Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:39

Ik moet 5 april voor lisexcisie weer. Wordt de tweede keer.

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:33

Ik heb ook pas mijn oproep gehad. Alleen ben ik de afgelopen 3 maanden al 4 keer bij de huisarts geweest voor wat anders dus ik ga volgende maand wel voor het uitstrijkje. Niet te lang uitstellen maar anders voel ik me ongemakkelijk omdat ik er zo vaak kom :o .

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 18:07

Ik kreeg laatst een mail of ik bloeddonor wil worden. Wil ik heel graag, maar loop dat telkens uit te stellen omdat ik een flinke angst voor prikken heb ontwikkeld en al helemaal voor bloedprikken. Stel dat nu dus al 1,5 jaar uit (wilde het op mijn 18e verjaardag doen, maar durfde niet), maar nu wilde ik toch eens kijken hoe en wat. Maar volgens mij mag je helemaal geen bloeddonor worden als je hpv hebt?
Zijn er bloeddonoren hier?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 20:54

Hier vandaag ook uitslag gehad pap 2 en hpv
Dus verwijzing gynaecoloog

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:04

PeerAppel schreef:
Ik kreeg laatst een mail of ik bloeddonor wil worden. Wil ik heel graag, maar loop dat telkens uit te stellen omdat ik een flinke angst voor prikken heb ontwikkeld en al helemaal voor bloedprikken. Stel dat nu dus al 1,5 jaar uit (wilde het op mijn 18e verjaardag doen, maar durfde niet), maar nu wilde ik toch eens kijken hoe en wat. Maar volgens mij mag je helemaal geen bloeddonor worden als je hpv hebt?
Zijn er bloeddonoren hier?

Hai, ik ben donor naar ik lees dit topic ivm mijn zus, dus ik heb zelf geen ervaring met de gevolgen van het uitstrijkje. Op de site van de bloedbank staat een zoekmogelijkheid met medische termen, daar kun je misschien wel wat vinden:
https://www.sanquin.nl/donor/mag-ik-blo ... itstrijkje
Enne, die prikken is even wennen, maar ze zijn heel ervaren dus het gaat meestal best makkelijk. Succes!

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:23

Veldbloem schreef:
PeerAppel schreef:
Ik kreeg laatst een mail of ik bloeddonor wil worden. Wil ik heel graag, maar loop dat telkens uit te stellen omdat ik een flinke angst voor prikken heb ontwikkeld en al helemaal voor bloedprikken. Stel dat nu dus al 1,5 jaar uit (wilde het op mijn 18e verjaardag doen, maar durfde niet), maar nu wilde ik toch eens kijken hoe en wat. Maar volgens mij mag je helemaal geen bloeddonor worden als je hpv hebt?
Zijn er bloeddonoren hier?

Hai, ik ben donor naar ik lees dit topic ivm mijn zus, dus ik heb zelf geen ervaring met de gevolgen van het uitstrijkje. Op de site van de bloedbank staat een zoekmogelijkheid met medische termen, daar kun je misschien wel wat vinden:
https://www.sanquin.nl/donor/mag-ik-blo ... itstrijkje
Enne, die prikken is even wennen, maar ze zijn heel ervaren dus het gaat meestal best makkelijk. Succes!


Had ik inderdaad gezien, maar word er niet veel wijzer van.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:26

Ik zie het ook niet staan. Misschien even bellen om het te vragen?

Toen ik CIN 2 had mocht ik niet doneren.

Sabini

Berichten: 3209
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Twente

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:42

Vorige week eerste uitstrijkje oooooit meegemaakt. Viel me reuze mee! Nu wachten op de uitslag..

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:55

Ik ben geweest voor de colposcopie en de biopten. Het was prima, hele lieve verpleegkundige, m'n vriend was mee. Twee biopten genomen. Bloedde wel flink dus aangestipt met zilvernitraat waardoor ik nu met kramp onder m'n dekentje lig. Vl is Ben&Jerry's halen. <3

4/3 de uitslag.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:44

Vandaag een colposcopie gehad. Er waren 2 hele duidelijke grote plekken te zien (zelfs zonder aanstippen al zichtbaar). Er waren geen biopten nodig omdat het duidelijk een cin 3 is volgens de gyn. Nu wachten voor een oproep voor de lisexcisie.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:50

Hmm. Das mooi balen. Gelukkig toch dat dat bevolkingsonderzoek er is.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 12:57

Iris82 schreef:
Hmm. Das mooi balen. Gelukkig toch dat dat bevolkingsonderzoek er is.


Zeker weten aangezien ik ook geen klachten heb.

Anoniem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:07

Dat is zo verradelijk..

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:10

Ja precies, ik heb ook helemaal geen klachten.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 03:56

maxie schreef:
Vandaag een colposcopie gehad. Er waren 2 hele duidelijke grote plekken te zien (zelfs zonder aanstippen al zichtbaar). Er waren geen biopten nodig omdat het duidelijk een cin 3 is volgens de gyn. Nu wachten voor een oproep voor de lisexcisie.

Vind ik toch wel raar ergens, lijkt me dat je wel wil weten wat voor cellen het zijn... maar goed ik ben geen gynaecoloog :')
Sterkte!

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:03

Tanya schreef:
maxie schreef:
Vandaag een colposcopie gehad. Er waren 2 hele duidelijke grote plekken te zien (zelfs zonder aanstippen al zichtbaar). Er waren geen biopten nodig omdat het duidelijk een cin 3 is volgens de gyn. Nu wachten voor een oproep voor de lisexcisie.

Vind ik toch wel raar ergens, lijkt me dat je wel wil weten wat voor cellen het zijn... maar goed ik ben geen gynaecoloog :')
Sterkte!


Wat er weggenomen word bij de lis word op kweek gezet.

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 19:13

Ik heb vandaag mn extra uitstrijkje gehad.
In september kreeg ik te horen dat ze actieve cellen hadden gevonden...
Over 2 weken kan ik navragen wat de uitslag was....
Wel had hij het tegen de assistente erover bij de diagnose dat het gespikkeld was ofzo... Dus ehm ja geen idee afwachten...

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:35

Ik vind net de brief in de brievenbus :=

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:19

Ik kom hier even binnen vallen...Heb ook de oproep gehad enige tijd terug maar nog niet op gereageerd.
De test laten afnemen door een ander ga ik sowieso niet doen, zelftest wil ik nog wel doen maar krijg je dat opgestuurd of moet je dan alsnog langs de HA?

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:22

Barbalala, staat dat niet in de brief? Of anders misschien op de site van het RIVM?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:22

De zelftest wordt naat jou gestuurd, zowel de test'kit' zelf als enige tijd later de uitslag.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:37

Ik zou voor zoiets ook wel een bus willen, met van die mensen die je daarna toch nooit meer ziet _O-

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:47

Hier ook de eerste keer een uitstrijkje via de HA laten doen. Helaas Pap3A en vereijzing naar gyn. Daar biopten afgenomen en andere testen, uitslag Cin2. Ik moet nu een jaar afwachten en dan terug komen om te kijken of mijn lichaam het zelf op heeft geruimd. Ik vind dit afwachten maar niks dus. Zeker ook omdat ik een kinderwens heb en de gyn aangaf dat ik dit pas na het nieuwe onderzoek mocht doen, dus over een jaar. Wellicht zir ik dan weer op dezelfde uitslag en heb ik een jaar 'verloren' voor mijn gevoel. Ik heb daarna nogmaals gebeld met de gyn assistente en mijn vragen kunnen stellen. Overeengekomen dat ik na 6 maanden wordt opgeroepen ipv 12 maanden.

Hoe hebben jullie dit ervaren en eventueel in combi met een kinderwens?

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:00

Janneke2 schreef:
De zelftest wordt naat jou gestuurd, zowel de test'kit' zelf als enige tijd later de uitslag.


Ah, top. Dankjewel!

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:10

Als je een zelftest doet en de hpv is positief moet je alsnog een uitstrijkje laten maken. Ik raad iedereen aan om toch een uitstrijkje te laten maken. Heb zelf een pap3b cin 3 en had/heb geen klachten.
Moet binnenkort nog voor de lis heen en hopelijk is het daarna allemaal goed..