Middag-dipje. Enige?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 14:25

Ik heb de laatste tijd (jaartje) last van een dipje rond de middag. ik word moe en misselijk,krijg last van mijn hoofd en heb nergens meer zin in. Meestal is dit rond 14:00 uur. Ik slaap gem. van 21:30 tot 06:45 en ontbijt goed. ik eet tussendoortjes en lunch in de pauze ( 12:30).
Als ik rond 14:50 in de metro naar huis zit is het er weer (/ Nogsteeds). Heel moe zijn. En als ik naar huis fiets Nogsteeds.zodraik even thuis ben en rustig zit is het over.

Het is erg vervelend zoals je misschien kan begrijpen.

Maar, zijn er meer mensen die de dag niet of nauwelijks volhouden maar toch het idee hebben dat ze geen vermoeiende dingen doen?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:30

Is het misschien mogelijk dat je een bril nodig hebt?
Je kan heel moe worden als je ogen constant moeten scherp stellen en ook misselijk.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:36

Het heeft waarschijnlijk met je leeftijd te maken, dat is echt vrij normaal (maar wel heel lastig!)
Neem genoeg rust, doe leuke dingen waar je energie van krijgt en zorg voor niet teveel schermen (laptop/telefoon).
Ik neem zelf een bak koffie als het zo ver is, maar ik weet niet of dat handig is op jouw leeftijd. Ik begon er pas mee op mijn negentiende geloof ik.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:41

Heeft in de pauze even naar buiten gaan geen goed effect? Je voelt je nu na het fietsen en thuis komen ook weer wat beter :-).

Zelf werk ik op kantoor en wandel ik elke middag tijdens de pauze (als het weer het toelaat) een half uurtje. Heerlijk, en het voorkomt bij mij een middagdip

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:55

En wat lunch je? Als je een snelle koolhydraat rijke lunch nuttigt (wat het gros van de Nederlanders doet met brood met kaas of worst of nog erger zoet), piekt en daalt je suikerspiegel snel waardoor je van die klachten kan krijgen (hoofdpijn moe etc)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 14:56

Kaas zitten geen koolhydraten in :+

RoosMarije

Berichten: 305
Geregistreerd: 11-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:19

@sureido ... brood wel ;)
Had zelf ook erg last van een dip rond dat tijdstip. Ben paar maanden terug naar de opticien gegaan, in eerste instantie voor eventuele link migraine-bril. Niet echt verwacht dat een bril nodig was, want kon alles in principe lezen. Bleek dat ik lichte anisometrie (één oog plus één oog min) heb! Ik kan zonder bril wel scherp zien, maar daar moeten de spieren in mijn ogen heel hard voor werken. Nu veel minder migraine en ook veel meer energie in de middag. Raad het zeker aan om bij een opticien langs te gaan!
NB: zou wel even bij minimaal twee langs gaan, ik was namelijk de eerste keer verkeerd gemeten -O-

edit: oh en na het drinken van koffie krijg ik juist een enorme koffiedip :')

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:46

RoosMarije, dat kan ook ja :') met geluk krijg ik die niet _O-
Maar als ik ff een uurtje nog huiswerk moet maken en daarna kan chillen is het wel handig.

Je kunt trouwens ook een kwartier tot half uurtje even je ogen dicht doen. Is lang zat, anders raak je in een slaap-fase die er voor zorgt dat je nog rotter wakker wordt als je daaruit ontwaakt.
Even een blokje om is ook een goeie!

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 15:50

Ik lunch of een tosti, of bijv een pizzapistoletje met tomatensaus en kaas. Ik lust geen 'normaal' brood. Dus koop altijd wat.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:51

Je wordt van een middagdutje inderdaad verrot wakker, maar na een half uur voel ik me altijd wel echt stukken beter :D

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 16:22

Tj maar ik ben op school :)

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:38

Is het geen mogelijkheid om iets anders te lunchen. Iets met meer vitaminen en wat gezonder. Bijv een lekkers salade of thuis al bereide broodjes zoals:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -komkommer

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -waterkers

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... enteomelet

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... -basilicum

Of een salade:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... n-garnalen


https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... wtensalade

Een tosti of pizza broodje is lekker maar niet heel voedzaam voor je lichaam.
Laatst bijgewerkt door Lau op 28-03-18 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 16:40

Ik kan ook niet even snel een appel eten. Ben allergisch voor fruit. Alleen niet voor banaan maar daar mag ik niet te veel van wegens de verstopping waar ik gevoelig voor ben. En ik lust bijv ook geen sla, kaas etc. Ik ben echt lastig :')

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:44

Trui schreef:
Ik kan ook niet even snel een appel eten. Ben allergisch voor fruit. Alleen niet voor banaan maar daar mag ik niet te veel van wegens de verstopping waar ik gevoelig voor ben. En ik lust bijv ook geen sla, kaas etc. Ik ben echt lastig :')


Ik heb er even wat recepten bij gezet. Maar ik denk dat je toch met deze klachten naar ke eetpatroon moet gaan kijken. Ik luste ook geen sla, maar met een andere bereiding wel. Dus daar zou je ook naar kunnen gaan kijken. Zeker voor iemand van jou leeftijd is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. En niet lusten is zoeken naar een andere manier waarop je het wel lust. Je bent 14 dus je kan veel leren eten.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 16:50

Lau schreef:
Trui schreef:
Ik kan ook niet even snel een appel eten. Ben allergisch voor fruit. Alleen niet voor banaan maar daar mag ik niet te veel van wegens de verstopping waar ik gevoelig voor ben. En ik lust bijv ook geen sla, kaas etc. Ik ben echt lastig :')


Ik heb er even wat recepten bij gezet. Maar ik denk dat je toch met deze klachten naar ke eetpatroon moet gaan kijken. Ik luste ook geen sla, maar met een andere bereiding wel. Dus daar zou je ook naar kunnen gaan kijken. Zeker voor iemand van jou leeftijd is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. En niet lusten is zoeken naar een andere manier waarop je het wel lust. Je bent 14 dus je kan veel leren eten.



Dankjewel! Zou eens kijken! Ja ik ben nu 15 ( 8-) ) en is dat dan gewoon iets waar veel mensen last van hebben in de pubertijd?


Oh en over de bril.

Ik heb nu twee jaar een bril. Maar had deze omdat ik te goed zag. Dus alles kwam tr scherp binnen waardoor ik hoofdpijn kreeg. Maar hoe erg ik ook heb geprobeerd te wennen aan Mn bril, ik kan met niks op mijn neus lopen zonder een soort pijn op de plek waar hij ligt (pijn aan de binnenkant dus niet dat ie te strak zit.)

Als ik met mijn vinger richting het punt tussen maar twee ogen ga, dan voelt het alsof er een magneet in mijn vinger veel elektronen naar zich toe trekt en dat geeft veel pijn en druk. Precies waar de bril ligt dus.


Edit, ik probeer echt niet lastig te zijn en naar iedereen te luisteren!

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:54

Als puber ben je dwars en zet je je af. Vaak onbewust want je gaat verder ontwikkelen. Veel puber kiezen voor ongezonde dingen met snelle energie wat dat is lekker. Gezond eten is gewoon leren en proeven en vaak helpt veel experimenteren ook. Alleen doen veel pubers dat niet want geen zin. En een patatje of pizza is toch lekker. Ze denken niet na welk effect dat op hun lichaam en zelf heeft.
Ik was ook altijd een moeilijke eter en lustte niet veel. Maar ik ben toen eens gaan surfen op internet naar gezonde recepten en gewoon gaan proberen. En je eigen lunch maken is ook nog eens goedkoper en lekkerder. En je eet ook gevarierder wat ook goed is voor je lichaam.

Zijn lenzen dan geen optie?

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Middag-dipje. Enige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 03:47

Ik zou ook eens goed naar je eetpatroon gaan kijken, misschien kunnen je ouders je helpen? Denk dat je met wat gezonder eten je ook beter gaat voelen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 03:53

RoosMarije schreef:
@sureido ... brood wel ;)
Had zelf ook erg last van een dip rond dat tijdstip. Ben paar maanden terug naar de opticien gegaan, in eerste instantie voor eventuele link migraine-bril. Niet echt verwacht dat een bril nodig was, want kon alles in principe lezen. Bleek dat ik lichte anisometrie (één oog plus één oog min) heb! Ik kan zonder bril wel scherp zien, maar daar moeten de spieren in mijn ogen heel hard voor werken. Nu veel minder migraine en ook veel meer energie in de middag. Raad het zeker aan om bij een opticien langs te gaan!
NB: zou wel even bij minimaal twee langs gaan, ik was namelijk de eerste keer verkeerd gemeten -O-

edit: oh en na het drinken van koffie krijg ik juist een enorme koffiedip :')



Heeeeel herkenbaar!!

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:17

Trui schreef:
Ik lunch of een tosti, of bijv een pizzapistoletje met tomatensaus en kaas. Ik lust geen 'normaal' brood. Dus koop altijd wat.


Dat zijn wel echt veel loze koolhydraten. Is het mogelijk wat mee te nemen van wat je de avond ervoor hebt gegeten? Of anders wat gekookte eiren met gerookte kip en wat groentes?

En de tip van de oogcontrole is ook niet mis. Kreeg zelf steeds vaker koppijn en heb nu een bril, echt maar -0,25 en -0.5, maar typen op de computer en ondertussen met mensen praten (achter de balie als dierenartsassistente) vergde de hele tijd focussen, waardoor ik einde dag echt kapot was.