Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 09:39

Omdat ik hier nu al een tijd mee loop en het vertrouwen in mijn huisarts nogal ben verloren hoop ik misschien hier wat mensen met ervaringen te kunnen vinden.

2 jaar geleden merkte ik een verdikking onder mijn kin op, ik had toentertijd ook enorm last van nachtzweten, zodoende heeft de arts bloed onderzocht, een echo laten maken van de klier en foto's van mijn longen. Dit bleek allemaal prima in orde te zijn. Ik belande toen ook in een burn out en zo zijn mijn klachten daaraan gelinkt en moest ik maar afwachten. De opgezette klier is nooit meer weggegaan maar last heb ik er niet van. Burn out inmiddels 1,5 jaar voorbij.

Het nachtzweten wisselt, de ene week is dit wel 4x in 1 week, en dan weer 2 weken niet. Maar het is wel zo erg dat ik dan eigenlijk haast natter ben als dat ik onder de douche vandaan stap, haar kun je uitwringen en alles is drijf en drijf nat ;( Dit is in de afgelopen jaren gebleven maar wel verminderd in vergelijking met mijn burn out periode, dus ik linkte het aan stress. Echter is dit ineens weer toegenomen de afgelopen weken/maanden, terwijl de stress niet is toegenomen.

2,5 maanden geleden ineens een dikke bult in mijn hals. Pijn van onder mijn oor tot aan mijn schouder, hele hals aan 1 zijde dik en 1 duidelijk ei halverwege. Ik ben naar de arts gegaan, die zei, opgezette lymfeklier, gaat vanzelf weer weg, 6 weken afwachten. In die 6 weken is het niet veranderd, ei nog net zo groot (zelfs zichtbaar aan de buitenkant) en mijn hele hals stijf aan die zijde. Dus terug naar de arts. Die gaf aan een echo te willen laten maken. Toen ik het nachtzweten nogmaals opnoemde wilde hij ook nog wel bloedonderzoek doen voor de zekerheid.

Bloeduitslag wees op niks geks wat hiermee te maken kan hebben (wel een flink B12 tekort geconstateerd overigens en daar wordt ik nu voor behandeld). Vorige week voor de echo geweest, de arts liet zien dat het gewoon een lymfeklier was die opgezet is en meer niet, niet druk over maken, kan kleiner of groter worden maar zal misschien nooit meer weggaan. Toen ik aangaf echt veel pijn aan mijn hals/nek te hebben ervan, zei hij dat dat dan vast niet daarmee te maken had maar toevallig wat anders was.

Vanmorgen mijn huisarts weer gesproken en die zegt, wacht maar gewoon af.. hij had verder even geen tijd en belt me vanmiddag terug voor overleg omdat mij het niet lekker zit. Inmiddels is namelijk de andere kant van mijn hals ook verdikt en pijnlijk. Hier voel ik niet duidelijk 1 bultje of klier, maar mijn hele hals doet zeer. In combinatie met dat nachtzweten ben ik niet gerust, maar misschien heeft de arts gelijk en moet ik het hier maar bij laten en ermee leren leven :\

Zijn er mensen die dit herkennen, misschien ook zoiets gehad hebben waarbij het inderdaad vanzelf is weggegaan? Klopt het dat ik me helemaal niet druk hoef te maken als bloedonderzoek en echo goed zijn? Aangezien mijn arts al aardig wat fouten heeft gemaakt en vaak dingen over het hoofd ziet ben ik niet helemaal gerustgesteld als hij dit zegt -O-


anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 09:50

Helaas neemt mijn arts je in 1e instantie vaak niet serieus, die ervaring heb ik zowel ik als mijn familie. Het b12 tekort wordt ook niet erg serieus genomen maar ik heb zelf inmiddels genoeg informatie opgedaan om hem tot nu toe te kunnen overtuigen dat ik behandeld moet worden.. maar als het aan hem lag kreeg ik nu geen injecties daarvoor.

Ik werk boven de fysio dus ik kan inderdaad daar eens binnen lopen en horen wat zij zeggen!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 11:55

Op de echo was duidelijk te zien dat het een klier was. Schildklier is ook meegenomen in de bloedtest (althans, dit keer niet maar 2 jaar geleden). De arts blijft ook maar zeggen dat het vast door verkoudheid komt, maar ik ben dus al in geen jaren meer verkouden geweest haha. Weerstand zou kunnen, ik voel me niet fit door die lage B12, echt ziek ben ik ook weer niet en al enorm lang niet meer geweest, maar misschien dat mijn weerstand toch verlaagd is.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 13:08

Ja dat is precies de rede waarom ik niet gerust ben. Ik heb uiteraard 2 jaar geleden ook gegoogled op de combinatie nachtzweten en lymfeklieren en dan is dat het 1e dat eruit komt. Ik heb het toen laten gaan, maar vanzelfsprekend zit dat behoorlijk in mijn achterhoofd.. ik ben niet iemand die van een mug een olifant maakt en ben altijd behoorlijk nuchter met dit soort dingen maar ik kan dat toch ook niet helemaal negeren met al deze klachten.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 13:19

Pandora2 schreef:
Als je het niet vertrouwt, doorverwijzing vragen. Of eisen :Y)
Maar als je dit 2 jaar geleden ook al had, lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat dit één of andere vorm van iets kwaadaardigs zal zijn. Dan had je ondertussen best wel al veel meer klachten gehad.
Misschien een kleine geruststelling :)

Ja dat hou ik ook in gedachten haha... dan had ik het 2 jaar geleden al moeten hebben, dan zou je toch inderdaad inmiddels meer klachten moeten hebben...

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 13:19

siskeh schreef:
Ben je getest op kattenkrabziekte?
Ik "ken" zelf 2 mensen die last hebben gehad van opgezette lymfeklieren, 1 met lymfeklierkanker, maar ook 1 die kattenkrabziekte had, zwaar opgezette lymfeklieren icm oververmoeidheid


Nee daar heb ik eigenlijk nooit aan gedacht, ik ga eens kijken wat dat inhoudt!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 13:38

Ik heb geen koorts of verhoging gehad en ik herken mezelf verder niet in die kattenkrabziekte... behalve dat ik katten heb haha. Maar ik zie daar nergens dat het zou kunnen dat je dan daar jaren last van hebt en de ene keer erger als de andere keer? Ik heb alleen even vluchtig gelezen nog hoor, misschien begrijp ik het nog niet helemaal.


anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 14:26

De arts heeft me gebeld en aangegeven dat de echo helemaal goed was en bloed ook dus niks aan het handje! Hoewel hij wel toegaf het nachtzweten niet te kunnen verklaren. Maar hij zei dat hij helemaal gerustgesteld is. Heb aangegeven dat ik dat eigenlijk helemaal niet ben. Na een tijdje zei hij: ja ik kan je ook wel doorsturen naar de internist en door de hele molen heenhalen maar ik heb nog niet echt een goed argument daarvoor. Heb aangegeven dat ik dat toch wel erg graag wil, en heb nu de verwijzing gekregen, fijn. Op naar de volgende onderzoeken maar..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 15:10

Ik hoop natuurlijk ook echt dat het niets is, maar er moet toch een rede zijn dat mijn lichaam zo reageert en m'n nek zo dik is nu aan alle kanten... al zijn dingen soms gewoon niet te verklaren.

Ik ben niet iemand die me snel zorgen maakt. Ik heb een hoop klachten, dat wel, die heb ik in 1e instantie gekoppeld aan nasleep burn out, en nu blijkt dat mijn b12 zo laag is kloppen de klachten daar wel mee. Alleen die klieren en het nachtzweten niet. Dat b12 heb ik ook zelf om moeten vragen en zelf achter de behandeling aan moeten gaan, als het aan de arts lag wisten we dat nu niet eens en had ik misschien nog wel veel meer klachten gekregen. Daarom dat ik nu ook echt hier zelf achteraan wil, een ander doet het niet voor me en heel gerust ben ik gewoon niet.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 15:21

Griep en keelontsteking heb ik al in geen jaren meer gehad, kan het me niet meer herinneren in ieder geval haha. Anders had dat goed gekund.

Bloedwaarden zijn goed. Ik lees alleen veel verhalen waarbij bloed en echo goed waren en het toch foute boel bleek te zijn..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 11:33

Door sommige reacties wordt ik gerustgesteld en door sommigen alles behalve haha.. maar dat is alleen maar goed hoor. Kan helaas komende 2,5 week nog niet naar de internist vanwege mijn werk, hopelijk kan ik daarna snel terecht! Ondertussen ook een leuke bult aan de andere kant erbij..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 12:28

Zojuist gebeld door de internist dat de huisarts een afspraak voor me heeft gemaakt voor komende vrijdag al bij de internist.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 15:11

Heb wel opvliegers maar die heb ik al jaren haha... vervroegde overgang, geen idee? Ben aan de pil en slik regelmatig door dus of mijn menstruatiepatroon anders is als normaal kan ik niet zeggen. Heb nog wel eens gedacht dat er misschien iets met mijn hormoon huishouding niet goed is, overwogen om een tijdje te stoppen met de pil om te zien hoe ik me dan voel. Kijken of het nachtzweten stopt. Maar of de klieren daarmee te maken kunnen hebben betwijfel ik dan weer.

Wat ik overigens ook altijd heb, en de laatste jaren erger, is dat ik het heel snel warm en koud heb. Ik kan bij wijze van spreken zo koud zijn dat het kippenvel op mijn armen staat, en in een halve minuut het zo warm hebben dat het zweet op mijn rug staat. Niet dat dat de hele dag door gebeurd hoor! Maar valt me soms wel op. Kan steenkoud naar bed gaan en in 3 minuten het bloedverziekend heet hebben, zonder dat het te warm is in de kamer of het dekbed te warm is.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 17:58

Oef Lyme hoop ik toch echt niet, daar hoor ik zoveel ellendige verhalen over.
Kattenkrabziekte wel nog wat meer over ingelezen, en aangezien ik een paar keer flink heb open gelegen door de katten ga ik dat vrijdag wel opnoemen, ondanks dat ik niet het idee heb dat ik koorts heb gehad.

Vitamine D is niet getest helaas, heb hierom gevraagd maar zag op de uitslag van bloedonderzoek dat alleen b12 getest is wat vitamine betreft. Baal daarvan.. denk zomaar dat er nog wel een bloedonderzoek aankomt dus dan laat ik meteen vitamine D prikken!

Ik kan vrijdag heen gelukkig! Komt wel erg beroerd uit, moet vanaf maandag 2 weken bij een klant werken, kan die 2 weken dus niet weg. Deze week nog erg druk om alles af te krijgen dus vrijdag komt beroerd uit maar wil eigenlijk ook niet nog zolang moeten wachten.

Pfeiffer is nu volgens mij niet op getest, 2 jaar geleden wel. Lyme niet getest maar ik ken toevallig iemand met vermoeden van Lyme, en daar is het amper te constateren omdat (even in Jip en Janneke taal) de stof die dan in je bloed te vinden is, er de ene x wel is en de andere x weer niet waardoor het moeilijk vast te stellen is.. bij haar kwam er wel wat uit, nogmaals prikken en toen weer niet... ik hou het evengoed in gedachten

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 06:38

Ik gebruik nooit pijnstillers, het enige dat ik slik is de anticonceptie pil en magnesium.. Apart dat je lichaam zo kan reageren op paracetamol, dat lijkt toch juist vrij onschuldig! Wat me opvalt is dat deze klachten kunnen voorkomen door veel verschillende oorzaken, dat wordt nog een zoektocht ben ik bang..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 08:26

Ik heb ook wel het idee ergens dat het niks is, dat misschien mijn weerstand wat laag is door de B12 tekort ook en er verder niks aan de hand is. Maar omdat ik nu al meerdere keren zoiets heb gehad van, er klopt iets niet, ga ik het nu maar eens doorpakken. Kan het nu wel weer laten en dan zit ik ook een halfjaar weer en mag ik weer opnieuw door de molen, dan meteen maar nu.. al is het maar om een aantal zaken uit te sluiten :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 13:18

De internist vond de klieren niet zorgwekkend, ze voelt eigenlijk maar 1 echte opgezette klier (waar ook de echo van genomen is), alle andere verdikkingen zijn spieren. De spieren zijn wel enorm opgezet, dat kon ze niet verklaren.

Verder alle klachten doorgenomen, dat waren er al met al behoorlijk veel inmiddels, lastig filteren wat nou door de B12 komt en wat wellicht iets anders kan zijn. Maar alles bij elkaar genoeg rede om toch het 1 en ander te testen. Heb direct een longfoto laten maken, en formulier mee voor bloedonderzoeken, over 3 weken vervolgafspraak. Bloed wordt voor nu eerst onderzocht op diverse virussen, schildklier, coeliakie, cortisol, 2 aanvullende testen voor vitamine B12 en nog een paar dingen die ik niet kan lezen haha. Ze merkte op dat zo'n lage waarde B12 alleen zou kunnen als je 100% veganist bent (dat ben ik niet), en ze het dus wel vreemd vind dat die bij mij zo laag is. Dus we gaan verder zoeken of we erachter kunnen komen of er iets anders niet goed werkt of tekort is waardoor die B12 niet kan worden opgenomen. En dat was ook 1 van mijn vragen, dus dat is heel fijn dat ze daar zelf mee kwam. Afwachten maar en duimen dat komende week al wat klachten verminderen door de injecties voor B12.

*edit* ook vitamine D trouwens erbij laten zetten, zag ze zelf geen rede voor maar ze vond het prima om die ook gewoon te testen als we toch bezig waren!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 13:44

Vervelend dat de waarden laag blijven terwijl je "normaal" eet.. lastig hé, moet toch ergens door komen zou je zeggen! Ze had er een heel verhaal over maar ze was heel blij toen ik zei 2 injecties per week te krijgen omdat dat nog vaak mis gaat. Ik lees overal de behandeling van B12 tekort, maar zie weinig dat mensen ook echt uitzoeken wat het veroorzaakt.
In combinatie met mijn overige klachten wel de moeite waard!

Ben je wel bij een internist geweest of alles via de huisarts? Ik vond het erg fijn, ze had een hele brede kijk, niet zo'n tunnelvisie en focus op 1 ding maar noemde ook dingen waar ik nog niet eens aan heb gedacht.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 13:48

Ja klopt inderdaad. Zou natuurlijk wel kunnen dat ik daarna ook bij MDL terecht kom afhankelijk van wat hier uit komt. Ik blijf updaten mocht er nieuws zijn, misschien heb je er iets aan.

Heb overigens ook kattenkrabziekte en vervroegde overgang opgenoemd maar dat vond ze beiden heel erg onwaarschijnlijk.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 14:47

Mijn waarde is 130. Wanneer je gewoon dierlijke producten eet (ik eet weinig vlees maar wel heel veel eieren, kwark e.d.) zou die waarde niet moeten zakken. Al denk ik dat het soms niet goed te achterhalen valt waarom iets zo is. Ik zou trouwens met een waarde van 172 zeker injecties vragen, als je dierlijke producten binnen krijgt dan betekent zo'n waarde dat je een opnameprobleem hebt, dan worden pillen ook niet goed opgenomen.. dat bevestigde de internist ook. Door deze extra onderzoeken kan ze ook zien of ik de rest van mijn leven de injecties moet

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 15:03

Oh wat fijn zeg, dat je dat zo duidelijk merkt! Ik ben benieuwd wanneer mijn tintelende voet weer normaal gaat voelen, heb er geen last van op zich maar hoop wel dat het weer verdwijnt..

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 15:12

Bedoel je bij mij? De B12 zelf gaat ze inderdaad niet testen nu, ik heb nu 4 injecties gehad dus dat heeft geen zin nee.. ze gaat op 2 andere punten testen waaruit je zou kunnen zien of je een opname probleem hebt? Ik zou even het blaadje erbij moeten pakken waar precies op staat waar ze op gaan testen, niet allemaal onthouden :+

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Vergrote lymfeklieren hals ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 15:26

https://stichtingb12tekort.nl/vitamine- ... -oorzaken/

Deze staan er allemaal op! Bij die 1e zie ik staan dat er 1 week tussen de injectie en bloedtest zou moeten zitten... dat zal ik met haar overleggen op de volgende afspraak. De rest gaat zo te zien wel goed ondanks de injecties :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-18 15:36

Oh nee dat heb ik inderdaad verkeerd gemeld, dit is meer om de oorzaak te bepalen omdat dat ook te maken kan hebben met de rest van de klachten :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 00:03

secricible schreef:
Ik krijg hier ook altijd kriebels van. Mijn vader had een verdikte klier in zijn oksel. Punctie wees op een vetbult. Hij heeft echt alles uit de kast moeten halen om die bult verwijdert te krijgen en bij ok bleek het toch kanker te zijn.
Laat er iig goed naar kijken!


Je bent zeker niet de enige met zo’n soort verhaal en dat blijft ook wel in mijn achterhoofd zitten.. voor nu doen we eerst deze onderzoeken, als ik vast loop, het niet minder wordt of ik vertrouw het niet dan ga ik het verder laten uitzoeken. Voor nu lijkt het met de andere symptomen toch niet zoiets te zijn maar uitsluiten ga ik het zeker niet doen!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _LiliM_, IASCrawler, Lalidan, Plus_en_Min, san4nie, xCherissa en 152 bezoekers