Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:30

Charaz schreef:
Diclofenac hoeft niet perse met maagbeschermer hoor


Diclofenac is ondanks mijn maagbescherming er finaal doorheen gegaan. Naproxen beter dan de diclofenac volgens de mdl arts. Kan niet meer zonder maagbescherming door de schade die diclofenac veroorzaakt heeft.

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:39

Ik kan alles prima slikken, alleen van Naproxen krijg ik maagpijn.

Mijn baas geeft bij de Diclofenac alleen maagbescherming bij mensen die al maagklachten hebben, ouderen of bij mensen met bloedverdunners.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:41

Ik ben benieuwd of ts terecht kan, hoop het voor haar :j

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:51

Prrrr schreef:
Dat je die vraag onder professionals die op de hoogte zijn van die methode stelt is logisch. De vraag aan een willekeurige leek die niet op de hoogte is van die methode schiet zijn doel voorbij: die weet immers helemaal niet wat hij kan en mag verwachten. Dat moet je dus als persoon die de vraag met een doel stelt wel in de gaten houden.

Maar je verwachting weet je, als “onwetende” patient, toch wel te omschrijven? Dat hoeft geen medisch jargon te zijn, dan kan gewoon zijn:

- dat de huisarts naar mijn enkel kijkt
- van de pijn af willen
- nader onderzoek want twijfel over eerdere diagnose
- etc
- etc

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:59

Het probleem Met dergelijke Vragen is dat nodeloos gecompliceerd is
Het is juist zaak communicatie simpel te houden
Ook een wat minder snel Denkende opa/oma en Mensen met een IQ van 75 moeten zonder nadenken de vragen kunnen snappen
Dan kun je wel weer fancy methodes gaan implementeren Met geweldig geconstrueerde vragen
Maar schiet je ondertussen Keihard je doel voorbij

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:15

Corelli schreef:
Prrrr schreef:
Dat je die vraag onder professionals die op de hoogte zijn van die methode stelt is logisch. De vraag aan een willekeurige leek die niet op de hoogte is van die methode schiet zijn doel voorbij: die weet immers helemaal niet wat hij kan en mag verwachten. Dat moet je dus als persoon die de vraag met een doel stelt wel in de gaten houden.

Maar je verwachting weet je, als “onwetende” patient, toch wel te omschrijven? Dat hoeft geen medisch jargon te zijn, dan kan gewoon zijn:

- dat de huisarts naar mijn enkel kijkt
- van de pijn af willen
- nader onderzoek want twijfel over eerdere diagnose
- etc
- etc


Absoluut niet banketstaaf bedoeld hoor maar ben het niet helemaal met je eens. Zeker je punten niet. Ik bedoel de eerste twee voorbeeldendie je noemt lijken mij persoonlijk vanzelfsprekend..

- Je wil dat de huisarts naar je enkel kijkt?

Ja tuurlijk want daar kom je toch ook voor?

-Je wil van de pijn af?

Nee ik bel omdat ik op de koffie wil komen..

Tuurlijk wil je van de pijn af en dat de dokter ernaar kijkt anders bel je toch niet naar de huisarts?!

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:17

Uh nee hoor, sommige mensen denken bijvoorbeeld dat ze voor een fysio verwijzing nog langs de huisarts moeten. Of er zijn dingen die de assistente prima kan doen, ipv dat de huisarts dat moet doen (oren uitspuiten bijvoorbeeld) :)

Daarnaast is het gewoon goed om aan te sluiten bij hoe de patient erin staat, lijkt me. Zoals in het topic al eerder werd aangegeven: iemand die snel van de pijn/stress af wil, kún (en ik zeg niet moet) je anders behandelen dan iemane die iets tot de bodem uitgezocht wil hebben..

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:48

Ben benieuwd of de TS nu al eens bij de ha is geweest of bij de hap?
Belachelijk trouwens dat het allemaal zo moeilijk moet, was bij onze vorige ha ook, daarom zijn wij ook overgestapt naar een andere. Nu hebben we gelukkig wel een fijne praktijk.

Shadow0

Berichten: 43502
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:35

Corelli schreef:
Maar je verwachting weet je, als “onwetende” patient, toch wel te omschrijven? Dat hoeft geen medisch jargon te zijn, dan kan gewoon zijn:


Dat het vaak niet duidelijk is voor patienten lijkt me de indicatie dat die manier voor patienten dus niet altijd goed werkt. Of je nou van buitenaf denkt dat het logisch zou zijn dat mensen dat weten: dat die vraag veel mensen overvalt bewijst dat het niet zo is.

Maar het probleem is volgens mij vooral dat mensen niet weten wat de alternatieven zouden kunnen zijn - dan weet je ook niet wat je uit moet leggen aan de ander. Over veel van die dingen die je noemt denken mensen namelijk 'ja, duh, natuurlijk wil ik dat, waarom moet ik dat omschrijven, dat is toch logisch?'
En dingen die vanzelfsprekend zijn, die benoem je meestal niet. ("Oh, je bedoelt dat ik de boodschappen ook mee naar huis moet nemen!? Dat had je niet gezegd!")

Soms kan het dan juist helpend zijn om de opties zelf te benoemen ("Wilt u het nog even aankijken of wilt u vandaag door de dokter gezien worden" "Wil je dat we kijken naar oplossingen of wil je vooral je verhaal kwijt?" "Waarschijnlijk is dit meer iets voor de fysiotherapeut, daar kunt u zonder doorverwijzing terecht. Wilt u dat eerst een kans geven of is het belangrijk dat de dokter het bekijkt." Etc)

Soms kan het helpen om in elk geval te zorgen dat het niet veroordelend klinkt: het maakt nogal uit of het een oprechte open vraag is als 'welke aanpak spreekt jou het meeste aan / heb je zelf ideeen hierover die je graag wilt bespreken?' of een verwijtend 'en wat verwacht je nu van mij dan?'
De toon maakt ook veel uit - dezelfde woorden kunnen op veel manieren worden uitgesproken.

En soms is er gewoon tijd nodig voor iemand het antwoord kan geven. Ergens aan het begin van dit topic werd als voorbeeld genoemd dat het uitmaakt of iemand komt voor hoofdpijn icm een belangrijke deadline, of hoofdpijn en angst voor een hersentumor omdat iemand in de naaste omgeving dat ook heeft gehad. Maar... met name de tweede situatie is er niet een die je in de eerste 10 seconden van een gesprek al op tafel legt.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:22

Heb ook het idee dat er vaak tekorten zijn overigens. Ook als je 112 belt. Laatst op mijn werk; in het restaurant was iemand onwel geworden, blauw geworden en bewusteloos geweest en nu slecht aanspreekbaar. Wij 112 gebeld, komt er een “gewone” auto met 1 iemand erin (dus niet zo’n busje) en moest de man met eigen vervoer naar huis, maar ze waren op de fiets. Is de man met een golfkar van t werk vervoerd naar een plek waar een taxi kon komen zodat hij thuis kon komen, want de man van de ambu moest snel verder...

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 23:30

theadora99 schreef:
Heb ook het idee dat er vaak tekorten zijn overigens. Ook als je 112 belt. Laatst op mijn werk; in het restaurant was iemand onwel geworden, blauw geworden en bewusteloos geweest en nu slecht aanspreekbaar. Wij 112 gebeld, komt er een “gewone” auto met 1 iemand erin (dus niet zo’n busje) en moest de man met eigen vervoer naar huis, maar ze waren op de fiets. Is de man met een golfkar van t werk vervoerd naar een plek waar een taxi kon komen zodat hij thuis kon komen, want de man van de ambu moest snel verder...

Ook de ambu's hebben het soms echt druk, zeker in de gebieden met een hoop omliggende dorpen.
Hierdoor zijn de wachttijden soms ook echt lang voordat er eindelijk een ambulance arriveert. Degene die erop rijden kun je er niet op aanrekenen, die doen wat ze kunnen en kunnen zich ook niet in tienen delen.
Onlangs hier iemand met een hersenbloeding, en daar is in mijn ogen haast mee geboden. Maar was zo extreem druk dat het een uur duurde tussen de melding en het arriveren van de ambulance. Moet wel zeggen dat het door de centrale aan de telefoon al wel was medegedeeld dat het extreem druk was en ze er alles aan deden om zo snel mogelijk ter plaatsen te wezen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 01:57

Dan zou ik zelf met de persoon naar het ziekenhuis rijden denk ik... We zijn hier binnen 15 minuten bij het streekziekenhuis en binnen 20/30 minuten bij nog een ander streekziekenhuis, 2 stedelijke ziekenhuizen en het UMCG... Dan bellen ze maar door dat we er aan komen als het wel langer duurt voor een ambulance er kan zijn.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 07:33

Ik heb bij ons in het dorp ook eens zo'n draak van een assistente gehad, ik heb mijn beklag daarover bij de huisarts gedaan nadat ik eindelijk een afspraak kreeg. Hij zei tegen mij, de volgende keer zeg je gewoon dat het privé is. Dus dat doe ik nu dan ook mocht het echt nodig zijn.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:03

Shadow0 schreef:
Corelli schreef:
Maar je verwachting weet je, als “onwetende” patient, toch wel te omschrijven? Dat hoeft geen medisch jargon te zijn, dan kan gewoon zijn:


Dat het vaak niet duidelijk is voor patienten lijkt me de indicatie dat die manier voor patienten dus niet altijd goed werkt. Of je nou van buitenaf denkt dat het logisch zou zijn dat mensen dat weten: dat die vraag veel mensen overvalt bewijst dat het niet zo is.

Maar het probleem is volgens mij vooral dat mensen niet weten wat de alternatieven zouden kunnen zijn - dan weet je ook niet wat je uit moet leggen aan de ander. Over veel van die dingen die je noemt denken mensen namelijk 'ja, duh, natuurlijk wil ik dat, waarom moet ik dat omschrijven, dat is toch logisch?'
En dingen die vanzelfsprekend zijn, die benoem je meestal niet. ("Oh, je bedoelt dat ik de boodschappen ook mee naar huis moet nemen!? Dat had je niet gezegd!")

Soms kan het dan juist helpend zijn om de opties zelf te benoemen ("Wilt u het nog even aankijken of wilt u vandaag door de dokter gezien worden" "Wil je dat we kijken naar oplossingen of wil je vooral je verhaal kwijt?" "Waarschijnlijk is dit meer iets voor de fysiotherapeut, daar kunt u zonder doorverwijzing terecht. Wilt u dat eerst een kans geven of is het belangrijk dat de dokter het bekijkt." Etc)

Soms kan het helpen om in elk geval te zorgen dat het niet veroordelend klinkt: het maakt nogal uit of het een oprechte open vraag is als 'welke aanpak spreekt jou het meeste aan / heb je zelf ideeen hierover die je graag wilt bespreken?' of een verwijtend 'en wat verwacht je nu van mij dan?'
De toon maakt ook veel uit - dezelfde woorden kunnen op veel manieren worden uitgesproken.

En soms is er gewoon tijd nodig voor iemand het antwoord kan geven. Ergens aan het begin van dit topic werd als voorbeeld genoemd dat het uitmaakt of iemand komt voor hoofdpijn icm een belangrijke deadline, of hoofdpijn en angst voor een hersentumor omdat iemand in de naaste omgeving dat ook heeft gehad. Maar... met name de tweede situatie is er niet een die je in de eerste 10 seconden van een gesprek al op tafel legt.


Ja daar heb je gelijk in; blijkbaar is het minder logisch dan gedacht wordt :j En vragen vallen of staan natuurlijk met de gesprekstechnieken die er gebruikt worden inderdaad. De voorbeeld zinnen die jij noemt om het meer uit te leggen, klinken alsof het goed zou moeten kunnen komen!

Ik ging alleen even “aan” omdat ik hier in het topic het idee had dat het vooral makkelijk is om “boeee wat een stomme vragen, ik geef een nietszeggend antwoord” (zoals: “ik verwacht dat de dokter zn werk doet”) te roepen, i.p.v. er vanuit te gaan dat de assistente deze vragen vast met een reden stelt. Meedenken, terugvragen, aangeven hoe iets overkomt etc. lijken me betere opties :)
Misschien niet altijd mogelijk als je stress en pijn hebt, maar zeker toch wel in dit topic :)
Daarom waardeer ik je post, het getuigt van meedenken, dank!

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:18

Gewoon bellen met de mededeling dat je liefst vandaag nog een afspraak wil maken. Reden: dat bespreek je wel met de huisarts.
Bij ons doen ze daar nooit moeilijk over, vragen altijd wat ze erbij kunnen zetten als reden, wil je die niet geven is dat prima.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:44

Wel fijn dat reclames ook meedenken :=
Afbeelding

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:46

Kom maar even langs zegt die live chat dan 150 km verderop :P

Benieuwd hoe het nu met ts gaat :j

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:53

Vanochtend ook de huisarts gebeld ivm heftige hoofdpijn die erger wordt afgelopen maandag geopereerd met algehele narcose. Zegt de assistente Ow maar dan moet je het ziekenhuis maar bellen want zal vast met de narcose te maken hebben en wij hebben daar geen verstand van. Belt de anesthesist me terug dat dit niet gebruikelijk is en ik toch echt een dokter moet zien hij was erg verontwaardigd dat ze me zo klakkeloos afscheepte.
Ook voor medicijnen zeggen ze vraag het ziekenhuis maar of ze dat voor willen schrijven. Ze zijn ook erg goed bereikbaar (not) 9-10 en 15-16:30 en als je ze Dan te pakken krijgt moet je zowizo een dag wachten tot je recept goedgekeurd wordt en dan nog 3 dagen op de apotheek wachten %)

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-18 17:26

De assistente mag mij nooit meer vragen wat ik verwacht, want mijn uiteindelijke diagnose zag ik niet aankomen. :') Ik heb twee middenvoetsbeentjes gebroken en waarschijnlijk hebben mijn enkelbanden een flinke tik gekregen, maar dat konden ze niet zien op de foto. Dat is wel het meest waarschijnlijke omdat mijn voet niet heel erg zeer doet en mijn enkel wel. Ik ben uiteindelijk via de huisartsenpost doorgestuurd. :)

Bizar om te lezen dat de ervaringen van iedereen zo uiteenlopen met het contact opnemen bij de huisartsenpraktijk. Ik heb besloten om een andere huisarts te zoeken en ik raad iedereen die zich niet prettig voelt bij een huisartsenpraktijk aan om hetzelfde te doen. Als er echt iets ernstigs aan de hand is, moet je kunnen bellen en in elk geval serieus genomen worden.

(Ik heb het bericht gewijzigd omdat ik op mijn telefoon aan het typen ben en er wat typfoutjes in stonden.)
Laatst bijgewerkt door Littera op 22-02-18 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:28

Beterschap!
Ik zou zeker dit ook de assistente en de ha laten weten :j

En dat je overstapt geloof ik wel.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:32

Achjee, nou daar krijg je wel een vrijbriefje voor voor je werk denk ik zo? Hopelijk ben je snel van de pijn af!

Kan me voorstellen dat je wel "genezen" bent van deze praktijk door deze ervaring.
Wel jammer want wie weet is het verder een prima huisarts :)

Het zou in dat opzicht natuurlijk wel goed zijn als je er melding van zou maken maarja als je niet langs die assistente komt :P

En straks stuurt hij haar de laan uit en gaat ze bij je nieuwe HA werken :D

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:33

Ik zou dat wel even melden hoor of een klacht indienen. Ze had je dus nog een week met een gebroken voet willen laten lopen :roll: truttebol.
Met echte triage vragen, en niet deze idioterie, had ze dat allang uit kunnen vragen en erachter kunnen komen dat je mogelijk met een breuk zat.
Zou idd een andere praktijk zoeken. Ze zijn er echt met normale assistentes.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:37

Hmm apart zeg. Als ik mijn HAP bel zonder een reden te geven vragen ze of ze de reden mogen noteren. Voor zover ik weet kan ik ook gewoon terecht voor een consult zonder reden vooraf op te geven.

Sterkte met je voet! Fijn dat je uiteindelijk goed geholpen bent.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:44

je bent dus begrijp ik naar HA post gegaan? super dat je dit uiteindelijk toch hebt gedaan. en zou zeker klacht bij hun neerleggen maar dit kan je ook via hogere hand doen.

succes met je herstel

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 18:19

Littera schreef:
De assistente mag mij nooit meer vragen wat ik verwacht, want mijn uiteindelijke diagnose zag ik niet aankomen. :') Ik heb twee middenvoetsbeentjes gebroken en waarschijnlijk hebben mijn enkelbanden een flinke tik gekregen, maar dat konden ze niet zien op de foto. Dat is wel het meest waarschijnlijke omdat mijn voet niet heel erg zeer doet en mijn enkel wel. Ik ben uiteindelijk via de huisartsenpost doorgestuurd. :)

Bizar om te lezen dat de ervaringen van iedereen zo uiteenlopen met het contact opnemen bij de huisartsenpraktijk. Ik heb besloten om een andere huisarts te zoeken en ik raad iedereen die zich niet prettig voelt bij een huisartsenpraktijk aan om hetzelfde te doen. Als er echt iets ernstigs aan de hand is, moet je kunnen bellen en in elk geval serieus genomen worden.

(Ik heb het bericht gewijzigd omdat ik op mijn telefoon aan het typen ben en er wat typfoutjes in stonden.)

Weet je wat jij moet doen?? Morgenochtend bellen en de afspraak afzeggen bij deze dame omdat je al in het gips zit en niet door haar inschattingsvermogen. Je huisarts kan best goed zijn, dat weet je niet want de assistente bespreekt echt niet elk geval. Alleen wanneer ze twijfelt zal ze het even doornemen. Ik denk dat jij met deze dame nooit meer problemen zal ondervinden, die zorgt dat je zo snel mogelijk bij de huisarts zit }>