Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 18:17

Of althans ik was altijd al erg moe, maar omdat ik het mijn leven lang al had leerde ik er mee leven en paste me aan. Toch dacht ik na al die jaren laat ik het eens aankaarten bij de huisarts. Ik was trouwens ook altijd al een zonaanbidder. En wat bleek na bloedprikken kwam eruit dat mijn vitamine d zo laag was dat ik nu 6 weken ampullen moet nemen en zolang ik in Nederland woon daarna voor de rest van mijn leven pilletjes. Ik hoop dat het wat gaat oplossen qua vermoeidheid en energie level. Wie heeft er nog meer vitamine d te kort en hebben ampullen of pillen jou geholpen?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:25

Er zijn al vele topics over vit D te kort ;)
Ik heb het zelf vermoedelijk ook, al durf ik het niet zeker te zeggen, want durf geen bloed te laten prikken :')
Maargoed, wel alle verschijnselen. Zoek de andere topics eens op voor lotgenoten

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:28

Ik heb het ook :+ 3 maanden aan de pillen en daarna elke dag een pil voor mijn leven. Ik slik ze nu zo'n 2 maanden en probeer zodra er zon is zeker 15 min in de zon te zitten. Ik woon in zweden dus er is hier nog minder zon :P

Ik merk wel dat de pillen nu beginnen met werken ben een stuk minder moe

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:57

Ik heb zelfs aan het einde van de zomer vitamine D te kort. :+ Om te zeggen dat de pillen echt goed helpen, geen idee, daar spelen te veel andere dingen voor mee.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:26

Ja hier := Ik neem vitamine D (in combinatie met nog wat andere dingen die ik tekort heb zoals magnesium) en in de winter ga ik eens per maand onder de zonnebank.
Wil geen reclame maken voor de zonnebank want ik weet hoe slecht het is maar dat sleept mij wel de winter door!! Het gaat me niet eens om het kleurtje, maar even de boost. Het helpt !

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:32

"De diersoort 'mens' komt uit Afrika".

En denk aan Scandinaviƫ: lichte huid, inclusief haar en ogen: keihard nodig om te overleven.
Tegenwoordig zijn de daglicht lampen er in de winter erg populair - en alcoholmisbruik was/ is een vreselijk probleem in de winter.

Ik slik gewoon elke dag een capsule met vitamine D.
En ik vind zonnen heerlijk, maar als de zonkracht lager dan 4 is moet je echt niet op de capsules bezuinigen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:36

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een te laag of te kort aan vit. D. Dat komt omdat we lang niet meer zoveel buiten zijn als vroeger en dus veel minder daglicht opvangen (je hoeft niet in de zon om vitamine D aan te maken).
Ik slik ook pilletjes en merk duidelijk verschil!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:03

KarmaChansy schreef:
Ik heb het ook :+ 3 maanden aan de pillen en daarna elke dag een pil voor mijn leven. Ik slik ze nu zo'n 2 maanden en probeer zodra er zon is zeker 15 min in de zon te zitten. Ik woon in zweden dus er is hier nog minder zon :P

Ik merk wel dat de pillen nu beginnen met werken ben een stuk minder moe


Zuid Zweden heb je juist meer zonuren dan in nl gemiddeld genomen (1970 uren per jaar in zuid Zweden en 1520 uren per jaar in Nederland). :)

Vitamine D te kort is wel een veel voorkomend, zeker in de winter periode. Vaak gaat het ook samen met een B12 te kort.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:12

vrijwel iedereen in NL heeft een D-tekort als je iedereen zou prikken. Niet iedereen heeft er last van.

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:27

En je mag rustig 10.000 IE pakken op een dag. Dat doen sporters vaak ook. En daarnaast nog MSM, Magnesium, en dat soort dingen.
Je schijnt vaak een combi nodig te hebben.
Enerzijds lijkt het of iedereen te kort heeft, anderzijds lees je ook weer dat een half uur per dag buiten wandelen genoeg is.
Ik wandel elke dag. Te korten zijn mij niet bekend, maar ook niet onderzocht. Ik ben gelukkig gezond.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:30

Een vriendin van mij kon ook niet goed tegen weinig zon
, ze is naar Spanje verhuist ;)

germie

Berichten: 25937
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:35

Sizzle schreef:
Een vriendin van mij kon ook niet goed tegen weinig zon
, ze is naar Spanje verhuist ;)

Dat is ook niet verkeerd. :D
Ik ben ook niet gemaakt voor koude winters. :Y)

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:11

moonsparkle schreef:
Of althans ik was altijd al erg moe, maar omdat ik het mijn leven lang al had leerde ik er mee leven en paste me aan. Toch dacht ik na al die jaren laat ik het eens aankaarten bij de huisarts. Ik was trouwens ook altijd al een zonaanbidder. En wat bleek na bloedprikken kwam eruit dat mijn vitamine d zo laag was dat ik nu 6 weken ampullen moet nemen en zolang ik in Nederland woon daarna voor de rest van mijn leven pilletjes. Ik hoop dat het wat gaat oplossen qua vermoeidheid en energie level. Wie heeft er nog meer vitamine d te kort en hebben ampullen of pillen jou geholpen?



Je bent moe?
Is je B12 ook getest?
Want van een tekort kun je ook moe zijn.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:26

germie schreef:
En je mag rustig 10.000 IE pakken op een dag. Dat doen sporters vaak ook. En daarnaast nog MSM, Magnesium, en dat soort dingen.
Je schijnt vaak een combi nodig te hebben.
Enerzijds lijkt het of iedereen te kort heeft, anderzijds lees je ook weer dat een half uur per dag buiten wandelen genoeg is.
Ik wandel elke dag. Te korten zijn mij niet bekend, maar ook niet onderzocht. Ik ben gelukkig gezond.



Ik werk bij de post kom dus minimaal 1 uur per dag buiten en ik had ook vitamine D te kort.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:28

Vitamine D tekort had ik nog nooit van gehoord. Ja bij gamers ofzo, die de hele dag in hun hol zaten en nooit buitenkwamen. Inmiddels weet ik wel beter. Zelf heb ik het niet (kom ook minimaal 3 uur per dag buiten), maar een vriendin heeft het wel (en ook zij komt ontzettend veel buiten).

De een zal het miss wat beter kunnen opnemen dan de ander? Ik heb geen idee hoe het werkt, maar wel interessant dat veel mensen het toch hebbe

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:38

Ik ben ook niet gemaakt voor NL, maar dan de andere kant op. Ik word ziek als het boven de 20 graden komt, ik kan daar niet tegen. Geef mij maar -10 en een meter sneeuw. :j

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:51

Na de winter zullen er maar weinig NL'ers zijn die een gezond gehalte vitamine D hebben.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:06

Achaiah schreef:
Ja hier := Ik neem vitamine D (in combinatie met nog wat andere dingen die ik tekort heb zoals magnesium)!


Ik heb geen magnesiumtekort, maar vanwege spierkrampen en zenuwpijn gebruik ik magnesiumolie op mijn huid.
Magnesium is significant gestegen in mijn bloed, bloeddruk is lager geworden en mijn medicatie is naar beneden bijgesteld.
Kramp en pijn heb ik nog maar zelden.
Dove handen/armen in mijn slaap zijn ook stukken minder geworden.

Maak het zelf, ong 200 gr magnesiumvlokken oplossen in 1 Ltr gekookt water.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:10

Jup, hier een paar keer zeer lage waardes gehad en sindsdien verplicht aan de vitamine D.
Sinds een maand heb ik calci chew, een kauwtablet met calcium en 880ie vitamine D, dit omdat ik een verhoogde kans heb op osteoporose.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:12

Maar hoeveel kom je buiten? In principe komt de zon elke dag op, ook al is het geen 20gr.

Ik heb osteopenie en moest daarom ook calcium slikken. Die vielen slecht, dus raadde ze vit D aan, maar ik heb helemaal geen tekort.

Wel heb ik honden die een aantal keren per dag uit moeten en maak vrijwel elke dag ook 1 extra lange wandeling. Bij de paarden ben ik ook 2 a 3 uur per dag buiten bezig.

Ik kan me voorstellen dat als je van 9 tm 17uur op kantoor zit het erg lastig is, maar probeer toch evengoed in je pauzes naar buiten te gaan en evt voor en na je werk.

Overigens kijken wij ook naar een ander klimaat, maar dat voor mn reuma onder andere.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:28

Probleem met dat buiten komen, vind ik tenminste, is dat je hoofd en handen in de lucht moeten zijn. Tsja, ik heb zoveel hoofdpijn dat ik bij minder dan 15 graden standaard een muts op mijn kop zet en door andere gezondheidspech zijn koude handen ook echt niet te doen, dus trek ik weer handschoenen aan. En dan kom ik wel buiten (leve het paard), maar dus niet goed genoeg blootgesteld.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:23

Dreamybol schreef:
Probleem met dat buiten komen, vind ik tenminste, is dat je hoofd en handen in de lucht moeten zijn. Tsja, ik heb zoveel hoofdpijn dat ik bij minder dan 15 graden standaard een muts op mijn kop zet en door andere gezondheidspech zijn koude handen ook echt niet te doen, dus trek ik weer handschoenen aan. En dan kom ik wel buiten (leve het paard), maar dus niet goed genoeg blootgesteld.

Dit dus. Je moet wel voldoende blote huid hebben om het op te kunnen nemen. Zodra je in de koude periode je handschoenen aan doet en je muts op, dan houdt het al een beetje op. Maar ook bijvoorbeeld paardrijden of mesten met handschoentjes (wat ook regelmatig in de zomer gebeurd) maakt dus al dat je veel minder kan opnemen. En dan moet je dus niet dat soort dingen binnen op stal of in een bak moeten doen.
En natuurlijk heb je ook gewoon mensen die meer nodig hebben om aan de juiste waardes te komen of het minder goed kunnen opnemen. Maar het blijft opmerkelijk dat er zoveel meer tekort is, dan jaren geleden.
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 23-03-18 03:29, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:25

Ik gebruik heel graag oorwarmers en had laatst zelfs een kleurtje op mn gezicht. Handschoenen heb ik wel altijd aan, maar zomers ook wel bij alle klussen.

Toch denk ik dat het aantal uren bij elkaar meer doen, dan helemaal niet naar buiten of te weinig.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:35

Bruin worden remt ook de opname van vit. D :D . Daarom hebben mensen met een donkere huid ook vaker een tekort.
Naast buiten zijn moet je ook voldoende goede voeding naar binnen werken. Ook dat schijnt tegenwoordig een stuk moeilijker te zijn. In vette vis zit vit. D en in levertraan. Maar volgens mij neemt vrijwel niemand dat laatste vandaag de dag nog :r

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ik ben niet gemaakt voor Nederland(vit. D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 03:44

Nee, dat zal wel niet snel meer. Hoewel het ook wel in diverse supplementen verwerkt zal zitten.

Ik ben wel licht, maar wordt erg snel bruin. Ondanks de osteopenie en darmziekte, had ik toch geen tekort aan vit D.

Mijn man is Indisch en wordt erg snel bruin en onze zoon is iets lichter, maar wordt ook goed bruin, Toch beiden geen vit D tekort de laatste keer dat het gemeten was. En mijn man werkt wel veel binnen.

Ik denk wel dat we meer vis eten. Vroeger thuis aten we vis af en toe en dan meestal schol. Later eens per week en nu soms 2x pw, maar dan ook veel diverser.

Bij alles geldt natuurlijk dat je gevarieerd en zo gezond mogelijk moet eten. Ik denk dat we daar voor 80% wel aan voldoen en alleen zondigen met een koekje bij de koffie en in het weekend een chipje. Geen kant en klaar, geen pakjes etc.