Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:31

Die huisartsen... zo stuurden ze mijn vader weg met overspannen terwijl hij 3 maanden later is overleden aan meerdere hersentumoren. Inmiddels zit ik bij een andere huisarts. :)

Fijn dat je toch door hebt gezet en nu bij de internist loopt, ik hoop dat het iets is was goed is op te lossen :) Sterkte in ieder geval!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:42

Hannanas schreef:
secricible schreef:
Ik krijg hier ook altijd kriebels van. Mijn vader had een verdikte klier in zijn oksel. Punctie wees op een vetbult. Hij heeft echt alles uit de kast moeten halen om die bult verwijdert te krijgen en bij ok bleek het toch kanker te zijn.
Laat er iig goed naar kijken!

:7


?
Ik zie dat ze al bij een internist is. Ik zeg alleen nog: laat je niet te snel geruststellen met "het is niks"

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 08:49

Is helemaal waar hoor, aan de andere kant wil ik ook niet zo iemand worden die bij alles denkt dat er wat ernstigs is en als inmiddels 3 personen hebben gekeken naar die klier en zeggen dat het niks is, gaan doordrammen dat het wel wat is, want dat weet ik helemaal niet. Maar evengoed blijft het wel in mijn achterhoofd hoor, laat me niet meer wegsturen zolang ik het idee heb dat er toch wel iets is, maar wel even stap voor stap nu :)

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 08:58

Hier ook al jaren een opgezette lymfeklier in mijn hals. De ene dag erger aanwezig dan de andere. Ik heb er ook een echo voor gehad waarbij de uitslag was dat het niets is. Ik merk dat als ik veel water drink het minder aanwezig is dus probeer altijd zoveel mogelijk te drinken en gezond te eten.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:38

Ik heb al jaren af en aan vergrote lymfeklieren in hals. Echt knikkers af en toe. Ben destijds naar de huisarts geweest en die zei me er geen zorgen om te maken, sommige mensen hebben dat nu eenmaal snel. Ik ben bijna nooit ziek, voel me fit en prima. Wel heb ik af en toe last van nachtzweten, echt vreselijk. Snap precies wat je bedoelt, heb daarvoor een badhanddoek naast mijn bed liggen om tussen mijzelf en dekbed te stoppen. Hoe oud ben jij ts? Bij mij is is het namelijk minder geworden sinds ik extra vitamine speciaal voor tijdens de overgang slik. Ik ben 49.

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 10:55

Huisartsen..... de mijne zei ja in Nederland krijgt niemand met een normaal voedingspatroon een vitamine tekort. Nou m’n vit D was 24 :')

Fijn dat je nu bij de internist zit, verhaal klinkt al een stuk betrouwbaarder!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-18 14:08

MarjanB mijn internist zegt juist dat heel veel mensen een vitamine D tekort hebben zonder het te weten, mooi die verschillen Haha..

DatBenIkNou wat naar dat je evengoed ook dat nachtzweten hebt.. blijft toch iets geks hoor vind ik. Ik heb ook standaard een handdoek naast mijn bed liggen maar in de meest heftige gevallen kan ik het hele bed verschonen en zelf onder de douche. Ik ben 31, dus de overgang zal het hopelijk niet zijn :o

Heb inmiddels een paar keer gelezen dat nachtzweten ook door b12 tekort kan komen dus ik hoop dat het verbeterd!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:50

MarjanB schreef:
Huisartsen..... de mijne zei ja in Nederland krijgt niemand met een normaal voedingspatroon een vitamine tekort. Nou m’n vit D was 24 :')

Fijn dat je nu bij de internist zit, verhaal klinkt al een stuk betrouwbaarder!


Heerlijk zo'n arts. Vooral omdat je vitamine D nauwelijks met voeding binnen krijgt :+ en blijkbaar zijn veganisten dan geen "normaal voedingspatroon" -O-

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 08:56

secricible schreef:
MarjanB schreef:
Huisartsen..... de mijne zei ja in Nederland krijgt niemand met een normaal voedingspatroon een vitamine tekort. Nou m’n vit D was 24 :')

Fijn dat je nu bij de internist zit, verhaal klinkt al een stuk betrouwbaarder!


Heerlijk zo'n arts. Vooral omdat je vitamine D nauwelijks met voeding binnen krijgt :+ en blijkbaar zijn veganisten dan geen "normaal voedingspatroon" -O-



Aangezien je bij een veganistisch voedingspatroon toch echt tekorten krijgt en moet aanvullen, lijkt me dat inderdaad geen 'normaal voedingspatroon' ?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 10:13

DatBenIkNou schreef:
secricible schreef:


Heerlijk zo'n arts. Vooral omdat je vitamine D nauwelijks met voeding binnen krijgt :+ en blijkbaar zijn veganisten dan geen "normaal voedingspatroon" -O-



Aangezien je bij een veganistisch voedingspatroon toch echt tekorten krijgt en moet aanvullen, lijkt me dat inderdaad geen 'normaal voedingspatroon' ?



Ik vind het gebruik van "normaal" of "niet normaal" nogal ongelukkig bij een eetpatroon dat toch redelijk sociaal geaccepteerd wordt, ja. Als we het nu zouden hebben over iemand die dagelijks potgrond at snap ik dat je het woord "normaal" gebruikt, maar ik vind dat je van een arts toch wel andere termen mag verwachten (denk aan "volledig", "volwaardig" ofzo) dan "normaal" bij een veganistisch dieet.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 11:54

Vegetarisch is tegenwoordig niet bijzonder meer nee. En dat geeft ook geen tekorten als je goed vervangt.Veganistisch gaat echt wel behoorlijk veel verder en dat is dan ook niet als ' normaal voedingspatroon' te bestempelen in mijn ogen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:01

Vroegah aten mensen levertraan ivm vitamine D.
...niet vega(n).

Om aan een goede vitamine D spiegel te komen moet je zonnen met gezond verstand en zeker als de zonkracht onder de 4 is gewoon een supplement slikken - dat kan vega.

En met eiwitbronnen als spirulina heb je geen zuivel of eieren nodig voor de eiwitten.
Hoe het kan dat ik al jaren mijn B12 op peil weet te houden, daar zijn de geleerden het niet over eens.
Het feit ligt er: je kunt vegan eten en zonder supplementen een correcte B12 spiegel hebben.
(Vandaar mijn stelling dat vlees overbodig is.)

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:05

Normaal = wat de meeste mensen gemiddeld doen.. En dat is veganist zijn niet. En het lijkt me ook niet verkeerd om bij veganisten beter op de bloedwaardes etc. te letten als arts zijnde.

Maar er is natuurlijk niks mis mee om veganist te zijn.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 12:14

Normaal voedingspatroon is dat waar het lichaam voor gemaakt is. Omnivoor dus, planten én vlees/dierlijke producten eten. Anders hoef je ook geen vervangers te gebruiken of supplementen of iets.

Dat iets geaccepteerd is of niet bijzonder (meer) is, is iets anders. Het menselijk lichaam is gemaakt om als omnivoor te functioneren. Wil je alleen op planten leven (goed recht uiteraard) moet je wel vervangers of supplementen gebruiken om geen tekorten te krijgen (wat dus ook zegt dat het "niet normaal" is, anders was dat niet nodig geweest). Waren we geen omnivoor, hadden we wel een grotere en functionele blinde darm gehad (zoals paarden bijvoorbeeld).

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 14:53

Ik vind "normaal" ook niet zo de goede benaming maar het is wel duidelijk wat daarmee bedoeld wordt, afwijkend dan de gemiddelde persoon. Het is weer een hele andere discussie over wat dan normaal is of afwijkend, het valt allemaal in mijn ogen niet erg meer te vergelijken met hoe het vroeger vanuit nature ging omdat alle voedsel zoveel bewerkt wordt tegenwoordig. Maar, daar gaat dit topic niet over! Voor wat mijzelf betreft, ik eet in mijn ogen erg gezond: zoveel mogelijk onbewerkt, zo min mogelijk toegevoegde suikers, langzame koolhydraten, drink enkel water en thee (oké op een goede portie alcohol na op een feestje :+ ), en het liefst wel vegetarisch. Eet ook redelijk veel vegan, maar eet daarentegen wel minstens 2 eieren op een dag en veel kip.

Hoe dan ook, de longfoto is niks uitgekomen. Bloed prikken zou ik vanmorgen doen, dit moet nuchter i.v.m. dat ook cortisol geprikt wordt. Ik ontbijt nooit thuis voor mijn werk maar net deze ochtend had ik trek en iets kleins gegeten. Om vervolgens bloed te gaan prikken en op de vraag "ben je nuchter"? nee te moeten antwoorden :+ lekker handig haha. Morgen ochtend een nieuwe poging.

Lang leve het online medisch dossier trouwens... kan de uitslagen al zien voor de volgende afspraak die pas over 3 weken is. Zo heb ik al kunnen zien dat de longfoto niks bijzonders gaf, en kan ik straks na bloedprikken de waarden al opzoeken en zien of er iets bijzonders is. Vind het best gek dat dat kan, zo kun je jezelf helemaal gek maken als je een verkeerde conclusie gaat trekken, maar ben ook wel weer zo nieuwsgierig dat ik wel een kijkje ga nemen zodra de uitslag erop staat :+

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:01

anne_bento schreef:
Ik vind "normaal" ook niet zo de goede benaming maar het is wel duidelijk wat daarmee bedoeld wordt, afwijkend dan de gemiddelde persoon. Het is weer een hele andere discussie over wat dan normaal is of afwijkend, het valt allemaal in mijn ogen niet erg meer te vergelijken met hoe het vroeger vanuit nature ging omdat alle voedsel zoveel bewerkt wordt tegenwoordig. Maar, daar gaat dit topic niet over! Voor wat mijzelf betreft, ik eet in mijn ogen erg gezond: zoveel mogelijk onbewerkt, zo min mogelijk toegevoegde suikers, langzame koolhydraten, drink enkel water en thee (oké op een goede portie alcohol na op een feestje :+ ), en het liefst wel vegetarisch. Eet ook redelijk veel vegan, maar eet daarentegen wel minstens 2 eieren op een dag en veel kip.

Hoe dan ook, de longfoto is niks uitgekomen. Bloed prikken zou ik vanmorgen doen, dit moet nuchter i.v.m. dat ook cortisol geprikt wordt. Ik ontbijt nooit thuis voor mijn werk maar net deze ochtend had ik trek en iets kleins gegeten. Om vervolgens bloed te gaan prikken en op de vraag "ben je nuchter"? nee te moeten antwoorden :+ lekker handig haha. Morgen ochtend een nieuwe poging.

Lang leve het online medisch dossier trouwens... kan de uitslagen al zien voor de volgende afspraak die pas over 3 weken is. Zo heb ik al kunnen zien dat de longfoto niks bijzonders gaf, en kan ik straks na bloedprikken de waarden al opzoeken en zien of er iets bijzonders is. Vind het best gek dat dat kan, zo kun je jezelf helemaal gek maken als je een verkeerde conclusie gaat trekken, maar ben ook wel weer zo nieuwsgierig dat ik wel een kijkje ga nemen zodra de uitslag erop staat :+


Ik weet niet of het overal zo werkt, maar meestal zetten ze uitslagen er niet in (of in ieder geval niet op zichtbaar voor patiënt) als er grote afwijkingen zijn. Of ze grijpen zelfs direct in (aanvragend arts krijgt dan van het lab een telefoontje als waarden (extreem) afwijkend zijn, die vervolgens daar dan op ingrijpt en bijvoorbeeld patiënt direct belt of wat nodig is).

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 15:03

Ja lijkt me ook dat als er echt iets groots uitkomt dat ze dan wel meteen bellen ook.. we gaan het zien! Ik ga ze in ieder geval voor de zekerheid niet op mijn werk bekijken maar zodra ik thuis ben, je weet maar nooit :)

Grappig dat ik trouwens dus tot 1996 bloeduitslagen kan terugzien, en daaruit zie ik opmerkingen uit 2006 en 2008 van ziekte van Pfeiffer... best gek dat ik me dat helemaal niet kan herinneren. Maar goed, dat is los van nu.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:28

Als er iets zeer afwijkend is bellen ze inderdaad direct (ik kreeg een telefoontje van de huisartsenpost in het ziekenhuis bij te hoge d-dimeer) :j

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 15:56

Bij mijn weten gaan de uitslagen eerst langs de aanvrager(arts), deze keurt ze goed en dan pas worden ze voor de patient zichtbaar in het ECD.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 16:07

Dat zou kunnen, in ieder geval staan er veel waarschuwingen zodra je inlogt met deze mededeling:

​Belangrijk
In Mijn "naam ziekenhuis" zijn alle beschikbare uitslagen direct zichtbaar. Hier kunnen ook uitslagen bij staan die nog niet definitief zijn. Of die uw zorgverlener nog niet met u heeft besproken. Dat kan soms moeilijk zijn. Wilt u de uitslagen liever persoonlijk horen van uw zorgverlener? Wacht dan tot uw volgende afspraak. Uw zorgverlener vertelt dan precies wat de uitslagen betekenen. Maakt u zich zorgen? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent.
Om misbruik van uw gegevens te voorkomen, adviseren wij u deze niet zomaar te delen met anderen. U bent nooit verplicht om gegevens te delen