Wond scheenbeen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Wond scheenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 19:30

Ik ben 9 augustus getrapt door een paard en vol op mijn scheenbeen geraakt.
Alsof ik voelde dat er iets niet klopte, mijn laars uitgedaan (waar aan de buitenkant in eerste instantie niets te zien was), en bij het uitdoen kwam het bloed al onder mijn broek en door mijn sok heen. :7

Kon gelukkig nog lopen, maar heb direct de huisarts gebeld die zei dat ik maar meteen even langs moest komen :') Hij heeft het schoon gemaakt, 3 hechtingen gezet, heb een tetanusinjectie gekregen en een antibioticakuur (amoxicilline) van een week meegekregen.
Huisarts vertelde ook dat ik nog mazzel heb gehad, wond was nog dieper dan hij zelf ook dacht, zat maar 1 cm van de spierlaag af (hoewel je huid natuurlijk al niet zo dik is op het scheenbeen). Hij heeft ook wat naar buiten gekomen vetweefsel weg moeten knippen.
Hechtingen moesten van hem 14 dagen blijven zitten en daarna mocht ik ze er op mijn werk uit laten halen (werk op de poli dermatologie van een ziekenhuis als assistente, dus net zo makkelijk :+ ).

Genezing ging opzich best aardig, en had er niet al te veel last van. Op advies van een vriendin (die huidtherapie studeert) heb ik elke avond netjes met wat vaseline de wondranden wat gemasseert om uiteindelijk een zo 'mooi' mogelijk litteken te krijgen.

Helaas bleeft het niet zo goed gaan als dat het ging en kreeg ik maandag ineens wat roodheid en irritatie om de wond heen, en kwam er een soort 'harde schijf' rondom de wond. Zwelling en een wat harde huid, ik zag de bui al weer hangen en vreesde voor een ontsteking :(
Heb het dinsdagochtend direct aan 1 van de dermatologen op mijn werk laten zien en die zei meteen dat ik de hechtingen er uit moest halen, was waarschijnlijk ook een deel irritatie daarvan (ze zaten inmiddels ook al 12 dagen). Daarnaast fucidinecreme (antibioticacreme) er opsmeren en een tubigrip om (soort steunverband om een beetje druk/compressie te houden op dat onderbeen zodat het vocht weg kan, en zo hopelijk ook de harde zwellingen rondom de wond en ter bevordering van de genezing van de wond).
Dus een collega heeft de boel fijn even geregeld, en hier zag ik gistermiddag direct al resultaat op :j
Korstjes rondom waren er af, huid mooi roze en aardig droog. Helaas heeft de 'grootste' snee in de wond ondanks de hechtingen niet heel goed gepakt en is dit dus nog open.

Dus we gaan rustig door met het smeren van de fucidine, het dragen van de tubigrip en beentje maar braaf omhoog. _/-\o_
Nu vertrouw ik het zo nu en dan toch nog niet helemaal, omdat er nog wel wat 'pusvorming' lijkt te ontstaan af en toe bovenop het stuk wond wat nog open is. Daarentegen is de roodheid naar mijn idee wat afgenomen, en ook de zwelling lijkt iets minder te zijn geworden.

Nu moet de wond echt van binnenuit dicht gaan groeien, dus dat zal denk nog wel even duren.. :7




Wat foto's van het verloop van de wond (let op, wel hechtingen/open/bloed/etc. te zien)

Spoiler:
Afbeelding

Dag 1, net gebeurd en echt een rafelige scheurwond.


Spoiler:
Afbeelding

Tussendoor, zag er best oké uit :j


Spoiler:
Afbeelding
Afgelopen zondag, hier zie je al wat zwelling rondom de wond (soort ei)


Spoiler:
Afbeelding

Hier is de zwelling van de zijkant nog iets beter te zien.


Spoiler:
Afbeelding

Gister, hechtingen er net uit.


Spoiler:
Afbeelding

Foto van vandaag na het werk, bijna hele dag met het been omhoog gezeten en roodheid en zwelling lijkt al wat minder, toch lijkt er nog wat pusvorming.


Heeft iemand ervaring met dit soort wonden, hoe is het verlopen en misschien heeft iemand nog tips? :j Ik zie dit soort wonden zelf niet heel vaak in mijn werk namelijk, misschien daardoor ook wat de onzekerheid :')

Ik heb de wond overdag trouwens afgedekt met wat fucidine en een pleister, dan de hele dag steunkous om en 's avonds alles af, dan stap ik even onder de douche om het wat af te spoelen en dan laat ik het de hele avond en nacht zonder iets erop/om te laten drogen.

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 19:56

Rebel_Jits schreef:
Dat ziet er niet lekker uit. Wat zeggen de dermatologen?


Dermatoloog waar ik het gister aan heb laten zien was er niet vandaag, morgen is ze er weer dus ga haar zeker nog een keer vragen er naar te kijken :j

Twijfel zelf ook een beetje.. vraag me af of het evt. Niet zinvol is om nog 1 week antibiotica erbij te krijgen zodat je zeker weet dat er geen bacteriën etc. Zitten en dat het dan goed dicht kan groeien..


xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 21:02

Dieselpaard schreef:
Ik vind het er niet verkeerd uitzien. Op de foto’s lijkt het binnenste wit en niet geel, dus ik heb niet het idee dat het pus is. Morgen nog een keertje laten zien, maar ik denk dat het de goede kant op gaat!
Wat zag het er afgelopen zondag al heftig uit zeg! Daar zie je de hechtingen trekken aan de wond!


Ja precies, was blij dat ze er uit waren haha!

Fijn om meer meningen te horen :D Moet zeggen dat die fucidine ook zijn werk wel doet hoor! En die druk om dat vocht en de zwelling weg te krijgen doet ook z'n werk, maar heeft inderdaad heeeel veel tijd nodig :)

Betadine doe ik nu niet meer, omdat wond toch aan het dichtgroeien is! En fucidine werkt prima :j

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-18 19:28

Jeetje, zulke wonden duren inderdaad echt lang Pauline!

Ik ben vrijdag toch voor de zekerheid even langs de huisarts gegaan omdat ik het niet vertrouwde, En inderdaad.. ontstoken.
Vooral de wondranden en de huid daarom heen, Dit was ook helemaal hard en dik.

Nu weer een weekje antibiotica (flucloxacilline) er tegen aan, en elke dag even een uurtje in een biotex groen badje :+

Moet zeggen dat het nu wel iets rustiger begint te worden, dus ben wel blij dat ik toch even langs de ha ben gegaan :j

'S ochtends spoel ik de wond en smeer ik het in met fucidine, dek dat af met een zalfgaasje en eilandpleister, dan na het werk begin van de avond een uurtje in een biotex badje weken en dan weer insmeren met fucidine etc. Hoop dat dat zn werk goed gaat doen maar het is een kwestie van afwachten.. :)

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 17:22

Het gaat inmiddels een stukje beter.. :) Maar vraag mezelf zo nu en dan nog steeds af wat nou de beste manier is om het zo ' snel en goed mogelijk' dicht te krijgen.

De huisarts zegt antibiotica en weken in biotex (waar ik nu dan wel mee zou mogen stoppen en het 's avonds moet laten luchten en de rest afplakken met fucidine en gaasje) en dermatoloog zegt antibiotica en zwachtelen om de druk in het onderbeen goed te houden zodat de wond van binnen uit beter kan genezen.

Nou ik weet nu niet meer wat nou de beste manier is :+

Het zijn ook 2 kwesties, 1) die wond moet dicht, zowel van binnenuit als bovenop en 2) die zwelling moet weg, wat al wel voor een deel weg is maar nog niet helemaal, en vooral belangrijk; ook weg blijven.

Wat zouden jullie doen? :')

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 22:35

Afbeelding

Alsof mn gebeden zijn gehoord haha _/-\o_ :')
Pakte het uit na mijn werk, en zag er al een stuk beter uit ! Minder gezwollen en ook een stuk droger :) Heb mijn besluit voor het verdere beleid dan ook gekozen op basis van hoe het er nu uit ziet, en ga er verder niet meer mee lopen pielen en ga zo door zoals ik dat nu doe op advies van de HA omdat dat zoals het er nu uit ziet dus goed effect heeft :j

Ik ga niet meer in een biotex badje, de wond is goed schoon nu! Dermatoloog heeft er verder niks meer over gezegd dus vandaar dat ik nu ook naar de HA was gegaan.

Heb lekker op mn kont op de vloer onder de douche gezeten begin van de avond, lekker even dat been helemaal gesopt met zwitsal en daarna droog gedept en de hele avond laten drogen, en de randen wat al litteken is (en droog en roze) ingesmeerd met staudt littekencreme, heb daar een hoop positieve dingen over gelezen dus heb het besteld in de hoop op een mooie genezing haha :)

Het open stuk wond is nu al wat meer ingedroogd, wat je ook op de foto ziet :j Heb het nu wel weer ingesmeerd met een beetje fucidine en een zalfgaasje erop en pleister (Zeker voor het slapen, heb er geen zin in dat ik de boel weer open haal enzo) en dan zien we morgen wel weer verder :D

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChaplinC, horzlover, LuCa88, ZarahZoe en 154 bezoekers