Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:46

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor de geruststellingen!
Ik ben zelf zeer voor vaccinaties, dus anti-vaccinatie sites doe ik niks mee.
En verder moet paard idd een beetje op opvoedcursus, daar ga ik mee bezig, want dit vind ik echt niet tof haha

Dan zou ik de arts bellen en overleggen.
Je hoeft ook niets met die site he :)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 21:50

Haha nee snap ik, alleen ik dacht even ingrijpen voor ik ermee wordt doodgegooid.
Even voor de duidelijkheid, iedereen hier zegt toch dat arts bellen niet nodig is? :?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23420
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:54

Je bent tot je 19e beschermd als je het rijksvaccinatieprogramma doorlopen hebt.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:56

Kimmie25501 schreef:
Haha nee snap ik, alleen ik dacht even ingrijpen voor ik ermee wordt doodgegooid.
Even voor de duidelijkheid, iedereen hier zegt toch dat arts bellen niet nodig is? :?

Ik ben de enige die zegt bel gewoon even voor de zekerheid.
Ik weet niet of je mijn post tussen al die anti vaccinaties hebt gezien.

Ik ben eens gebeten. En ondanks dat mijn huid heel was moest ik wel een tentanus prik.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:56

daantjuhhh schreef:
Nou ik ga dan even ontopic:

TS bel voor de zekerheid je huisarts.

Ik ben ooit aangevallen op de wei bij mensen waar we een pony hadden gekocht.
Beest beet in mijn rug ( ik had gelukkig een stevige leren jas aan)
Maar toen die mensen mijn shirt omhoog deden schrokken ze toch even.
Alles was heel. Maar ik had wel een flinke bloedblaar.
Omdat die mensen zo enorm panisch deden viel
Ik zoals gewoonlijk flauw :=

Die mensen schrokken daar weer van en belden een ambulance. _O-

Ik hoefde niet mee. Maar ze vroegen wel of ik even langs de arts wilde gaan voor een tentanus prik.
De arts waar ik later heen ging vond een prik ook een verstandig idee.
Ik heb hem dus wel gehad ondanks dat mijn huid nog heel was

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:58

daantjuhhh schreef:
Kimmie25501 schreef:
Haha nee snap ik, alleen ik dacht even ingrijpen voor ik ermee wordt doodgegooid.
Even voor de duidelijkheid, iedereen hier zegt toch dat arts bellen niet nodig is? :?

Ik ben de enige die zegt bel gewoon even voor de zekerheid.
Ik weet niet of je mijn post tussen al die anti vaccinaties hebt gezien.

Ik ben eens gebeten. En ondanks dat mijn huid heel was moest ik wel een tentanus prik.


Ho ik zei ook overleg even met je huisarts. :P
Dan weet je het gewoon zeker.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:00

Sorry Natasja. Door al die off-topic berichten heb ik dat niet gezien

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:00

daantjuhhh schreef:
Kimmie25501 schreef:
Haha nee snap ik, alleen ik dacht even ingrijpen voor ik ermee wordt doodgegooid.
Even voor de duidelijkheid, iedereen hier zegt toch dat arts bellen niet nodig is? :?

Ik ben de enige die zegt bel gewoon even voor de zekerheid.
Ik weet niet of je mijn post tussen al die anti vaccinaties hebt gezien.

Ik ben eens gebeten. En ondanks dat mijn huid heel was moest ik wel een tentanus prik.


Als je je echt zorgen maakt kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met de ha(p).
Ik kan me voorstellen dat het in zo'n geval ook per HA kan verschillen of hij wel of geen prik adviseert.
Zelf zou ik hier niet voor bellen.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 20-08-18 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:04

TS zegt dat ze 17 is, dus de HA zal sowieso geen tetanusprik voorschrijven, aangezien ze nog beschermd is door de d(k)tp prik uit het rijksvaccinatieprogramma.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:05

Oh, dan zou ik me helemaal niet druk maken en lekker vaccinatievrij blijven :9

:(:) Hoop voor je dat alles snel weer heel is.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:06

Floriske schreef:
TS zegt dat ze 17 is, dus de HA zal sowieso geen tetanusprik voorschrijven, aangezien ze nog beschermd is door de d(k)tp prik uit het rijksvaccinatieprogramma.

Ik was 16 toen ik die prik moest halen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:07

Zo TS dat moet een flinke hap zijn!

Ben ik dan de enige ramp toerist die stiekem wel benieuwd is hoe het er uit ziet :+

Ik zou gewoon even bellen naar de HA dat is altijd het veiligste advies! Succes ermee!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:16

daantjuhhh schreef:
Floriske schreef:
TS zegt dat ze 17 is, dus de HA zal sowieso geen tetanusprik voorschrijven, aangezien ze nog beschermd is door de d(k)tp prik uit het rijksvaccinatieprogramma.

Ik was 16 toen ik die prik moest halen.


Ik denk stiekem ook wel dat jij op dat gebied een heel voorzichtige ha hebt getroffen.
Vandaar mijn eerdere post dat het per HA zal verschillen.
Het lijkt mij namelijk heel ongebruikelijk dat je zonder wondje en een jas er nog tussen een realistisch risico op tetanus loopt.

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 02:42

Bij sommige dokters zit het er gewoon zo diep ingestampt dat ze bij elke verwonding meteen die prik er in willen jassen, ook al slaat het nergens op zoals bij een huid die niet eens kapot is....men denkt vaak gewoon niet eens meer even na of het bij de betreffende verwonding überhaupt logisch is.

Dat een over-ijverige dokter in zo'n situatie wel domweg een prik er in wil jassen wil niet zeggen dat het noodzakelijk of zelfs maar nuttig is. Dokters zijn net mensen en gewoon feilbaar :(:)

pmarena

Berichten: 48082
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 06:53

Zeker als ze het woord "paard" erbij horen, dan gaat het Tetanus vlaggetje al snel omhoog. Heus met de beste bedoelingen hoor, dat geloof ik vast, maar men zou best wat terughoudender mogen zijn met de vaccinatie-drift.

Wat dat betreft doen de dierenartsen het beter door steeds vaker niet domweg die spuit er in te duwen zoals aanbevolen door de producent, maar eerst te titeren op anti-stoffen om te checken of het eigenlijk wel nodig is om het immuunsysteem te belasten met zo'n prik +:)+

Daar is het besef blijkbaar toch al wat dieper doorgedrongen dat het niet allemaal maar rozengeur en maneschijn is.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:20

pmarena schreef:
Wat dat betreft doen de dierenartsen het beter door steeds vaker niet domweg die spuit er in te duwen zoals aanbevolen door de producent, maar eerst te titeren op anti-stoffen om te checken of het eigenlijk wel nodig is om het immuunsysteem te belasten met zo'n prik +:)+

Daar is het besef blijkbaar toch al wat dieper doorgedrongen dat het niet allemaal maar rozengeur en maneschijn is.


Ik denk nu niet dat deze overweging wordt gemaakt omdat vaccins zogezegd 'slecht' zijn, eerder om kosten te drukken :=

Zoals al gezegd zou ik me niet te veel zorgen maken, Tetanus heeft meestal echt een diepe en zuurstofarme wonde nodig om te floreren. Dat neemt niet weg dat je die beet gerust als een open wonde mag beschouwen, aangezien deze veel meer doorlaatbaar is dan gewone huid door de beschadiging.

En over vaccinaties wil ik maar één ding kwijt, ik hoop echt dat de mensen die 'tegen' vaccins zijn, deze keuze alleen voor zichzelf maken en deze beslissing niet maken voor hun dieren of kinderen. Ik heb anders wel al verschillende paarden gezien met tetanus en dat is beslist geen pretje ;)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 08:41

Ah oke, dan zal ik vandaag of morgen even de huisarts bellen, hoeveel tijd mag daar tussen zitten?
Heb het vandaag erg druk namelijk! (nou beter gezegd, ik heb een sollicitatiegesprek om 14 uur en kan nergens anders aan denken dan daaraan :') )
Ik had eigenlijk op het moment zelf een foto moeten maken, want nu zit er al een tijdje een pleister met betadine overheen, dus geen idee hoe het er nu uitziet haha

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:48

Ik zou er Hirudoïd zalf opsmeren in plaats van betadine. Te krijgen bij de apo. Althans hier in belgie :D
Is tegen bloeduitstoringen en aderontsteking. Ga je veel meer baat bij hebben !

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 08:49

Ik zal eens kijken, als ik toch naar de huisarts moet, ben ik ook bij de apotheek haha.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:59

daantjuhhh schreef:
Kimmie25501 schreef:
Haha nee snap ik, alleen ik dacht even ingrijpen voor ik ermee wordt doodgegooid.
Even voor de duidelijkheid, iedereen hier zegt toch dat arts bellen niet nodig is? :?

Ik ben de enige die zegt bel gewoon even voor de zekerheid.
Ik weet niet of je mijn post tussen al die anti vaccinaties hebt gezien.

Ik ben eens gebeten. En ondanks dat mijn huid heel was moest ik wel een tentanus prik.


Vaak is dat een voor de zekerheidje. Kans op kleine open plekjes bestaat en dat risico nemen ze niet graag, zeker niet als het gaat om dierenwonden.
Ik heb het zelf gehad met een hond. Beest was gewoon speels en liep zonder baas langs de weg en heb ik vastgehouden tot dierenambulance er was. Maar totaal niet opgevoed en non stop bijten in mijn pols. Dus toen hij naar asiel was had ik een gigantisch blauwe arm, op verschillende plekken ook wel wat ontvellinkjes, maar nergens echt door. Huisarts heeft toen met mij overlegd welk risico tetanus was en hoe groot (klein) de kans er op was in dit geval. Heb toen zelf mogen beslissen of ik een prik wilde hebben of niet.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 13:51

Even voor de ramptoeristen, zo ziet het er nu uit:
Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:04

NatasjavE schreef:
quera schreef:
Jij vind dat gevaarlijke informatie. Dat mag.

Ik vind zeggen dat een vaccin bewezen veilig is weer gevaarlijke informatie zonder onderbouwing.


Onderbouwing?

https://rijksvaccinatieprogramma.nl/inf ... en/tetanus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tetanus

Maar waarschijnlijk wordt dit niet als onderbouwing gezien.



Daaraan wil ik nog toevoegen dat het al sinds jaar en dag bewezen is, dat de ziekte zelf heel wat meer gezondheidsrisico´s geeft dan de inenting daar tegen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:02

Kimmie25501 schreef:
Even voor de ramptoeristen, zo ziet het er nu uit:


Ja hier..... :P
Oh, da's niks. Wel pijnlijk, maar niets dodelijks. :+

Om even op voorgaande terug te komen; men weet doodleuk niet hoe langdurig vaccinaties eigenlijk goed beschermen. Omdat alléén zodra iemand een ziekte krijgt waartegen vroegah gevaccineerd is, de bescherming obviously is verdwenen. Maar testen, dus blootstellen op diverse tijdstippen, om de
beschermingsduur op mensen aan te tonen wordt niet echt gewaardeerd. }> En dan nog kan daar per individue verschil in voorkomen.

Waarom is aantonen van beschermingsduur zo lastig? Omdat niet alle antistoffen in het bloed aan te tonen zijn. Ons immuunsysteem heeft meer truukjes, en is een puzzel waar de geleerden heel langzaam wat meer weet van krijgen. Sommige dingen weten we aardig, maar veel nog niet.
Zolang je geen tetanus of andere enge dingen oploopt is het 'prima' met de bescherming, daar gaat men dan van uit. Bij ernstige twijfel of na meer dan 10 jaar wordt simpelweg een Te vaccinatie gegeven, niet alleen voor de gemoedsrust van de persoon, maar ook voor gevaar van aansprakelijkheid van de dokter, want stel dat de patient het alsnog krijgt (kans is met de huidige medische zorg zeer gering) dan is ie de klos. Voorschriften zijn er niet voor niets dokter...is het dan, en hopelijk heeft u een goede verzekering.

Daarom weet men ook dat een jaar of 20 geleden de bescherming tegen kinkhoest afgenomen is, omdat het virus is gemuteerd. Domweg omdat volwassenen het opliepen, waaronder ik dus (joechei) en één van ons kroost. Beiden gevaccineerd.

Waar het fout gaat is overvaccinatie waardoor ons immuunsysteem veel te veel geprikkeld en overactief wordt. Niet iedereen heeft daar last van. Maar als je er wel last van hebt, en overal op reageert, dan is het knap lastig. Helemaal niet vaccineren is ook weer niet verstandig.

Eigenlijk is het een beetje raar dat het voor mensen niet mogelijk is te titeren bij kinderziektes. Dus voordat de zoveelste herhaling erin gejast wordt, eerst even kijken of er bescherming aanwezig is. Maar ongetwijfeld heeft dat met het kostenplaatje te maken.

Over een week of 2 is het mooie paars wel weggetrokken naar blauw, lichtgroen en geel. En ik zou een hartig woordje met paardlief hebben dat bijten niet echt gewaardeerd wordt. ;)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 15:23

Bedankt voor de interessante info!
Paardlief ga ik voortaan maar opzadelen met een zweep ik mijn hand :')

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 10:29

Ierpier schreef:
Kunnen we die anti-vaccinatie onzin even buiten dit topic houden? Vaccinaties werken, redden levens en zijn bijzonder veilig (allergische reacties kunnen altijd, maar dan kunnen we de hele medische wereld wel in de prullebak gooien). Bronnen zijn letterlijk alle peer-reviewed journals, iedere daadwerkelijk opgeleide arts en een basiskennis statistiek en scheikunde, waar ik meer waarde aan hecht dan een stel complottheorie websites.

Daarbuiten vind ik dat er vaak nogal dramatisch wordt gedaan over tetanus. Dat krijg je niet zomaar, ik zou me geen zorgen maken.


Ik vind je stelling over complottherie websites wel erg ver gaan.
Het feit dat Big Farma absoluut niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor nadelige gevolgen van vaccinaties zou bij een ieder al de alarmbellen moeten doen rinkelen.
Als zelfs een belangrijk persoon uit de Gezondheidsraad in Nederland niet kan bevestigen of vaccinaties werken maar aangeeft in een intervieuw dat hij vertrouwd op de Farmaceutische industrie dat het klopt is ook al veelzeggend.

Even een enkel voorbeeld wat dus niet de gewone media haalt over mazelen.
https://stichtingvaccinvrij.nl/uitbraak ... -145526257

`Oekraïne is veroorzaakt door recente vaccinatiecampagne?

OekraïneDe afgelopen jaren was er een tekort aan mazelen-vaccins in Oekraïne. De vaccinatiegraad was met 31% in 2016 de laagste van heel Europa, en toch was er geen sprake van een noemenswaardig aantal mazelen-gevallen. In 2017 kwamen er voldoende vaccins beschikbaar voor een ‘inhaalcampagne’ en 90% van de kinderen in Oekraïne kregen de BMR. En sindsdien is er een explosie van mazelen-gevallen. De teller is de 12.000 al ruim gepasseerd! Waarom negeren de media de mazelen-uitbraak in Oekraïne? Wij hopen dat veel mensen dit artikel tot aan het einde zullen lezen, want het zet werkelijk alles op zijn kop. ....!

Om toch weer ontopic te gaan. TS ik begrijp dat de huid niet eens stuk is geweest van de beet. Ik zou me geen zorgen maken.