Hooikoorts tips and tricks

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:11

Volgens mij is er nog geen topic over, klopt dit?

Als hooikoortsnieuwkomer laat ik me vandaag officieel testen op hooikoorts. Ik heb nog niet het idee dat medicatie en druppels enzo heel veel helpen, dus vandaar het onderzoek, dat ik beter weet welke medicatie ik nodig heb.

Maar goed, ik heb dus vooral last van mn ogen momenteel, maar de druppels die ik nu heb werken niet. Welke hebben jullie die wel goed werken?
Verder ben ik heel snel benauwd in de bovenste luchtwegen, vooral wanneer het ook nog heel warm is. Ik wordt dan ook heel moe. De vraag is even of dat ook door hk komt, maar goed, dat moet het bloed uitwijzen :)

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:09

Er stond een poosje geleden een topic
[MWS]Medical taping bij hooikoorts

Op een goede dag kwam er iemand met zowel hooikoorts als een blessure van de schouderspieren (rhomboiden) bij de fysio.
Die deed medical taping en dat werkte tegen beide kwalen.

Inmiddels schijnen er een aantal verschillende manieren van taping in omloop tegen hooikoorts te zijn - en ik kwam ergens een werkingspercentage van 80% tegen.

En je kunt zowel moe worden van hooikoorts (= extra activiteit van het immuunsysteem) als van benauwdheid (als je luchtwegen moeilijker lucht dóór laten is dat zoiets als door een rietje ademen).

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:12

Je huisarts om Avamys vragen (is neusspray, bij mij hielp voorheen geen enkele spray, maar deze wel, niet meer niezen, geen verstopte neus en geen waterige ogen meer)

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:15

Medical taping heb ik nog niet geprobeerd, daar kan ik niets over zeggen.

Wel word ik ontzettend moe van de medicijnen die ik slik, dus dat komt boven op de moeheid van hooikoorts zelf. Soms ben ik zo moe dat ik eigenlijk niets kan doen. Op dit moment zijn het ook vooral mijn ogen en heb ik het benauwd. Ik gebruik spilletjes, neusspray en oogdruppels. Ook heb ik 2 verschillende pufjes voor wanneer ik het benauwd heb. De medicijnen die ik gebruik, hebben heel goed gewerkt, maar dit jaar valt het tegen.

Ik heb overigens niet alleen hooikoorts, dus de pollen, gras enz. Ook ben ik allergisch voor katten, paarden, honden, vogels, knaagdieren, huisstofmijt en ga zo maar door. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:22

Rienn schreef:
Medical taping heb ik nog niet geprobeerd, daar kan ik niets over zeggen.

Wel word ik ontzettend moe van de medicijnen die ik slik, dus dat komt boven op de moeheid van hooikoorts zelf. Soms ben ik zo moe dat ik eigenlijk niets kan doen. Op dit moment zijn het ook vooral mijn ogen en heb ik het benauwd. Ik gebruik spilletjes, neusspray en oogdruppels. Ook heb ik 2 verschillende pufjes voor wanneer ik het benauwd heb. De medicijnen die ik gebruik, hebben heel goed gewerkt, maar dit jaar valt het tegen.

Ik heb overigens niet alleen hooikoorts, dus de pollen, gras enz. Ook ben ik allergisch voor katten, paarden, honden, vogels, knaagdieren, huisstofmijt en ga zo maar door. :')


Ah, ik ben dus niet de enige die benauwd wordt van dit weer. Ik twijfelde al of dat ook een hooikoortsdingetje is. Gisteren dus bloed laten testen, zal mij benieuwen. Merk wel dat ik buiten echt last heb. Woensdag stapte ik de deur uit en heremetiet, mijn ogen wilde gewoon instant niet meer open :')

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:46

Mijn man, een zware hooikoorts patiënt heeft alles al geprobeerd en niets hielp goed genoeg.

Nu gebruikt hij otrivin anti allergie neusspray en zijn klachten zijn sterk verminderd. Weet alleen niet of het in Nederland te krijgen is. Hier bij de apotheek zonder recept. Werkzame stof is fluticasone.

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:56

Hier nog een pechvogel.... alles geprobeerd. Ik heb een aantal jaar immunotherapie gehad, dit hielp echt onwijs!! Wel heel intensief en niet de eerste keus denk ik. Meer informatie hierover kan gerust via pb.

Nu red ik me met meerdere cetrizine pillen per dag, maar inderdaad word je er heeeel moe van.

Nog wat bijkomende tips:
Ik heb vooral last van mijn ogen dus daarvoor werkt:
- meerdere malen per dag je gezicht wassen (om evt pollen weg te spoelen) met ijskoud water
- niet in je ogen wrijven!!! (Logisch)
- druppeltjes drogen je ogen uit.... hiervan gaan ze nog meer jeuken
- van die anti wallen koelbare oogmaskertjes kopen, die in de vriezer leggen en savonds een uurtje erop.
- buiten ten alle tijden jampotglazen (zonne)brillen dragen, dit houdt de pollen uit je ogen

Anoniem

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 11:57

Arrggghh, vandaag is t weer echt erg :( Helpt het als je aan het water zit? We gaan straks naar een visvijver maar ik durf de deur bijna niet uit. Mn ogen doen nu al moeilijk -O- En ik ben weer benauwd. Ook al een pakje zakdoeken er doorheen gesnoten...

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:11

Zonnebril altijd ophouden! liefst een waar je ogen beetje van afgesloten worden.
Ik heb nu totaal geen last eigenlijk, terwijl ik het echt wel heftig heb. MIsschien nu even niet de bomen waar ik last van heb. Maar als ik wel last heb gebruik ik HOOYFREE korreltjes. Dan kan ik gewoon naar buiten

https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... qMEALw_wcB

Anoniem

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:18

Ja ik kan echt niet zonder zonnebril buiten :') Gelukkig heb ik eentje die redelijk groot is.
Ik weet nog niet van welke pollen ik last heb, dinsdag bellen voor de uitslag.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:20

Hier ook hooikoorts en nog een lading aan andere allergieën. Ik heb minder last van de hooikoorts en van de andere allergieën als ik brandnetelthee drink iedere dag. :)

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 12:47

Je kan tegen het snotteren wat vaseline (of iets anders vettigs) rond je neus smeren. Vaseline vooral meenemen. Dat schijnt je huid te beschermen tegen de overprikkeling van pollen. Een zonnebril sluit het beste zo dicht mogelijk aan op je gezicht, zodat er geen pollen achter langs komen. Voor mij wat lastiger, omdat ik een bril op sterkte heb, dus ik doe het met een bril met meekleurende glazen.

Ik kreeg de tip de antihistamine voor het slapen te slikken, zodat ik overdag minder last heb van vermoeidheidsklachten daardoor en ze werken in principe 24u.

Ik gebruik geen speciale hooikoortsdruppels, maar kunsttranen. Ik heb het hele jaar door last van mijn ogen, vooral prikkende ogen en heb daar voor Vidisic Carbogel. Als je juist last hebt van wateroogjes misschien niet de ideale oplossing, hoewel het wel verkoelend werkt.

Qua neusspray heb ik fluticason spray, dat is een corticosteriodenspray, mag 'm wel maar 1 keer per dag gebruiken en bij langdurig gebruik kan het je neusslijmvlies dun maken. Lang leven de honingzalf om dat dan weer op te lossen.... ;)

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:07

Vaseline onder je neus en zonnebril werken idd goed als je naar buiten gaat :j
Medical taping heb ik geprobeerd; werkte bij mij alleen tegen benauwdheid, niet tegen de kriebels in ogen/holtes..

Ik slik zowel cetrizine als loratedine. Van loratedine word ik ontzettend moe, dus die slik ik s'avonds.
Oogdruppels heb ik van de Prevalin, die werken het beste bij mij. Neusspray gebruik ik niet want dat vind ik niet fijn :7

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:47

Cetrizine van de lidl werken als een malle bij mij.

Verder heb ik ook die neusspray van prevalin gebruikt 24 uur allergie vrij oid. Doet even pijn, maar na 3 minuten heb je geen loopneus meer en hoef je ook niet te niezen.
Pillen van de HA werken bij mij allemaal voor geen meter.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:50

Ceterizine vanaf 1 april starten en opticrom oogdruppels. Douchen als je naar binnen gaat, zonnebril, evt hoedje om te zorgen dat pollen niet in je haar kruipen.

sanneloveyou
Berichten: 947
Geregistreerd: 26-03-11

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:08

Ik heb niet alles gelezen maar voormij werken de oogdruppels ogentroost (van weleda ofzo) heel goed en van a vogel ook, ook die van de dokter met de groene dop zijn fijn. Verder gebruik ik wel neusspray maar verder eigenlijk niks, van medicijnen word ik alleen maar moe(er), heb nu toevallig net weer nieuwe om te proberen.

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:18

Ik heb livocab oogdruppels die de hooikoorts echt dragelijk maken. Op erge dagen gebruik het het wel iets vaker dan aanbevolen, maar op normale dagen is 1-2 maal druppelen genoeg om mijn ogen er niet uit te willen krabben *D

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:31

Callisto04 schreef:
Ceterizine vanaf 1 april starten en opticrom oogdruppels. Douchen als je naar binnen gaat, zonnebril, evt hoedje om te zorgen dat pollen niet in je haar kruipen.


Dan mag ik de hele dag door wel gaan douchen. :')

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:34

RyanneZarita schreef:
Hier nog een pechvogel.... alles geprobeerd. Ik heb een aantal jaar immunotherapie gehad, dit hielp echt onwijs!! Wel heel intensief en niet de eerste keus denk ik. Meer informatie hierover kan gerust via pb.

Nu red ik me met meerdere cetrizine pillen per dag, maar inderdaad word je er heeeel moe van.

Nog wat bijkomende tips:
Ik heb vooral last van mijn ogen dus daarvoor werkt:
- meerdere malen per dag je gezicht wassen (om evt pollen weg te spoelen) met ijskoud water
- niet in je ogen wrijven!!! (Logisch)
- druppeltjes drogen je ogen uit.... hiervan gaan ze nog meer jeuken
- van die anti wallen koelbare oogmaskertjes kopen, die in de vriezer leggen en savonds een uurtje erop.
- buiten ten alle tijden jampotglazen (zonne)brillen dragen, dit houdt de pollen uit je ogen



Helaas werkt de imuno therapie niet voor iedereen en het moet wel zo erg zijn dat dat je laatste optie is. Ik ben er mee gestart maar moest stoppen omdat ik oa werd geprikt voor katten, maar mijn ex toen nog 2 katten thuis had en dat gevraarlijk kon zijn.

Wat bij mij vroeger heel goed hielp was gaan slapen met een koud nat washandje op mijn ogen, hele nacht hoefde ik niet in mijn ogen te wrijven.

_lautje_

Berichten: 9257
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:36

Ik heb 180mg fexofenadine. Is een paardenmiddel en alleen op recept. Eerste twee weken word je er wat moe van, maar het werkt!
Als ik dit niet neem tranen mijn ogen en loopt de snot in straaltjes uit mn neus en heb ik direct een voorhoofdsholteontsteking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:39

Ik wordt net wakker met mn ogen half dicht geplakt :( wat een ramp. Gisteren aan het water viel het gelukkig nog mee.
Pff heftig Lau. Ik heb paar weken terug ook bijholte ontsteking gehad, germ wat doet dat zeer :n bedenk me nu dat dat ook wel van de hk kan komen.

CookieMel

Berichten: 68
Geregistreerd: 05-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:20

Hier ook hooikoorts. Helaas ook in combinatie met eczeem dus als ik last krijg van hooikoorts dan reageert mijn huid ook... Moet zeggen dat het ergste bij mij op dit moment voorbij is. Een paar weken terug toen het plots heel warm was waren voor mij echt een hel, ogen en neus zwaar geirriteerd, benauwd en mijn huid reageerde extreem heftig en zwelde zelfs op. Cetrizine en andere medicijnen hielpen niet. Ik ben naar de huisarts gegaan en kreeg levocetrizine, een inhaler en zalven voor mijn huid.

De levocetrizine hielp bij mij echt enorm! Ik koos ervoor om de inhaler alleen te gebruiken als ik binnen was en bleef. Had toch het idee dat als ik dat gebruikte en weer naar buiten ging dat ik de pollen ook weer dieper in mijn longen bracht.

Ik gebruik op dit moment alleen nog maar cetrizine. Het werkt nu wel voldoende. Soms prikken mijn ogen nog en snotter ik wat. Welke medicijnen krijgen jullie voorgeschreven?

Joolien, wat bij mij helpt is voor het slapen en bij het opstaan je ogen en neus goed schoon te maken met water. Ook kan een nat washandje op je ogen leggen helpen als je ogen dicht geplakt zijn.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:26

Joolien schreef:
Ik wordt net wakker met mn ogen half dicht geplakt :( wat een ramp. Gisteren aan het water viel het gelukkig nog mee.
Pff heftig Lau. Ik heb paar weken terug ook bijholte ontsteking gehad, germ wat doet dat zeer :n bedenk me nu dat dat ook wel van de hk kan komen.


Water als het strand of op het gras?

Anoniem

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:27

Gras maar het waaide daar flink dus dat was wel lekker. Maar ik had ook medicatie ingenomen dus misschien daarom minder last.
Net ook nog onwijs veel last, vooral van de ogen. Net even mn gezicht met een doek schoon gemaakt maar wow dat luchtte op pff. Ik kan weer normaal uit mn ogen kijken. :')

Baal wel als een stekker want naar de paarden gaan zit er nu niet in. Hoe doen jullie dat? Ik heb t voornamelijk omdat ik 20 min moet autorijden en van de week moest ik omkeren toen ik onderweg was omdat ik bijna niet meer normaal kon kijken :')

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Hooikoorts tips and tricks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:52

Ik kan niet op gras zitten, zelfs niet op een laken of zo. Mijn hele huid zit dan onder de uitslag, jeukt als een gek. Zelfs met medicijnen. Ik probeer zo veel mogelijk weg te blijven van gras, lukt niet altijd. We hebben een vakantiewoning met een behoorlijk stuk grond en dat gras moet wel eens gemaaid worden. :(

Toen ik nog paarden had, had ik er ook ontzettend last van, had altijd uitslag op mijn lichaam, niezen, jeuk ogen enz. Mijn huisarts deed er heel lakoniek over en was niet echt ergens allergisch voor. :o? De huisarts die ik nu heb, heeft mij direct overal op laten testen en ben dankzij hem ook bij de allergoloog terecht gekomen.

Ze zeggen dat je er uiteindelijk ook weer vanaf komt, ben benieuwd wanneer dat is. _O-