AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:30

Maar jongens/meisjes. Het is ook veel verstandiger om na max 2,5 uur (liever 2 uur) te stoppen en te rusten. Omdat je dan te moe wordt. Dat er mensen zo "stoer" (lees stom) zijn om door te rijden, is gewoon niet verstandig,

Gek genoeg autorijden gaat me goed af. Alleen in drukkere omstandigheden gaat radio uit en graag niet teveel tegen me l ullen dan. Dan wil ik me goed concentreren. Door erge vermoeidheid hele tijd niet gekund maar nu tuf ik weer rustig einden in de rondte. Mits ik voldoende rust neem, ook voor mijn linkerbeen omdat die dan zeer gaat doen.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:32

Mijn vriend rijdt ook niet zo lang door om 'stoer' te doen hoor, hij heeft een veel langere concentratieboog en rijden is zijn grootste hobby. Hij wordt gewoon niet moe, en is dat wel zo dan geeft hij het tijdig aan en dan stoppen we.


Ik heb een vraag aan de mensen met add/adhd die hier wel eens van gehoord hebben:
Ik ben veganist en ik las vorige week in een tijdschrift iets over exofinen en dat mensen met adhd/add/ass hier meer gevoelig voor zijn en dat klachten kunnen toenemen als men een grote hoeveelheid exorfinen binnen krijgt via de voeding. En in soja, wat ik veel eet vanwege mijn veganisme, blijkt veel exorfine te zitten.
Normaal ben ik nogal sceptisch over dit soort dingen, maar aangezien ik het gevoel heb dat de laatste maanden mijn klachten en ook vooral mijn vermoeidheid weer behoorlijk toenemen, probeer ik uit te zoeken waar dat ineens vandaan komt.
In mijn zoektocht kwam ik deze website tegen en ben er ergens wel van geschrokken. Iemand wel eens van gehoord? http://exendo.be/exorfinen/

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:49

Ik had er niet van gehoord (bewust de link gemaakt) maar ik weet dat mijn moeder toen ik jonger was een tijdje met veel soja heeft gekookt en dat ze daarmee gestopt ik omdat ik erop leek te reageren. Maar geen idee wat ik dan deed want de link dus nooit gelegd. Weet wel dat ik soja nu niet meer lekker vind. Hoe het ook wordt klaar gemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 10:53

Ik ben toch al allergisch/overgevoelig voor soya en lactose overigens. Melk gaan vervangen door soya melk en daar dus ook heftig op gaan reageren. Dus geen idee omdat ik het en nog veel meer moet vermijden ij eten

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 11:19

Unseen schreef:
Mijn vriend rijdt ook niet zo lang door om 'stoer' te doen hoor, hij heeft een veel langere concentratieboog en rijden is zijn grootste hobby. Hij wordt gewoon niet moe, en is dat wel zo dan geeft hij het tijdig aan en dan stoppen we.


Ik heb een vraag aan de mensen met add/adhd die hier wel eens van gehoord hebben:
Ik ben veganist en ik las vorige week in een tijdschrift iets over exofinen en dat mensen met adhd/add/ass hier meer gevoelig voor zijn en dat klachten kunnen toenemen als men een grote hoeveelheid exorfinen binnen krijgt via de voeding. En in soja, wat ik veel eet vanwege mijn veganisme, blijkt veel exorfine te zitten.
Normaal ben ik nogal sceptisch over dit soort dingen, maar aangezien ik het gevoel heb dat de laatste maanden mijn klachten en ook vooral mijn vermoeidheid weer behoorlijk toenemen, probeer ik uit te zoeken waar dat ineens vandaan komt.
In mijn zoektocht kwam ik deze website tegen en ben er ergens wel van geschrokken. Iemand wel eens van gehoord? http://exendo.be/exorfinen/

Hmm nog nooit van gehoord. Ik ben ook veganist maar herken je klachten niet echt. Maar ik zal er eens over gaan lezen :)

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 12:10

Unseen schreef:
Ik heb een vraag aan de mensen met add/adhd die hier wel eens van gehoord hebben:
Ik ben veganist en ik las vorige week in een tijdschrift iets over exofinen en dat mensen met adhd/add/ass hier meer gevoelig voor zijn en dat klachten kunnen toenemen als men een grote hoeveelheid exorfinen binnen krijgt via de voeding. En in soja, wat ik veel eet vanwege mijn veganisme, blijkt veel exorfine te zitten.
Normaal ben ik nogal sceptisch over dit soort dingen, maar aangezien ik het gevoel heb dat de laatste maanden mijn klachten en ook vooral mijn vermoeidheid weer behoorlijk toenemen, probeer ik uit te zoeken waar dat ineens vandaan komt.
In mijn zoektocht kwam ik deze website tegen en ben er ergens wel van geschrokken. Iemand wel eens van gehoord? http://exendo.be/exorfinen/


Ik ben om allerlei redenen gestopt met soya als eiwitbron. (Ik gebruik poeder van erwten, spirulina en chlorella.) De herkomst van een deel van het spul is om van te gruwen (platgemaaid regenwoud, al dan niet rond de Amazone).
Maar ook voor je lijf zelf is het niet altijd best.

Er zijn ook mensen die het enzym dpp-iv als supplement slikken.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:33

Hoe hebben jullie het aangepakt qua medicatie afbouw? Ik zit erover te denken om te gaan stoppen met de medicatie.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 17:40

purny schreef:
Hoe hebben jullie het aangepakt qua medicatie afbouw? Ik zit erover te denken om te gaan stoppen met de medicatie.

Stap 1, zie je huisarts. Zomaar stoppen kan vervelende bijwerkingen hebben afhankelijk van je verdere gezondheid, dosis die je nu neemt, bijwerkingen die je hebt etc.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:11

Ik heb sinds een klein jaartje ook ad(h)d erbij. Voor mij niks nieuws.

Ik heb al jaren een diagnose ass (asperger) en ik wilde graag add medicatie proberen. Ik geloof namelijk dat er uiteindelijk dusdanig overlap zit in ass/ad(h)d, dat die medicatie ook voor ass'ers zou kunnen helpen.

Maar op basis van mijn ass wilde ze het niet geven, nou ja, dan plakken we er toch ook add op? Wat maakt mij dat nu uit. :P Eén pot nat, wat mij betreft, de overlap is vaak zo groot, allemaal een informatie verwerkings stoornis, alleen het een heeft er wel op sociaal vlak last van en de ander niet.

Maar goed....

Momenteel loop ik er tegenaan dat ik dusdanig veel klusjes in huis heb liggen dat het me blokkeert en ik niet weet waar te beginnen. Zit je dan als 31 jarige met dusdanige chaos dat je het niet meer opgelost krijgt.

Soms heb ik gewoon die externe stok achter de deur nodig die ervoor zorgt dat ik echt wat ga doen. Iemand die, als ik aan de gang ga, en vastloop omdat ik het niet meer overzie, even met me gaat sparren over hoe het op te lossen, ipv de boel maar weer te laten vallen.

Mijn vader komt me morgen even helpen! Super lief! Hopelijk krijgen we een groot gedeelte op orde.


Herkennen jullie dat? Niet kunnen beginnen? Planningen maken, planning meerdere malen herzien, om vervolgens op het allerlaatste moment omdat het echt MOET het er toch net wel/net niet op tijd gedaan te krijgen?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 18:15


Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 20:45

Shiloh schreef:
Herkennen jullie dat? Niet kunnen beginnen? Planningen maken, planning meerdere malen herzien, om vervolgens op het allerlaatste moment omdat het echt MOET het er toch net wel/net niet op tijd gedaan te krijgen?


Haha... Ja. :Y) Meestal lukt het wel op tijd als er veel van af hangt, maar ik heb echt de druk van een deadline nodig.

Bedankt allen voor de reacties op die exorfinen! Sowieso niet verkeerd om wat met de soja te minderen. Het schijnt ook in tarwe te zitten, maar om nu ook nog glutenvrij te gaan eten... Eerst maar proberen of het soja minderen effect heeft.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:04

Ik had weleens gelezen over een voedingsbehadeling bij kinderen met ADHD. Dan moesten ze 5 weken heel beperkt eten en dan steeds er weer wat bij, om te kijken waar symptomen van komen. Lijkt goed te werken en eten heeft denk ik wel invloed.

Ik ben op zich best goed in overzicht houden en plannen, als het om studie gaat. M'n huis is soms opgeruimd, maar vaak ook een georganiseerde chaos :Y) Ik vergeet ook vaak om van die kleine dingen te doen. To do lijst werkt wel redelijk. Inpakken voor vakanties is ook een ramp (ben bezig met kleren, bedenk me dat ik m'n haarspul nog moet pakken en nog 100 andere dingen die ik dan ga doen).

Zijn jullie ook zo onhandig? Ik ben echt motorisch gestoord :') Struikelen over niks, achter dingen blijven hangen, tegen dingen aanlopen, glazen drinken omgooien, dingen laten vallen, geen ballen kunnen vangen, altijd blauwe plekken...

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:12

Oh ja. Als de beste.
Ik moet vandaag stofzuigen, stel het uit tot de volgende dagen.
M'n moeder komt me af en toe helpen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:17

De enige reden dat mijn huis niet uit de klauwen loopt is dat ik een schoonmaakster heb die 1 keer in de week komt poetsen.

Zelf moeten poetsen is niet te doen. Het gebeurd gewoon niet. Maar door de standaard dingen uit te besteden, blijf ten eerste mijn huis redelijk schoon en ten tweede heb ik een stok achter de deur om 1 keer in de week het huis aan kant te hebben.

Decadent? Nee. Noodzakelijk.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:33

Ik heb jammer genoeg niet het geld ervoor en dingen uit handen geven is niet m'n sterkste vak...

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:36

Ik geef ook niet graag iets uit handen .... behalve schoonmaken :')

Maar goed. Ik weet zeker dat een ander het beter kan. Zelf zie ik het gewoon niet.

Ik heb ook al 3 jaar geen nieuwe planten meer hoeven kopen omdat ze dood gaan. Dat heb ik ook uitbesteed :P

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:40

Klassiek voorbeeld. Ik heb een kast. En niemand mag aan die kast komen behalve ik. Het is mijn kast en ik ruim hem op wanneer ik het wil.... :+

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:42

ADD *\o/*
Ik schaamde me er ooit voor maar nu ben ik er trots op: ik ben hartstikke dromerig erdoor en heb ook meer dromen dan een gemiddeld persoon in de nacht, and i love it! Ik heb meer fantasy dan andere mensen en kan hierdoor makkelijk mijn nummers schrijven met zulke grote dromen.
Ook lichte ADHD en gewoon een druk en vrolijk, niks mis mee!

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:43

Oh dit is zo herkenbaar voor mij hè. Huishouden is een drama. Tot grote ergernis van vriend. Uitstelgedrag. Van de hak op de tak. Niet weten waar te beginnen dus dan maar niet doen. Halverwege tijdens een verhaal stoppen met vertellen. Mijn toehoorders kijken mij dan verbaasd aan. Halverwege tijdens een gesprek met een ander afdwalen en het verhaal niet meer volgen (Dat vind ik echt erg) moodswings. Veel plannen in mijn hoofd en weinig tot uitvoer brengen. Het is altijd druk in mijn hoofd zelfs s nachts. Slechte concentratie. Hyperfocus ken ik ook. Extreem alles uitzoeken bij zaken die mijn interesse hebben. Ik kan nog wel even doorgaan. Vaak kan ik er goed mee leven, soms vliegt het me aan. Erg creatief ook. Niet officieel gediagnostiseerd maar ik weet zelf wel dat het add is. Ook psychisch wel in de knoop gezeten in het verleden. Ik volg dus...fijn te weten dat ik niet de enige ben

fjordjes

Berichten: 12030
Geregistreerd: 03-07-05

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 21:57

M'n eigen huis schoonmaken is niet m'n sterkte kant maar bij een ander wel, zo stom. Gelukkig kan ik snel schoonmaken, heb in het verleden bij center Parcs schoon moeten maken en dan werk je onder enorme tijdsdruk iets wat ik vreselijk vond..

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:03

Arabier schreef:
ADD *\o/*
Ik schaamde me er ooit voor maar nu ben ik er trots op: ik ben hartstikke dromerig erdoor en heb ook meer dromen dan een gemiddeld persoon in de nacht, and i love it! Ik heb meer fantasy dan andere mensen en kan hierdoor makkelijk mijn nummers schrijven met zulke grote dromen.
Ook lichte ADHD en gewoon een druk en vrolijk, niks mis mee!


Knap dat je er zo tegen aan kijkt, ik vind er echt niks leuks aan.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 22:21

WesternWay schreef:
Arabier schreef:
ADD *\o/*
Ik schaamde me er ooit voor maar nu ben ik er trots op: ik ben hartstikke dromerig erdoor en heb ook meer dromen dan een gemiddeld persoon in de nacht, and i love it! Ik heb meer fantasy dan andere mensen en kan hierdoor makkelijk mijn nummers schrijven met zulke grote dromen.
Ook lichte ADHD en gewoon een druk en vrolijk, niks mis mee!


Knap dat je er zo tegen aan kijkt, ik vind er echt niks leuks aan.


Ik eerst ook niet, werd op school ook vaak er voor uitgelachen enzo, maar bij mij zie ik het heel erg terug in mijn creativiteit en ik ben hartstikke spontaan en ik heb mezelf gewoon voorgenomen dat dat komt door het ad(H)d en nu voel ik me er veel beter over! Ookal is dat misschien niet eens de echte rede.

Annee_S

Berichten: 207
Geregistreerd: 24-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 23:50

Ooooh ja dat uitstel gedrag en dat dromerige... Wat een herkenning... O:)
Huis poetsen, tsjah... Ik moet m'n dag hebben.
Maar als ik eenmaal begin kan ik het best wel tot een (redelijk) goed einde brengen hoor.
Soms vind ik die ongeorganiseerde bende wel prima en dan INEENS vliegt het me aan en dan moet het weg! :=
M'n vader helpt me heel af en toe met m'n huisje.
Dan ziet ie dat ik het gewoon ff kwijt ben.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 07:12

Dat is precies hoe het bij mijn ex gaat. Daarom kom ik regelmatig een beetje opruimen en de bankzaken regelen. En uiteraard is hij, ondanks dat de relatie niks is geworden, nog wel mijn allerbeste vriend. Op deze manier werkt het voor hem. Het loopt niet meer zo uit de hand en daardoor komt er ook meer rust.

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 00:01

Wat ik mij vandaag afvroeg: ben ik de enige die soms echt op voorhand aanvoelt wanneer je geen concentratie hebt? Ik kan soms als ik een belangrijke toets heb op maandag vrijdag al zeggen van zaterdag ga ik niks kunnen studeren. Gewoon puur omdat ik voel aankomen dat ik te veel afgeleid ga zijn. En hoe hard ik ook probeer dan uiteindelijk lukt het studeren dan ook niet zoals ik voelde aankomen. Gewoon echt aanvoelen opvoorhand wanneer je concentratie je in de steek gaat laten.
Hebben jullie dat soms?