Wat kan de oorzaak van mijn klachten zijn?

Moderators: Dani, Polly, khirshanta, Shanna, Leo, Hanmar

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:22

Janneke2 schreef:
Laura82 schreef:
Wat zijn die referentiewaarden een lastig iets... Ook ik heb vage klachten maar volgens de huisarts is alles goed qua bloedwaarden. Als ik dan hier lees, denk ik dat sommige waarden toch niet geweldig zijn. De huisarts houdt overigens de referentiewaarden van het ziekenhuis aan, maar ook per ziekenhuis verschilt het volgens mij flink.
Zo was mijn vit B12 van 240 ruim voldoende volgens hem. Maar hier lees ik dan dat het laag is?
En wat zijn nu echt goede referentiewaarden voor de schildklier?

Even voor alle duidelijkheid: de referentiewaarde zegt iets over het lab.
Je begint bij het meten je toestel te ijken - en na ijking stle je bijvoorbeeld vast: "wat elders een 70 is, is hier een 75".

Een ander verhaal is wat de goede waarden zijn.
Afhankelijk van 'hoe' het lab meet: 70 nmol/l is een goede hoeveelheid om in het bloed te hebben. Meer mag, minder liever niet (al kan dat in februari gebeuren).

En bijslikken svp capsules of drinkolie, vitamine D is olieoplosbaar, pilletjes (als in tabletjes enzo) bevatten weinig vitamine D.

Kan je die capsules of drinkolie ook zelf halen of is daar persé een doktersrecept nodig? Want ik weet eigenlijk wel zeker dat mijn vitamine D weer rond de 20/25 hangt, wellicht wat hoger of lager.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

MarjanB

Re: Wat kan de oorzaak van mijn klachten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:54

Hebben ze ook gekeken naar fibromyalgie? Die kreeg ik ook nog cadeau.. heb echt vrijwel dezelfde klachten. Merk wel dat met de ampullen voor vit D het beter gaat.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:01

soloro schreef:
Kan je die capsules of drinkolie ook zelf halen of is daar persé een doktersrecept nodig? Want ik weet eigenlijk wel zeker dat mijn vitamine D weer rond de 20/25 hangt, wellicht wat hoger of lager.

Als je rond de 20 zit moet je echt opladen met de druppels onder de tong met een heel hoge dosering. Krijg je alleen op recept.

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
While you're far away and dreaming

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:02

IMJ schreef:
soloro schreef:

Als je rond de 20 zit moet je echt opladen met de druppels onder de tong met een heel hoge dosering. Krijg je alleen op recept.

Toen ik op 16 zat kreeg ik ampullen met olie, maar was een lage dosering. Heb zelfs nog gebeld of dat wel goed was, kennis van mij had ook 16 en kreeg een stootkuur die 4x zo hoog was als de mijne.. maar ze vonden het wel prima zo. Dus weet het ook niet zo goed. Heb niet zoveel zin meer om weer naar de huisarts te gaan om bloed te laten prikken. Want heb wel het idee dat wat waardes niet oke zijn, maar wel als oke doorgegeven worden. Volgens assistente was mijn foliumzuur te laag, maar volgens dokter was die prima.

So far you've survived 100% of your worst days. This Too Shall Pass :(:) [o]

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:17

Ik heb ampullen met 25.000 dinges werkzame stof. Dokter heeft dat berekend op gewicht. Moet het zes weken nemen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 23:25

soloro schreef:

Hier in België adviseren de artsen meestal D-Cure ampullen, zijn vrij verkrijgbaar in Belgische apotheken, dus wss ook wel online te bestellen vanuit Nederland? Meestal wordt begonnen met 1 ampul per week, en daarna meestal onderhoudsdosis van 1 per maand.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 07:05

Als je geen groenten eet moet je dit echt aanvullen met supplementen. Ik eet weinig groenten maar neem dagelijks vitamine C, magnesium en een multivitamine bij. Mijn dochter eet helemaal geen groente op paprika na en sport heel intensief. Zij krijgt meerdere multivitamines bij en magnesiumtabletten.
Als we dit niet nemen krijgen we beiden klachten, pijn overal, spierpijnen. We zijn beiden eigenlijk nooit ziek en als we dat zijn is het 1 of 2 dagen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me" [o]

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 07:56

Duizeligheid i.c.m. tong tandrad en: tandenknarsen/kaakdruk. Dit kan duizeligheid veroorzaken en eventueel los staan van de andere klachten.

Vermoeidheid kan vast staan met het eventuele tandenknarsen. : niet genoeg remslaap.

De gewichtstoename is vreemd, hoe is de ontlasting en hoe lang duurt het voor de ontlasting er is? Ik combi met maagzuur heb je ook een reflux?
Slik je een anti-conceptie pil? Zo ja: ben je veranderd van pil?

Dakota 08-02-2012 - 20-03-2014 + Grace 12-05-2013 - 06-06-2018 + Bubbles 01-07-2005 - 28-06-2013 +

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:12

...maar in antwoord op de vraag: je kunt capsules dan wel drinkolie zelf kopen bij een goede drogist.
20 is erg laag, dus graag actie - hetzij linksom hetzij rechtsom.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-18 22:23

Van wat ik weet ben ik geen tandenknarser hoor :o

Soms inderdaad wel een reflux ja, erg vies en vervelend.

Geen hormoon-anticonceptie. Nooit gehad ook, momenteel al sinds 2011 een koper-spiraal.

Ontlastig soms normaal (om de dag/ om de 2 dagen), soms moeizaam (tot buikpijn aan toe).

Opzoek naar een allround fotograaf? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina!
Gezocht, ruitertje voor B-Pony omgeving zwolle!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:49

Jouw klachten komen zeker overeen met reakties op je koperspiraal......ook al zijn er vrouwen die zich er niet in herkennen, betekent niet dat er geen nare bijwerkingen zijn...

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-18 22:05

Ik heb het spiraal al veel langer dan dat ik klachten heb. Daarbij staan koperspiraaltjes bekend om weinig bijwerkingen. De bijwerkingen die het spiraaltje wel kan hebben heb ik niet. Ik denk dus niet dat het spiraal de oorzaak van mijn klachten kan zijn.

Opzoek naar een allround fotograaf? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina!

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 09:49

Bij deze mijn complete bloed-overzicht (namen en Bsn afgedekt).
Helaas zijn de referentiewaarden die ik hoopte te zien niet eerder geprikt (zoals vitamine D, hoe was die toen hij normaal was? Onbekend dus want niet eerder geprikt.). ALAT net zo, slechts eenmalig geprikt en toen verhoogd.

Over 6 weken moet ik opnieuw prikken en naar verwachting is de vitamine D dan op peil (wegens capsules). Als de TSH dan nog rond de grenswaarde zit of verhoogd is kunnen we een proefbehandeling starten om te zien of dat mijn klachten doet afnemen.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:54

hier bloeduitslagen net bekend en alles perfect..zucht..schiet niet op. Dan maar verder op onderzoek uit en dit topic helpt wel om goede tips te lezen :).

Eivissa (v. Rubiquil) <3 samen sinds 25-06-2013
Klasse B + 11 | L1 + 11 | L2 + 3
Oefen M1: 193 pt, 2e plaats

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:13

Citaat:
Vezels en water krijg ik voldoende binnen, maar wat betreft groentes die eet ik niet. Een dieëtist is helaas te duur, en doordat het eetprobleem door mn autisme komt heeft het ook weinig kans van slagen (aldus de GGZ). We gaan wel binnenkort verhuizen naar vlak bij een natuurgebied waar ik de hond wel langer kan uitlaten zonder dat het saai wordt, en dat wil ik dan ook zekers gaan doen! Al is het maar om te voorkomen dat ik nog meer aankom!

Verder ben ik wel gelukkig hoor, en plezier maken doe ik ook zekers wel ;)

Ik ben met de vitamine D begonnen met een ampul als boost, daarna op peil houden met tabletten (op recept).
Nu krijg ik 4 weken een ampul, en moet daarna verder met de tabletten.

Qua TSH ben ik begonnen op 4,7 en dat schommelt steeds onder/ rond de grenswaarden.

Ik heb by far de meeste klachten van een trage schildklier, en slechts enkele die bij vitamine tekorten passen..

Ik zal mn klachtenlijstje even up to date maken.

Ehm - "groentes eet ik niet": ja, sorry.

Even een klein stukje biologie.
We praten over vitamine D en dat 50 wel een lage score is.
Om vitamine D op te nemen, heb je wat deftig genoemd wordt 'cofactoren' nodig.
...een daarvan is magnesium (de lijst is langer, bij belanstelling zoek ik het op). Dat zit in noten en: in groene bladgroenten.

En zo gaat het met nog "honderd" andere dingen: als de cofactoren ontbreken omdat je geen groenten eet gebeurt het niet.

Wat mij betreft is onderzoek door de internist vragen verspilde moeite. Die internist heeft betere dingen te doen.

Wat aan de orde is: "sla de dietist en de GGZ met de koppen tegen elkaar".
Diëtisten weten nauwelijks hoe om te gaan met autisme, die zijn er dus voor de praktische tips.

En ZORG ervoor dat de GGZ haar werk doet: autisme of niet - als jij op jezelf woont moet jij in staat zijn om voor jezelf te zorgen en daar hoort gezond eten (en eten met gezond verstand) gewoon bij!

Enne: met wat kennis, verstand en ervaring is gezond eten een streling voor tong, lichaam en geest.

[o]

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-18 13:35

Ik ben dus bij de GGZ geweest voor mijn eetprobleem, en kortgezegd; daar zagen ze geen hoop.
Mijn mond is extreem gevoelig waardoor ik veel smaken en structuren gewoon echt niet weg krijg. Er aan wennen/ het leren eten gaat hem ook niet worden want het is vergelijkbaar met mensen die extreem gevoelig zijn voor licht of geluid of aanrakingen. Bij autisme zie je het vaker, het is dan ook echt autisme gerelateerd bij mij en geen aanstelleritis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:43

los van of ik denk dat de diëtist je hierbij kan helpen (dat denk ik namelijk niet, zolang er geen diagnose ligt zou ik niet weten waar ik moet beginnen met je ondersteunen als diëtist) is de diëtist wel gewoon vergoed via de basisverzekering. Je betaalt dus wel eigen risico.

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:44

Shanna schreef:
Ik ben dus bij de GGZ geweest voor mijn eetprobleem, en kortgezegd; daar zagen ze geen hoop.
Mijn mond is extreem gevoelig waardoor ik veel smaken en structuren gewoon echt niet weg krijg.

Het is toch ook een stelletje stumpers...
Het zou kunnen zijn dat je veel baat hebt bij het werken aan mondreflexen bij het INPP. (Nu ja - bij het inpp werken ze niet aan 1 geïsoleerd aspect, maar er valt dus te onderzoeken of dit bij jou speelt en zo ja, dan kan dit worden aangepak. Samen met bijvoorbeeld het mororeflex of hoe t maar uitkomt.
www.inpp.nl)
Citaat:
Er aan wennen/ het leren eten gaat hem ook niet worden want het is vergelijkbaar met mensen die extreem gevoelig zijn voor licht of geluid of aanrakingen. Bij autisme zie je het vaker, het is dan ook echt autisme gerelateerd bij mij en geen aanstelleritis.

Ik bedoel ook nadrukkelijk niet dat het aanstellerij zou zijn - maar ik ben boos over het gebrek aan kennis en inzet van de GGZ.
"Het is moeilijk, nou dan doen we het niet, gaat uw gezondheid maar naar de ratsmodee..."
(Ik weet van nog al wat mensen met een diagnose klassiek autisme die enorm verbeterden op licht en aanraking toen hun Mororeflex weg was.)

En als jij (ook zonder Mororeflex, mondreflexen etc) (nog steeds) geen groenten kan eten - dan NUL excuses en hoort er een ordentelijk beleid mbt voedingssupplementen te zijn.
Zodat de cofactoren die nu ontbreken worden aangevuld.

[o]

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:55

Shanna schreef:
- Ik heb tandafdrukken in mijn tong staan.

Ik heb dit gehad door een periode waarin ik in mijn slaap epileptische aanvallen had. En werd dan ook doodmoe wakker na een nacht met aanval.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:05

Shanna schreef:
Ik heb het spiraal al veel langer dan dat ik klachten heb. Daarbij staan koperspiraaltjes bekend om weinig bijwerkingen. De bijwerkingen die het spiraaltje wel kan hebben heb ik niet. Ik denk dus niet dat het spiraal de oorzaak van mijn klachten kan zijn.

Hoop het voor je...je klachten komen ook niet meteen de volgende dag, dat heeft een aanloop nodig...laaggradige ontstkingen die een spiraal wel degelijk veroorzaakt heeft een lange aanloop totdat je klachten krijgt, is met meer dingen zo....alles wat lichaamsvreemd is werkt je lichaam eruit en als dat lukt krijg je klachten die laaggradig zijn en een immmuunsysteem wat heel de dag onder druk staat en daar komen weer auto immuunziektes van...

Nu mijn spiraal 3 jaar eruit is word ik met de dag fitter en gezonder en zie er stukken gezonder uit....geen arts die daar berantwoordig over wil nemen...

Vraag je eens af wat koper doet en waarom dit als anti conceptie dient.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:03

Is het geen mogelijkheid je groente te pureren of er een soep van te maken.

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 18:00

Of genoeg vitamine supplementen te nemen om het aan te vullen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me" [o]

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 09:37

Inmiddels voor de controle bloedtest geweest;

TSH was 3,6 (normaalwaarden bij dit lab zijn 0,3-4,2 (hogere grenswaarde dus?))
Vrij T4 was 14 (normaalwaarden 12/ 22)
Vitamine B12 was 89 (normaalwaarden 45/140)
Foliumzuur was 12 (normaalwaarden 7/46)
Vitamine D 42 (normaalwaarden 50/150)

Vitamine D had door de ampullen echt wel op peil moeten zijn, dit suggereert dus dat er in de opname/ verwerking iets mis gaat en niet in het aanbod. We zijn nu een proefbehandeling op de schildklier gestart omdat ik inmiddels ook meerdere keren per nacht wakker wordt van slapende handen. Over 6 weken opnieuw prikken.

love_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:50

B12 is veelste laag

[o] [o] [o]

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:52

love_western schreef:
B12 is veelste laag

De waarde van TS lijkt mij voor actief b12, gezien de referentiewaarden. Dus dan is het niet te laag. Volgens B12 instituut is t/m 50 een grijs gebied voor actief B12, maar daar zit de TS dus ruim boven.

Distance separates only the bodies, not the minds. - Desiderius Erasmus