Eigen risico

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 21:12

Dit jaar heb ik (helaas) meerdere keren in het ziekenhuis gelegen. Hierdoor is mijn eigen risico afgelopen week afgeschreven. Net krijg ik een e-mail van mijn zorgverzekering van vorig jaar. Hun willen ook afschrijven. Ik heb mijn overzicht bekeken en dit bleek te gaan om het GGZ. Toen ik in 2016 achttien werd, heb ik nog navraag gedaan bij mijn therapeute over de kosten. Deze zou mijn basisverzekering dekken. Dat jaar is er niets afgeschreven. In 2017 plots wel, terwijl mijn therapie in de vorm van huisbezoeken, toen beëindigd zijn. Ik ga aankomende week in ieder geval het Zilveren Kruis bellen om een betaling in termijnen aan te vragen. Ik ben bijna twintig jaar en woon zelfstandig. Mijn inkomen bestaat uit een bijstandsuitkering en ik kom net rond in de maand.

Spoiler:
Wat ik met dit topic wil bereiken weet ik eigenlijk niet. Het voelt fijn om het in ieder geval even van mij af te schrijven. Ik baal enorm dat ik verkeerd ben geïnformeerd en hierdoor een hoop geld moet betalen, wat ik niet heb.

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:16

Dat is erg vervelend.

Wij betalen het eigen risico van de zorgverzekering verspreid.
Elke maand betalen we een bedrag.
En wat niet wordt gebruikt krijgen we het jaar erop terug.

In april 2018 geld van eigen risico terug gekregen. En in mei 2018 moesten we €100 betalen.
Ziekenhuis kwam pas laat met een declaratie.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:20

Ja dat is erg vervelend. Ik heb ook geen vrijwillig verhoogd eigen risico, ik vind de 350 euro al meer dan genoeg. En ja dat is best veel in 1 x. Maar je mag het ook gespreid betalen he, dat kan je aanvragen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:20

Chabby schreef:
Toen ik in 2016 achttien werd, heb ik nog navraag gedaan bij mijn therapeute over de kosten. Deze zou mijn basisverzekering dekken.


Het verwarrende hieraan is dat ook al worden de behandelkosten vergoed/zijn ze gedekt, dan nóg heb je altijd je eigen risico wat je moet betalen.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:25

oliebol vrouw, terecht dat je baalt en dat je je ei kwijt moet. Is ook gewoon waardeloos. Ga je het redden met termijnen?

Anoniem

Re: Eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:28

Dat is echt klote!
Zilveren kruis was 2 jaar geleden bij mij wel coulant, kreeg toen ook een fikse rekening wat ik niet in één keer kon betalen. Ze hebben het toen netjes verspreid over meerdere maanden.

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:31

Vervelend! Je zou kunnen kijken of je gemeente ook een zorgverzekerings “deal” aanbiedt (of aan gaat bieden in 2019) voor mensen met een bijstandsuitkering. Daar heb je nu niks aan, maar misschien kan je eind van dit jaar dan switchen naar een betere optie via je gemeente.
Sommige gemeenten geven bijvoorbeeld korting en ik maak ook wel eens mee dat het eigen risico vergoed wordt.

Sowieso zou je ook nu even bij je inkomensconsulent van de gemeente kunnen vragen of zij met je kunnen meedenken hierin. Misschien kan er bijzondere bijstand voor vertrekt worden..

En een betalingsregeling kan inderdaad via de zorgverzekeraar altijd wel, dus goed dat je je daar actief in opstelt. Succes!

Corelli

Berichten: 9995
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:33

GDG schreef:
Chabby schreef:
Toen ik in 2016 achttien werd, heb ik nog navraag gedaan bij mijn therapeute over de kosten. Deze zou mijn basisverzekering dekken.


Het verwarrende hieraan is dat ook al worden de behandelkosten vergoed/zijn ze gedekt, dan nóg heb je altijd je eigen risico wat je moet betalen.

En dit klopt inderdaad ook :j Alle zorg die uit je basisverzekering wordt vergoed, kost je altijd eerst je verplicht eigen risico van max €385 per jaar. Ze hebben je dus correct geinformeerd over hoe het vergoed is, maar kennelijk hadden ze de werking van het ER nog even beter kunnen uitleggen..

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:58

Jeetje dat is echt balen! Mede door zulke rekeningen betaal ik mijn ER nu vooruit in 10 maanden x 37,50.
Volgens mij kan je via de gemeente een zorgverzekering afsluiten waar een AV bijzit, navragen waard.
Inderdaad contact opnemen dan mag je het echt wel in gedeelten terugbetalen.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:11

Soms is het best onduidelijk wanneer er eigen risico betaald moet worden of niet.
Mijn man werd geopereerd waar een verhaal achter zit (wat neer komt dat er eigenlijk ooit een foute prothese, in zijn arm is geplaatst).
Na 3 mnd kregen we ook bericht dat we de volledige € 385 euro moesten betalen, en iets van € 100 voor de nacontrole (operatie december, nacontrole januari).
Gebeld met VGZ over hoe het zat, want naar mijn weten betaal je voor een operatie nooit geen eigen risico.
Nou kwam erop neer moest het gewoon betalen.
Een jaar later opeens een brief van VGZ dat ze het ten onrechte berekend hadden en dat een factuur erbij met de verrekening.
Hartstikke netjes, maar waarom toch niet het volledige bedrag? Maar ook dat kon niemand mij vertellen bij VGZ.
De beide bedragen € 385 + € 100 waren onterecht berekend en afgeschreven, maar kreeg maar € 360 terug. Verder was hij niet bij een arts geweest meer. Heel vaag allemaal.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:31

Zover ik weet gaat er, als het vanuit je AV betaald wordt, niets van je ER af.
Ik heb dit jaar ook al mijn ER verbruit door mijn gebit maar normaal hou ik wel ietsje over en daarom vind ik het fijn om het vooruit te betalen want die rekeningen komen altijd op de meest onmogelijke momenten.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:03

Je betaalt voor een operatie ook gewoon eigen risico hoor, er zijn maar weinig zorgsoorten die buiten die regels vallen (huisarts, verloskundige bijvoorbeeld).

rockwitch

Berichten: 11718
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:50

Alleen huisarts, verloskundige en bepaalde medicijnen vallen niet onder het eigen risico. En evt sommige hulpmiddelen die je thuis nodig hebt in bruikleen ook niet, maar verder een consult bij het ziekenhuis, operaties, GGZ alles wat daarvoor uit de basisverzekering vergoed wordt valt eerst onder het eigen risico. Werk zelf bij een zorgverzekeraar en we zien wel eens zeker van GGZ dat die een dossier openen en de datum die daarop staat geldt als behandeldatum, dus stel zij zetten de datum erop dat het traject is afgesloten en dat is op 1-1-2017, dan betaal je dus het eigen risico van 2017 daarvoor. Is dat 2016 en was je toen nog geen 18 betaal je geen eigen risico. Ben je halverwege 2016 18 geworden, betaal je eigen risico naar rato. Dus dan wordt berekend hoeveel dagen je in 2016 18 jaar bent en betaal je dus eigen risico voor die dagen, maar dan niet het volledige bedrag van €385,-