Bokt help!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 00:33

Mijn vriend is eigenwijs maar ik denk dat hij een zonnesteek heeft: we zijn lang in de zon geweest vandaag en voelt zich nu zo'n anderhalf uur niet lekker. 3x moeten spugen, houdt geen water binnen maar heeft geen hoofdpijn, last van de ogen, spierpijn, of verbranding op z'n lijf. Dus hij denkt dat het wel mee valt.. Maar ik wil de huisartsenpost bellen! := :=

Is dit een milde zonnesteek of zeggen jullie hij heeft echt een arts nodig?!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 00:35

Wat verwacht je van de huisartsenpost?

Heeft hij niet iets verkeerd gegeten?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 00:35

Heeft hij koorts?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 00:36


Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 00:41

Nee hij heeft niets anders gegeten dan ik en ik heb nergens last van.
Net gemeten, maar komt niet boven de 37,0 graden uit...

Maar hij is echt noooit ziek en na zo'n dag in de zon ineens dit. Je hoort wel eens enge verhalen over opnames in t ziekenhuis met een zonnesteek dus pfft ik maak me gewoon erg zorgen als vriendin..

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 07:48

Griepepidemie is ook nog niet voorbij, dat kan het ook zijn. Hoe is hij de nacht doorgekomen?

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 08:03

Ik heb nog steeds geen arts mogen bellen van hem, maar hij moet vanmiddag op t vliegtuig naar Italië en ik zie gewoon een hoopje ellende -O-. weer temperatuur gemeten, maar nog steeds geen koorts. Hij voelt zich wel erg warm, heel suf en moe. Hij beweert dat de misselijkheid weg is, maar zolang is ie nog niet wakker dus hopelijk blijft het daadwerkelijk weg. Vannacht heeft ie 5x gespuugd uiteindelijk

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:07

Er heerst buikgriep
Dit klinkt niet als een zonnesteek

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:09

Klinkt voor mij ook niet meteen als een zonnesteek (helaas uit ervaring). Maar de symptomen kunnen bij iedereen ook variëren dus goed in het oog houden... Ik heb er ook mee gevlogen. Handig is het niet, maargoed.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:42

Waarom wil je de HAP bellen? Wat moet die doen dan?
Een gezond lijf kan een beetje spugen echt wel aan. Zo snel droog je niet uit dat je aan het infuus moet. Als er geen koorts is, is er ook niks heel ernstigs aan de hand.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:46

kleine beetjes vocht geven. Kleine slokjes tegelijk.

Komt vast goed ;-)

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:50

Hiervoor bel je niet de huisartsenpost voor, het is niet iets wat niet kan wachten tot na het weekend. Daarbij wordt er toch ook altijd aangegeven een aantal dagen aan te kijken omdat er ook meerdere vormen van griep heersen. In mijn ogen maak je je wel erg snel zorgen als je na 3x spugen en 1,5 uur niet lekker al de huisartsenpost willen bellen. Even aankijken, wat cola laten drinken, paracetamol nemen en als het niet gaat lekker de komende dagen op bed en hem de trip naar Italië laten afzeggen. Ziek is ziek.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bokt help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:54

Ik zou ook niet gaan vliegen nu, met die airco gaat dat virus het hele vliegtuig door en dan heeft straks iedereen het.
Ziek is ziek, vette pech.

Ik zou ook niet de HAP bellen, het klinkt niet als hittebevangen

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:57

Nee, kenmerk van hitte bevangen/zonnesteek is juist een enorm hoge lichaamstemperatuur.

Dus waarschijnlijk gewoon een virusje opgesnoven.

Je maakt je wel snel zorgen hoor :(:) iedereen heeft toch wel eens een kotsvirus?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-04-18 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:57

verootjoo schreef:
Waarom wil je de HAP bellen? Wat moet die doen dan?
Een gezond lijf kan een beetje spugen echt wel aan. Zo snel droog je niet uit dat je aan het infuus moet. Als er geen koorts is, is er ook niks heel ernstigs aan de hand.


Ondanks dat ik het met je eens ben, klopt die laatste zin absoluut niet en kan je dat ook echt niet zeggen!! Zelfs waarbij koorts bijna als "eis" gezien wordt niet.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:58

Cynn schreef:
Je hoort wel eens enge verhalen over opnames in t ziekenhuis met een zonnesteek dus pfft ik maak me gewoon erg zorgen als vriendin..

Ik ben een keer (als kind) opgenomen geweest voor een zonnesteek, maar dat was omdat ik ook was flauwgevallen en langere tijd buitenwesten was.
Ook was ik "de weg" helemaal kwijt (wist niet waar ik was, zei rare dingen).

Toen in het ziekenhuis mijn temperatuur weer was gezakt en ik weer redelijk kon staan/lopen mocht ik naar huis.
Typisch voor een zonnesteek is juist dat je lichaamstemperatuur te hoog wordt.
Daardoor krijg je dus de klachten.
https://www.thuisarts.nl/omgaan-met-war ... zonnesteek

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 08:59

Quir schreef:
verootjoo schreef:
Waarom wil je de HAP bellen? Wat moet die doen dan?
Een gezond lijf kan een beetje spugen echt wel aan. Zo snel droog je niet uit dat je aan het infuus moet. Als er geen koorts is, is er ook niks heel ernstigs aan de hand.


Ondanks dat ik het met je eens ben, klopt die laatste zin absoluut niet en kan je dat ook echt niet zeggen!! Zelfs waarbij koorts bijna als "eis" gezien wordt niet.


Je kan geen zonnesteek hebben als je geen koorts hebt. Dat is juist wat een zonnesteek is; dat je lichaam zich niet meer koel kan houden.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:00

Quir schreef:
verootjoo schreef:
Waarom wil je de HAP bellen? Wat moet die doen dan?
Een gezond lijf kan een beetje spugen echt wel aan. Zo snel droog je niet uit dat je aan het infuus moet. Als er geen koorts is, is er ook niks heel ernstigs aan de hand.


Ondanks dat ik het met je eens ben, klopt die laatste zin absoluut niet en kan je dat ook echt niet zeggen!! Zelfs waarbij koorts bijna als "eis" gezien wordt niet.

Bij een zonnesteek is een hoge lichaamstemperatuur de reden dat je ziek wordt.
Dat is juist het kenmerk van een zonnesteek (je lichaam kan zijn warmte niet kwijt) waardoor je ziek wordt.

Wil natuurlijk niet zeggen dat als je geen zonnesteek hebt (en geen koorts) je niet wat anders vervelend/"ergs" kan hebben.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:01

Polly schreef:
Ik zou ook niet gaan vliegen nu, met die airco gaat dat virus het hele vliegtuig door en dan heeft straks iedereen het.
Ziek is ziek, vette pech.


Ik zou ook niet de HAP bellen, het klinkt niet als hittebevangen

Dit :o


Maar de symptomen die hij nu voelt wijzen idd meer op een goede griep dan nog op een zonnesteek. In bed en uitzieken dus maar -O-

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:01

verootjoo schreef:
Als er geen koorts is, is er ook niks heel ernstigs aan de hand.


verootjoo schreef:
Je kan geen zonnesteek hebben als je geen koorts hebt. Dat is juist wat een zonnesteek is; dat je lichaam zich niet meer koel kan houden.


Maar je schrijft eerder dat er zonder koorts niks ernstigs aan de hand is.
Een zonnesteek is onwaarschijnlijk maar zonder koorts kan je wel degelijk ernstige dingen hebben!!
Al verwacht ik dat niet aan de hand van dit verhaal.
Laatst bijgewerkt door Polly op 22-04-18 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14469
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 09:01

HAP bellen doe ik nu ook niet meer nee. Toen ik dacht dat t een zonnesteek kon zijn, aangezien er wel een aantal symptomen overheen komen, kon ik alleen maar op internet vinden 'haal er een arts bij'. Maar niet alles komt overheen, dusja ik twijfelde.

En mijn vriend is nooit ziek en dan nu ineens dit, ja tuurlijk mag ik me dan een beetje zorgen maken. ;)

Hij komt niet boven de 37,4 uit nu maar voelt wel ontzettend heet. Zweet niet. Maar wel een rood huidje vooral bij z'n nek. Gisteren was dit nog niet, dachten we ook echt dat de verbranding wel mee viel.
Misselijkheid keert weer terug en hij kan nog niks drinken

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:03

Polly schreef:
verootjoo schreef:
Als er geen koorts is, is er ook niks heel ernstigs aan de hand.


verootjoo schreef:
Je kan geen zonnesteek hebben als je geen koorts hebt. Dat is juist wat een zonnesteek is; dat je lichaam zich niet meer koel kan houden.


Maar je schrijft eerder dat er zonder koorts niks ernstigs aan de hand is.
Een zonnesteek is onwaarschijnlijk maar zonder koorts kan je wel degelijk ernstige dingen hebben!!
Al verwacht ik dat niet aan de hand van dit verhaal.


Tuurlijk kan je zonder koorts ook wel iets ernstigs hebben.
Maar daar gaat het hier toch niet om *D
Alleen een beetje kotsen is niet zo erg.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:04

Van flink verbranden kun je ook goed beroerd worden helaas.
Dat is geen klassieke zonnesteek maar wel iets om even in de gaten te houden (je huid koelen en goed proberen te blijven drinken).

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:04

Kleine slokjes (echt een lepeltje water om te beginnen). Maag is van slag en kan weinig hebben dus klein slokje en dan zeker 10min wachten. Als hij ORS niet binnen krijgt kan je evt ook limonade overwegen maar begin maar met water, het is een gezonde kerel die gaat niet zomaar onderuit van een buikvirus.
Je kan bij de apotheek evt ORS halen maar als het een virus is moet het eruit. Ik zou wel die vliegreis maar annuleren.

Wel goed dat je je zorgen maakt, je wil natuurlijk liever niet dat iemand waar je van houd dat die zich niet lekker voelt maar het hoort er echt bij.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:07

Klinkt als mannengriep, altijd zeer ernstig :D

Hier zou ik ook geen HAP voor bellen, beetje spugen en misselijk. Vervelend maar gaat met een paar dagen wel over.