AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 13:41

Hallo allemaal,

De titel verraad het al. Wat doen jullie als het allemaal even moeilijk is door de ad(h)d?

Ikzelf heb adhd, gecombineerde type, en ben 23 jaar oud. Af en toe zit het nogal in de weg.

Op het moment(lees:sinds vorig jaar september ongeveer) ben ik ook erg oververmoeid, hiervoor loop ik bij de dokter. Pfeiffer heb ik al gehad en uit mn bloed komt ook niks. Het is op het moment zo erg dat ik soms gewoon huil als iemand 'boe' zegt.

Nu sinds 2 dagen gestopt met mijn adhd medicatie om te kijken of het hier aan ligt. Ik slikte deze al iets meer dan een jaar.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben? :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:15

...wat de moeite waard kan zijn: kijk eens op www.novreflextherapie.nl of www.inpp.nl - op beide sites komt adhd ter sprake.
Het gaat net niet helemaal over genezen van adhd - maar over een andere manier van kijken naar iemand met moeilijkheden.

Wellicht word jij getreiterd door een aantal dingen die zo hun functie hadden toen je klein was, maar die nu 'verdwenen zouden moeten zijn' maar dus nog aanwezig.

Gesteld dat je nog rond zou lopen met een Mororeflex: dan is iedere keer dat iemand dus 'boe' zegt voor jou ingrijpender dan voor een ander.
Zou je bijvoorbeeld zoals mijn kleinkinderen nog een TLR hebben, kunnen dingen als rustig zitten of je oriënteren of lichaamstaal lezen en spreken lastig zijn.
Met 'lastig' bedoel ik nadrukkelijk niet 'dat je het niet kan', maar dat het energie vreet, terwijl het in wezen om iets gewoons gaat.

Voor sommige mensen geldt dat als deze stoorzenders (Mororeflex, TLR, etc.) weg zijn, ze niet meer aan de criteria voor adhd voldoen.
Bij anderen blijft dit zo.

In beide gevallen: het leven zonder dit soort belasting is plezieriger...!

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:24

Ik heb ook adhd! Ik ben nu 19 en ben gediagnosticeerd toen ik in de 1e van de middelbare zat. De heftige emoties herken ik zeker ook. Het is of heel blij en spontaan of boos en chag.. zelf slik ik nu al een aantal jaar medikinet en ik ben hier best wel tevreden over. Ook ik ben best snel vermoeid. Ik vind het heel lastig om tot laat op te blijven want dan val ik in slaap, maar overdag zit ik wel vol energie als ik eenmaal bezig ben.

Mocht je meer willen weten of ergens mee zitten dsn kun je me alrijd een pbtje sturen!

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 13:13

Even een schopje, hier nog eentje met ADHD. Ik ben op mijn 19e gediagnostiseerd en toen vielen er voor mij een hele hoop puzzelstukjes op z'n plaats. Ik ben toen gelijk aan medicatie begonnen en heb dat een periode af en aan en daarna een jaar of 2 elke dag geslikt. Een paar weken geleden ben ik ermee gestopt, ik merkte dat het een hele negatieve bijwerking had op mijn mentale gezondheid en ik voelde me eigenlijk alleen nog maar opgejaagd in plaats van kalmer en gestructureerder. Tot nu toe ben ik er heel blij mee, ik had verwacht dat ik wat problemen tegen zou komen in het dagelijks leven maar ik merk niets.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:25

Hier pas rond mijn 30e gediagnosticeerd en begonnen met medicatie. Wat een wereld van verschil is dit voor mij!
Nu zwanger en mag het niet slikken, maar ik ben echt lost zonder mijn medicatie. Alles is veel meer chaos. Kan minder verwerken. Ben onrustiger. Slaap slechter.

Voor de mensen die stoppen omdat ze bijwerkingen hebben: wellicht andere medicatie vragen?
Als ik Sandoz slik heb ik nergens last van, maar een andere merk ben ik echt onrustiger op. Heb ook sneller dat ik dan schommel.

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:31

Ik heb verschillende soorten medicatie geprobeerd en ben uiteindelijk uitgekomen bij Concerta, en dan de merkvariant. Dit is het enige dat voor mij echt goed werkte en waar ik niet zo ongelofelijk opgefokt van raakte. Dexamfetamine werkte niet zo goed en ritalin vond ik moeilijk te doseren/aan te voelen, waardoor ik vaak op een dubbele dosis zat en ernstige hartkloppingen kreeg. Andere momenten nam ik hem niet op tijd waardoor ik er helemaal 'uit' raakte en echt als een zombie rond aan het wandelen was. Concerta was tenminste wat consistenter en ik had niet zo veel last als hij in begon te kicken.

Die mentale bijwerkingen zijn helaas wel iets bekends. Vooral bij gebruik op langere termijn worden je hersenen afhankelijk van de amfetamine die in ADHD-medicatie zit en wordt de serotoninebalans verstoord. Daardoor slapen veel mensen slecht en zijn ze overdag lusteloos en down. Ik heb al behoorlijk depressieve neigingen en heb daar de afgelopen jaren veel mee geworsteld. Het ging eindelijk goed maar het ging toch weer voelen alsof alle emoties die ik had op de rem stonden en daarom heb ik besloten te stoppen met de medicatie. Ik ben inderdaad weer wat impulsiever, chaotischer en meer een spring-in-het-veld, maar dat zijn kwaliteiten die ik allemaal in mezelf kan waarderen en uiteindelijk ben ik blij dat ik ermee gestopt ben.

Dat betekent niet dat ik spijt heb dat ik het ooit genomen heb ofzo verder. Ik heb het altijd gezien als iets tijdelijks. Door medicatie te slikken zag ik een versie van mezelf die het wél kon en daardoor vind ik het nu een stuk makkelijker om door te pakken. Als ik het met medicatie kan, kan ik het ook zonder. ADHD is oprecht een tekort aan neuradrenaline, maar het is ook makkelijk om in een negatieve spiraal van 'ik kan het niet' en 'het gaat toch niet lukken want ik heb ADHD' te vervallen, terwijl het in veel gevallen ook gewoon een kwestie van een beetje doorpakken is.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:45

Ik heb ook vrij veel verschillende medicijnen geprobeerd. Eerst best lang gewoon methylfenidaat geslikt en daarna dexamfetamine maar daar werd ik een zombie van. Toen concerta, daar gelijk hallucinaties van en nu al aantal jaar medikinet met savonds 2.5 mg melatonine. Dit werkt erg goed voor mij maat ik heb wel het idee alsof ik met 2 persoonlijkheden ronddloop

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:47

Vrienden en vooral veel van mijn docenten denken dat ik ADD heb en ik daar herken ik inderdaad heel veel van bij mezelf, maar er is tot nu toe nog niks mee gedaan. Dit omdat mijn ouders vinden dat er tegenwoordig te snel 'labels' op mensen geplakt worden en zij er dus allemaal maar onzin vinden (wat ik wel jammer vind, want ik zou best wat handvaten kunnen gebruiken).

Ondertussen heb ik wel al vrij veel 'trucjes' gevonden om mezelf in het dagelijks leven te helpen, maar het blijft ontzettend lastig om overal aan te denken en alles op orde te houden. Helaas zien mensen dat vaak als iets heel vanzelfsprekends, terwijl het mij wel daadwerkelijk veel moeite kost. (Ik spreek dit overigens niet echt uit, dus dat ligt ook aan mij haha).

Misschien dat ik tegen de tijd dat ik 18 ben er iets mee ga doen, maar dat weet ik nog niet. Ik lees in elk geval even mee in dit topic. :)
Laatst bijgewerkt door Incroyable op 04-07-18 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:49

Ik lees hier even mee .
Zoon van 9 ADHD.
Komt van mij vandaan, kan niet anders
Omdat mijn broer t ook heeft .
Zoon staat om medicatie
Equazym 10
En melatonine 2 mg
Tijdje equazym 20 geprobeerd
Maar klaagde van hoofdpijn .

Hij vraagt smorgens vaak zelf om medicatie
Helpt m echt om zijn drukke gedreag te reguleren

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:50

Hier nog een bokker met de combi... slik zelf nu methylfenidaat 18mg, maar wil er ooit vanaf.
Even een andere vraag, ben je in overleg gestopt met je arts of psych?
Ben zelf ook een tijdje niet braaf geweest met innemen en daar merkte ik toch wel bijwerkingen van qua depressie.
Ik moet ook echt de methyl hebben van Mylan met Sandoz gaat het fout

Samiyah

Berichten: 5867
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 16:52

Nog niet gediagnosticeerd, maar ik - en omgeving - hebben sterk het gevoel dat ik ADD heb. Al bij de huisarts geweest er doorgestuurd naar de GGZ, waar ik al maanden op de wachtlijst sta, moet nog een maandje geduld hebben voor mijn eerste afspraak.

Ik ben bijna 30 dus ben er laat bij... Loop al heel mijn leven tegen dezelfde dingen aan, maar het kwartje is nooit gevallen dat er wel eens wat achter zou kunnen zitten. Ik heb een broer met ADHD die al op jonge leeftijd de diagnose kreeg, maar bij mij is het nooit herkend.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 17:49

Hier ook een ADD'er. Nooit officieel het labeltje gekregen via de psych, maar het zou me sterk verbazen als het niet zo was. Het zit ook aardig stevig verankerd in de familie.

Zelf slik ik dus geen medicatie, heb ik een (meer dan) fulltime baan en functioneer ik geloof ik best wel aardig. Maar ik merk het wel in veel dingen. Concentratie, vreselijk impulsief, chaotisch in mijn doen en denken. Gevoelig voor depressies ook.

Zolang ik zo door kan gaan, ga ik de medische molen niet verder in. Ik weet het, en het is allemaal prima te doen zo. Maar mocht het wel lastiger worden of als het echt mijn werk gaat beïnvloeden dan wil ik er wel verder mee. Voor nu niet.

Eline_S_S

Berichten: 3523
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 18:00

Hier ook al sinds mijn 8e de diagnose ADD. Inmiddels 18 jaar oud en heb er evht mee leren leven. Mijn ouders stonden destijds voor de keuze wel of geen medicatie. Ervoor gekozen om het niet te doen en aan te kijken hoe verder.
Ik ben ontzettend blij dat ze mij geen medicatie hebben gegeven. Alhoewel de middelbare schooltijd echt knokken was. Mijn klasgenoten leerden 3x en haalden een 8, ik leerde 10x en haalde een 6. Inmiddels zit ik op een praktijkopleiding waar ik vooral veel bezig ben geweest met mijzelf. Ik weet dat ik duidelijke planningen en overzicht moet hebben. Ben ik het overzicht kwijt, dan kost het me heel veel moeite om het weer op te pakken en laat ik het liefst alles erbij zitten. Op dit moment doe ik dus een MBO4 opleiding, maar wil hierna toch door naar het HBO, ondanks de ADD. Ik heb geaccepteerd dat ik het nou eenmaal heb, en probeer ervan te maken wat ik kan :)

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 18:58

Emmaa_ schreef:
Even een schopje, hier nog eentje met ADHD. Ik ben op mijn 19e gediagnostiseerd en toen vielen er voor mij een hele hoop puzzelstukjes op z'n plaats. Ik ben toen gelijk aan medicatie begonnen en heb dat een periode af en aan en daarna een jaar of 2 elke dag geslikt. Een paar weken geleden ben ik ermee gestopt, ik merkte dat het een hele negatieve bijwerking had op mijn mentale gezondheid en ik voelde me eigenlijk alleen nog maar opgejaagd in plaats van kalmer en gestructureerder. Tot nu toe ben ik er heel blij mee, ik had verwacht dat ik wat problemen tegen zou komen in het dagelijks leven maar ik merk niets.


Ik was ook 18/19! Toevallig. Er vallen idd veel puzzelstukjes op hun plaats. Ik ben nu bijna een week gestopt met mijn medicatie

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 19:01

purny schreef:
Hier nog een bokker met de combi... slik zelf nu methylfenidaat 18mg, maar wil er ooit vanaf.
Even een andere vraag, ben je in overleg gestopt met je arts of psych?
Ben zelf ook een tijdje niet braaf geweest met innemen en daar merkte ik toch wel bijwerkingen van qua depressie.
Ik moet ook echt de methyl hebben van Mylan met Sandoz gaat het fout


In overleg met de huisarts gestopt om te kijken of mijn vermoeidheid aan de medicatie ligt. Ik had sertraline :)

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:19

Ik ben zonder overleg gestopt, maar omdat concerta en ritalin niet constant werken (ze werken altijd uit ipv dat je een spiegel opbouwt) kan stoppen zonder al te veel gedoe. Als je echt een hoge dosis slikt is het wel handig om het even te laten weten aan de arts maar op zich hoef je geen toestemming te vragen ofzo.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:20

Hier ADD, in de tijd dat ik naar school ging concerta en ritalin gehad maar sinds ik thuis zit wegens oververmoeidheid ben ik gestopt omdat ik me niet voor kan stellen dat het super gezond spul is om "zomaar" te slikken.
Helaas geen extra energie gekregen van het stoppen.
Vond eigenlijk de medicatie wel fijn, gaf echt wat rust in de chaos.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:34

Hier iemand zonder diagnose maar wel een goede vriend met ADD, wat ik vooral merk is zijn hyperfocus (probeer maar eens in te breken in zijn bewustzijn als hij in zo'n focus zit :+) maar vooral ook zijn depressies waarbij hij extreem -> en ik bedoel echt héél extreem afhankelijk wordt van iedereen om zich heen wat, hoewel we ons best doen om hem te helpen, erg vermoeiend is en compleet nutteloos want we kunnen helpen wat we willen (uitjes, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat praten, spelletjes doen en dat maandenlang) het helpt niks. Het cirkeltje blijft zich eindeloos herhalen en gaat eigenlijk alleen maar neerwaarts.

Ik heb me aardig ingelezen maar ik heb wat problemen met het zien van het verschil tussen ADD en ADHD, als iemand me dat zou kunnen uitleggen dan zou dat fijn zijn.

Verder, heeft iemand tips m.b.t. bovenstaande situatie? Want ik (en ik heb een hele lange adem, heel veel geduld en best wat handigheid met depressies en zeker met de vriend in kwestie) en zijn andere vrienden zijn het spoor bijster, we weten gewoon niet meer wat wij kunnen doen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:38

Hyperfocus herken ik echt niet bij mezelf, ik moet echt zo vreselijk mijn best doen om niet 20 dingen tegelijk te doen of elke 5 minuten wat anders :+

Wat ik simpelweg uitleg normaal is dat ADHDers druk zijn naar buiten, en ADDers in hun hoofd maar kalm lijken van buiten. Klopt niet helemaal, maar dekt de lading redelijk.

Betreft die depressie, regelmatig laten weten dat je oprecht interesse hebt in dingen met hem doen of aanbieden wat te doen is prima, maar de verbetering moet vanuit hem komen. Waarschijnlijk met professionele hulp als hij echt zo ver weg zakt.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:47

Haha thanks, dat omschrijft hem wel inderdaad, heel druk in zijn hoofd, met zijn hyperfocus moet ik hem echt 'moppy' en 'liefje' gaan noemen met een hoge piepstem (het is gewoon een vriend, niet mijn vriend) en dat herhaaldelijk om dan binnen te komen, is het enige dat werkt, ja, of hem beetpakken :+ maar das niet zo fijn voor hem natuurlijk.

Ik ben inderdaad ook van mening dat hij professionele hulp moet zoeken maar dat vertikt hij, we kunnen hoog en laag springen, hij doet het gewoon niet, in plaats daarvan loopt hij constant mensen te bellen en staat ongevraagd bij mensen voor de deur zonder aankondiging om vervolgens het uitsluitend te hebben over hoe rot hij zich voelt. Helaas gaat het ook altijd om hetzelfde, en weten wij uiteindelijk ook niet meer wat we nou kunnen doen of moeten zeggen. Ik hoopte eigenlijk, toen ik dit topic voorbij zag komen, dat iemand mij kon vertellen van joh, ADD, het brein werkt wat anders, dus dit of dat kan je eens proberen, maar gok zo dat dat niet van toepassing is. Was er eigenlijk al bang voor maar who knows.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:01

Eigenlijk denk ik er ook over om te stoppen met de methyl. Het geeft meer gedoe voor mij

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:04

Die hyperfocus herken ik wel heeel erg haha, er moet dan echt tegen me gezegd worden "er wordt tegen je gepraat!" of ik moet aangetikt worden, anders heb ik het gewoon niet in de gaten. _O- Dan ben ik echt helemaal naar binnen gekeerd en helemaal in mijn eigen wereldje.

Komt overigens niet heel vaak voor, maar als het gebeurt is het heerlijk. Zeker met schoolwerk is het super fijn, want dan komen er altijd echt topcijfers uit. Omgekeerd werkt het net zo, als mijn concentratie ver te zoeken is kan ik leren wat ik wil, maar wordt het cijfer laag

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:05

Ik kom alleen in hyperfocus als ik iets aan het doen ben wat ik echt leuk vind, maar ik kan dan ook wel snel chagrijnig uit de hoek komen als iemand wel aandacht van me wil. Zonder medicatie gaat dat gelukkig iets beter.

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 20:07

Emmaa_ schreef:
Ik kom alleen in hyperfocus als ik iets aan het doen ben wat ik echt leuk vind, maar ik kan dan ook wel snel chagrijnig uit de hoek komen als iemand wel aandacht van me wil. Zonder medicatie gaat dat gelukkig iets beter.


Daar heb ik me ook al vaker schuldig aan gemaakt. :=

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 22:05

Xyris schreef:
Haha thanks, dat omschrijft hem wel inderdaad, heel druk in zijn hoofd, met zijn hyperfocus moet ik hem echt 'moppy' en 'liefje' gaan noemen met een hoge piepstem (het is gewoon een vriend, niet mijn vriend) en dat herhaaldelijk om dan binnen te komen, is het enige dat werkt, ja, of hem beetpakken :+ maar das niet zo fijn voor hem natuurlijk.

Ik ben inderdaad ook van mening dat hij professionele hulp moet zoeken maar dat vertikt hij, we kunnen hoog en laag springen, hij doet het gewoon niet, in plaats daarvan loopt hij constant mensen te bellen en staat ongevraagd bij mensen voor de deur zonder aankondiging om vervolgens het uitsluitend te hebben over hoe rot hij zich voelt. Helaas gaat het ook altijd om hetzelfde, en weten wij uiteindelijk ook niet meer wat we nou kunnen doen of moeten zeggen. Ik hoopte eigenlijk, toen ik dit topic voorbij zag komen, dat iemand mij kon vertellen van joh, ADD, het brein werkt wat anders, dus dit of dat kan je eens proberen, maar gok zo dat dat niet van toepassing is. Was er eigenlijk al bang voor maar who knows.


Het brein werkt ook anders, haha maar de meeste mensen met ad(h)d hebben er nog een ander probleem bij zoals je vriend.. bij mij was dit sociale fobie (is dankzij de psycholoog helemaal weg) door de adhd aan te pakken en goede gesprekken ging het steeds een beetje beter