Gevallen, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 19:35

Hallo allemaal,

Hier spreek ik, de grootste pechvogel van dit jaar. Zo heb ik nooit wat en dit jaar heb ik echt een abbo bij de huisarts fysio en het ziekenhuis.

Vandaag ben ik heel lelijk gevallen, het pad waar op ik liep werd opeens smaller en ook 10 cm hoger waardoor ik op het randje kwam te staan en mijn enkel omknikte.

Mijn ene been is helemaal open geschaaft en dik echter kan ik dat been gewoon belasten.

Mijn rechterbeen die dus is omgeknakt doet vreselijk veel pijn, toen het net gebeurd was hebben mensen mij bij een restaurantje verzorgt omdat ik mij niet zo fijn meer voelde, ik heb toen 2 paracetamol genomen en opzich ging het toen redelijk. Ik heb gewoon weer gelopen etc, niet zonder pijn maar het was te doen.

Echter lig ik nu op de bank, mijn enkel klopt (het gaat om de binnenkant van mijn enkel) en doet vreselijk veel pijn. Als ik lig gaat het op het kloppen na prima, ga ik zitten heb ik heel veel pijn. Mijn voet normaal neerzetten tijdens het lopen is gewoon uitgesloten. Ik kan mij nog wel verplaatsen door mijn voet raar neer te zetten maar fijn is het niet. Verder is mijn enkel ietsjes dikker dan normaal maar niks heftigs om te zien. Als ik met mijn vinger op mijn enkel druk heb ik ook weer heel veel pijn.

Ik twijfel echter of ik naar de dokter moet gaan of niet, ik heb wel vaker mijn enkel verstuikt maar dan deed de buitenkant pijn en niet de binnenkant en dat was altijd na een uurtje weer over..

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:40

Voor de zekerheid morgen even naar de huisarts lijkt me? Liever te veel dan te weinig in dit soort situaties. Laat je gevoel spreken maar voel je vooral niet opdringerig bij een huisarts dat je wéér een afspraak moet maken (dat heb ik wel eens gehad, dan durf je bijna niet meer te bellen :+ )
Sterkte!

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:41

Ik zou toch een bezoekje brengen aan de HAP, dat ze even vanbinnen kijken wat er aan de hand is. Want stel er zit een breukje of een scheurtje maak je het er niet beter mee om zo verder te lopen.

VivianHesen
Fotograaf

Berichten: 974
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:41

Gewoon even de HAP bellen en vragen wat je het beste kunt doen :) En in de tussentijd: Koelen!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:42

Doorlopen met paracetamol is niet erg verstandig, je hebt niet voor niets pijn. De kans is groot dat je de schade zo enkel groter hebt gemaakt.
Als het zoveel pijn doet dat je niet eens kunt lopen, is een bezoekje aan de dokter niet zo verkeerd. Je kunt eventueel kijken hoe het morgen gaat, maar langer dan dat zou ik echt niet wachten

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:44

aMomentLT schreef:
Ik zou toch een bezoekje brengen aan de HAP, dat ze even vanbinnen kijken wat er aan de hand is. Want stel er zit een breukje of een scheurtje maak je het er niet beter mee om zo verder te lopen.


Hiervoor ga je toch niet naar de HAP? Dit is toch niet levensbedreigend? Dit is gewoon een kwestie van pootje omhoog, niet belasten en als je morgen nog steeds veel last hebt, dan even naar de huisarts.

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:45

In principe is rust de remedie bij bijv een breuk, kneuzing en een verstuiking, en die rust hoeft niet perse in een gips oid. Dus als het te doen is zou ik hem lekker hoog leggen, die pcm volhouden en morgen de huisarts bellen....

BigOne
Berichten: 38259
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:45

Ik hoop toch dat je bent blijven koelen thuis en als ik jou was dan nu nog naar SEH want dit klinkt niet goed. Ik denk niet direct aan een gebroken enkel want je kon er nog op lopen maar toch.
Vooral omdat het nu nog niet zo gezwollen is dus kunnen ze er nog iets mee, heb je morgenochtend een veel dikkere voet dan is het wachten tot de zwelling afneemt.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-08-18 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:45

Morgenochtend meteen naar de huisarts. Grote kans dat die je doorstuurt voor een foto.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:46

Koelen, hooghouden en morgen de huisarts bellen.

Als je nu de hap belt kunnen die er ook niet doorheen kijken en op zondagavond via de seh naar de röntgen wil je echt niet :D

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:48

Rindin schreef:
aMomentLT schreef:
Ik zou toch een bezoekje brengen aan de HAP, dat ze even vanbinnen kijken wat er aan de hand is. Want stel er zit een breukje of een scheurtje maak je het er niet beter mee om zo verder te lopen.


Hiervoor ga je toch niet naar de HAP? Dit is toch niet levensbedreigend? Dit is gewoon een kwestie van pootje omhoog, niet belasten en als je morgen nog steeds veel last hebt, dan even naar de huisarts.

De HAP is misschien nu niet noodzakelijk, maar er zitten huisartsen op de HAP, die is niet voor levensbedreigende dingen. Als het levensbedreigend is ga je naar de eerste hulp van een ziekenhuis of je belt een ambulance.

Dat gezegd hebbende, zou ik een kussen onder je voet doen en morgen verder kijken.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Gevallen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:50

Klinkt als verrekte enkelbanden of iets dergelijks. Koelen en hooghouden en morgen even de huisarts bellen. En eventueel het voeteneind van je bed wat hoger zetten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:51

De huisartsenpost is voor spoedeisende huisartsenzorg wat NIET tot de eerstvolgende werkdag van de eigen huisarts kan wachten.

Dit kan prima wachten tot morgen.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:53

Ik zou zeker wel de HAP bellen voor advies. Als hun zeggen wacht tot morgen is dat uiteraard prima. Maar dan kan je dat morgen wel aankaarten bij je huisarts zodat je toch eerder een plekje hebt.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 19:53

Eerlijk gezegd heb ik niet gekoeld, ik was een dagje weg met mijn vriend hij wilde direct naar huis maar ik wilde zijn dag niet verpesten dus heb stoer door gestapt. Mijn vriend brengt nu koude compressen aan.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:54

Polly schreef:
De huisartsenpost is voor spoedeisende huisartsenzorg wat NIET tot de eerstvolgende werkdag van de eigen huisarts kan wachten.

Dit kan prima wachten tot morgen.



Precies, je wil niet weten hoeveel mensen er bellen voor een zere vinger, zere keel en dat soort nonsens... Belachelijk, denk even na...

Dus inderdaad morgenochtend even de assistente bellen voor een afspraak met de huisarts :)

Ik lees dat je nog kon lopen, dan kan het best tot morgen wachten

Paardennamen
Berichten: 2125
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:55

Rindin schreef:
aMomentLT schreef:
Ik zou toch een bezoekje brengen aan de HAP, dat ze even vanbinnen kijken wat er aan de hand is. Want stel er zit een breukje of een scheurtje maak je het er niet beter mee om zo verder te lopen.


Hiervoor ga je toch niet naar de HAP? Dit is toch niet levensbedreigend? Dit is gewoon een kwestie van pootje omhoog, niet belasten en als je morgen nog steeds veel last hebt, dan even naar de huisarts.


Voor levensbedreigende dingen bel je 112, niet de hap.
De hap mag je altijd bellen voor overleg. Je kunt dan vragen wat je het beste kunt doen nu. En dan hoor je vanzelf wel of je langs mag komen of tot morgen kunt wachten en naar je eigen huisarts kunt gaan.

BigOne
Berichten: 38259
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:56

Petrichor schreef:
Eerlijk gezegd heb ik niet gekoeld, ik was een dagje weg met mijn vriend hij wilde direct naar huis maar ik wilde zijn dag niet verpesten dus heb stoer door gestapt. Mijn vriend brengt nu koude compressen aan.

Dan kun je ook wel tot morgen wachten, je vriend is verstandig maar jij iets minder.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:59

Bellen voor advies HAP mag altijd. Zeker pijn aan binnenkant kan een breukje zijn. Een röntgenfoto zou ik aanraden. Of in ieder geval een telefoontje naar HAP of je beter nu kan langskomen of moet wachten tot morgen
Laatst bijgewerkt door Sabri op 05-08-18 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:59

Poeh jij bent wel een recordhouder MWS topics zeg. Wat een pech met je fezondheid.

Pootje hoog, koel houden en morgen je huisarts bellen voor een afspraak.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:59

SweetVanille schreef:
Precies, je wil niet weten hoeveel mensen er bellen voor een zere vinger, zere keel en dat soort nonsens... Belachelijk, denk even na...


Ik weet er alles van...


Paardennamen schreef:
De hap mag je altijd bellen voor overleg.


Zeker..
Maar als ze niet gekoeld heeft, de hele dag doorgelopen heeft erop kan je dan zelf ook niet bedenken wat de hap haar gaat adviseren?
Ik denk zomaar dat ik het wel weet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:00

Sabri schreef:
Bellen voor advies HAP mag altijd. Zeker pijn aan binnenkant kan een breukje zijn. Een röntgenfoto zou ik aanraden. Of in ieder geval een telefoontje naar HAP of je moet langskomen.


Het MAG zeker, maar logisch nadenken mag ook, word ook gewaardeerd.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 20:07

bigone schreef:
Petrichor schreef:
Eerlijk gezegd heb ik niet gekoeld, ik was een dagje weg met mijn vriend hij wilde direct naar huis maar ik wilde zijn dag niet verpesten dus heb stoer door gestapt. Mijn vriend brengt nu koude compressen aan.

Dan kun je ook wel tot morgen wachten, je vriend is verstandig maar jij iets minder.

Ik was sowieso al van plan om tot morgen te wachten.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 20:08

Keet schreef:
Poeh jij bent wel een recordhouder MWS topics zeg. Wat een pech met je fezondheid.

Pootje hoog, koel houden en morgen je huisarts bellen voor een afspraak.

Ja dat ben ik zeker, net alsof alles in 1 jaar allemaal tegelijk komt.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:10

Ah, ik had over het gegeven gelezen dat TS eerst de hele dag door heeft gestapt.. Nee, in dat geval had ik of eerder gebeld naar de HAP en zou nu ook wachten tot morgen..Stoer doorstappen lijkt me overigens niet echt stoer, eerder wat dom. Zeker met paracetamol op zodat je je lichaamssignalen van schade niet meer voelt..