Medische naam voor hartprobleem gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Medische naam voor hartprobleem gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 12:58

Mijn vader is al een tijdje op de sukkel met hartproblemen.
Mijn ouders gaan daar heel licht over(naar mijn idee ) en doen er weinig mee.
Hij heeft al ettele malen en hartstilstand gehad,zijn hart wordt telkens terug opgestart,maar een oorzaak was er niet en verder gaan deden ze niet.
Nu blijkt(+/- 5jaar na het eerste probleem en 2 operaties verder),dat zijn hart extra aders aanmaakt,waardoor zijn hart niet alles rondgepompt krijgt en daardoor ontstaan de problemen.
De concrete naam van het probleem weten ze niet,oorzaak staan ze niet veel bij stil,maar wel is 'erfelijk' gevallen,maar is geen zekerheid.

Nu,mijn relatie met mijn ouder is niet fantastisch,maar ik wil wel graag weten of het effectief erfelijk is,indien ja,maak ik een afspraak met een cardioloog om te kijken/horen of ook ik het probleem kan hebben/ontwikkelen.
Alleen zonder naam,moeilijk.

Hier zitten ook medisch geschoolde mensen,dus vandaar dit topic.
Iemand een idee hoe dit kan heten?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Medische naam voor hartprobleem gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:02

Kun je dit niet gewoon met je huisarts bespreken? Die kan je sws wellicht meer vertellen en evt doorverwijzen voor verder onderzoek.

Om antwoord te geven op je vraag: nee, geen idee hoe het heet, maar ik weet wel dat het vrij normaal is dat je lichaam continu nieuwe bloedvaten aanmaakt.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:25

Hartinsufficiƫntie? Dat betekent dat door een aandoening het hart niet voldoende zuurstof door het lichaam kan brengen.

En anders misschien angina pectoris? Dat is een vernauwing van de kransslagaders.

Kan het niet zo zijn dat het hart niet genoeg zuurstof krijg door een onderliggend probleem, en daardoor het hart meer aders aan maakt? Lijkt me sterk dat het hart door extra aders juist minder zuurstof krijgt. Die aders zouden dan juist moeten compenseren lijkt mij. Of ben ik nu fout aan het redeneren? :')
Hebben je ouders geen informatieformulier oid gekregen? Ben wel heel benieuwd wat dit is eigenlijk.

Edit: zoals mijn voorganger zei, is naar de HA gaan ook handig. Die kan je hopelijk ook vertellen wat het is, en vertellen of het erfelijk is of niet.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:44

Ik kan wel met wat medische termen gaan gooien, maar je weet nooit zeker of dat het daadwerkelijk is en is dus vrij zinloos en ik help je er ook niet mee helaas. Beste kun je dit dus even aan de huisarts of behandelend arts/cardioloog vragen. Die kan je ook meteen op weg helpen als het erfelijk is/zou kunnen zijn en wat daar mee te doen (wel of geen onderzoek nodig, vervolg onderzoek in de toekomst, bij welke klachten actie ondernemen, etc).

Er zijn ook meerdere factoren mogelijk waarbij het eventueel erfelijk kan zijn, maar ook net zo goed andere oorzaken zou kunnen hebben. Heel simpel voorbeeld is ocd bij paarden, daar kan een erfelijke factor de oorzaak van zijn of een rol bij spelen, maar net zo goed ook externe factoren als trauma, verkeerde voeding, etc. En dat is net zo goed mogelijk bij aandoeningen en ziekte bij mensen. Zeg niet dat het bij jouw vader het geval is, maar het zou kunnen.

Ik zou je graag op weg helpen, maar daarvoor kan je echt beter terecht bij de huisarts en/of behandelend arts/cardioloog. Die kennen ook het hele dossier, uitkomsten van onderzoeken, etc.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Medische naam voor hartprobleem gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:45

Ook zonder naam kan je dit et de huisarts bespreken. Heb je dezelfde huisarts als je vader toevallig?
(uiteraard mag hij geen medische informative over je vader met je delen maar hij weet dan wel in welke richting hij moet zoeken)

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Medische naam voor hartprobleem gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:54

Bedenk je goed of je het wilt weten of je lijdt aan een mogelijke erfelijke hartafwijking.

Indien dat wetenschappelijk bevestigd Is, zou dat uitdagingen kunnen geven met bv een hypotheek. Zeker nu je (als je leeftijd klopt) nog relatief jong bent.

Geen idee of bovenstaande ook in Belgiƫ geldt, maar ik zou het zeker in overweging nemen op het moment dat je evt laat testen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:57

Het beste kan je naar je huisarts gaan, op basis van jou verhaal zou hij je al door kunnen sturen voor een gesprek met de cardioloog.
Weten je ouders niet hoe de aandoening heet of willen ze het niet zeggen?

Kiemende angiogenese komt volgens mij vooral tijdens de ontwikkeling voor of op tumoren, weet niet meer precies hoe dat zat

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Medische naam voor hartprobleem gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 12:47

Ik ben 34,maa de lening van ons huis loopt al jaren,dus dat maakt niets uit.
Ouders wonen behoorlijk ver,dus dezelfde ha enzo is er niet.
Ze weten zelf de naam niet van wat speelt,het is hen zo uitgelegd,en dat is het enige wat ze weten.

Hij heeft bv zo'n 'bakje' onder zijn huid zitten die zijn hart automatisch schokt en zo telkens terug start als het stilvalt.
Eerst stond het op 30 sec dacht ik,maar is nu vlugger gezet,op 16 sec,omdat het zo vaak voorvalt(volgens mij nu al 5-6 keer in het laatste half jaar).

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:44

tengeltje11 schreef:
Nu,mijn relatie met mijn ouder is niet fantastisch,maar ik wil wel graag weten of het effectief erfelijk is,indien ja,maak ik een afspraak met een cardioloog om te kijken/horen of ook ik het probleem kan hebben/ontwikkelen.
Alleen zonder naam,moeilijk.


Euh, dat kan toch juist een cardioloog je beter vertellen dan een bokker?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Medische naam voor hartprobleem gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:45

Via de huisarts een doorverwijzing vragen naar de cardioloog?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:50

Ik kan je met deze informatie niet helemaal helpen, maar zal een poging wagen. De hartaandoening zoals jij hem beschrijft, ken ik niet. Maar ik denk dat ik wel weet wat er aan de hand is. Met nadruk op denk, want je info in de OP, is heel summier. Maar je kunt kijken of dit zou kunnen kloppen en aansluit bij wat je weet.
Het bakje onder de huid ken ik en heet een ICD. Dit is een interne defibrillator die het hart een schok geeft als het in een bepaald ritme schiet, namelijk ventrikelfibrilleren of ventrikeltachycardie. Dit ritme veroorzaakt de hartstilstand en het kastje voorkomt dit dus. Door de schok komt het hart vaak weer in het goede ritme en kan je vader nog even mee. Meestal is de onderliggende oorzaak toch wel een groot hartaanval waardoor er schade is ontstaan in het hart en het hart minder goed het bloed rond kan pompen. Nu schrijf je over 2 operaties, was 1 daarvan het kastje plaatsen? En de andere? Want meestal kijken ze bij hartklachten via de pols alle slagaders van het hart na op vernauwing en proberen ze een vernauwing te dotteren. Als dit niet lukt volgt een grotere operatie waarbij ze een omleiding (bypass of cabg als je medische termen wilt weten) rond de vernauwing leggen. Maar weet je of zoiets ook gebeurd is? Binnen dit scenario past het beeld wel, maar je OP bevat veel te weinig informatie om iets met zekerheid te zeggen. Als je vader namelijk een hartaanval heeft gehad door een hartinfarct, is een deel van het hart blijvend beschadigd. Het kan dat hierdoor de ritmestoornissen optreden waarvoor je vader dus de ICD gekregen heeft. En die schade is inderdaad onomkeerbaar, dus dat kan passen in je verhaal dat de cardioloog verder ook niet zoveel voor je vader kan betekenen. Door het zuurstoftekort kunnen er nieuwe bloedvaten ontstaan bij het hart, een natuurlijke oplossing om meer bloed naar het hart te krijgen. Of dit bij je vader positief of negatief is weet ik natuurlijk niet. Als het recent ontstaan is met alle behandelingen die hij tot nu toe gehad heeft en de cardioloog kan verder niets doen, lijkt het of er nog steeds sprake is van een chronisch zuurstoftekort. Bestaat het al jaren, is het eerder een reactie op de eerdere schade.
Tot zover dus wat ik denk. Een erfelijke aandoening waarbij bloedvaten of delen van het hart verkeerd aangelegd zijn, kan natuurlijk ook. Maar meestal ontstaan klachten dan al op jonge leeftijd. Mijn verhaal ontstaat door beschadigingen aan de kransslagaders en is dus een vaataandoening. En dit is gedeeltelijk erfelijk. De een is gevoeliger voor plaquevorming in de slagaders dan de ander. Maar leefstijl doet ook een hoop. Zo is roken een grote boosdoener, ongezond (vet) eten, overgewicht en bijvoorbeeld ook een ziekte als suikerziekte verhoogd het risico. Wat je zelf kunt doen als mijn verhaal klopt of zou kunnen kloppen is een gezonde leefstijl hebben en eens in de zoveel tijd je cholesterol laten prikken bij de huisarts. Een te hoog cholesterol is namelijk een grote boosdoener van vaatproblemen. En kun je met een tabletje makkelijk stabiel houden.

Deze link bevat duidelijke informatie over de ICD:
https://www.hartwijzer.nl/icd