kast liggen. :D Nu is dat helemaal niet te vergelijken met een besnijdenis, maar als jij het zelf niet groter maakt dan het is dan valt het al voor het grootste deel mee. Vooral niets blijven benadrukken en veel afleiding zoeken: filmpjes laten kijken bijvoorbeeld, veel voorlezen of bordspelletjes van zijn niveau gaan doen. Die twee dagen zijn om voor je het weet.

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:49

Mijn zoon is besneden toen hij 8 dagen oud was om de kans op blaasontstekingen te verkleinen. Hij heeft 2 dagen paracetamol gekregen en toen was het ook al grotendeels geheeld. Hij had alleen wel een katheter dus ik weet niet hoe het zit met urine die erbij kan komen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 18:46

Nog een week voor de operatie. Vandaag naar anestisist geweest, die sprak over een caudaal blok blok te zetten zodat hij 24u geen pijn zou hebben. Dit doen ze bij kleine kindjes.
Doen ze wel als hij slaapt, net als infuus. Hij wordt in slaap gedaan met mondkapje terwijl hij op mijn schoot zit.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:17

Dat zal nog even een spannende week gaan worden voor jullie allemaal. Het is toch iets nieuws en niet een wratje dat weggehaald moet worden (ook spannend, maar eerder gangbaar). Je zult zien dat het achteraf enorm meevalt. Veel smeren met de creme (die jullie hopelijk ook meekrijgen) en daarna een aantal dagen geen afsluitend ondergoed laten dragen. Komt helemaal goed! Hou je ons op de hoogte hoe het is gegaan?

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:27

ik denk 15 jaar geleden dat een huisgenootje haar zoontje van 4 besneden werd. ook omdat hij een te nauwe voorhuid had. Hij ging elke dag in bad met badedas en heeft er enkele dagen wat last van gehad. Nadeel bij hem was dat hij nog onzindelijk was en de luier bleef plakken. eet even niet wat daaraan gedaan werd, of dat hij daarom in bad ging, om het los te weken. Het heelde erg snel weet ik wel nog echt binnen enkele dagen

rockwitch

Berichten: 11717
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Besnijdenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 21:09

Wat ik weet van toen mijn zoontje met 4 maanden aan zijn schedel geopereerd werd, is dat als ze rustig onder narcose gaan dat ze ook rustiger wakker worden. Dus probeer zelf echt zo ontspannen mogelijk te zijn. Het is echt niet leuk om je kindje onder narcose te laten gaan en dan zelf weg te moeten, maar probeer echt zelf pas je emoties los te laten als je buiten die ruimte bent. Want hij zal jouw spanning goed aanvoelen. En geloof me je kan echt niet al die spanning weg stoppen. Maar mijn zoontje ging vrij rustig slapen en natuurlijk huilde hij toen hij wakker werd, maar goed hij was 4 maanden en werd wakker in een vreemde ruimte met vreemde mensen en hij had net een flinke schedeloperatie gehad. Toen ik bij hem kwam werd hij eigenlijk al snel weer rustig en ging na een beetje drinken lekker slapen. Maar een ander kindje ging niet lang daarna onder narcose voor dezelfde operatie en die was echt overstuur toen hij ging slapen en werd ook veel onrustiger wakker.

Het zal vast niet altijd zo werken, maar het scheelt zeker wel op welke manier dat hij in slaap valt.