Corelli schreef:Maar je verwachting weet je, als “onwetende” patient, toch wel te omschrijven? Dat hoeft geen medisch jargon te zijn, dan kan gewoon zijn:
Dat het vaak niet duidelijk is voor patienten lijkt me de indicatie dat die manier voor patienten dus niet altijd goed werkt. Of je nou van buitenaf denkt dat het logisch zou zijn dat mensen dat weten: dat die vraag veel mensen overvalt bewijst dat het niet zo is.
Maar het probleem is volgens mij vooral dat mensen niet weten wat de alternatieven zouden kunnen zijn - dan weet je ook niet wat je uit moet leggen aan de ander. Over veel van die dingen die je noemt denken mensen namelijk 'ja, duh, natuurlijk wil ik dat, waarom moet ik dat omschrijven, dat is toch logisch?'
En dingen die vanzelfsprekend zijn, die benoem je meestal niet. (
"Oh, je bedoelt dat ik de boodschappen ook mee naar huis moet nemen!? Dat had je niet gezegd!")
Soms kan het dan juist helpend zijn om de opties zelf te benoemen ("Wilt u het nog even aankijken of wilt u vandaag door de dokter gezien worden" "Wil je dat we kijken naar oplossingen of wil je vooral je verhaal kwijt?" "Waarschijnlijk is dit meer iets voor de fysiotherapeut, daar kunt u zonder doorverwijzing terecht. Wilt u dat eerst een kans geven of is het belangrijk dat de dokter het bekijkt." Etc)
Soms kan het helpen om in elk geval te zorgen dat het niet veroordelend klinkt: het maakt nogal uit of het een oprechte open vraag is als 'welke aanpak spreekt jou het meeste aan / heb je zelf ideeen hierover die je graag wilt bespreken?' of een verwijtend 'en wat verwacht je nu van mij dan?'
De toon maakt ook veel uit - dezelfde woorden kunnen op veel manieren worden uitgesproken.
En soms is er gewoon tijd nodig voor iemand het antwoord kan geven. Ergens aan het begin van dit topic werd als voorbeeld genoemd dat het uitmaakt of iemand komt voor hoofdpijn icm een belangrijke deadline, of hoofdpijn en angst voor een hersentumor omdat iemand in de naaste omgeving dat ook heeft gehad. Maar... met name de tweede situatie is er niet een die je in de eerste 10 seconden van een gesprek al op tafel legt.