[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:17

xXxXsasxXxX schreef:
Ik heb een vraagje. Ik ben van de nuvaring overgestapt naar de pil (ethinylestradiol/levonorgestrel).
Na de eerste strip een stopweek gehad en na een week weer de pil gaan slikken. Maar ik ben nu al 2 weken ongesteld en normaal is dat maar een paar dagen.
Is dit normaal bij een nieuwe pil? Of kan het dat de pil een te lage dosering heeft? Ben ik wel gewoon veilig nu?


Naar mijn weten heeft die pil juist een aardig hoge dosering. Ik zou je systeem even een paar maandjes geven om weer stabiel te worden na de verandering. Als je de pil correct hebt geslikt en ook correct bent begonnen, ben je naar mijn weten gewoon veilig.

xSannee

Berichten: 4345
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:18

Ik heb geen ervaring met wisselen van Nuvaring naar pil, maar toen ik ooit begon met de pil was ik ook 2/3 weken ongesteld. Dat vond de huisarts toen best normaal, inderdaad omdat je lichaam even moet wennen.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:50

Ik hop even binnen hier :wave:

Ik slik de pil altijd al door, ben er even een jaartje helemaal mee gestopt en heb net weer een anderhalfjaar doorgeslikt. Nou heb ik sinds een maand of drie elke dag kleine bloedingen, en sinds een maand ben ik regelmatig misselijk en heb ik hoofdpijn welke niet weg wilt gaan. Ook heb ik vaker last van een opgeblazen onderbuik en ben ik ineens behoorlijk explosief qua buien. Gisteren dus toch maar weer eens naar de (nieuwe, want verhuisd) huisarts geweest en die vond dat ik de pil te lang door had geslikt en ik moest maar een stopweek houden..

Mijn oude huisarts vertelde echter dat doorslikken geen enkel kwaad kon, maar oke.. :+ heb deze klachten ook nooit eerder gehad.

Vroeg me dan ook af of meer mensen dit misschien herkennen?

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:15

Ik heb gehoord dat de pil doorslikken op zich geen kwaad kan, maar er toch steeds een beetje bloed/slijm zich ontwikkelt in de baarmoeder(wand)) ofzo :+ en als je 'te' lang doorslikt, het er uiteindelijk wel eens gaat uitkomen door middel van een bloeding/ongesteldheid; dus dat het geen slecht idee is om om de zoveel maanden toch een stopweek te houden zodat alles zich eens verschoont. Maar dat het dus ook geen kwaad kan wanneer je dit niet doet, maar dat je dan op termijn last kan krijgen van doorbraakloedingen.
Misselijk en hoofdpijn zou ik niet weten of dit ermee te maken kan hebben.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:44

Ik heb een vriendin die om medische redenen de pil zo lang mogelijk moet doorslikken (gynaecoloog advies) maar wel een stopweek moet houden zodra ze een doorbraakbloeding krijgt. Die komen gewoon ooit. De ene kan 2 maanden doorslikken voordat een doorbraakbloeding komt, de ander een jaar. Jij kan blijkbaar lang doorslikken zonder doorbraakbloeding, maar ooit komt ie. Persoonlijk slik ik niet door tot de doorbraakbloeding omdat ik wil weten wanneer ik ongesteld word :+ Maar daarom denk ik dat een stopweek jou wel zal helpen. In ieder geval tegen de bloedingen. Als de rest van de bijwerkingen niet weggaan, moet je misschien kijken naar een andere pil. Bijwerkingen kunnen ook jaren later opeens opkomen...

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:44

Sorry geen ervaring, kan er niet mee helpen :(

Ik heb sinds 1,5 week de nuvaring en gelukkig gaat het veel beter dan de vorige keer. Geen depressieve gevoelens etc. Maar wat ik nu wel heb is dat mijn ongesteldheid maar niet over gaat. Het is totaal niet veel maar steeds een klein beetje. Is dat normaal, en wanneer houdt dat op? (Ik heb dat ding immers niet voor niets, haha)

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:55

Bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:06

Sheran schreef:
Sorry geen ervaring, kan er niet mee helpen :(

Ik heb sinds 1,5 week de nuvaring en gelukkig gaat het veel beter dan de vorige keer. Geen depressieve gevoelens etc. Maar wat ik nu wel heb is dat mijn ongesteldheid maar niet over gaat. Het is totaal niet veel maar steeds een klein beetje. Is dat normaal, en wanneer houdt dat op? (Ik heb dat ding immers niet voor niets, haha)

Je lichaam heeft ook wat tijd nodig om zich weer aan te passen aan andere hormonen, ik vind 1.5 week echt nog heel weinig. Zou het even afwachten en zo lang het een klein beetje bloedverlies is niet al te veel zorgen maken. Wanneer het ophoudt kan niemand hier zeggen want dat is gewoon niet te voorspellen.

@Dreamy: ik slikte de pil ook altijd tot in de treurnis door. Had altijd enorme last tijdens mijn menstruatie en vond het gewoon niet fijn dus als het kon gewoon doorslikken. Als ik een doorbraakbloeding had hoefde ik niet per se te stoppen maar de kans bestond wel dat ik bleef doorbreken tot ik een stopweek nam en ik dus eigenlijk constant ongesteld bleef tot ik een stopweek inlaste.

Jackieboy
Berichten: 1167
Geregistreerd: 22-10-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:14

Hallo dames!

Ik heb 3 weken geleden een koper spiraal laten zetten. Ik was niet ongesteld tijdens het zetten, maar heb na het zetten 1 dag kramp gehad en 2 dagen wat bloedverlies. Daarna helemaal geen last meer gehad. Nu heb ik sinds 3 dagen enorm last van kramp, dus ik dacht hier komt de gevreesde eerste menstruatie aan! (eerste keer schijnt een bloed bad te zijn) Maar voorals nog heb ik nauwelijks bloed verlies.. erg vreemd vind ik het, want heb behoorlijk last van de kramp. Hoe ging dat bij jullie de eerste keer dat je ongesteld werd na het plaatsen van een spiraal?

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:14

Bibberdebibber, net gebeld door het ziekenhuis en mag a.s donderdag onder het mes.
Opluchting, maar ik ben ook zojuist begonnen met nagelbijten. :')

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:32

Ik heb al een aantal jaar last van neerslachtigheid, vermoeidheid, kort lontje, enorm gejaagd, een doof gevoel (voel weinig emoties etc.) en kwam er laatst bij het doen van wat online onderzoek achter dat dit waarschijnlijk te maken heeft met de pil. Er valt voor mij nu een heleboel op z'n plek en ik heb direct een afspraak gemaakt voor bij de huisarts aanstaande maandag om een alternatief te bespreken. (ik gebruik nu de pil, microgynon 30). De huisarts zal mij vast een heleboel informatie en alternatieven kunnen geven, maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos al niet meer als ik online wat dingen op zoek. :n
Hoe hebben degenen dat gedaan die hier niet meer aan de pil zijn, maar een andere vorm van anticonceptie gebruiken? Alleen laten voorlichten door de HA of ook zelf onderzoek gedaan op internet? En waar zoek je dan precies naar? Ik wil dus wel heel graag af van die gevoelens die ik hierboven noemde. Hopelijk heeft iemand wat tips :)

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:12

Ik heb me door mijn gyn laten adviseren en ook op internet gezocht. Gebruikerservaringen, zoals er ook in dit topic zeer veel voorbijkomen, vond ik altijd interessant.
Wél met in het achterhoofd dat ieder lijf anders is.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 19:22

Frummels, ik heb me vooral via internet geïnformeerd, daar ben ik dan ook op deze koper spiraal gestoten die veel kleiner is dan andere (gynefix) wat ideaal bleek te zijn. Maar ik wou vooral iets zonder hormonen waar ik niet aan moest aan denken. En absoluut geen bijwerkingen zoals de horror verhalen die je soms tegen komt.

Ik merkte dat dokters te beperkte kennis hadden en de ontwikkelingen of nieuwigheden niet kenden.

Belangrijkste: wat wil je? Iedere dag pil slikken? er zijn heel wat varianten. Spiraal: hormonen, koper? Hormonale ring, staafje, condoom... Wil je menstruatie beperken/geen?
Als je die vragen in je achterhoofd houdt is het gemakkelijker zoeken.
En inderdaad, hier staan erg veel ervaringen, die je kunnen helpen bij een keuze.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:34

Ik denk dat het belangrijk is om eerst helder te hebben waarom je de pil gebruikt. Is dit echt als anticonceptie, of om menstruatiepijn te verminderen, je menstruatie te reguleren of vanwege andere hormoon gerelateerde redenen zoals een onrustige huis oid.

Ik wilde zelf heel erg graag hormoon vrij, maar uiteindelijk toch voor het Kyleena spiraaltje gegaan. Minimale hoeveelheid hormonen direct op de place to be waardoor je er waarschijnlijk minder bij verschijnselen van hebt, maar wel de voordelen van minimale menstruatie. Daar waar bij een koper spiraal de menstruatie toch vaak wat heftiger wordt met meer menstruatie pijn. Hoeft niet, maar komt wel regelmatig voor blijkbaar.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:05

Amable, dat laatste komt dus vaak omdat de spiraal te groot is :)* jammer genoeg is er eigenlijk weinig innovatie op dat vlak. Ja oké er zijn er een paar kleinere. Maar eerlijk, of de ha of zelfs gyn kent het niet of kijkt niet naar de grootte van de baarmoeder. Extra pijn en bloedverlies tot gevolg in de periode.

Maar goed, dat zijn mijn frustraties met antconconceptie :o
En iedereen is anders natuurlijk! Ene heeft veel last, andere niets.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:11

Echt? Dat wist ik dus weer niet. Weer wat geleerd :D

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:57

Amable schreef:
Ik denk dat het belangrijk is om eerst helder te hebben waarom je de pil gebruikt. Is dit echt als anticonceptie, of om menstruatiepijn te verminderen, je menstruatie te reguleren of vanwege andere hormoon gerelateerde redenen zoals een onrustige huis oid.

Ik wilde zelf heel erg graag hormoon vrij, maar uiteindelijk toch voor het Kyleena spiraaltje gegaan. Minimale hoeveelheid hormonen direct op de place to be waardoor je er waarschijnlijk minder bij verschijnselen van hebt, maar wel de voordelen van minimale menstruatie. Daar waar bij een koper spiraal de menstruatie toch vaak wat heftiger wordt met meer menstruatie pijn. Hoeft niet, maar komt wel regelmatig voor blijkbaar.


Ik gebruik de pil puur en alleen als anticonceptie. Heb nooit last gehad van mijn menstruatie (geen buikpijn, heftige/langdurige bloedingen of andere kwaaltjes) en heb ook altijd een hele rustige egale huid gehad.

Maandag een afspraak bij de HA, dus ben benieuwd wat zij zegt/adviseert. :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:40

Misschien heeft iemand van jullie hier ervaring mee, of is er iemand die dit herkent:

Ik heb nu anderhalf jaar een Jaydess spiraaltje, en het eerste jaar was ik er echt heel blij mee. Maar nu zit ik al een tijdje niet heel goed in mijn vel, vaak misselijk zijn, hoofdpijn, vocht vasthouden, humeurig zijn. De laatste weken viel het me op dat mijn cyclus een beetje all over the place is, en daarom begon ik me af te vragen of mijn symptomen door mijn spiraaltje kunnen komen.
Ik word niet echt veel ongesteld, maar in het begin was het vrij regelmatig terwijl het de laatste tijd soms eens niet komt, of dan ben ik juist ongesteld geweest en heb ik de week erna weer het gevoel dat ik ongesteld moet worden. Ik heb bijna dagelijks hoofdpijn en door de misselijkheid ben ik al 5 kg afgevallen.

Herkent iemand dit? Kan het eventueel te maken hebben met mijn Jaydess? Voor mijn Jaydess heb ik 3 verschillende soorten pil gehad, op mijn 17e ben ik begonnen met Deso (150 µg desogestrel en 30 µg ethinyloestradiol), 3 jaar genomen en nooit echt bewust klachten opgemerkt. Toen ik 2 jaar geleden terug begon met Deso had ik wel veel klachten. Overgestapt op Nora (150 µg levonorgestrel en 30 µg ethinyloestradiol), maar de klachten verminderden niet. Toen Louise (200 µg dienogest en 30 µg ethinyloestradiol) voorgeschreven gekregen door mijn gynaecoloog, maar geen verschil.
Uiteindelijk Jaydess laten plaatsen, en het eerste jaar was ik heel tevreden. Maar nu heb ik toch al een aantal maanden terug klachten en weet ik echt niet wat ik moet doen.

Als ik nou niemand had zou ik 'm gewoon gauw laten uithalen en even kijken hoe het zonder hormonen met mijn klachten gaat, maar ik wil 'ongelukjes' vermijden dus ik moet wel beschermd zijn tegen zwangerschap :o

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:49

Ik herken die klachten met de Jaydess niet. Ik had alleen last van haaruitval. :roll: Verder echt heel tevreden tot ik zwanger raakte. ;)

Nu zojuist gesteriliseerd! Zit nog in heg ziekenhuis, maar voel me prima!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:24

Waauw, fijn dat het goed verlopen is Palmera!

Stiekem zou ik ook wel graag gesteriliseerd worden, maar op mijn leeftijd is er geen dokter die dat wil doen. Dus moet ik me maar elke dag rot voelen door mijn anticonceptie. Ik ben er eigenlijk echt helemaal klaar mee :o

xnaomivdh
Berichten: 552
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 22:18

Hoi, ik kom even dit topic binnenvallen. Ik ben sinds een week ongeveer begonnen met het slikken van de pil. Nu heb ik best wel last van mentale bijwerkingen die mij heel erg belemmeren, en ik vermoed dat dit door de hormonen komt. Ik kan er alleen niet over praten met iemand uit mijn omgeving, omdat ze de klachten niet begrijpen/hebben ervaren. Ik wil het liever niet openbaar hier posten omdat het nogal een persoonlijk verhaal is. Zou ik misschien mijn verhaal kunnen doen bij iemand via PB? Iemand die misschien hetzelfde heeft meegemaakt en me gerust kan stellen.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:37

Zoo en nou ben ik er echt klaar mee hoor. Nog geen maand geleden mn stopweek gehad en nu al weer een soort doorbraakbloeding. Ga morgen gelijk bellen voor een afspraak voor evt een andere pil of ander anticonceptie middel. Ben het echt zat :+
Iemand die ook opeens doorbraakbloedingen heeft gehad? Ik heb ze normaal pas als ik 3 maanden de pil doorslik... nu eerst een paar dagen wat krampen in mn baarmoeder gehad en nu moet ik echt een inlegkruisje dragen..

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 01:06

Nynkefleur schreef:
Zoo en nou ben ik er echt klaar mee hoor. Nog geen maand geleden mn stopweek gehad en nu al weer een soort doorbraakbloeding. Ga morgen gelijk bellen voor een afspraak voor evt een andere pil of ander anticonceptie middel. Ben het echt zat :+
Iemand die ook opeens doorbraakbloedingen heeft gehad? Ik heb ze normaal pas als ik 3 maanden de pil doorslik... nu eerst een paar dagen wat krampen in mn baarmoeder gehad en nu moet ik echt een inlegkruisje dragen..


Yep me. En ik blijf de pil stug doorslikken ondanks de doorbraak en daarna blijft het uit. Slik de pil ook zo lang mogelijk door.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:11

Even een vraagje, hoe lang hebben jullie moeten wachten op de doorverwijzing van huisarts naar de gynaecoloog voor het zetten van een spiraaltje?

Jackieboy
Berichten: 1167
Geregistreerd: 22-10-04

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:48

Mijn huisarts heeft mijn spiraal ingezet.