Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Moderators: Polly, Dani, khirshanta, Leo, Shanna, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pmarena

Re: Wanneer besluit wel/geen kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 12:57

Ik ben helemaal geen kinderliefhebber, ook zeldzaam als ik een kindje leuk of mooi vind weet je wel :P

Maar ik denk dat het heel simpel is voor jezelf: hoe zie je jouw toekomst het liefst voor je?
Zie je jezelf dan met kind(eren) of niet?

Ik zag mezelf wel met een eigen gezinnetje en tja dan moet je toch door die zwangerschap en babytijd heen :P

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm te koop *\o/* Klik hier

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 09:12

Dat had ik ook, dat veel dingen me juist leuker leken om te gaan doen & delen met je eigen kind :j
En dat vind ik ook echt, het geeft toch een verrijking aan je leven. "Als je dingen deelt dan vermenigvuldigen ze" dat klopt echt :+:

Dat is voor mij echt doorslaggevend voor de keuze: zie je in jouw toekomst jezelf met nageslacht of niet.

En dan heb ik het niet over een baby want dat duurt maar zo kort, dat vertekent het hele beeld waar je voor kiest want zat mensen die niks met babies hebben maar wel heel blij zijn met hun kinderen.

Voor mij is het moederschap het mooiste maar ook het zwaarste dat er is.

Urine-verlies herken ik totaal niet gelukkig, maar een makkelijke baby ook niet :n

Helaas hoor je steeds vaker dat babies erg onrustig ter wereld komen (en blijven) door de medicatie die bij het inleiden van een bevalling wordt gebruikt. Iets om rekening mee te houden mocht je zwanger worden :j

Natuurlijk gaat een inleiding niet bij alle babies fout, maar als je het kan voorkomen: Doen!! Hoe meer mensen er van buitenaf tegenaan gaan bemoeien, hoe groter de kans op complicaties en elke vorm van medicatie kan een vervelende uitwerking hebben.

Sowieso wil ik nooit meer zoveel bemoeiziek volk om me heen hebben die allemaal iets van me willen en die me allemaal iets op willen dringen, wat een circus zeg als je zwanger bent, aan het bevallen bent en daarna laten ze je ook nog niet met rust....constant staat er ineens iemand in je huis die eerste week / weken. Dat schijnt normaal te zijn :=

Misschien heel leuk als je houdt van veel mensen om je heen maar van mij hoeft het niet zo :=

Nu ik het zelf heb meegemaakt snap ik ineens veel beter dat er dames zijn die niet aan controles bij een verloskundigenpraktijk doen, met hand en tand hun thuisbevalling verdedigen en die ook geen kraamzorg in huis willen hebben. Ik vond dat eerste en laatste altijd vrij bizar maar nu niet meer :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-06-18 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:57

M_D_H schreef:
NoTwixLeft schreef:
Laat ik vooropstellen dat ik hier geen discussie wil tussen pro- en anti-kids, maar op zoek ben naar mensen die twijfelen of hebben getwijfeld om, om wat voor reden dan ook, aan kinderen te beginnen.

Ik ben nu op een leeftijd dat mensen toch zich af gaan vragen waarom je nog geen kinderen hebt. Begin 30, twijfelaar over alles in m'n leven, geen rare, enge genetische ziekten in de familie, wel enkele vrouwelijke familieleden die wat hulp nodig hadden om zwanger te worden.
Om me heen veel zwangere dames, maar ook een aantal die dus geen kinderen willen/hebben. Beide kampen lijken (over het algemeen) gelukkig met hun keuze.
En ik, ik twijfel onwijs. Ik weet eigenlijk ook niet echt waarom ik twijfel, maar het meeste wat nu in me op komt zijn vrij egoïstische redenen :')
Ik weet niet of ik zoveel vrijheid wil opofferen. Of ik mezelf weg wil cijferen voor een kind. Wat als het kind een verschrikkelijk karakter heeft? Of iets waardoor het nooit zelfstandig zou kunnen zijn? Wil ik überhaupt een kind in de huidige maatschappij laten opgroeien? Kan ik wel zwanger worden of ben ik al te oud? Wat als ik nu niet van m'n eigen baby hou?

Ik heb op dit moment ook niet echt een oergevoel dat ik moeder moet worden, al lijkt het me wel onwijs leuk om moeder te zijn. Maar nu op dit moment? Nee. Oppassen op m'n nichtjes en neefjes vind ik onwijs leuk om te doen en ik geniet echt van de tijd die ik met ze doorbreng. Maar dan ga ik naar huis en dan is dat ook goed.

Wie heeft er ook getwijfeld of twijfelt nu ook? Wat heeft de doorslag gegeven om wel of niet zwanger te worden?

Dit zou door mij geschreven kunnen zijn.

Als kind was mijn droom niet om moeder te zijn. Mijn poppen reden altijd paard :+
Als tiener was mijn droom nog steeds niet om moeder te zijn.
Toen ik een relatie kreeg met mijn huidige partner heb ik dit meteen aangegeven. Ik heb geen kinderwens. Mijn partner die kinderen wel erg leuk vind heeft aangegeven dat als ik het niet wil het ook absoluut niet hoeft. Ik was en ben gelukkig met mijn huidige leven.
De vrijheid om alles te kunnen doen zonder rekening te hoeven houden met een ander vind ik heerlijk...

Maar de afgelopen maanden zijn een aantal goede vriendinnen van mij zwanger geraakt. Mijn neef (praktisch broer) heeft al zijn tweede en mijn andere neef verwacht nu zijn eerste kindje. Andere vrienden zijn ook erg bezig met zwanger te worden.

en ik weet niet meer wat ik wil... Ik hou van mijn vrijheid en van mijn paard. Na dit paard moet er ook gewoon weer een ander paard komen. Ik hoe er van om keihard te werken, dat is mijn ding, van thuis zitten wordt ik gek...

Maar tegelijkertijd zie ik hoe gelukkig mijn omgeving is met hun kinderen en dan denk ik... Is het dan echt zo erg als ik het mij voorstel?

Ik ben een enorm gelukkige tante, ik vind het heerlijk als de kinderen hier zijn (dat was vroeger niet zo, maar tegenwoordig wel, ik kan ze beter handelen.) maar ik vind het ook heerlijk als ze weer terug zijn naar hun ouders en we weer met zijn tweetjes zijn <3

Wat is het dan dat mij nu zo laat twijfelen? Het feit dat het alleen nog maar over kinderen gaat? Zwanger zijn, de bevalling, de poep van een baby, tandjes, slaapjes etc etc etc... Overal waar we komen gaat het alleen nog maar daarover :+
Ik heb het gevoel dat als ik geen kindje neem ik er niet meer bij hoor...
Maar dat is geen goede reden voor een kindje natuurlijk :n
Ik weet ook dat ik niet alleen oud wil worden...
Maar dat is ook geen reden voor een kindje :+

Ik ben enorm egoïstisch, mijn paard is het belangrijkste en alles draait daarom, ik weet niet of ik mijn centrale punt kan verleggen naar een kind en hoe ik mij daarbij voel.
Ik weet wel dat mijn vriend enorm goed is met kinderen, een natuurtalent... En ik zou hem een kindje enorm graag gunnen. Maar ik weet niet hoe ik het ga vinden om constant zo'n hulpeloos onzelfstandig hummeltje te hebben...

Ik vraag mij af wat er mis met mij is :+
Waarom die kriebel of die kinderwens er niet is en wanneer dit dan zou moeten komen.

Edit: Zoals je leest twijfel ik dus enorm...

Ik ben bang dat als ik het toch uiteindelijk wil ik de boot gemist heb :o

Godzijdank blijven ze niet van die hulpeloze hummeltjes ;)
En je hoeft er wellicht ook niet constant aan vast gekluisterd te zitten als je behoefte hebt aan even "lucht", als je mensen om je heen hebt aan wie je die kleine met een gerust gevoel toe kan vertrouwen :)

De baby- en peutertijd is maar heel kort op een mensenleven en als je geen baby-mens bent, dan is een peuter al een hele verademing :D

Vind je een peuter dan weer geen feestje...dan gaan ze na een poosje naar school en heb je ook weer wat meer lucht :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 13:15

Ach ja en dan wordt het een puber....maar wel ònze puber :+:
En pubers kan je weer lekker pesten, die schamen zich lekker snel voor hun ouders :D

Erger dan die vreselijke baby-tijd zal het niet snel worden, dat is dan weer het voordeel als je wat dat betreft niet zo veel geluk had, dan ben je al intensief en degelijk afgehard en zijn je verwachtingen laag waardoor je al snel tevreden bent :=

En vaak zijn hele intensieve kleine kinderen, makkelijke pubers....hopen we dan maar :P

Natuurlijk moet je het kind er naar hebben in het voorbeeld van Lautje :j
En je moet er ook de ouder naar zijn om een prettig gevoel bij deze situaties te hebben.
En die 2 dingen hebben ook een wisselwerking met elkaar.

Ik ging ook een hele makkelijke moeder zijn die baby gewoon overal mee naartoe ging nemen en lekker overal en nergens zou laten slapen zodat het een makkelijk kind zou worden. En meer van dat soort dingen.

Maar toen was die kleine er en die bleek daar gewoon absoluut totaal niet geschikt voor.
En als je weet dat je kind heel erg moeilijk in slaap valt en blijft, en altijd helemaal over de zeik wakker wordt...dan zorg je wel dat je alle slaapjes in eigen bed doet en altijd binnen een nano-seconde erbij kan zijn want ineens gaat het om JOUW kind waarvan je wel wilt dat die zich veilig en geborgen voelt :(:)

Het is toch een stuk makkelijk om over andere kinderen te oordelen van hoe simpel je ze aan moet pakken om ze te leren "zich aan te passen" maar in de praktijk komen daar toch ineens heel wat extra lagen bij om rekening mee te houden omdat het JOUW kind is en jij zijn enige moedertje :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:38

Ik zou ook echt niet weten hoe ik het had moeten overleven zonder de pappa en mijn moeder die al heel snel af en toe een nachtje overnam (in ons eigen huis) zodat ik min of meer kon slapen die nacht :=

Die van ons is nu ruim 3 en is de meeste nachten nog minimaal 1 keer wakker. Voor andere mensen zou dit slopend zijn maar wij weten hoe ontzettend veel erger het kan zijn en dan is het best vol te houden....tel je zegeningen enzo :P

Overigens vind ik dat je met je kindje in een draagdoek of ergonomische drager echt nog heel veel kan doen +:)+ Maar ook dan moet je weer geluk hebben dat je kleintje daarin lekker gaat slapen. Die van ons deed dat natuurlijk ook weer niet :roll: maar hij vond het voor een half uurtje best vermakelijk gelukkig en dan kon ik toch èven snel naar de winkel hier vlakbij, even de paardjes eten geven en met een inmiddels al piepend en wurmend kleintje dat er echt wel weer uit wilde nog nèt de post pakken... en weer verder binnen met het hele baby-circus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:02

Omdat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat beide ouders veel thuis zijn :)*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 18:05

Ik heb geen moeite met "pappadag" hoor. Volgens mij hanteren best veel mensen het schema dat kleine doordeweeks 3 dagen uitbesteed wordt. En dan 1 mamma-dag en 1 pappa-dag heeft en in het weekend en na het werk beide ouders thuis :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:00

M_D_H schreef:
pmarena schreef:
Ik heb geen moeite met "pappadag" hoor. Volgens mij hanteren best veel mensen het schema dat kleine doordeweeks 3 dagen uitbesteed wordt. En dan 1 mamma-dag en 1 pappa-dag heeft en in het weekend en na het werk beide ouders thuis :)

Maar dan noem je het nog geen Papadag, als of het iets enorms bijzonder is dat je vader een dagje thuis is...

Welnee, dat is een emotie die je er zelf aan hangt maar die volgens mij lang niet iedereen zo bedoelt :)

Het woord pappa-dag kan je ook gewoon gebruiken om aan je kind duidelijk te maken dat die dag pappa het huishouden runt. Net zoals je een mamma-dag kan hebben als pappa weg is.

Wij hebben ook wel eens een Luukie-dag, dan mag die kleine bepalen wat we doen :P

Ik vind dat menigeen het woord veel zwaarder maakt dan vaak nodig is.
Pappa-dag is gewoon dat je die dag als belangrijkste taak je vader-rol hebt.
En dus ook mannen die dagelijks een berg tijd aan die kinders besteden kunnen gerust daarnaast ook nog een pappa-dag hebben. Dat zegt helemaal niet meteen dat ze de rest van de tijd geen vinger uitsteken....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:19

Natuurlijk hier ook aan dat risico gedacht. En aan allerlei andere risico's....bvb. wat als je je man verliest? Wat als je je inkomen verliest? Wat als je gezondheid een enorme klap krijgt? Wat als...ga zo maar door.

Maar uiteindelijk zijn dat geen redenen om er niet voor te gaan, als je je toekomst toch als mamma / pappa ziet. Je hoopt er maar het beste van....heel veel meer kan je er niet aan doen behalve dan wat testen en zo gezond mogelijk proberen te leven door zoveel mogelijk gezond te eten en zo min mogelijk rotzooi in je eigen lijf en dat van die kleine proberen te krijgen :)

Nu we er 1 hebben en ik heb ervaren hoe zwaar het kan zijn die eerste tijd als kind nog zo hulpeloos is, en hoe ont-zet-tend uitzichtloos het leven dan voelt...ik moet er echt niet aan dènken dat het voor altijd zo zou blijven als het die eerste weken was :oo

De onzekerheid ook of het ooit wel beter gaat worden... je krijgt geen enkele garantie dat je kindje verder ontwikkeld dan het hoopje ellende dat het toen was :(:)

Ik ben wat ouder dus meer risico, we hebben al een kindje, ik wil die hele ellende ècht niet nog een keer en al helemaal niet met het extra risico van weer een paar jaar ouder zijn. Dan is die kleine die we al hebben er immers ook de dupe van.

Dus hier geen 2e omdat we die zorgtaak er gewoon echt niet bij kunnen (en dus niet willen) hebben.

Maar ik kan me voorstellen dat als je de babytijd als een makkie doorlopen hebt, dat je dan misschien juist sneller nog een keer het risico aandurft want al met al is de kans toch gewoon heel groot dat het gewoon goed gaat :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:01

Dat broer / zus verhaal vind ik wel een lastige, ik gun die kleine wel een leuk broertje of zusje...maar gezien je geen enkele garantie er bij krijgt of het vooral leuk of vooral vervelend zal zijn...doe maar niet dan :P

Zou ik de garantie krijgen dat een 2e kindje helemaal op een fijne manier, gezond en tevreden ter wereld komt en alles van een leien dakje gaat, een super makkelijk en vrolijk kind, dat die 2 gek zijn op elkaar en het 90% van de tijd hartstikke leuk hebben samen, dat alles met mijn man, mij, oma & opa en de andere oma goed blijft gaan en zij ook regelmatig de kinders entertainen zodat wij wat lucht krijgen...dan zou ik er nog wel een keer zwangerschap + bevalling + baby-tijd voor over hebben.

Maar dat zijn zoveel voorwaarden...ik geloof er niet in dat dat allemaal zo perfect zal gaan :P

Wij hebben het risico er niet voor over in ieder geval dat we nog eens zo'n uitputtingsslag tegemoet gaan terwijl deze nog niet eens doorslaapt := En het besef dat we nu nog geluk hebben gehad want het kan echt nog véél erger allemaal.

En dit is nu net zo'n leuk ventje (meestal := ) en ik zou het ook zonde vinden als we nu nog niet lekker met dit gebakje samen leuke dingen kunnen doen omdat je dan weer met een babietje zit...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:27

Wauw Shiroi, gelukkig zit er in jullie relatie nog 1 iemand met verstand en beide benen wat beter op de grond :=

Wat betreft juist de baby-tijd leuk vinden: ik denk dat mensen die denken dat dat de leukste periode is, uitgaan van zo'n televisie-serie-babietje? Dat de hele dag lief ligt te slapen, wakker gemaakt moet worden voor een voeding, dat als het wakker is bijna altijd heel vrolijk lachend brabbelt en bij probleempjes even huilt maar zodra je het dan fijn bij je pakt, tegen je aan kruipt en tot rust komt.

Gelukkig gaat het vaak zo, maar het kan ook totááál anders gaan kan ik je wel vertellen :=
Dan ben je echt blij als die hulpeloze tijd voorbij is :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:51

Ik vind vooral die periodes leuk waarin hij tevreden, gezellig, lief en vrolijk is.

Dat gemiep, gepiep, gezever, gezeur en gejammer kunnen me gestolen worden O:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 08:28

Nouja, als je de hele zooi moet aanschaffen wat je allemaal voor een baby nodig hebt qua meubilair en rommeltjes, dat kan best een flinke uitgave zijn. Ook alle speelgoedjes enzo inderdaad, als je wilt dat je kind wat nieuwe uitdagingen heeft. En kleren enzo.

De 1 die krijgt bijna alles voor nop, de ander heeft een vrij uitgesproken smaak en wil alles nieuw en dan ook nog niet het goedkoopste zeg maar :P

En luiers kosten ook best aardig wat. Zeker die luierbroekjes ipv. normale luiertjes, en die broekjes zijn op een gegeven moment toch wel een stuk fijner gezien je die bij een staand kindje aan kan trekken. Met plakkertjes krijg ik dat toch niet zo goed voor elkaar en ben volgens mij niet bepaald de enige :P

En inderdaad de kosten van poedermelk als je dat geeft.
Het ene kindje is na het eerste jaar wel klaar met die melk, maar de ander drinkt met 3 jaar nog een aardig slokje weg voor de middagdut en in de nacht.

En inderdaad dingen als je huis en tuin veilig maken. Overal een hek omheen.
Maar als je dat al hebt dan heb je daar weer geen extra kosten aan.

Kinderopvang als je dat nodig hebt. Maar misschien heb je daar wel lieve familie voor en dat scheelt ook weer een paar 100 euro per maand.

Hier ook 4 achterwaartse autostoeltjes gekocht omdat ik die kleine absoluut niet voor zijn 3e (minimaal) vooruit in de auto wilde hebben. Een stoeltje voor mijn auto, voor die van pappa, voor die van opa & oma en voor de andere oma. En die dingen zijn hartstikke duur. Maar een ander neemt 1 goed gebruikt voorwaarts stoeltje over van een nichtje ofzo, voor 2 tientjes, en is daar dol tevreden over.

Het kan dus al naar gelang van je omstandigheden en behoeftes (en die van je kindje!) variëren van een paar euro extra per week, tot honderden euro's per maand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:48

Wat super dat je er nu een duidelijk gevoel over hebt +:)+

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie