Afvallen tips?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:08

De meeste berichten komen aardig dicht bij wat werkt voor de meeste mensen.

Er zijn honderden verschillende dieten, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: minder eten dan je verbruikt.

Alleen onderstaande ben ik het roerend mee oneens:

Janneke2 schreef:
1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

"Aanzetten tot"?
19 jaar actief in fitness/bodybuilding/powerlifting (inclusief een trainer die bodybuilding competities doet op het hoogste niveau, plus lezer van wetenschappelijke nieuwsberichten opgesteld door de toponderzoekers in de wereld) en dit ben ik nog nooit tegen gekomen. Laat ik het daar bij houden.

Janneke2 schreef:
2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.

Zodat je lekker hongerig bent in de avond wanneer je ook net vermoeid bent. Het recept om je koelkast leeg te eten. Beter verdeel je de calorien over de dag en maak je aanpassingen op basis wat het beste werkt voor jou.

Janneke2 schreef:
3) Train je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben.

Wat, sorrie? Je lichaam trainen voorraden aan te spreken?
Als je 2000 calorieën eet en er 2200 verbrand, dan spreekt je lichaam 200 calorieën uit de voorraad aan. Daar is geen training voor nodig. Bewegen op nuchtere maag helpt verder niet; de voorraden worden vanzelf weer aangevuld na het bewegen als je begint te eten.
Enkele supplementen zijn misschien wel aan te raden maar ik weet niet wat de legaliteit daarvan is in Nederland dus ik zal het niet riskeren die hier te noemen.

Janneke2 schreef:
4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.

De vetverbranding gaat vanzelf aan als je meer verbrand dan eet. Maar zorg er inderdaad wel voor dat je alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Op bijvoorbeeld chronometer.com kan je al je eten op een dag invullen (wel in het engels) en krijg je de details te zien (hetzelfde als alle andere apps, maar dan nu met vitamines en mineralen).

Janneke2 schreef:
In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.

Snelle lege koolhydraten eten is een spoedprocedure om af te vallen? Ik ben je kwijt.

Janneke2 schreef:
Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.

Niet alles werkt voor iedereen. De een telt calorieën, de ander niet. Zoek zelf uit wat voor je werkt. Mijn advies zal wel degelijk zijn een tijdje calorieën te tellen want je hebt waarschijnlijk geen idee wat je binnen krijgt en daar zal je toch echt wel bewust van moeten worden.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:26

Janneke2 schreef:
Sorry- ik denk dat je te veel zegt of te weinig.

"Het kan gebeuren" dat jij bepaalde ontwikkelingen in mijn vakgebied, de medische biologie, gemist hebt.

Geeft niets.

Maar op basis van 'dit heb ik nog nooit gehoord' het ergens "grondig mee oneens zijn" vind ik uiterst matig.

En ik neem het jou niet kwalijk dat je de impact van ontwikkeling in je eigen vakgebied compleet overschat. Dat komt vaker voor, waar mensen die ergens heel dicht op zitten totaal het zicht verliezen of het belangrijk is of niet.

Misschien is dit een leuke Nederlandse website:
http://ergogenics.org/

Elke dag een nieuw bericht met een samenvatting van onderzoek dat iets aantoont dat je als erg belangrijk kan kwalificeren voor mensen op wie het betrekking heeft. Allemaal onderzoeken netjes uitvoert door wetenschappers verbonden aan universiteiten en onderzoekscentra... en geen van de bevindingen worden overgenomen door atleten, topsporters, coaches, artsen, etc. Schokkende bevindingen, nieuwe producten, nieuwe methodes.... en alles sterft een stille dood. Waarom zou dat zijn? Hoe komt het dat deze "belangrijke bevindingen" nergens overgenomen worden? Misschien is het wel een groot complot... (sarcasme).


Citaat:
..."train de pancreas/ alvleesklier". Dat moet dit voorkomen.

Of verdeel je maaltijden evenwichtiger, en je hebt het probleem niet om mee te beginnen.


Citaat:
...voorraden aanspreken is afvallen.
Lijkt mij een voor de hand liggende training.

Je suggereert hier dat je lichaam geen voorraden zal aanspreken mits je je lichaam traint dat te doen. Dat is gewoon onzin, als je meer verbrand dan dat je eet dan val je af en je lichaam heeft hier geen training voor nodig. Waar komt die energie anders vandaan?

Citaat:
Als - dan.
Dat klopt, maar de realiteit is dat afvallen niet makkelijk is voor iedereen....

Juist, en daarom is het belangrijk mensen die willen afvallen te voorzien van degelijk advies. :+

Citaat:
Natuurlijk, daar gaat het ook niet om....
Het gaat er om dat je jezelf traint om de glycogeen (...dat in je spieren zit...) tijdens het bewegen aan te spreken.
Je ziet het niet op de weegschaal, maar het vermogen om dit te kunnen heeft goede effecten.

Als je beweegt dan spreek je glycogeen aan (niet meteen, maar snel daarna wel). Wederom heb je het over "jezelf trainen" iets te moeten doen, maar dit is een proces dat je lichaam al doet zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Er is geen training nodig om je spieren te leren glycogeen als energie te gebruiken. En je kan je spieren/lichaam ook niet "trainen" om geen glycogeen te gebruiken.

Citaat:
....als DAT nou eens waar zou zijn, wat zouden er dan minder problemen zijn!

De problemen, die jij niet benoemt maar warschijnlijk doel je op overgewicht, worden veroorzaakt door mensen die meer eten dan ze verbanden. Als ze minder eten dan ze verbranden dan zullen de voorraden afnemen wat inhoud dat ze (mede) vet verbranden. Dus DAT is al waar, en de problemen zijn er nog steeds.


Citaat:
Graag lezen.

Elementaire biologie: koolhydraten worden gebruikt tijdens flight/fight.
Als je lichaam dus nul tijd heeft voor langdurige vetvertering maar er acuut bakken energie nodig zijn om te overleven.

Mijn pleidooi om af te vallen: laat je lichaam zo veel mogelijk op de langzamer vetverbranding functioneren.

Graag duidelijker schrijven.
Je elementaire biologie, net zoals eerdere elementaire feitjes die je rondstrooit in topics, klopt niet. Je lichaam zal eerst ATP gebruiken bij flight/fight, vervolgens glycogeen opgeslagen in de spieren en in de lever.

Je advies lijkt erg op een ketogenic diet. Een dieet dat werkt omdat je minder eet dan je verbrand. Sommige mensen doen het er goed op, andere mensen niet.


Het probleem met de adviezen die jij gaf, je 5 sleutels, is dat ze discutabel op hun best zijn, en eigenlijk niet eens thuishoren in de top 10 of top 25. Mijn coach heeft het altijd over de "minutia" bij dit soort onderwerpen: de dingen die mogelijk leuk zijn om over te praten in wetenschappelijke zin met mensen die ook in het onderwerp geïnteresseerd zijn, maar totale tijdsverspilling voor de "gewone burger" (ja, hij heeft een militaire achtergrond) die resultaten willen zien. Top prioriteit is gewoon een manier vinden om minder calorieën te eten dan je verbrand, en daar kan je al tientallen goede adviezen voor geven.

Maar om eerlijk te zijn heb ik al spijt aan de discussie begonnen te zijn. Als TS wil kan ik de contactgegevens van mijn coach sturen die je graag helpt voor 75USD per uur. Of ga op zoek naar iemand anders met een bewezen track record en investeer wat geld in hun adviezen of besteed wat meer tijd en zoek het zelf online bij iemand met een bewezen track record. Wat ik niet zou aanraden is algemene adviezen vragen op een paardenforum want voor je het weet komt iemand met bulletproof coffee met boter erin of plannen om je lichaam "te leren" hoe het vet moet verbranden en energie uit lucht kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:34

purny schreef:
Zahlina schreef:
Eigenlijk is het heel simpel met afvallen, zo weinig eten dat je lichaam gebruik gaat maken van eigen reserve, dit kan je op veel manieren bereiken.

Sorry hoor maar dit vind ik niet alleen het aller aller slechtste advies die je iemand kan geven maar ook zorgelijk.
Dit neigt bijna naar een eetstoornis.
Je hebt een app, mu fitness pal. Alles opschrijven wat je eet en invoeren in je telefoon.
Of Weightwatchers, maar daar val je niet alleen af in gewicht maar ook in je portemonee

Uhm, ik denk dat je verkeerd heb gelezen of het verkeerd begrijpt.

De ENIGE manier om af te vallen is minder eten dan je verbrand.

Dat kan 1 kcal per dag minder zijn (eet 3000kcal, verbrand er 3001 en je valt af), of meer. Jij maakt er van dat het veel minder moet zijn wat neigt naar een eetstoornis. Dat is echter niet wat er gezegd is.

En die app, myfitnesspal, zal je trouwens precies hetzelfde vertellen: minder eten dan je verbrand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-08-18 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:21

YellowGray schreef:
Ik raad het appje Libra aan. Hier kun je elke ochtend je gewicht invoeren en hij berekent uit zichzelf het gemiddelde en het verwachte traject :) Dat geeft mij veel rust.

Ken het appje niet maar kan zoiets inderdaad aanraden.
Je gewicht zal schommelen en het kan zeer demotiverend zijn als je opeens 100 gram omhoog gaat terwijl je zo je best hebt gedaan de dag ervoor. Met een gemiddelde haal je dat soort fluctuaties eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:11

Oh alsjeblieft niet nog een topic waar iedereen gaat posten wat ze op een dag eten en dan vooral de hoeveelheden er niet bij vermelden ("wat vlees", "een paar aardappels", "brood met beleg"). Daar lopen al meerdere topics mee met 100+ pagina's met eetlijstjes. Niet persoonlijk naar jou A3a1, maar straks wil iedereen zijn lijstje kwijt.

Ik denk dat iedereen zelf wel uit kan zoeken hoe ze hun behoefte precies opvullen. Aantal kcal gedeeld door aantal maaltijden. En dan even uitvogelen wat je graag eet en hoeveel je er van mag.

Blijf je binnen je limieten dan gaat het goed. Ga je erover dan niet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chinas, chinnie, meiske04 en 36 bezoekers