Wie herkent deze klachten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 19:27

Hoi bokkers,

Allereest, maandag heb ik een afspraak bij de huisarts, maar omdat ik vaak de vraag krijg " wat denk je zelf dat het is? " ( of dat komt omdat ik zelf in de zorg werk, ik heb geen idee :+ maar als ik het wist kwam ik ook niet maargoed ).

Ik kamp eigenlijk al jaren met vermoeidheid en darmklachten, onderzoeken gehad van de darm en daar kwam niets uit, kreeg de stempel PDS.
Ik heb eigenlijk altijd de diarree variant.
Steeds als er een bloedonderzoek werd gedaan had ik wel een te kort, dan weer ijzertekort, bloedarmoede en dan weer vitamine D te kort.
Jaren terug is er ooit op vitamine B12 geprikt, de waarde was toen nabij de 350 meen ik.
De laatste keren vonden ze het niet nodig dit te checken, want als er geen sprake was van bloedarmoede kon er ook geen tekort zijn in de vitamine b12.

Hoe dan ook, momenteel voel ik me dus heel erg slecht.
Welke klachten heb ik;

* vermoeidheid, echt ontzettende vermoeidheid. Zojuist weer even geslapen... ik kan gewoon echt niet wakker blijven. Ik slaap overigens gewoon snel in en slaap door.
* Bijna dagelijks hoofdpijn, vooral aan de voorkant een scherpe pijn
* concentratieproblemen
* Dingen vergeten ( ik moet het echt opschrijven anders ben ik het kwijt )
* Soms kom ik niet uit mijn woorden, komen rare woorden uit mijn mond of kom er gewoon niet op
* Prikkelbaar
* En nu een aantal keer gehad dat ik kort functieverlies had in mijn handen, wilde iets oppakken wat gewoon niet lukte... ik kreeg het niet voor elkaar
* Soms ineens spierpijn of pijnlijke gewrichten.

Iemand die dit herkent?
Ben overigens 30 jaar oud, al 12 jaar vegetariër en ben dagelijks voldoende in beweging.

Groetjes

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:33

De vermoeidheid , hoofdpijn, prikkelbaar, pijnlijke spieren/gewrichten herken ik . Bij mij bleek dat ik coeliakie heb dus glutenallergie. Maar tja de klachten kunnen werkelijk bij vrijwel ieder ziektebeeld opgenoemd worden. Wil je in ieder geval beterschap wensen.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:51

Lastig, kunnen heel veel dingen zijn. Mss rare vraag, maar krijg je wel voldoende voedingstoffen binnen ivm dat je vegetarisch eet? Misschien een keer gesprek met een voedingsdeskundige kijken of het patroon er iets mee te maken kan hebben.

runnerfan

Berichten: 254
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:56

Je klachten in combinatie met onverklaarbare tekorten komen mij ook bekend voor. Ook hier door coeliakie. De huisarts kan antistoffen (die op coeliakie wijzen) gemakkelijk prikken in het bloed. Echter dat geld niet voor alle mensen met coeliakie. Een dunnedarmbiopt geeft 100% uitsluitsel.
Ik zou ook vragen om een volledig bloedonderzoek. Als je door coeliakie tekorten hebt zal je door middel van injecties evt tekorten moeten aanvullen. De dunne darm kan tabletten (en andere voedingsstoffen) door de beschadigingen dan niet opnemen.
Als je twijfelt aan de kundigheid van je huisarts hierin kan je vragen om een verwijzing naar een mdl-arts of internist die regelmatig met coeliakie te maken heeft.
In ider geval veel succes maandag! Hopelijk vinden ze de oorzaak en word je goed geholpen.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:12

De klachten wijzen inderdaad op een vitamine B12 te kort. Ik zou even goed vragen om een bloedafname om dit uit te sluiten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:17

Schildklier ook getest? Ik kan nagenoeg het hele lijstje afstrepen, behalve functie verlies bij een te lage schildklierpillen dosering

Maar prik ook b12 bij en ook daar pssen nagenoeg alle klachten bij ook. -O-

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:23

Ja kwam ik ook op,schildklier. Passen wel heel veel symptomen bij.
Maar huisartsen testen vaak te weinig,,je moet niet alleen de tsh waarde,maar ook de anderen even laten nakijken.

Wat je zou kunnen proberen als supplement is spirulina.
Werkt goed ondersteunend bij jouw klachten :j

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 21:01

Mijn schildklier is nooit getest volgens mij.... ik kan het eens aanhalen, evenals Coeliakie.
Bedankt voor de tips.
Wat betreft de b12 moet ik dus ook gewoon laten prikken, ik hoop dat ze daar achter staan -O-

Ik ben het zo beu om constant klachten te hebben, ik bedoel het is toch niet normaal dat je op mijn leeftijd ( en ook al daarvoor ) soms in de middag echt moet slapen.

In de jaren dat ik net vegetariër was slikte ik vitamine supplementen, nu al jaren niet meer.... waarom niet? ik merkte nooit echt verschil :o

Overigens, vergeten erbij te vermelden, maar mijn lymfeklieren in mijn hals zijn erg opgezet.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:06

Zo he dit had ik geschreven kunnen hebben. :=
Ook vega en veel dezelfde klachten..

Ik slik standaard b12 en ijzer bij, dat helpt voor mij toch wel een hoop.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:28

Ik herken veel en ben ook vegetarisch. Mijn B12 waarde was 212 en ik had bloedarmoede bleek een paar weken geleden. Slik nu ijzer en B supplement plus een multivitamine. Heb alles bij Holland & Barret vandaan zodat ik niet zoveel vuller rotzooi, gluten of suikers naar binnen krijg. Voelde me snel een stuk beter!

Ik eet ook meer kaas en eieren sinds ik geen vlees eet. Plus ik eet weinig gluten, vanwege mijn gevoelige darmen. Dus zuurdesem brood, of pannenkoeken gemaakt van boekweitmeel en glutenvrije crackers.

De gewrichtspijn kan vanwege je vermoeidheid komen en de missende vitamines/mineralen in je lijf. Alles voelt zwaar als je zo moe bent, ik kan het me nog herrineren! Ik kon ook gewoon overdag niet wakker blijven en had dagelijks middagdutjes!

Sterkte!

NorwayFjord

Berichten: 3148
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:54

Ik had echt precies dezelfde klachten, bij mij is er uit gekomen dat ik zelf geen B12 opneem, hier krijg ik nu dus injecties voor :) Dus zou deze zeker alsnog gewoon laten testen! (Moet wel zeggen dat het nog steeds niet alles heeft opgelost... Dus ik blijf wel even meelezen)

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 21:58

Ik zou vragen om een lactose ademtest en een gluten test evenals lab onderzoek voor hb, tsh, vitamine B1, B6 en B12. Soms helpt het ook om minder suikers en koolhydraten te eten

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 22:46

Ik las nog over spirulina, dit heb ik ook een behoorlijke tijd gebruikt.... maar ook daar merkte ik niets van ;(

Een lactose ademtest heb ik in het verleden ooit gedaan, kwam niets uit. Echter hoef ik geen melk te drinken want dan zit ik geheid op de wc..

Voordat ik naar de huisarts ga schrijf ik ook even alles op wat ik wil bespreken want daar vergeet ik weer de helft.
Vind het super dat jullie zo meedenken!

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:49

En bloed laten prikken op voedselallergie ? Daar zit koemelk ook in het pakketje dat getest word

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:29

Ik denk ook aan B12.. Ik zou gewoon vragen om een volledig bloedonderzoek, met schildklier ook erbij, en ijzer.. Mogen ze ook niet weigeren hoor, als jij dat wilt gewoon vol blijven houden..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:16

Als je vegetarier bent dan zal die bloedarmoede en B12 tekort volgens mij nooit goed komen zonder constante hulp, dat moet je altijd blijven aanvullen met supplementen pilletjes of andere voeding die dat wel bevat.

En dat met melk (en chocomelk en fristi) heb ik ook!!

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 07:34

Vergeet pfeiffer en Lyme niet uit te laten sluiten.
Die zorgen ook voor opgezette klieren!

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:42

Darmziekte coilitis?

Janneke2

Berichten: 22744
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:59

woepsie90 schreef:
Als je vegetarier bent dan zal die bloedarmoede en B12 tekort volgens mij nooit goed komen zonder constante hulp, dat moet je altijd blijven aanvullen met supplementen pilletjes of andere voeding die dat wel bevat.


...als geboren vegetariër: oneens.

Af en toe laat ik B12 testen, dat wel. 1x zat ik te laag en kreeg ik 10 injecties. Nu al weer jaren en jaren boven de 400.

Bloedarmoede heeft niets met vegetarisch eten van doen. (Appels, andijvie, linzen, witlof, brandnetels en de lijst is nog veel langer.)

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:10

Janneke2 schreef:
woepsie90 schreef:
Als je vegetarier bent dan zal die bloedarmoede en B12 tekort volgens mij nooit goed komen zonder constante hulp, dat moet je altijd blijven aanvullen met supplementen pilletjes of andere voeding die dat wel bevat.


...als geboren vegetariër: oneens.

Af en toe laat ik B12 testen, dat wel. 1x zat ik te laag en kreeg ik 10 injecties. Nu al weer jaren en jaren boven de 400.

Bloedarmoede heeft niets met vegetarisch eten van doen. (Appels, andijvie, linzen, witlof, brandnetels en de lijst is nog veel langer.)

‘Niets van doen’ is natuurlijk niet waar ;-) als jij als vegetariër te weinig vitamines binnen krijgt, kun je zeker wel bloedarmoede krijgen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:38

Ik zou je darmklachten en je ontlasting eens uitgebreider laten bekijken door de huisarts. Vervolgonderzoek op je darmen om coeliakie, collitis, enzo uit te sluiten en eventueel je ontlasting goed laten bekijken om te zien of daar opnameproblemen zijn.

Janneke2

Berichten: 22744
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:56

Citaat:
Citaat:
Bloedarmoede heeft niets met vegetarisch eten van doen. (Appels, andijvie, linzen, witlof, brandnetels en de lijst is nog veel langer)

‘Niets van doen’ is natuurlijk niet waar ;-) als jij als vegetariër te weinig vitamines binnen krijgt, kun je zeker wel bloedarmoede krijgen.

...goed dan :) ;-)

bloedarmoede heeft met slecht eten van doen.

Of vlees onderdeel van iemands dieet is, is niet van belang. (Dan wel op B12 letten.)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:50

Volgens mij zei ik dat ook toch?

“dat moet je altijd blijven aanvullen met supplementen pilletjes of andere voeding die dat wel bevat.”

Janneke2

Berichten: 22744
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:59

woepsie90 schreef:
Volgens mij zei ik dat ook toch?

“dat moet je altijd blijven aanvullen met supplementen pilletjes of andere voeding die dat wel bevat.”


:) ;) :)) ... taal kan tricky zijn.

Ik las jouw post eerst als 'dat je altijd zorg nodig hebt als vegetariër'.

Waar mijn huidige B12 status precies vandaan komt 'zijn de geleerden het niet over eens'. Maar ondanks oma haar leeftijd (oud genoeg om te weinig intrinsieke factor aan te maken)
en de afwezigheid van smelttabletjes B12 of injecties (na die ene kuur 10 jaar terug)
en vrijwel vagan dieet zit ik keurig in de 400. (Waarschijnlijk darmflora die goed werkt - de discussie duurt voort.)

Maar andermaal - een goede eet-wijze is belangrijk.

_R_G_

Berichten: 6106
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Wie herkent deze klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:23

Wat vervelend zeg!
Hopelijk kunnen ze snel vinden wat het is.

Bent u ooit op Q-koorts getest?
Deze klachten klinken mij heel erg bekent als QVS patiënt.