Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:14

Shadow0 schreef:
BigBen, het is toch geen wedstrijd? Je kunt prima alternatieve geneeswijzen als waardevol zien terwijl je ook zaken uit de reguliere geneeskunde kunt waarderen maar ook beperkingen daarvan kunt ondervinden.
Vooral dus als je op een bepaald moment op het terrein komt dat binnen de reguliere geneeskunde gewoon nog onbekend is, want de reguliere geneeskunde is niet alwetend en heeft geen 100% dekking op het menselijk lichaam (laat staan de geest).

Ik snap ook je motivatie niet: in plaats van blij te zijn dat iemand zich na een combinatie van wegen beter voelt, lijk je die persoon klem te willen zetten? Wat wil je dan precies, dat iemand zich uit wetenschappelijke puurheid vooral niet beter mag voelen?


Ik begrijp zijn strijd ergens wel... er zijn helaas erg veel mensen die opgelicht worden. We leven niet in een wereld waarin het ieder voor zich is, dat kunnen we besluiten vanwege de vorm van onze rechtstaat en ons sociaal vangnet. Met bepaalde dingen word je geholpen/in de gaten gehouden tot je gek wordt (denk aan soft drugs regulaties) en op andere vlakken kunnen mensen een fortuin uitgeven zonder winst (denk aan gokken, drank en bepaalde alternatieve goeroes).

Zonder te veralgemenen zou het ideaal zijn als er eerst een soort consensus onder de mensen zou heersen waarbij we allemaal de wetenschappelijke methode begrijpen en hanteren. Het zou een enorme reductie van de chaos zijn waarbij er juist meer ruimte zou ontstaan voor alternatief omdat het gewoon zo is dat een behandeling kan werken tot het tegendeel bewezen is, ook een wetenschappelijke geest denkt zo. Je mag niets zomaar aannemen, maar ook niets zomaar uitsluiten.

Nu is het gewoon wat te gek.

Een gekend voorbeeld zijn mensen die bepaalde klachten hebben en omdat onderzoek niets opbrengt CVS of fibro krijgen als diagnose. Die klachten zijn echt, of ze nu uit het mentale of fysieke voortkomen, die mensen voelen zich rot én ze voelen zich niet gehoord in de reguliere geneeskunde. Uit pure wanhoop gaan ze dan naar de alternatieve geneeskunde, begrijpelijk, maar ze geven vaak enorm veel geld uit zonder garantie op succes en dit is vooral erg omdat er niemand in de alternatieve sector verantwoording moet afleggen voor oplichterij... terwijl ze soms mondeling wel bepaalde garanties geven.

Ik begrijp BigBen zijn strijd en frustraties zeker hoor. Het kan gewoon anders. Het kan minder chaotisch en toch met ruimte voor nieuwe dingen. Maar als ze dan uitgesloten worden als zijnde banketstaaf, kunnen ze dat ook blijven en kunnen mensen zich focussen op wat anders. Het zou een samenwerking moeten zijn, geen opsplitsing van believers en non-believers.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:20

Opgelicht worden door onzin therapien is heel wat anders dan accepteren dat er Chinese artsen zijn die middels acupunctuur klachten laten verdwijnen en dat acupunctuur kennelijk wel degelijk effect heeft anders zou het ook niet in je aanvullende verzekerking worden opgenomen.

Frustratie? Hoezo? Bigben is toch geen patient die opgelicht is door een erkend prakiserend chinese arts?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:24

Sinnej ook ik heb fibro als diagnose gekregen! Dat het misschien wel gekomen is door volkomen onbalans in mijn lichaam door alle verschillende pillen, weet ik niet, maar na mijn bezoek aan de chinese arts ben ik van alles af...

Wat ook zo alternatief als de pest is, is rode rijst gist tabletten tegen hoge cholesterol....de statistinen kon ik niet verdrsgen, de pijn in mijn benen was onhoudbaar.....na een paar weken rode rijst gist was mijn cholesterol van 10 naar 8 en dat kreeg de statistinen na een paar maanden niet voor elkaar. Dit middel is nu zo populair dat zelfs huisartsen dit aanraden....

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:25

Indestal schreef:
Opgelicht worden door onzin therapien is heel wat anders dan accepteren dat er Chinese artsen zijn die middels acupunctuur klachten laten verdwijnen en dat acupunctuur kennelijk wel degelijk effect heeft anders zou het ook niet in je aanvullende verzekerking worden opgenomen.

Frustratie? Hoezo? Bigben is toch geen patient die opgelicht is door een erkend prakiserend chinese arts?


Maar accepteren hoef je het niet zomaar :) dat is het punt van wetenschappelijk bewijs. Tot het significant(!) is aangetoond als werkend kan elke vorm van genezing onder toeval geschikt worden, dat is echt te onderbouwen als je er wat over leest (niet vervelend bedoeld).

Het punt is; als mensen zich daar bewust van zouden zijn en zoals jij zegt de echt charlatans meteen ontmaskerd zouden worden, zou er meer ruimte zijn voor onderzoek naar die Chinese praktijken die blijkbaar veel succesverhalen voortbrengen. En zodra het bewezen is, is het niet meer alternatief.

Ikzelf ben oprecht blij voor je dat je er verlichting door krijgt en niet hebt opgegeven, als ik wanhopig was, zou ik ook verder kijken dan wat mijn HA zegt, maar je bent het er over eens dat er veel mensen opgelicht worden, toch?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:27

Citaat:
Ik begrijp zijn strijd ergens wel... er zijn helaas erg veel mensen die opgelicht worden. We leven niet in een wereld waarin het ieder voor zich is, dat kunnen we besluiten vanwege de vorm van onze rechtstaat en ons sociaal vangnet. Met bepaalde dingen word je geholpen/in de gaten gehouden tot je gek wordt (denk aan soft drugs regulaties) en op andere vlakken kunnen mensen een fortuin uitgeven zonder winst (denk aan gokken, drank en bepaalde alternatieve goeroes).

Zonder te veralgemenen zou het ideaal zijn als er eerst een soort consensus onder de mensen zou heersen waarbij we allemaal de wetenschappelijke methode begrijpen en hanteren.

Dit zou idd enorm schelen.
Let wel: ik denk dat als er echt wetenschappelijk gekeken ging worden, dat acupunctuur subiet opgenomen werd in de gangbare geneeskunde. Acupunctuur zelf is uiterst grondig onderzocht en uitgetest - helaas erg slordig in Nederland aangekomen. (Artsen die een cursus van 4 weekeinden deden "kunnen best iets", maar het is natuurlijk ;) puur amateurisme.)

Let op - rationalisme is iets heel anders dan wetenschap.
Citaat:
Het zou een enorme reductie van de chaos zijn waarbij er juist meer ruimte zou ontstaan voor alternatief omdat het gewoon zo is dat een behandeling kan werken tot het tegendeel bewezen is, ook een wetenschappelijke geest denkt zo. Je mag niets zomaar aannemen, maar ook niets zomaar uitsluiten.

+:)+
Ja, of 'Serendipe gebeurt' - zie het topic over medical taping tegen hooikoorts.
Serendipiteit: iemand met zowel een blessure in de rhomboidspier als hooikoorts werd ingetaped en beide toestanden verbeterden.
"Het werkt" - net niet perfect en voor iedereen, maar dat is de eis ook niet.
Het werkingsmechanisme begrijpen: graag...! (Mijn gok: de vloeistoffen in het bindweefsel.)
...maar nog al wat mensen beginnen op zo'n moment toch weer over geloof.
'Vrijmoedig over God spreken' - prima, maar het was een discussie over feiten...

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:27

SinneJ schreef:
Ik begrijp zijn strijd ergens wel... er zijn helaas erg veel mensen die opgelicht worden.


Is dat het motief? Ik weet het niet. Ik hoop dat BigBen dat wil toelichten. Ik heb zelf het idee dat de verontwaardiging over alternatief vaak veel verder gaat dan verontwaardiging over oplichting.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:30

Wat is wetenschappelijk bewijs?

Wist jij dat er pas sinds kort een poli voor vrouwen met hartklachten is? Omdat vrouwen andere symptomen hebben? Dat medicijnen op gezonde voornamelijk mannen, jonge mannen worden getest?

Als een bepaald percentage binnen de gunstige norm op een stofje reageert, is het meteen voor iedereen het middel?

Weet je ook dat er genoeg mensen zijn die helemaal niet reageren op de voorgeschreven middelen, omdat het hulpmiddel niet bij de receptors van die type mens past? Maar dat men de algemene nemen omdat het anders te duur wordt?

Hoe kan je dan aannemn dat regulier altijd werkt?

Weet wat bij regulier altijd werkt? Het wegsnijden van omgewenst weefsel, het kijken in een lichaam, overigens niet zonder risico betreft straling .

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:35

SinneJ schreef:
Tot het significant(!) is aangetoond als werkend kan elke vorm van genezing onder toeval geschikt worden, dat is echt te onderbouwen als je er wat over leest (niet vervelend bedoeld).

Het punt is; als mensen zich daar bewust van zouden zijn en zoals jij zegt de echt charlatans meteen ontmaskerd zouden worden, zou er meer ruimte zijn voor onderzoek naar die Chinese praktijken die blijkbaar veel succesverhalen voortbrengen. En zodra het bewezen is, is het niet meer alternatief.

Ikzelf ben oprecht blij voor je dat je er verlichting door krijgt en niet hebt opgegeven, als ik wanhopig was, zou ik ook verder kijken dan wat mijn HA zegt, maar je bent het er over eens dat er veel mensen opgelicht worden, toch?


1) Vooraleerst: het westerse bewijs mbt stukjes acupunctuur als ondersteuning bij bijvoorbeeld narcose is al tientallen jaren terug in proefschriften vastgesteld.


2) Een oeroude methode uit een andere cultuur - tja...
Dat is vragen om communicatieproblemen. De literatuur is voor ons niet toegankelijk en gesteld dat iemand uit Nederland voldoende Chinees spreekt om de 'Oosterse' opleiding geneeskunde in Beijing te volgen (de eerste jaren gaat de opleiding westerse en oosterse geneeskunde gelijk op ' na verloop van tijd moet de student kiezen - waarschijnlijk is er wel een protocol mbt de westerse artsenopleiding in Beijing) - dan is het maar de vraag of de bul uit Beijing erkend wordt.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:37

Ik vind dat je gewoon met mensen moet kunnen praten zoals nu... het is duidelijk dat in ieder van jullie voldoende rationaliteit zit zoals Janneke2 aanhaalt, maar we zijn niet allemaal wetenschapper. We weten niet allemaal wat significant statistisch aantonen is en hoe belangrijk dat is. Daar hoeft niet neerbuigend over gedaan te worden, daar ben ik het mee eens Shadow0. Bij mij gaat het om oplichters en valse hoop. Dat laatste is heel kwalijk als het gaat om behandelingen voor kanker en dergelijke.

Zelf heb ik een bepaalde familiegeschiedenis met kanker (wie niet tegenwoordig) maar vaak als het gesprek daarover gaat, zijn er van die mensen die mij cannabis gaan opdringen en zeggen dat chemo onzin is en dat vind ik zooooo kwalijk omdat chemo aangetoond werkt (het is niet zo fijn als een joint, dat weet ik goed genoeg) en onderzoek naar cannabis staat in zijn kinderschoenen.

Raad dat dan niet zomaar iemand aan.. wat papers doorsturen is ok, maar het lijkt me écht niet de bedoeling dat mensen tegen hun dokter gaan zeggen: 'sorry ik ga het zelf uitzoeken' en dan ergens in een donker straatje verder geholpen worden door iemand die 0,0 verantwoording moet afleggen voor mogelijke fouten.

Op dat vlak maakt alternatief me enorm kwaad. Niet die ene vriendelijke acupuncturist met redelijke prijzen die mensen helpt, zelfs al is het via placebo (niet op jou gericht Indestal, ik ken er niets van). Maar zodra die gaat roepen dat hij kanker kan genezen, mag hij van mij aangepakt worden.

Daarbij zou het toch beter zijn als ook naar die accupunctuur (of andere veelbelovende alternatieve behandelingen) meer onderzoek gedaan wordt dat ook echt gepubliceerd wordt en mee in regulaties opgenomen wordt. Elke behandeling heeft beperkingen (sommige doen niets haha) , maar ook mogelijkheden die enkel met onderzoek verder in kaart gebracht kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 24-04-18 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:38

Janneke, om erkend acupuncurist te worden, heb je echt wel meer dan een paar weken opleiding nodig....artsen kunnen dat inderdaad wat korter doen, maar dan komt door het opleidingsniveau en intelect...anders is het toch echt wel 3 jaar buffelen bij een erkende school.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:38

Indestal schreef:
Wat is wetenschappelijk bewijs?

Wist jij dat er pas sinds kort een poli voor vrouwen met hartklachten is? Omdat vrouwen andere symptomen hebben? Dat medicijnen op gezonde voornamelijk mannen, jonge mannen worden getest?

Als een bepaald percentage binnen de gunstige norm op een stofje reageert, is het meteen voor iedereen het middel?

Weet je ook dat er genoeg mensen zijn die helemaal niet reageren op de voorgeschreven middelen, omdat het hulpmiddel niet bij de receptors van die type mens past? Maar dat men de algemene nemen omdat het anders te duur wordt?

Hoe kan je dan aannemn dat regulier altijd werkt?

Weet wat bij regulier altijd werkt? Het wegsnijden van omgewenst weefsel, het kijken in een lichaam, overigens niet zonder risico betreft straling .


Nee maar daar ga je voor mij wel de mist in omdat ook regulier fouten toelaat. Het moet een significant positieve werking hebben. Het is niet zo dat reguliere medicatie voor iedereen werkt of moet werken om regulier te mogen zijn. Dat is niet te verenigen met de realiteit. Er moet altijd ruimte zijn voor fouten en individuele verschillen, dat ontkent niemand.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:40

Maar Indestal ik begrijp wel dat dat gebrek aan een individuele benadering in regulier je tegenstaat. Helaas is het nog steeds zo dat men vaak pas weet of iets werkt, door het te proberen... ook bij regulier. Maar dan is er tenminste al aangetoond dat er een grote kans is dat het werkt voor ze het aan jou gaan geven.

edit: naam aangepast, het was aan Indestal gericht

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:43

Sinnej, ken jij een acupuncurist die is aangesloten bij een beroepsvereniging die roept dat hij kanker geneest?

Onmogelijk, is tegen de regels....maar natuurlijk zijn er wazige oplichters...maar ook zat reguliere artsen die ongeinteresseerd zijn..
Ik heb zo een huisarts, die roept gewoon als je maar 3 uur per nacht kunt slapen, nou jammer dan en schudt zijn schouders.....

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:44

Indestal schreef:
Sinnej, ken jij een acupuncurist die is aangesloten bij een beroepsvereniging die roept dat hij kanker geneest?

Onmogelijk, is tegen de regels....maar natuurlijk zijn er wazige oplichters...maar ook zat reguliere artsen die ongeinteresseerd zijn..
Ik heb zo een huisarts, die roept gewoon als je maar 3 uur per nacht kunt slapen, nou jammer dan en schudt zijn schouders.....



Ik ken eerlijk gezegd niets van accupunctuur, ik lees nu dat er al meer gereguleerd is dan ik dacht, dus ik heb misschien een onterechte vergelijking gemaakt! het was louter als voorbeeld van alternatief, niet om een specifieke behandeling aan te vallen.

Dus mijn excuses naar jou toe Indestal

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:49

De huisarts waar mijn ouders naartoe gaan is inmiddels zo overtuigt van de mogenlijkheden van acupunctuur dat hij begonnen is om mensen met pijnklachten hiervan te vertellen.

Mijn moeder had ooit wekenlang pijn in de schouder en sliep al dagen niet meer. Pijnstillers hielpen niet en het ziekenhuis wilde haar onder narcose brengen in de hoop dat het na enkele dagen beter zou zijn.
Ze is toen ipv naar het zh naar een acupunctuur arts gegaan (welke overigens ook regulier opgeleid is) en kwam er een uur later pijnvrij vandaan maar wel met een onbeweeglijke arm. Na een 2e afspraak een week later kon de arm weer bewegen (direct tijdens de behandeling).

Ja, dat is inderdaad n=1 dat klopt als een bus. Ik zou graag zien dat er wat meer onderzoek in ging.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:49

Sinnej, wat ik ontoelaatbaar vind is dat men uit kosten besparing preferente geneesmiddelen zjn gaan inzetten..

Dit betekend dat er goedkopere hulpstoffen worden gebruikt, juist deze geven meer bijwerkingen of het middel werkt niet...
Zo bv een slaapmiddel....na weken ellende de apotheek gebeld en gevraagd naar het merk middel, aangezien ik het zelf moet betalen, maakt dat niet uit..slaapmiddelen vallen buiten de vergoeding...
Mijn klomp breekt als het merkmiddel 2 euro goedkoper is dan het preferente ( dus er wordt gigantisch op verdiend), ik geen hoofd heb die het gevoel geeft onder de tram gelegen te hebben de volgende ochtend en ik er wel degelijk op in slaap kom....preferent deed niets! Aangezien ik dit middel jaren heb gebruikt, weet ik dat het een slaapprikkel geeft, ook na weken gebruik..

Dit is ook regulier! In feite gewoon een vorm van oplichting, net zo goed!

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:49

Trouwens Indestal een reguliere arts die jou niet helpt kan je vervangen en nog belangrijker een reguliere arts die jou niet naar behoren helpt en daar werkelijk schade mee doet (dus zijn job aantoonbaar niet naar behoren doet) kan daarvoor aangepakt worden! En dat is een hele mooie bescherming die wij als patiënt krijgen en niet mogen onderschatten. Die heb je niet bij alternatief en mensen moeten zich daar bewust van worden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:51

SinneJ +:)+ dat je het toegeeft....navelkijken is ook niet mijn ding hoor :D


Ik was juist veranderd van huisarts, omdat ik niet binnen de 20 minuten woonde...ik woon in een buitengebied en deze huisartsenpraktijk is ook niet binnen 20 minuten te bereiken...helaas had alleen hij og plaats...snap het goed nu... :+ en ik moet weer op zoek naar een arts die nog plaats heeft en ik de k dat het dan dus weer eentje is die niet zo fijn is....niet voor niets geen plaats in de praktijk...
Laatst bijgewerkt door Indestal op 24-04-18 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:52

Indestal schreef:
Sinnej, wat ik ontoelaatbaar vind is dat men uit kosten besparing preferente geneesmiddelen zjn gaan inzetten..

Dit betekend dat er goedkopere hulpstoffen worden gebruikt, juist deze geven meer bijwerkingen of het middel werkt niet...
Zo bv een slaapmiddel....na weken ellende de apotheek gebeld en gevraagd naar het merk middel, aangezien ik het zelf moet betalen, maakt dat niet uit..slaapmiddelen vallen buiten de vergoeding...
Mijn klomp breekt als het merkmiddel 2 euro goedkoper is dan het preferente ( dus er wordt gigantisch op verdiend), ik geen hoofd heb die het gevoel geeft onder de tram gelegen te hebben de volgende ochtend en ik er wel degelijk op in slaap kom....preferent deed niets! Aangezien ik dit middel jaren heb gebruikt, weet ik dat het een slaapprikkel geeft, ook na weken gebruik..

Dit is ook regulier! In feite gewoon een vorm van oplichting, net zo goed!


Akkoord! Zo moeten ook de regulaties betreffende generische producten verstrengd worden. Ik heb ook al ervaren dat een wit product niet deed wat het hoorde te doen, kan door een ander bindmiddel geweest zijn (het was trage afgifte) of omdat de dosis licht mag afwijken van de gepatenteerde versie, maar ik kreeg er verschijnselen van overdosering van en dat kan inderdaad gewoon in de reguliere sector.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:56

Indestal schreef:
SinneJ +:)+ dat je het toegeeft....navelkijken is ook niet mijn ding hoor :D


Ik was juist veranderd van huisarts, omdat ik niet binnen de 20 minuten woonde...ik woon in een buitengebied en deze huisartsenpraktijk is ook niet binnen 20 minuten te bereiken...helaas had alleen hij og plaats...snap het goed nu... :+ en ik moet weer op zoek naar een arts die nog plaats heeft en ik de k dat het dan dus weer eentje is die niet zo fijn is....niet voor niets geen plaats in de praktijk...


Ja logistiek is er ook zat ruimte voor verbetering :+ tekort aan artsen, wachttijden voor mri's... noem maar op... als je enkele maanden moet wachten op je foto zou ik ook wel even gaan kijken naar wat anders.

Het ene gaat niet zonder het ander. Als je alles zoveel mogelijk regulier wil hebben, moet regulier ook de vraag kunnen opvangen natuurlijk!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:59

Ja die overdosering klopt.

Mijn internist heeft uitgelegd...middelen worden gemaakt in bv India, goedkoop dus....minimaal 80% en maximaal 120% werkzame stof, dat heeft de overheid bepaald...dus je kunt de ene dag een pillnemen met te weinig en de andere dag te veel..

Een doosje met 30 pillen zal dan gemiddeld rond de 100% werkzame stof zitten om de norm te halen..

Sommige medicijnen kunnen dit niet, sommige lichamen kunnen dit niet aan, en sommige erg zieke mensen worden de dupe en sommige medicijnen hebben veel tijd nodig individueel aangepast te worden...ga je een week lang onder de 100% werkzame stof zitten en je bent afhankelijk van dit middel, dan krijg je klachten....geen arts die daar wat mee doet.

Alhoewel, ik heb een jaar of zo geleden een brief gelezen waarin een groep artsen hun ongenoegen uitten over patienten die niet gebaat waren bij de preferente medicijnen en hierdoor zieker zijn geworden.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:02

Indestal schreef:
Ja die overdosering klopt.

Mijn internist heeft uitgelegd...middelen worden gemaakt in bv India, goedkoop dus....minimaal 80% en maximaal 120% werkzame stof, dat heeft de overheid bepaald...dus je kunt de ene dag een pillnemen met te weinig en de andere dag te veel..

Een doosje met 30 pillen zal dan gemiddeld rond de 100% werkzame stof zitten om de norm te halen..

Sommige medicijnen kunnen dit niet, sommige lichamen kunnen dit niet aan, en sommige erg zieke mensen worden de dupe en sommige medicijnen hebben veel tijd nodig individueel aangepast te worden...ga je een week lang onder de 100% werkzame stof zitten en je bent afhankelijk van dit middel, dan krijg je klachten....geen arts die daar wat mee doet.

Alhoewel, ik heb een jaar of zo geleden een brief gelezen waarin een groep artsen hun ongenoegen uitten over patienten die niet gebaat waren bij de preferente medicijnen en hierdoor zieker zijn geworden.



Ja erg is dat he! En bedenk ook: kinderen kunnen dat zelf niet uitleggen, dat hun hartje sneller klopt bij deze versie dan de vorige, de ouders gaan uit van dezelfde werking en niemand die er ooit wat van weet.

Dat is echt een schande en hopelijk wordt het dringend aangepakt. Ik heb de indruk dat er wel wat bruist op dat vlak momenteel.

edit: als ze het niet meteen opgelost krijgen, zou het toch minstens common knowledge moeten zijn die je van arts of apotheker meekrijgt bij het voorschrijven van generische producten.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:08

Als je alternatief wil, dan zou ik zeker gaan voor iemand die is aangesloten bij een beroepsvereniging, dan is er ook nog een klachtencommissie...iemand aanspakelijk stellen kan overigens altijd...een navelkijker die zich voordoet als arts en diagnoses stelt is altijd fout en wettelijk aansprakelijk te stellen....maar alternatief verwijst altijd door naar een huisarts bij twijfel of bij klachten waarbij iemand nog niet bij zijn huisarts is geweest....Ongeziene en onbehandelde klachten die ernstig doen lijken, zullen nooit door alternatief aangepakt worden als deze persoon niet officieel is opgeleid..

De neppers even daar gelaten.

Dus om te zeggen dat alternatief kwakzalverij is, niet werkt, oplichterij is erg kort door de bocht..

Vergeet niet dat diegenen verplicht medische basiskennis op HBO niveau moeten hebben en dit bij oeten houden...deze mensen zijn voldoende in staat in te schatten of iemand kwalijke klachten heeft die nader omderzocht dienen te worden, door hetzij bloedomderzoek, hetzij een kweek, of dat er in het lichaam gekeken moet worden.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:14

Indestal schreef:
Als je alternatief wil, dan zou ik zeker gaan voor iemand die is aangesloten bij een beroepsvereniging, dan is er ook nog een klachtencommissie...iemand aanspakelijk stellen kan overigens altijd...een navelkijker die zich voordoet als arts en diagnoses stelt is altijd fout en wettelijk aansprakelijk te stellen....maar alternatief verwijst altijd door naar een huisarts bij twijfel of bij klachten waarbij iemand nog niet bij zijn huisarts is geweest....Ongeziene en onbehandelde klachten die ernstig doen lijken, zullen nooit door alternatief aangepakt worden als deze persoon niet officieel is opgeleid..

De neppers even daar gelaten.

Dus om te zeggen dat alternatief kwakzalverij is, niet werkt, oplichterij is erg kort door de bocht..

Vergeet niet dat diegenen verplicht medische basiskennis op HBO niveau moeten hebben en dit bij oeten houden...deze mensen zijn voldoende in staat in te schatten of iemand kwalijke klachten heeft die nader omderzocht dienen te worden, door hetzij bloedomderzoek, hetzij een kweek, of dat er in het lichaam gekeken moet worden.



Ja dat is voor mij al wat dichter bij regulier... ik vermoed niet dat deze mensen deze rechten zouden krijgen als er van de behandeling geen werking is aangetoond, daarvoor is het allemaal nog wat te veel op geld gefocust, die risico's zouden ze niet nemen.

Ik zie alternatief echt als niet aangetoond en niet beschermd, maar goed dat is kwestie van duidelijk definiëren, daar gaat en staat elke discussie mee.

Zo zijn er bv behandelingen die momenteel onderzocht worden, maar er zijn sterke vermoedens dat deze werken en ze zijn niet invasief of essentieel voor overleving (denk aan behandelingen tegen acne), dan zie ik daar weinig kwaad in, mits het gebrek aan bewijs duidelijk gecommuniceerd wordt.

Er moet gewoon meer transparantie zijn over bewezen en niet bewezen. Bewezen is niet een onderzoek van 10 mensen die beschrijven dat ze zich beter voelen en toch wordt dat wel zo verteld: mijn behandeling is bewezen aangetoond (met een folder erbij) en dan de heftige prijslijst. Er moet een consensus komen over wat bewezen is en wat (voorlopig) niet en dat enkel en alleen om mensen te beschermen tegen oplichters.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:16

Uiteindelijk is het grote doel genome based personalized medicin maar is nog maar in de kinderschoenen.