Diverse bloedgroepen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 10:55

Zijn er mensen die verstand hebben van bloedgroepen?

Ik zelf ben O negatief, mijn beide ouders (Voor zover ik weet) hebben een positieve bloedgroep. Is dit mogelijk of ben ik van de melkboer. Ik heb iets gevonden wat over de rhesusfactor gaat, maar weet niet of dit gelijk is aan de bloedgroepen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:01

Ik zou maar eerst zeker weten wat de bloedgroep en rhesusfactor van je ouders zijn, want inderdaad , kan dit niet.
1 van beiden moet ook negatief zijn, anders ben je inderdaad van de melkboer :j
Verder is er inderdaad verschil tussen bloedgroep en rhesusfactor. Bij bloedgroepen heb je de A , B , O en AB ( verder nog wat ondersoorten maar die zijn niet van belang )
Bij rhesus heb je alleen positief en negatief .

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:07

Als ik net even goed heb gegoogled, is rhesusfactor (oftwel het positief/negatief deel van je bloedgroep) een dominant gen. Als jij negatief bent en je ouders zijn positief, dan hebben jouw ouders zowel een positief als negatief allel en heb jij van beide het negatieve gekregen.
Dan zou je (wat dat betreft :P) niet van de melkboer zijn.

Rhesusfactor is overigens iets anders dan ABO groepen :)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:12

Nee hoor, dat is gewoon mogelijk :j overigens zijn rhesusfactor en bloedgroep twee verschillende dingen.

proudmama schreef:
1 van beiden moet ook negatief zijn, anders ben je inderdaad van de melkboer :j


En dit klopt dus niet :)

Anoniem

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:18

Ts, vraag dit na bij jou huisarts voor je een heel weekend in paniek bent omdat de helft beweerd dat je geen kind van jou vader bent ;)

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:31


Fantast

Berichten: 1487
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 12:16

Yessy thnx voor de sites en info

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:06

Ja hoor! Ik heb ook O- terwijl mijn beide ouders positief zijn :)

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:22

Mijn beide ouders zijn O positief. Kan ik dan A negatief zijn?

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:29

Storm schreef:
Mijn beide ouders zijn O positief. Kan ik dan A negatief zijn?


A hebben met twee ouders die O zijn is onmogelijk. Je kan alleen O zijn als je homozygoot O bent (OO), en je ouders kunnen in dat geval alleen een O doorgeven aan hun kind.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:39

Nou, dan hoop ik dat mijn vader het mis had dat hij o+ heeft...

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:41

proudmama schreef:
Ik zou maar eerst zeker weten wat de bloedgroep en rhesusfactor van je ouders zijn, want inderdaad , kan dit niet.
1 van beiden moet ook negatief zijn, anders ben je inderdaad van de melkboer :j
Verder is er inderdaad verschil tussen bloedgroep en rhesusfactor. Bij bloedgroepen heb je de A , B , O en AB ( verder nog wat ondersoorten maar die zijn niet van belang )
Bij rhesus heb je alleen positief en negatief .


Ja, praat haar even een complex aan :+

Het kan gewoon. En als je zeker wilt weten of je van de melkboer bent of van je vader moet je je DNA profiel laten vergelijken met die van je vader.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:49

O nou excuus hoor, maar heb dit vroeger zo geleerd, zullen wel nieuwe inzichten zijn Net als het feit dat er meerdere bloedgroepen zijn dan AB , A, B en O.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 16:02

Misschien verkeerd onthouden? Kan gebeuren natuurlijk :)

Als je rhesus positief bent dan heb je Dd of DD. Omdat je van beide ouders een allel krijgt, kan je uit twee rhesus + ouders, mits ze beide Dd zijn een rhesus negatief kind krijgen (dd).
Een rhesus negatieve ouder geeft altijd de 'd' door.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:55

Ik ben ook 'nul negatief'.

Bij de bloedbank zijn ze erg blij met dit type blied: je bent 'de universele donor' :j .
Dwz: zowel in het 'AB nul' systeem heb je noch het A noch het B eiwit;
en de rhesusfactor (ook weer een eiwitje dat bij een x aantal mensen aanwezig is) ontbreekt.

Dus de medische wereld is erg blij met zulke donoren: iedereen kan dit bloed ontvangen. (Handig als er om één of andere reden geen tijd is om de bloedgroep van de ontvanger, een slachtoffer oid te bepalen.)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:07

Alleen bij kindlief no twee en ongelijke rhesus ouders oppassen. Al passen wij op iedereen + en - gaan niet samen.

Moiraliann
Berichten: 120
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:21

Ja dat is mogelijk.
Mijn ouders zijn ook beide O positief en mijn zusje is ook O negatief. Ik ben daar in tegen wel O positief (rhesus D) maar rhesus C negatief. Omdat positief bloed dominant is over negatief bloed is, hoeven je ouders dus ook niet per definitie negatief te zijn. Ze hebben beide een P (gen positief bloed en een N (gen negatief bloed) jij hebt dus van je beide ouders hun N gekregen, wat jou dus O negatief maakt. Dus geen zorgen maken ;)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:29

proudmama schreef:
O nou excuus hoor, maar heb dit vroeger zo geleerd, zullen wel nieuwe inzichten zijn Net als het feit dat er meerdere bloedgroepen zijn dan AB , A, B en O.

Als ik me niet vergis is dat al langer bekend, echter komen die zodanig weinig voor dat het eigenlijk niet echt terzake doet.

Net als dat de rhesusfactor ook alleen maar rekening houdt met of je wel of geen bepaalde D-factor hebt (zoals RianneH al zegt), er zijn nog meer letters in dat rijtje (ik dacht A t/m E) maar aangezien die D-factor het meeste invloed heeft kijken we eigenlijk alleen daarnaar. De antistoffen in de overige letters hebben een zodanig kleine invloed dat ze voor een enkele bloedtransfusie in noodgevallen geen kwaad kunnen (of: dat de effecten van het bloedverlies groter zijn dan de potentiële vervelende gevolgen van een verkeerde match op die punten).

Daarom is O- ook zo hard nodig: als je een slachtoffer binnen krijgt op de SEH die veel bloed heeft verloren kun je gewoon een zak O- pakken om aan de patient te geven, zonder dat je eerst diens bloedgroep moet controleren (dat kost tijd die de patient misschien niet heeft).
Dit gebeurt wel wanneer de patient stabiel is en eventueel nog meer bloed nodig heeft: dan is er echter tijd om te testen op bloedgroep (wat overigens vrij eenvoudig is).

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:34

Morganlefay schreef:
Alleen bij kindlief no twee en ongelijke rhesus ouders oppassen. Al passen wij op iedereen + en - gaan niet samen.

Ehm...
Tijdens de 2e of 3e zwangerschap waarbij de moeder geen rhesusfactor heeft en het kind waar ze zwanger van is wel: na verloop van deze tijd begint het immuunsysteem van de moeder antistoffen tegen het kind aan te maken.
De eerste zwangerschap verloopt in dit kader probleemloos. Sinds de 1950er jaren werd bij het 2e en eventuele 3e kinderen 'het bloed gespoeld', tegenwoordig is dit vervangen door een injectie met 'anti anti stof'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-06-18 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 20:38

Janneke2 schreef:
Morganlefay schreef:
Alleen bij kindlief no twee en ongelijke rhesus ouders oppassen. Al passen wij op iedereen + en - gaan niet samen.

Ehm...
Tijdens de 2e of 3e zwangerschap waarbij de moeder geen rhesusfactor heeft en het kind waar ze zwanger van is wel: na verloop van deze tijd begint het immuunsysteem van de moeder antistoffen tegen het kind aan te maken.
De eerste zwangerschap verloopt in dit kader probleemloos. Sinds de 1950er jaren wordt bij het 2e en eventuele 3e kinderen 'het bloed gespoeld'.


Bij de eerste krijg je ook een prik in je kont als je kind positief is en jij negatief :j

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 21:15

Niet meer altijd, vanwege een tekort aan die prik. Er wordt vaak een tweede keer getest of je antistoffen hebt. En er wordt getest op rhesus C en D, maar voor C bestaat geen prik. Hier ook O positief maar wel rhesus C negatief.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:23

Janneke2 schreef:
Morganlefay schreef:
Alleen bij kindlief no twee en ongelijke rhesus ouders oppassen. Al passen wij op iedereen + en - gaan niet samen.

Ehm...
Tijdens de 2e of 3e zwangerschap waarbij de moeder geen rhesusfactor heeft en het kind waar ze zwanger van is wel: na verloop van deze tijd begint het immuunsysteem van de moeder antistoffen tegen het kind aan te maken.
De eerste zwangerschap verloopt in dit kader probleemloos. Sinds de 1950er jaren werd bij het 2e en eventuele 3e kinderen 'het bloed gespoeld', tegenwoordig is dit vervangen door een injectie met 'anti anti stof'.

Mijn moeders broer werd regelmatig van de tram geplukt en naar het Sofia gebracht als er een baby was met verkeerd bloed.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 09:50

veerledec schreef:
Niet meer altijd, vanwege een tekort aan die prik. Er wordt vaak een tweede keer getest of je antistoffen hebt. En er wordt getest op rhesus C en D, maar voor C bestaat geen prik. Hier ook O positief maar wel rhesus C negatief.


Huh echt? Hoezo tekort aan die prik :?
2 jaar geleden waren ze nog niet zo zuinig met die prik in mijn beleving.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:51

De prik wordt gemaakt met behulp van vrouwen die die antistoffen hebben aangemaakt, en dat komt minder vaak voor, omdat de prik preventief werd gegeven. Zo ongeveer had ik het begrepen.
Edit: alleen een prik als de baby positief blijkt na testen of als er antistoffen zijn is het kennelijk:
Citaat:
Van rhesus D is bekend dat dit rhesusziekte kan veroorzaken.
Sinds 1969 bestaat er daarom een landelijk programma
voor rhesus D-negatieve vrouwen om te voorkomen dat de
rhesusziekte zich kan voordoen.
Voortschrijdend inzicht heeft het preventieprogramma verder
verfijnd. Recente wijzigingen zijn het gericht toedienen van de
rhesusprik in week 30 van de zwangerschap.
Zoals gezegd is “het goede nieuws” dat met een nieuwe test
nu uit het bloed van de moeder ook de rhesus bloedgroep van
het kind kan worden bepaald. Hiervoor is de bloedtest in week
27 noodzakelijk. Op die manier zal niet onnodig een rhesusprik
gegeven worden.

Beleid sinds 2011 kennelijk: https://dekritischeverloskundige.wordpr ... ag/anti-d/

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Diverse bloedgroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:02

Citaat:
De rhesusprik
De rhesusprik wordt gemaakt uit menselijk plasma. Het plasma is afkomstig van vrijwillige, niet-betaalde, Nederlandse donors. De rhesusprik bevat antistoffen die de rhesus (D)-positieve rode bloedcellen van het kind, die mogelijk in de bloedbaan van de moeder zijn gekomen, opruimen. Hierdoor heeft het lichaam van de moeder geen tijd om de rode bloedcellen van haar kind als lichaamsvreemd te herkennen. Daarom maakt ze geen antistoffen aan en wordt de rhesusziekte voorkomen. Dankzij de huidige methoden om rhesusziekte te voorkomen en te behandelen is de ziekte nog maar zelden dodelijk voor het kind.

Weinig plasmadonors
Er zijn weinig donors die het benodigde hoge gehalte aan rhesus (D)-antistoffen in hun bloed hebben. De bloedbank is daarom altijd op zoek naar nieuwe donors die wél genoeg rhesus (D)-antistoffen in hun bloed hebben. Heb je een hoog gehalte aan rhesus (D)-antistoffen? Meld je dan aan als bloeddonor. Bij de eerste medische keuring wordt je gescreend op deze antistoffen. Als die worden aangetoond, nemen we contact met je op.

https://www.sanquin.nl/bloed-geven/over ... susfactor/