Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 11:14

Hoi iedereen :)

Al mijn hele leven ben ik een zeer moeilijke eter!
Gebakken groente vind ik verschrikkelijk om te eten ook niet goed gekookte groente overigens!
Het is niet eens zozeer de smaak maar meer het knarsende gevoel tussen mijn tanden wat ik smerig vind!
Bijvoorbeeld niet goed gekookte soep waar de groente nog niet helemaal tot prut gekookt is vind ik niet lekker!
Maar ook dingen als macaroni, bami en dat soort dingen lust ik niet :( nu ik toch wel begin te merken dat ik volgens mij gluntenintolerantie heb wil ik meer groentes gaan eten zo als dus ook nasi e.d. zijn er manieren hoe ik dit mezelf aan kan leren? en met sauzen precies het zelfde ik kan niet naar een restaurant want 99% van een menu lust ik niet of krijg ik niet weg gekauwd.

nu heb ik tot mijn verbazing uitgevonden dat ik maisbrood wel lust dus dat is al een klein probleem opgelost maar nu de rest nog :/

Wie heeft er tips en trucs?? :D

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:17

Gewoon doen. En altijd combineren wat je ontzettend graag lust in het begin.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:19

het ligt er aan HOE je het klaarmaakt. Als mn vader kookt, smaakt het vele malen lekkerder dan als mn moeder kookt, maar ook anders. M'n huisgenoot kookt weer anders, met kruiden en een eigen draai, vindt ik ook wel wat hebben. Maar ik ben dan ook wel grotendeels een alleseter.
Oplossing voor jou; probeer zelf zo veel moglijk te koken (dus niet kant-en-klaar), daar leer je veel van. Ook omdat je dan ontdekt dat als je een bep kruid er niet aan toevoegt, het eten ineens een stuk lekkerder smaakt. Het zijn met name de kruiden die je proeft, en vaak niet het vlees/groente zelf.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:21

Hou je in de gaten dat veel maïsbrood met gewoon meel gemaakt wordt en dus niet glutenvrij is?

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:23

het beste is volkoren/zuurdezem brood. Dat vult ook bovendien erg snel, en zitten veel voedingsstoffen in.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 11:24

Nabster schreef:
Gewoon doen. En altijd combineren wat je ontzettend graag lust in het begin.


ja zo heb ik ondertussen wel spruiten en bonen leren eten ik ben gek van rundvlees en dat doe ik er dan doorheen met gehakt gaat het ook nog wel ik begin het zelfs lekker te vinden. maarja om nou rundvlees te gaan staan braden om vervolgens door de nasi en macaroni te doen :')

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 11:25

Carol_Beer schreef:
het beste is volkoren/zuurdezem brood. Dat vult ook bovendien erg snel, en zitten veel voedingsstoffen in.

moet ik dan ook opzoek naar glutenvrij volkoren brood? ik ben namelijk niet zo van het bruine brood ik at altijd tijger wit :P

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:28

zanakuzies schreef:
Carol_Beer schreef:
het beste is volkoren/zuurdezem brood. Dat vult ook bovendien erg snel, en zitten veel voedingsstoffen in.

moet ik dan ook opzoek naar glutenvrij volkoren brood? ik ben namelijk niet zo van het bruine brood ik at altijd tijger wit :P

Dat zal denk ik vast wel bestaan. Wittebrood is niet bepaald goed; er zitten weinig voedingsstoffen in, en ook nog een hoop suiker. Tja, dat het glutenvrij moet zijn maakt het wel een stuk moeilijker, maar er zal vast wel een oplossing zijn. :D

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:29

zanakuzies schreef:
Carol_Beer schreef:
het beste is volkoren/zuurdezem brood. Dat vult ook bovendien erg snel, en zitten veel voedingsstoffen in.

moet ik dan ook opzoek naar glutenvrij volkoren brood? ik ben namelijk niet zo van het bruine brood ik at altijd tijger wit :P


Ja als je glutenvrij moet eten valt gewoon brood af. En verder is het allemaal toch doorzetten en gewenning denk ik.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 11:33

ja de nasi van de chinees lust ik wel :') daar zit hier een daar een doperwtje en een blokje wortel hahaha wortel lust ik wel dus dat is geen probleem.wat ik nog zou kunnen doen is een eigen groente mix maken en dat invriezen in porties?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:35

Gewoon elke keer een beetje blijven proeven. Witlof vond ik echt heel vies. Ik begon met 1 vork witlof en elke keer steeds een beetje meer als dat ging. Nu ben ik blij als de witlof in de aanbieding is en eet ik zonder problemen 300gram witlof weg in mijn eentje.
Zelfde geldt voor spinazie.

Hoe je het klaarmaakt maakt ook wel uit. Roerbakken met een lekker sausje bijvoorbeeld en beetgaar is vaak echt lekkerder dan tot prut gekookt.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 11:37

zonnebloem18 schreef:
Hoe je het klaarmaakt maakt ook wel uit. Roerbakken met een lekker sausje bijvoorbeeld en beetgaar is vaak echt lekkerder dan tot prut gekookt.


Dat is dus het probleem bij mij het knarst tussen mn tanden en dat vind ik zon eng vies gevoel :/

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:38

Ik had net hetzelfde! Ik ben dan maar stilletjesaan begonnen met dingen als spaghettisaus en chili minder en minder lang te laten koken tot het knarsende niet meer erg was.
En groente per groente ging ook vb. mais en wortel is geen probleem maar van knarsende ajuin en selder moet ik kokhalzen.
Een goeie om te testen vond ik ook rauwe rode paprika in reepjes

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 11:41

ElsieC schreef:
Ik had net hetzelfde! Ik ben dan maar stilletjesaan begonnen met dingen als spaghettisaus en chili minder en minder lang te laten koken tot het knarsende niet meer erg was.
En groente per groente ging ook vb. mais en wortel is geen probleem maar van knarsende ajuin en selder moet ik kokhalzen.
Een goeie om te testen vond ik ook rauwe rode paprika in reepjes


Ja precies er zijn echt wel dingen waar ik geen last van heb maar vaak paprika en champignon die er in zitten blugghh haha maar toch wil ik het graag leren eten, zeker ook met ons zoontje die straks ook denkt najah mama eet het ook niet dus hoef ik het ook niet.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:43

Als het echt on het mondgevoel gaat en niet om de smaak dan zou ik inderdaad kijken maar hoe je het maakt. Bij nasi bijvoorbeeld kan je prima fijn gesneden prei en wortel gebruiken om mee te beginnen als groente. Die gewoon roerbakken op hoog vuur met je vlees en ui, daarna voeg je wat water toe (150 tot 200 ml) en laat je het staan op hoog vuur tot het water is verdampt (wel checken dat het niet aanbrand) dan zijn je groenten echt wel gaar. Zo niet dan herhaal je het. Daarna je kruiden en specerijen toevoegen en de gekookte rijst. Et voilà geen harde stukjes.

Just_bo

Berichten: 253
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:47

Misschien vind je (groene) smoothies wel lekker? Krijg je toch de voedingsstoffen van groente binnen :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:48

Heb je al een staafmixer/blender? Er is niks mis met groenten pureren :) Zo kun je lekkere tomatensausjes maken met veel rode groenten, of courgettesoep met kokosmelk, of prei-aardappelsoep, of champignonsoep... De mogelijkheden zijn eindeloos :Y)
De Hema heeft voor 30 euro een setje met staafmixer, keukenmachine en gardemixer in één, die gebruik ik al jaren, is echt ideaal.

Goof

Berichten: 28785
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:49

zanakuzies schreef:
Nabster schreef:
Gewoon doen. En altijd combineren wat je ontzettend graag lust in het begin.


ja zo heb ik ondertussen wel spruiten en bonen leren eten ik ben gek van rundvlees en dat doe ik er dan doorheen met gehakt gaat het ook nog wel ik begin het zelfs lekker te vinden. maarja om nou rundvlees te gaan staan braden om vervolgens door de nasi en macaroni te doen :')


Tja. Waarom niet? Als dat nou precies DE stap is die jij nodig hebt om macaroni en nasi te gaan eten, prima toch
Doe alles in stapjes en verwacht niet van jezelf dat je van de ene op de andere dag ineens iets nieuws eet.
Succes.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:57

Gewoon door te doen eigenlijk... ik gruwelde altijd van garnalen, alleen het idee al :=
Maarja, in de vakantie straks worden érg veel garnalen geserveerd, dus ik dacht, wel makkelijk als ik ze gewoon lust.
Ik ben geen super fan, maar krijg ze nu wel weg, hoewel ik de structuur nog steeds heel raar vind...

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:27

Ik ben ook moeilijk. Veel smaakt voor mij naar nagellak en gewoon chemisch.
Groentes ben ik niet kapot van. Champions en asperges smaken naar aarde, witlof moest ik vroeger zo vaak eten, blegh, sinds ik uit huis ben heb ik dat niet meer aangeraakt.
Ik ben wel meer dingen gaan eten die ik zelf maak, met mn eigen kruidenmengsels (en mn vriend lust het ook nog eens!).
Ik luste nooit shoarma, maar opeens proefde ik het eens goed en smaakte het me ineens prima.
Chinees nooit echt gek van geweest, totdat ik dit weekend van mn moeder eens iets ossenhaas in zoetzure saus proefde. Smaakte me ineens goed.
Vaak leer ik iets te eten doordat ik het dan ineens proef en dan ineens smaakt het wel.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 23:34

Just_bo schreef:
Misschien vind je (groene) smoothies wel lekker? Krijg je toch de voedingsstoffen van groente binnen :)


Oh maar groentes krijg ik zowiezo wel binnen hoor ik lust in principe alles wel courgette/ rode bietjes/ boerenkool/ spinazie/ wortels/ spruiten en de meeste bonen/ sla/ witte kool enz enz alleen moet het goed gaar zijn en niet knarsen als je er op kauwt :')

Allejandro
Berichten: 18539
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:10

Als je alles tot 'prut' kookt zijn er al veel voedingsstoffen verloren gegaan, dat is wel zonde. Zou er ook niet heel zeker van zijn " dat je alles wel binnen krijgt.."
Oefenen en doorzetten!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:20

De meeste van de groenten die je noemt knarsen toch helemaal niet als ze beetgaar zijn? Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, maar ik heb dat vooral met sperziebonen. Die vind ik echt akelig klinken als ze niet gaar genoeg zijn. :)) Als je qua hoeveelheid wel genoeg groente eet is het denk ik niet zo'n probleem als je ze gaar kookt, zolang je tenminste niet overdrijft. Als je ze toch anders wilt leren eten zit de truc denk ik vooral in herhalen. Misschien kun je een paar lepels iets eerder uit de pan halen om te proberen en de rest wat langer doorkoken, zodat je in elk geval niet minder groente gaat eten.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Hoe leer je bepaalde dingen eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 15:51

nee haha de groentes die ik heb opgenoemt knarsen idd niet behalve de kool en courgette die moeten wel goed gaar zijn de rest maakt me niet uit