Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:55

Hahaha het was niet perse op jou gericht, maar je kwam met het kleurtje en toen haakte ik daar even op in :D
Het is natuurlijk van een heleboel factoren afhankelijk en als je dan weer wat meer vis eet, compenseer je natuurlijk ook weer. Daarnaast mag je met 2 a 3 uur buiten plus een extra lange wandeling toch inderdaad hopen dat het voldoende is :P
Ik ben ook veel buiten, eet vaker vis dan vlees, maar toch merk ik wel verschil met de tabletten. En nu het weer wat fijner weer wordt en je de zon weer op je huid voelt, heb ik ook het idee dat ik veel meer energie heb na het buiten zijn.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:04

Ik heb ook vitamine D tekort. Was daar erg verbaasd over, want ik ben postbode en daarnaast ben ik met paard ook elke dag nog wel tot twee uur buiten bezig, dus dat tikt snel aan.
Ik ging ook met vermoeidheidsklachten naar de HA, met daarnaast concentratieproblemen, veel migraine, neerslachtigheid, en wat andere zaken waardoor ik in eerste instantie b12 dacht. Deze bleek goed te zijn, maar de vitamine D dus niet.
Zijn er meer mensen hier die de neerslachtigheid ook herkennen? Bij mij is dat echt een winterdip die weer verdwijnt samen met de korte dagen.
Ik ben nu op pilletjes gezet, een maand of twee geleden, maar merk nog weinig verschil in mijn energielevels.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 07:59

Volgens mij neemt mijn lichaam het gewoon te weinig op, ik werk namelijk ook nog eens met daglicht lampen. Daarnaast kom ik ook in het weekend minimaal 3 keer per dag buiten met de hond(zo'n 2 uur).

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:01

En hoeveel slikken jullie dan per dag om het te kort aan te vullen? Even nieuwsgierig omdat de meningen hier nogal over verdeeld zijn? en wanneer merkte je dan dat het beter ging?

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:34

marley93 schreef:
Ik heb ook vitamine D tekort. Was daar erg verbaasd over, want ik ben postbode en daarnaast ben ik met paard ook elke dag nog wel tot twee uur buiten bezig, dus dat tikt snel aan.
Ik ging ook met vermoeidheidsklachten naar de HA, met daarnaast concentratieproblemen, veel migraine, neerslachtigheid, en wat andere zaken waardoor ik in eerste instantie b12 dacht. Deze bleek goed te zijn, maar de vitamine D dus niet.
Zijn er meer mensen hier die de neerslachtigheid ook herkennen? Bij mij is dat echt een winterdip die weer verdwijnt samen met de korte dagen.
Ik ben nu op pilletjes gezet, een maand of twee geleden, maar merk nog weinig verschil in mijn energielevels.

Ik heb jarenlang depressieve klachten gehad die met een hogere vitamine D waarde een stuk verminderden.
Maar ik moet erbij zeggen dat ik vrij weinig buiten ben en als ik buiten ben zoek ik de schaduw zoveel mogelijk op omdat ik erg snel verbrand.
Schijnt dat chemokuren ook invloed hebben op je vitamine D opname en rond de tijd dat ik aan de chemokuren zat is bij mij een behoorlijk vitamine D tekort geconstateerd.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:35

germie schreef:
En hoeveel slikken jullie dan per dag om het te kort aan te vullen? Even nieuwsgierig omdat de meningen hier nogal over verdeeld zijn? en wanneer merkte je dan dat het beter ging?

1 kauwtablet calci chew met 880ie vit D.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:24

Welke vit D nemen jullie dan? Mijn arts had wel een hoog gedoseerde voorgeschreven eerder, maar daarna was het stabiel, dus die nooit geslikt. Ik denk wel dat er verschil in het ene en het andere pilletje zit.

Ik mis veel darm en de opname is idd een probleem bijv. Daarom is het natuurlijk fijn als je lijf het aanmaakt door buiten ipv dat je moet slikken.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:39

Mijn vit D zijn bijna altijd laag met een dieptepunt aan het eind van de winter. De neuroloog schrijft dan een hoge dosering vit D voor in de vorm van een drankje. Na een aantal weken is het dan weer wat omhoog, maar verschil merk ik niet.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 17:53

Ik vind het altijd grappig, wat is hooggedoseerd? De 1 zegt 400 ie, een ander 1000 en je kunt ook 3000 ie krijgen (75 ugram).
Een jaar geleden ongeveer is de aanbevolen dosis verhoogd. Omdat er toch best wel wat mensen te weinig bleken te hebben.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:47

Ik krijg 50.000 IE/ml voorgeschreven, ik moet dan 1 ml per week. Alleen als ik dus weer heel laag zit.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 18:59

Bij mijn man is t ook drama, zelf heb ik er beetje last van.
Oplossingen; we verhuizen naar zuid-Frankrijk

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 19:02

Hier 6 weken 25000,daarna dagelijks een pilletje van 400.