Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 00:28

Guthedentjemie dus jij vindt dat nl op mag draaien voor een goedkope spuit die je best zelf kunt aftikken?

Anoniem

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 06:41

Daar wil ik wel even op reageren Billy:

Ik betaal dan persoonlijk liever voor een tetanus injectie voor heel Nederland, dan dat ik 1x de zorg moet gaan betalen voor de idioot die zichzelf daar te stoer en onschendbaar voor voelt en het dus krijgt...

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 06:49

Ik leg ook wel eens linken die andere totaal niet begrijpen omdat ik heel druk in mijn hoofd ben.
Bij het woord flesje kan ik al een heel verhaal maken over hoe dat een ravage kan maken als je dat uit je raam gooit en het komt op iemand ruit terrecht ofzo, terwijl je net buitenstapt bij het tankstation met dat flesje. :+

Dus ik kan best begrijpen dat TS Deze link legt.

Ik bedoel maar: wondje bij paarden = vies en vuil = omdat je het bij beesten op loopt viezer dan normaal = loop je toch wel met enige regelmaat op bij paarden = van vieze wondjes kun je tetanus krijgen = mss krijg je dat wel straks als je het precies verkeerd treft bij een wond *D

Oké mss niet voor iedereen te begrijpen maar het is best lastig nog om dit goed op papier te krijgen gezien ik het zelf niet altijd snap hoe ik ergens bij kom.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:55

Mossel schreef:
Ik denk niet dat het “stoer doen” of “alles beter weten” is, maar dat de bokkers die benoemen dat een tetanus injectie voor zo’n miniscuul niet nodig is, zich oprecht zorgen maken om TS vanwege het feit dat ze al zo in de stress schiet van een wondje wat amper een wondje te noemen is. En ja ik vind dat ook zorgwekkend dat je, je om zoiets kleins al zorgen kan maken, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet goedkeur dat ze een tetanus injectie heeft gehaald.


Wel nee, helemaal niet oprecht bezorgd, dan zou de toon en taalgebruik wel wat vriendelijker en doordacht zijn.
Een paar reacties zijn gewoon overdreven drammerig en grof, maar goed, digitale discussies zijn vaak wat minder vriendelijk van toon.
TS heeft wel iets geleerd nl.: bezint eer gij aan een bokt topic begint.

CharleyT
Berichten: 3989
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 07:57

Billy schreef:
Guthedentjemie dus jij vindt dat nl op mag draaien voor een goedkope spuit die je best zelf kunt aftikken?


Zeldzaam, zo'n kort door de bocht reactie. NL draait niet op voor de spuit, heeft Ts zelf betaald. En al zou NL(wat een vaag begrip) wel betalen, nou en?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:22

CharleyT schreef:
Billy schreef:
Guthedentjemie dus jij vindt dat nl op mag draaien voor een goedkope spuit die je best zelf kunt aftikken?


Zeldzaam, zo'n kort door de bocht reactie. NL draait niet op voor de spuit, heeft Ts zelf betaald. En al zou NL(wat een vaag begrip) wel betalen, nou en?


Dat gaat denk ik niet over TS maar over iemand die een tetanus spuit wil en tegen de verzekering zegt dat het nodig is voor een reis naar een land waar het moet. Zodat het vergoed wordt.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 09:12

RoyceMack schreef:
Heeft toch maximaal 10 jaar gewerkt.


Minimaal 10 jaar, niet maximaal.

Citaat:
Heb zat gehad daarna en nogsteeds in leven. Ik vind dat mensen veel te paniekerig doen over zulke dingen (en inderdaad op die manier zorgkosten laten stijgen)..


Nope. Het is goed om te weten dat als er een geval is - maar 1 geval - van tetanus, dat het gaat om intensive care opnamen, en heftige zorg, en mogelijk overlijden. Dat kost veel meer... intensive care is nogal duur.
Daarvoor kun je heel veel mensen vaccineren. Goed vaccinatiebeleid is dus vele malen goedkoper dan er zelfs maar heel af en toe iemand tussendoor laten schieten.

Citaat:
Kortom, of haal die spuit en sluit het topic (kan niet zomaar geloof ik) of stel je niet aan en verhoog je weerstand eens want zo kan n menselijk lichaam toch nog geen bacterietje verwerken mocht het ermee in aanraking komen?


Gevaarlijke onzin dit. Tetanus is zelfs met goede zorg in de helft van de gevallen dodelijk.

En het vaccin is nou juist zodat je lichaam wel die bacterie kunt verwerken! :)*

Citaat:
Kinderen die gewoon buiten lopen en hun handen vies maken en soms dingen eten die ze niet moeten eten (zand, blaadjes etc). Geen heisa.

Daarom vaccineren we kinderen dus wel...

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:04

verootjoo schreef:
CharleyT schreef:


Zeldzaam, zo'n kort door de bocht reactie. NL draait niet op voor de spuit, heeft Ts zelf betaald. En al zou NL(wat een vaag begrip) wel betalen, nou en?


Dat gaat denk ik niet over TS maar over iemand die een tetanus spuit wil en tegen de verzekering zegt dat het nodig is voor een reis naar een land waar het moet. Zodat het vergoed wordt.

Precies, terwijl een tetanusspuit ik meen 16 euro kost... als ze naar dat land toe ging was het een ander verhaal

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:28

Mossel schreef:
Ik denk niet dat het “stoer doen” of “alles beter weten” is, maar dat de bokkers die benoemen dat een tetanus injectie voor zo’n miniscuul niet nodig is, zich oprecht zorgen maken om TS vanwege het feit dat ze al zo in de stress schiet van een wondje wat amper een wondje te noemen is. En ja ik vind dat ook zorgwekkend dat je, je om zoiets kleins al zorgen kan maken, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet goedkeur dat ze een tetanus injectie heeft gehaald.



_/-\o_

Tigra_ schreef:
Blijkbaar vond de assistent van de huisarts het niet zo raar. Anders had ze wel gezegd dat het niet nodig was. Maar blijkbaar weten de mensen het achter een schermpje beter.
Iedereen is anders is dat nu zo moeilijk te begrijpen?


Assistente hoort enkel wondje en waar het evt. is opgelopen. Ja dan is tetanus inderdaad een risico.
Hadden ze het puur op het "wondje" beoordeeld dan hadden ze waarschijnlijk met heel veel moeite niet TS in haar gezicht uitgelachen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:28

Hopelijk heffen we die onzin van het eigen risico ooit weer eens op - het houdt vooral de accountants bezig maar maakt onze zorg niet goedkoper.

(Oh, en als het uit de aanvullende verzekering komt, wat is dan het probleem? Dat is niet iets waar 'Nederland' voor opdraait, dat is alleen iets waar andere mensen die vrijwillig dezelfde aanvullende verzekering voor opdraaien. Wil je dat niet, neem dan vooral geen aanvullende verzekering.)

Pluisje1998
Berichten: 1235
Geregistreerd: 06-08-11
Woonplaats: Omgeving Dordrecht/Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 10:48

Onali schreef:
Mossel schreef:
Ik denk niet dat het “stoer doen” of “alles beter weten” is, maar dat de bokkers die benoemen dat een tetanus injectie voor zo’n miniscuul niet nodig is, zich oprecht zorgen maken om TS vanwege het feit dat ze al zo in de stress schiet van een wondje wat amper een wondje te noemen is. En ja ik vind dat ook zorgwekkend dat je, je om zoiets kleins al zorgen kan maken, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet goedkeur dat ze een tetanus injectie heeft gehaald.



_/-\o_

Tigra_ schreef:
Blijkbaar vond de assistent van de huisarts het niet zo raar. Anders had ze wel gezegd dat het niet nodig was. Maar blijkbaar weten de mensen het achter een schermpje beter.
Iedereen is anders is dat nu zo moeilijk te begrijpen?


Assistente hoort enkel wondje en waar het evt. is opgelopen. Ja dan is tetanus inderdaad een risico.
Hadden ze het puur op het "wondje" beoordeeld dan hadden ze waarschijnlijk met heel veel moeite niet TS in haar gezicht uitgelachen.


Wat een aannames weer. Als jullie gelezen hadden had je gezien dat bij de huisarts het woord wondje niet eens ter sprake is gekomen. Ik heb gebeld met de vraag of het eventueel slim was om het boostervaccin te halen. Na wat vragen gesteld te hebben concludeerde de assistente dat het inderdaad slim was om dat te doen.

Daarbij, maken mensen hier ervan dat ik erover in de stress zat, terwijl dat absoluut niet het geval was. Dus maak je om mij vooral geen zorgen.

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:03

Ik zal het maar weer een keer vertellen.
Ik heb een collega, (ja gelukkig heb, niet had) die op het werk een wondje opliep van de categorie van het wondje van de ts.
Jongen, eind twintig, alleen regulier in zijn jeugd ingeënt.
Hij dacht ook, klein wondje, niks aan de hand.
Hij kreeg dus wel tetanus.
Twee weken op de intensive care gelegen.
Hevige pijnen, net overleefd.
Hij is nu weer min of meer gezond, maar het was op het nippertje.
Als gevolg van de tetanus trilt hij voortdurend.

Dus aan degenen die zo spottend doen over de ts...

Pluisje, je hebt verstandig gehandeld. En trek je van hen maar niks aan.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:00

Natuurlijk ontzettend schrikken, maar het is maar de vraag of collega geen Tetanus had gekregen als hij nog een booster had gehaald een paar jaar eerder. Er zijn ook mensen die ontzettend ziek worden van die vaccinatie. Dat is inderdaad zeldzaam, maar dat is Tetanus óók :j

Zeker gezien we tegenwoordig in NL de mogelijkheid hebben om wonden goed te reinigen enzo.

Dus zo raar is het niet om niet zomaar allerlei prikken te gaan halen want die prikken zijn net zo goed een risico en dat beseffen heel veel mensen niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:04

pmarena schreef:
Natuurlijk ontzettend schrikken, maar het is maar de vraag of collega geen Tetanus had gekregen als hij nog een booster had gehaald een paar jaar eerder. Er zijn ook mensen die ontzettend ziek worden van die vaccinatie. Dat is inderdaad zeldzaam, maar dat is Tetanus óók :j

Zeker gezien we tegenwoordig in NL de mogelijkheid hebben om wonden goed te reinigen enzo.

Dus zo raar is het niet om niet zomaar allerlei prikken te gaan halen want die prikken zijn net zo goed een risico en dat beseffen heel veel mensen niet.

Ik ben altijd weer gefascineerd door de psychologie van een dergelijk standpunt. En hoe verdedigers er van zich niet van het tegendeel laten overtuigen, ondanks de overduidelijke bewijzen van de onzinnigheid ervan.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:08

Zo ben ik altijd weer gefascineerd door mensen die feiten uit de praktijk onzinnig noemen, zonder daarbij specifiek in te gaan op wat ze dan precies onzinnig vinden.

Een ieder mag gelukkig voor zich afwegen welk risico hij / zij groter vindt, maar de schijn geven dat je ontkent dat een vaccinatie risico's met zich meebrengt, dat getuigt gewoon niet van kennis van zaken.

Het risico mag, nee MOET benoemd worden :j Zodat je goed af kan wegen wat je opties zijn.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:07

Pmarena vind je dit nu ook niet werkelijk uitermate ongepast om zoiets te plaatsen net nadat iemand vertelt over iemand die bijna dood is gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:11

idje schreef:
Ik zal het maar weer een keer vertellen.
Ik heb een collega, (ja gelukkig heb, niet had) die op het werk een wondje opliep van de categorie van het wondje van de ts.
Jongen, eind twintig, alleen regulier in zijn jeugd ingeënt.
Hij dacht ook, klein wondje, niks aan de hand.
Hij kreeg dus wel tetanus.
Twee weken op de intensive care gelegen.
Hevige pijnen, net overleefd.
Hij is nu weer min of meer gezond, maar het was op het nippertje.
Als gevolg van de tetanus trilt hij voortdurend.

Dus aan degenen die zo spottend doen over de ts...

Pluisje, je hebt verstandig gehandeld. En trek je van hen maar niks aan.

Jee, heftig zeg!
Blijf dat verhaal vooral delen inderdaad! Dat is hard nodig blijkt maar weer hier in dit topic.
Goed gedaan dus ts +:)+ !

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:50

Damned schreef:
Pmarena vind je dit nu ook niet werkelijk uitermate ongepast om zoiets te plaatsen net nadat iemand vertelt over iemand die bijna dood is gegaan?


Dit wilde ik zeggen ja pff..

Balou_k

Berichten: 14058
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:15

Toen ik op mijn 22e een serieuze beet had gekregen, hoefde ik nog geen spuit van de ha. :n
Tetanus is een enting die erg lang doorwerkt, indien nodig is het tegenwoordig ook behandelbaar. Ik zou me niet te druk maken.

Edit: enkel gereageerd naar aanleiding van TS haar berichten.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:27

Ik houd mijn tetanus ook up to date hoor, zoals ik de TS versta heeft ze het wondje niet ter sprake gebracht maar om de booster gevraagt en de assistente vond het verstandig,

Naast de tetanus houd ik ook mijn TBE vaccinatie up to date omdat het hier voorkomt. Dat zullen de meeste ook wel onzin vinden nav sommige reacties over tetanus :p

In iedergeval TS goed dat je de booster hebt gehaald, beter het risico zo een stuk verminderen.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 23:13

Damned schreef:
Pmarena vind je dit nu ook niet werkelijk uitermate ongepast om zoiets te plaatsen net nadat iemand vertelt over iemand die bijna dood is gegaan?

Waarom zou die mening opeens niet verteld morgen worden door een paar posten ervoor. Beetje rare gedachtengang eigenlijk. En ja pmarena zal zelf ook wel goed weten dat er mensen aan doodgaan. Beweerde naar mijn weten ook nooit dat dit niets zo was. Zie er niets aan wat ongepast is.

Ik zou er graag cijfers van willen weten, ben er echt heel benieuwd naar. Dus als iemand een link heeft naar wetenschappelijke artikelen, normaal heb ik daar toegang tot, ben benieuwd :)

hagelslag
Berichten: 9017
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Huisarts bellen om klein wondje ivm tetanus prik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:11

Goed gedaan ts.
Kleine wondjes zijn soms gevaarlijker dan grote.

En je inenting opfrissen is niet verkeerd geweest