Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 14:42

Ga over 2 weken weer op controle bij de kaakchirurg, maar was benieuwd naar ervaringen van bokkers met het verwijderen van de onderste verstandskiezen.

Hoe lang duurde het bij jullie voor dat gat weer dicht was?

Ben nu 5 weken verder en heb het wel weer gehad met het schoomaken van dat gat. Dus was benieuwd!

Ilonka_96

Berichten: 94
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Cuijk

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:45

Bij mij zijn ook pas mijn verstandskiezen verwijderd. Volgens mij was de snede bij mij binnen 2 weken weer dicht, het was wel gehecht! Voordat het kaakbot weer opgevuld is ben je zeker 6 maanden verder.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:04

De een met 3 weken de ander met 5, wel allebei gehecht.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:08

Bij mij duurde het ook iets langer, maar met een week of 4 zat er al wel een dun laagje op en lag het niet meer helemaal bloot.
Dit was trouwens onder, boven veel minder last natuurlijk maar de onderkant gingen bij mij beide keren ontsteken.

Er zit overigens nog steeds een behoorlijke kuil achter mijn beide kiezen van de laatste keer (met kerst laten trekken) maar wel een dicht gat.

Ik zou gewoon goed spoelen en de kaakchirurg (mits je geen ontsteking hebt) laten voor wat het is, wat een beulen :( ga liever naar mijn eigen tandarts (dit eventueel ook AB mogen voorschrijven).

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:10

Hier zaten ze alle vier na twee weken wel weer dicht.

Je zegt dat je wel weer klaar bent met het schoon maken, hoe maak je het schoon?

Sweetgirl1
Berichten: 4548
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 17:16

De ene kant duurde denk week a 2 ongeveer en bij de ander zit er een blijvend gat in doordat ik eerst dacht niet goed gehecht en mn tandarts zei dat ze stuk maak weg hadden genomen dus die blijft

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:16

Steeph schreef:
Je zegt dat je wel weer klaar bent met het schoon maken, hoe maak je het schoon?


Met afgekoelde kamille thee (zelf gezet van een losse bloemenmelange wat ik dan in een thermosfles bewaar voor de rest van de dag) of met afgekoeld gekookt water. Soms als ik lui ben met rooibosthee (want dan drink ik de rest zelf op.... :D ) of mineraalwater uit een fles als ik niets anders voorhanden ben en niet thuis ben.

Het was wel een enorme dikke vette grote verstandskies. Misschien duurt dat langer...
Een deel was wel gehecht, want hij zat nog grotendeels onder tandvlees. Driekwart over de lengte zaten hechtingen en andere derde deel niet.(deel tegen de tand die ervoor zit was niet gehecht) Daar zit dat gat.

De bovenste is wel helemaal dicht.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 20:21

Sweetgirl1 schreef:
en bij de ander zit er een blijvend gat in


Mag het niet hopen zeg!
Het gat loopt stukje onder tandvlees door dus zit er ook nog een "dakje" boven.
Eet bewust alleen aan de linkerkant, maar toch komt er dan eten in, op 1 of andere manier...

Sweetgirl1
Berichten: 4548
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:25

Rivano schreef:
Sweetgirl1 schreef:
en bij de ander zit er een blijvend gat in


Mag het niet hopen zeg!
Het gat loopt stukje onder tandvlees door dus zit er ook nog een "dakje" boven.
Eet bewust alleen aan de linkerkant, maar toch komt er dan eten in, op 1 of andere manier...


Komt omdat ze bij mij dus stukje hebben weg gehaald. Maar met gewoon normaal poetsen gaat het gewoon goed

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 20:32

Bij mij zit er bij 1 van de 4 een blijvend gat (linksonder)
De rest is wel netjes dichtgegroeid allemaal.
Het trekken van deze kies was ook een spoedje, door een ontsteking die zo dik was dat ik mn tanden niet eens meer op elkaar kon zetten. Is dus toen snel getrokken bij de tandarts (wachten op een afspraak met kaakchirurg zou te lang duren) en daarna provisorisch gehecht bij de huisarts.
Het is wel "dicht", het zit niet tot op het kaakbot ofzo, maar er is wel een soort luwte die ik toch echt wel even wat extra aandacht moet geven tijdens het poetsen, anders gaat het geheid ontsteken.
Ik wil je verder niet bang maken hoor, het komt bijna niet voor dat het niet goed dichtgaat.
De andere drie plekken waren bij mij met 4 week helemaal dicht (en de hechtingen opgelost)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:28

En hoe maak je dan precies schoon?

Bij mij werd er aangeraden om na een week te stoppen met het specifiek schoon maken van dat gebied omdat het het herstel remt.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 04:51

Laurora schreef:
ik toch echt wel even wat extra aandacht moet geven tijdens het poetsen, anders gaat het geheid ontsteken.


Kan er niet bij met de haren van de tandenborstel. Het is een soort smalle opening, met dieper, breder gat eronder, dat een klein stukje onder het tandvlees doorgaat. Echt onmogelijk om daar met een tandenborstel in/bij te komen. Is het bij jouw meer een kuil of echt een gat?

Bij mij is het zoals de tekening hieronder, waar ik zelf in het blauw het "gat" getekend heb. En dan zit het meer aan de "wang kant".
Komt dit onderste-verstandskies-missende-mede-lotgenoten bekend voor?

Afbeelding


Steeph schreef:
En hoe maak je dan precies schoon?


Gorgelen aan die kant zodat wanneer er iets inzit het eruit komt. Niet zo'n spuitje, gewoon met wat van de eerder genoemde producten voorzichtig gorgelen. Beetje zoals je je na het tandenpoetsen de mond spoelt. En dat 3x per dag na het eten. En soms tussendoor als ik het idee heb dat er iets zit.
Er komen toch piepkleine restjes eten in, en anders krijg ik het er niet uit. Kan er ook niet goed inkijken. Alleen met een vergrotende makeup spiegel en de zaklamp van mijn mobiel.
Is best donker in dat gat. :D

Maar als ik zo lees was het bij de meeste na 4 weken wel redelijk dicht. De operatie was 19 mei, en tussen 9 juni en vandaag zie ik weinig verschil.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:33

Ik heb allebei de kanten een paar jaar terug laten doen. Had er na een dag of 2 geen last meer van en op een gegeven moment was de hechting opgelost en was alles dicht.

Ik heb verder niks gedaan aan schoonmaken of iets. Dus ben super verbaasd dat jullie dat doen of deden.

Noppes

Berichten: 2716
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:03

Oh bij mij zit er nog steeds een gat. Kies is getrokken in maart. Heel langzaam word het gat steeds minder diep. Dus ik heb de hoop dat hij wel helemaal dicht gaat.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:09

Ja zo ziet het er bij mij ook ongeveer uit, alleen zit er bij mij geen "flapje" over.
Ik heb wel speciaal een andere tandenborstel met langere haren aan de voorkant moeten kopen om er goed bij te kunnen. Je zou ook zo'n spuitje met een zoutoplossing kunnen proberen.
Ik hoop in elk geval voor je dat het nog wel wat verder dicht gaat groeien. Het kan echt bijzonder irritant zijn, ik ruik ook veel sneller uit mijn mond omdat ik dat stukje soms even vergeet.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-18 15:56

Noppes schreef:
Oh bij mij zit er nog steeds een gat. Kies is getrokken in maart. Heel langzaam word het gat steeds minder diep. Dus ik heb de hoop dat hij wel helemaal dicht gaat.


Ok, dus gaat inderdaad een langer process worden. Ik dacht omdat ik hechtingen had dat er helemaal geen gat meer zou zitten, maar alleen de achterkant was gehecht. Toen de zwelling wegging, kwam opeens dat gat te voorschijn. Aan de andere kant, er was ook geen huid om aan elkaar te naaien.

Laurora schreef:
Ja zo ziet het er bij mij ook ongeveer uit, alleen zit er bij mij geen "flapje" over.


Het flapje is "hard" zeg maar, net zo hard als de rest van de kaak. Als ik het weg kon duwen, dan kon ik er makkerlijker bij als er iets daar vast zit.

Laurora schreef:
Ik heb wel speciaal een andere tandenborstel met langere haren aan de voorkant moeten kopen om er goed bij te kunnen. Je zou ook zo'n spuitje met een zoutoplossing kunnen proberen.
Ik hoop in elk geval voor je dat het nog wel wat verder dicht gaat groeien. Het kan echt bijzonder irritant zijn, ik ruik ook veel sneller uit mijn mond omdat ik dat stukje soms even vergeet.


Vind het ook maar niets. Wordt ook elke keer geëlektrocuteerd als er iets kouds of warms in komt. Dus met tandenpoetsen: /of/ met lauw water doen, /of/ water eerst in de mond opwarmen. En dan af en toe testen of "het al kan".
(aaaaauw, nee dus) :=
Zelfde met thee, sap, etc. Probeer alles links te slikken, maar ben schijnbaar niet zo handig daarin. Een deel van de mond is nog gevoelloos dus voedsel en drank coordinatie is nog niet mijn sterkste punt.

Waarschijnlijk gewoon tijd nodig.
Kaakchirurg wel vervroegd naar vrijdag, maar is omdat ik volgende week niet kan.

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:46

Dan liggen er misschien nog zenuwen bloot. Ik denk dat een bezoekje bij de huisarts of tandarts het waard is als je er echt last van hebt. Bij mij doet het verder geen pijn dus ik laat het lekker zo, maar misschien valt er bij jou nog wat opnieuw te hechten.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Hoe lang tot verstandskies gat dicht is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:41

Hier is m'n verstandkies ongeveer 3 weken geleden verwijderd en ik heb het idee dat het gat al netjes dicht aan het gaan is. Hechtingen zitten er volgens mij wel nog in. Mijn verstandkiezen lagen horizontaal in mijn kaakbot, dus gok doordat de operatie wat heftiger is ze gewoon alles dichtnaaien. Ben ik blij dat ik van die horror vanaf ben :+ Wat een pijn ik geleden heb :=

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 15:57

Wat gek, had een bericht geplaatst maar is weg. Kwam eigenlijk een update plaatsen, maar zal eerst weer de andere reply typen.

Laurora schreef:
Ik denk dat een bezoekje bij de huisarts of tandarts het waard is als je er echt last van hebt.


Heb de afspraak met de kaakchirug vervroegd, zodat hij eventueel nog wat kon doen voor ik op vakantie ga, want zou eigenlijk pas de dag voor vertrek gaan.

Jackytje schreef:
Hier is m'n verstandkies ongeveer 3 weken geleden verwijderd en ik heb het idee dat het gat al netjes dicht aan het gaan is.


Goed!!
*\o/*

Jackytje schreef:
Mijn verstandkiezen lagen horizontaal in mijn kaakbot, dus gok doordat de operatie wat heftiger is ze gewoon alles dichtnaaien. Ben ik blij dat ik van die horror vanaf ben :+ Wat een pijn ik geleden heb :=


:(:)
Vond het ook zeker niet meevallen. Bij mij zat hij schuin in het kaakbot, en alleen een klein hoekpuntje wat er bovenuit stak. Dat stukje kon je zeg maar zien, de rest niet. En dan lekkere dikke en lange wortels in het bot die allemaal schuin naar elkaar toe gebogen waren.
De bovenste had zo'n lange wortel dat die tegen de onderwand van de neusholte zat, en kon er dus ook al niet gewoon uitgetrokken worden. Operatie heeft 2 uur geduurd voor 2 verstandskiezen. Zucht.

Maar goed, nu dan de update:
- Zit ik vanaf 19 mei met een pijnlijk gat in/onder het tandvlees.
- Omdat ik geen enkel teken tot verbetering zie, open ik na 5,5 week een topic op Bokt om te schatten hoe lang ik nog met dat gedoe zit...
- Kijk ik op de 27ste 's ochtends in de spiegel, zit er opeens een velletje over en staan de kantjes naar elkaar toe! In anderhalve dag tijd!

_/-\o_

Is Bokt het nieuwe Lourdes!?!??!
Moet ik op bedevaart naar Bart?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:01

Heb je niet iets van de kaakchirurg meegehad om mee te spoelen? Ik kreeg elke keer een ontstekkingsremmende mondspoeling mee namelijk. Daarmee was het tandvlees eigenlijk zo dicht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-06-18 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 16:01

Hee wat goed dat er verbetering in zit! *\o/*

Bokt heeft stiekem magische krachten, wist je dat nog niet? :+

Nienketje17
Berichten: 294
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Onder Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:20

Mijn advies zou zijn om er nu gewoon vanaf te blijven. Op mijn werk (ik ben tandarts assistente) adviseren we mensen altijd om niet te veel aan de wond te komen. Door het er aan komen en spoelen maak je het juist steeds weer open. Normaal gesproken zit er binnen een paar dagen een zacht korte op zodat het dicht is. Mocht er vuil in komen dan werkt het lichaam dat er meestal vanzelf uit. Spoelen echt alleen op advies van de tandarts of kaakchirurg en dan ook aan het voorschrift houden. Fijn dat het nu een beetje dicht is!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-18 22:57

Jans schreef:
Heb je niet iets van de kaakchirurg meegehad om mee te spoelen? Ik kreeg elke keer een ontstekkingsremmende mondspoeling mee namelijk. Daarmee was het tandvlees eigenlijk zo dicht.


Niets gekregen, ook niet zo'n spuitje wat ik wel eens lees. Hij zei met gekookt water of (echte) kamille thee. Maar kon altijd langskomen als ik dacht dat er iets van voedsel vast zat om het schoon te laten maken. ( Heb het in de tekening niet zo goed op schaal nagemaakt, maar het gat loopt verder door naar achter onder het tandvlees door.)
Hij zei dat omdat het zo'n groot/diep gat was het langer kon duren voor het dicht was.

Laurora schreef:
Hee wat goed dat er verbetering in zit! *\o/*
Bokt heeft stiekem magische krachten, wist je dat nog niet?


Het is inderdaad nieuw voor me, haha. Van BoktMeeting naar BoktBedevaart! Binnen anderhalve dag na de "VERSTUREN" knop zit er opeens een velletje over.

Nienketje17 schreef:
Mijn advies zou zijn om er nu gewoon vanaf te blijven. Op mijn werk (ik ben tandarts assistente) adviseren we mensen altijd om niet te veel aan de wond te komen. Door het er aan komen en spoelen maak je het juist steeds weer open. Normaal gesproken zit er binnen een paar dagen een zacht korte op zodat het dicht is. Mocht er vuil in komen dan werkt het lichaam dat er meestal vanzelf uit. Spoelen echt alleen op advies van de tandarts of kaakchirurg en dan ook aan het voorschrift houden. Fijn dat het nu een beetje dicht is!


Ik blijf er vanaf nu ver uit de buurt om het heel te houden, en zal voorlopig aan de andere kant blijven eten.
Durf al niet meer te gapen of hoesten. :D
Hij zei dat het van onderen naar boven dicht zou groeien, en ik het schoon moest blijven houden. Dus had ook geen velletje verwacht. Het was dat ik het hier las dat zoiets uberhaubt mogelijk was. Grappig dat het lichaam zoiets kan over een gat heen. Straks had ik gedacht dat het een stukje kipfilet was ofzo. :+