Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:35

Bij de tafel naast ons hadden ze zelfs beschimmelde frambozen op t bord. Wij konden de keuken in kijken en zag dat ze ze allemaal 1 voor 1 na gingen kijken. Ik denk gooi t weg en pak nieuwe. Ik ga dan ook niet meer naar dat restaurant in mijn ogen zit er al in de basis wat mis als er zo met eten om wordt gegaan. We hebben er 3 uur gezeten en ik werd tijdens het nagerecht al ziek, vond de zongedroogde tomaatjes bij het voorgerecht gek smaken heel zuur en prikkerig in de mond.

Bij sushi moeten ze helemaal goed opletten en goed met hygiene omgaan!

Palmera

Berichten: 9454
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:40

Waves schreef:
Palmera schreef:
Dus als we ervan uitgaan dat TS ziek is geworden door het eten in dat restaurant ben jij direct bang dat jij ook ziek word bij je volgende bezoek? Alsof ze rauwe vis een paar weken bewaren. :')


Het komt niet van een per ongeluk verkeerd stukje vis maar vaak door slechte hygiene of je niet houden aan de regels rondom het bewaren van de producten. Als ze de vis bijvoorbeeld een uur voor het opdienen al snijden en op kamertemperatuur laten liggen dan kan het al mis gaan. En dat kan dan volgende week weer gebeuren ja.

Het kan door slechte hygiëne, dat ontken ik niet. Maar echt, productiefouten zijn ook mogelijk. En hoe goed de hygiëne ook is, hoe keurig alles bewaard word, daar kun je ook goed ziek van worden zonder dat de kok doorheeft dat hij iets slechts in handen heeft.

Lees mijn eerdere post m.b.t die entrecote maar even. Dat had fout kunnen gaan. Buiten mijn schuld om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 16:52

Palmera schreef:
Marie_Anne schreef:
Er is een dienst afgenomen en de ts is niet tevreden. Net zoals je terug gaat naar de winkel als iets heel snel stuk gaat.

Het verschil is natuurlijk dat het kapotte artikel terug gaat naar de winkel. Zodat ze daar zien dát het kapot is en zelf kunnen uitzoeken waarom het zo snel kapot is.

In dit geval is het een grijs gebied. Voor hetzelfde geldt is TS ziek van de garnalensalade op brood eerder die dag, bijvoorbeeld.

Overigens geven winkels vaak een nieuw artikel en niet het geld terug in dergelijke gevallen.

Dat is ook een grijs gebied, je komt er lang niet altijd achter hoe het artikel kapot is gegaan.

Maar dat neemt niet weg dat iedereen toch het recht heeft om te proberen geld terug te krijgen en daarmee niet iets onfatsoenlijks doet.

Ook bij een dienst mag je toch terug gaan als je niet tevreden bent en daar pas later achter komt.

Ik wil zeker niet zeggen dat de klant dan ook altijd geld terug moet krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:01

LadyMadonna schreef:
Marie Anne, bij mij krijgen klanten ook hun geld niet terug. Ik doe heel veel om de klant toch tevreden te krijgen, maar geld terug nee...

Als iemand per definitie nooit geld terug geeft, vind ik dat niet erg klantvriendelijk klinken.
Maar misschien is het nooit nodig en geen probleem.

Ik vind het een aanbeveling als daar soepel mee omgegaan wordt, hoewel ik zelf bijna altijd te lui ben om terug te gaan met iets.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:05

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit er op af sturen.

Geld terug of korting of gratis eten.. dat wil je daar toch niet meer.

Een jaar of 4 geleden de hele familie ziek (Dit was een voedsel infectie, geen voedsel vergifting) voor alle personen die mini loempia's gegeten hadden. En laat ik nou net de meeste op hebben, ben verzot op die dingen :7

NVWA is langs geweest en na controle bleek er toch het e.e.a. niet goed te gaan. Dus hopelijk doen ze het nu wel goed en heb ik het leed voor andere mensen bespaard.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:14

Heb dit vorig jaar bij een burgerking gehad. Heb ze een mailtje gestuurd om het te melden. Meer hoefde ik er niet voor terug. Maar wel dat het belangrijk is om te zorgen dat de kip goed bereidt wordt. Ben in de nacht nog naar de HAP geweest omdat ik het niet meer vol hield en gelukkig pijnstilling gekregen.

Kreeg de dag er op direct een telefoontje dat ze dit zorgvuldig op gingen nemen en dat we voor 2 personen gratis mochten komen eten. Boden ze direct zelf aan! Erg netjes! Had voor mijzelf niet gehoeven. Maar wilde het wel gemeld hebben :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:32

Marie_Anne schreef:
LadyMadonna schreef:
Marie Anne, bij mij krijgen klanten ook hun geld niet terug. Ik doe heel veel om de klant toch tevreden te krijgen, maar geld terug nee...

Als iemand per definitie nooit geld terug geeft, vind ik dat niet erg klantvriendelijk klinken.
Maar misschien is het nooit nodig en geen probleem.

Ik vind het een aanbeveling als daar soepel mee omgegaan wordt, hoewel ik zelf bijna altijd te lui ben om terug te gaan met iets.

Nee hoor, helemaal niet klant onvriendelijk. Ik zal nl (bijna) alles in het werk zetten om de klant wél tevreden te krijgen.
Staat overigens ook gewoon in mijn algemene voorwaarden.

Klanten (in het algemeen, niet die van mij) willen steeds vaker voor ieder wissewasje hun geld terug....

Ik heb 1x gehad dat een klant haar geld terug wilde omdat ze de kleur niet mooi vond. Ja kom nou, die heb je net zelf uitgezocht....

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:42

Je enige recht is de emmer of de toiletpot :P .

Bewijs maar eens dat je echt voedselvergiftiging hebt opgelopen in het restaurant. Het kan ook buikgriep geweest zijn van iemand die mee was naar het restaurant.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:47

Minoes schreef:
Janine1990, ik ben net 2 keer achter elkaar flauw gevallen omdat ik zo beroerd ben en mijn moeder heeft net de huisartsenpost gebeld. Dus wat een heerlijke aanname weer dat ik me schijnbaar nog fit genoeg voel..


Draai het eens om... Je hebt je misschien zo druk gemaakt om de reacties die niet in jouw straatje passen, dat je door de stress dit er ook nog eens bij hebt gekregen ;)

Als je snel beterschap wilt, zou ik lekker op de bank gaan liggen, slapen en wachten tot het over is. Je hebt weinig energie, gebruik het wijs :+

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 17:52

Janine1990 schreef:
Minoes schreef:
Janine1990, ik ben net 2 keer achter elkaar flauw gevallen omdat ik zo beroerd ben en mijn moeder heeft net de huisartsenpost gebeld. Dus wat een heerlijke aanname weer dat ik me schijnbaar nog fit genoeg voel..


Draai het eens om... Je hebt je misschien zo druk gemaakt om de reacties die niet in jouw straatje passen, dat je door de stress dit er ook nog eens bij hebt gekregen ;)

Als je snel beterschap wilt, zou ik lekker op de bank gaan liggen, slapen en wachten tot het over is. Je hebt weinig energie, gebruik het wijs :+


_O- Ik ga hier hier niet eens op in. Ik maak me namelijk niet zo snel druk.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 17:53

Net een hele nette reactie terug gekregen van het restaurant.
Ze wilden het tafelnummer weten en gingen uitzoeken wat er allemaal besteld was. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:56

Minoes schreef:
Net een hele nette reactie terug gekregen van het restaurant.
Ze wilden het tafelnummer weten en gingen uitzoeken wat er allemaal besteld was. :)

Keurig! +:)+

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 17:58

Ik zou zelf het restaurant even bellen en daarbij vertellen dat je vriendin vanacht ook ziek geworden is en je ook de HAP hebt gebeld. Dan heb je het snelst een reactie van het restaurant en kunnen ze kijken waar het eventueel vandaan heeft kunnen komen.
Hebben jullie iets het zelfde gegeten?

Beterschap in ieder geval!

Edit: zie net je laatste reactie, fijn dat ze het zo serieus oppakken!
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 22-04-18 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:03

JorisDy schreef:
Ik zou zelf het restaurant even bellen en daarbij vertellen dat je vriendin vanacht ook ziek geworden is en je ook naar de HAP bent geweest. Dan heb je het snelst een reactie van het restaurant en kunnen ze kijken waar het eventueel vandaan heeft kunnen komen.
Hebben jullie iets het zelfde gegeten?

Beterschap in ieder geval!

Edit: zie net je laatste reactie, fijn dat ze het zo serieus oppakken!

Ik lees nergens iets over een hap. Netjes dat het restaurant dit zo oppakt maar hoe wil je bewijzen dat je door dit restaurant voedselvergiftiging hebt opgelopen?

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:05

Excuses dat ze de HAP heeft gebeld.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:36

Minoes schreef:
@Nabster, ik verwacht nette reacties ;) . Als er wordt gezegd "Het is niet gebruikelijk om in dit soort situaties geld terug te krijgen want ..." of iets in die richting is dat een prima reactie.
Maar de toon waarop er gereageerd wordt..


Dan moet je vragen naar wat er gebruikelijk is en niet meteen over je ''rechten'' beginnen, dat komt nogal sneu/hoog van de toren blazend over namelijk :') .


Je meldt het bij het restaurant, kijkt wat hun reactie is en als je het belangrijk vindt kun je het ook nog melden bij de nVWA.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 18:37

purny schreef:
JorisDy schreef:
Ik zou zelf het restaurant even bellen en daarbij vertellen dat je vriendin vanacht ook ziek geworden is en je ook naar de HAP bent geweest. Dan heb je het snelst een reactie van het restaurant en kunnen ze kijken waar het eventueel vandaan heeft kunnen komen.
Hebben jullie iets het zelfde gegeten?

Beterschap in ieder geval!

Edit: zie net je laatste reactie, fijn dat ze het zo serieus oppakken!

Ik lees nergens iets over een hap. Netjes dat het restaurant dit zo oppakt maar hoe wil je bewijzen dat je door dit restaurant voedselvergiftiging hebt opgelopen?


De vriendin waarmee ik was is ook ziek. Wij hebben die dag alleen samen sushi gegeten en niets anders gezamenlijks. Dus 1 + 1 = 2

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:47

GDG schreef:
Minoes schreef:
@Nabster, ik verwacht nette reacties ;) . Als er wordt gezegd "Het is niet gebruikelijk om in dit soort situaties geld terug te krijgen want ..." of iets in die richting is dat een prima reactie.
Maar de toon waarop er gereageerd wordt..


Dan moet je vragen naar wat er gebruikelijk is en niet meteen over je ''rechten'' beginnen, dat komt nogal sneu/hoog van de toren blazend over namelijk :') .


Je meldt het bij het restaurant, kijkt wat hun reactie is en als je het belangrijk vindt kun je het ook nog melden bij de nVWA.

Precies dit dus.

Zoolgangster

Berichten: 9575
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:39

Minoes schreef:
Pardon? Wat een onaardige reacties zeg..
Ik vind het niet normaal om te moeten betalen voor eten waar je ziek van bent geworden. Jij betaald een restaurant voor het eten dat je krijgt, dan mag je er vanuit gaan dat het eten geen ziekte veroorzaakt.

Nee geen buikgriep, vriendin waarmee ik ging eten is óók ziek geworden vannacht.

Wraak willen vind ik nogal een bizarre opmerking. Je hoort niet ziek te worden van eten.
Inderdaad kan het wel eens verkeerd vallen, maar zo heftig als dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Anders had ik al 100 keer een klacht kunnen indienen maar dat is niet het geval. ;) Daar ga ik me niet zomaar bij neerleggen.

En korting hoef ik niet, zou daar niet meer willen eten..

Slechte recensies plaatsen zonder eerst contact op te nemen voor een oplossing vind ik ontzettend achterbaks.

Ik stelde alleen maar een vraag mensen... :?


Van eten hoor je inderdaad niet ziek te worden, en ik vind het raar dat anderen het onzin vinden om het te melden aan het restaurant, maar hoe weet een restauranteigenaar anders dat zijn eten misschien verkeerd is klaargemaakt of bedorven is?
Je zal maar net een onfrisse keukenhulp in dienst hebben... en juist omdat mensen vaak na 1x ziek te zijn geworden een restaurant mijden, help je een eigenaar juist door het te melden.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:40

Volgens mij vind niemand het onzin om het bij het restaurant te melden, maar hebben een aantal moeite met de (imo defensieve) toon die ts direct aanneemt
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 22-04-18 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Justme_Lisaa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 27-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:49

LadyMadonna schreef:
Volgens mij vind niemand het onzin om het bij het restaurant te melden, maar hebben een aantal moeite met de (iMovie defensieve) toon die ts direct aanneemt


Hier sluit ik me bij aan. Ik ben van mening dat de eerste en direct de beste stap is om het restaurant te waarschuwen dat je waarschijnlijk ziek bent gevonden van het eten.
Ik irriteer me alleen aan het feit dat als je ziek wordt van het eten, je direct compensatie in what so ever zou willen krijgen. Je werd ziek, je hebt echt gemeld en gaat uitzieken. Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker.

Er zijn genoeg dingen die nu plaatsvinden die je zorgen beter kunnen gebruiken, ik zou me daar over drukmaken i.p.v. dit ;) .

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:52

LadyMadonna schreef:
Volgens mij vind niemand het onzin om het bij het restaurant te melden, maar hebben een aantal moeite met de (iMovie defensieve) toon die ts direct aanneemt


Nou precies, gelijk over ‘je rechten’ gaan beginnen vind ik erg overdreven.
Het is niet alsof je moedwillig opgelicht en vergiftigd bent ofzo :+

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:55

Je hebt natuurlijk het recht om nooit meer sushi te eten... weet je zeker dat je daar geen buikloop meer van krijgt :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:58

Billy schreef:
Je hebt natuurlijk het recht om nooit meer sushi te eten... weet je zeker dat je daar geen buikloop meer van krijgt :)

_O-

tootje71

Berichten: 5097
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:00

poeh dat is balen zeg , ik denk dat je al goed gereageerd hebt richting het restaurant , wil jouw en je vriendin in ieder geval beterschap wensen. en hoop op positief bericht vanuit het restaurant.