Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 17:43

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe huisarts. Bij mijn vorige kwam ik nooit en bij deze hoopte ik ook nooit te komen. Maar helaas, vorige week heb ik iets verkeerds met mijn enkel gedaan. Op mijn werk moet ik veel staan en mijn enkel doet nu zo zeer dat dat 'm niet gaat worden, ook niet met paracetamol en ibuprofen, dus ik wilde toch de huisarts er even naar laten kijken.

Belde ik vanmorgen keurig een kwartier na openingstijd op, kreeg ik een assistente (dat is niet zo gek) die me de volgende vragen stelde:

- Wat is er aan de hand?
- Waarom bel je zo vroeg?
- Wat wil je dat de huisarts hiermee doet?

Vooral de laatste twee vragen vond ik vrij apart. Ik heb namelijk geen idee of de huisarts me door wilde sturen voor een foto of naar de fysio of me gewoon een receptje voor sterkere pijnstillers zou willen geven. Hij is degene die voor dit soort gevallen heeft geleerd, ik heb al jaren geen les meer over het menselijk lichaam gehad. :')

Toen ik dit in iets nettere bewoordingen tegen de assistente zei, kon ik vandaag niet langskomen. Ik moest het maar even aankijken.

Zelf vind ik het een vrij aparte gang van zaken. Het is maar een enkel en niets ernstigs, maar ik voel me er niet prettig bij. Omdat ik eigenlijk nooit bij de huisarts kom, heb ik geen idee wat normaal is.

Ik hoef geen diagnoses over mijn enkel, maar wel graag eentje over deze manier van handelen (vooral het stellen van die twee vragen). En ik hoop dat jullie me een advies willen voorschrijven over of ik me niet zo moet aanstellen of dat dit inderdaad niet gebruikelijk is.
Laatst bijgewerkt door Littera op 20-02-18 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:45

Dit zijn normale vragen :) de assistente doet een voorbeoordeling ivm noodzakelijkheid.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:46

Vind het een bizarre gang van zaken, je hebt het immers al een paar dagen aangekeken. Plus bel je gewoon na openingstijd, dus die vraag is echt bijzonder.

Assistentes moeten wel vragen stellen om de prioriteit te bepalen, en dat is ook goed, maar dat ze geen plek voor je inplannen vind ik niet kunnen. Zou morgen gewoon weer bellen en vragen om een afspraak, als ze dan weigeren lekker overstappen?

edit: helaas heb ik behoorlijk wat telefoongesprekken met de assistentes moeten hebben, maar de vraag, wat wil je dat de huisarts hier mee doet heb ik nog nooit gehad hoor :')
Laatst bijgewerkt door urosa op 20-02-18 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:47

Volgende keer zeggen ik heb het al aangekeken ik wil een afspraak

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:47

Dat wel, maar waarom bel je zo vroeg vind ik wel een aparte toch? Niet dat ik vaak bij de huisarts kom (lees 5 jaar geleden voor het laatst), maar vind het toch een gekke vraag. Hoezo maakt het uit hoe laat je belt?

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:48

Ik vind het wel raar dat je geen afspraak krijgt? Heb je aangegeven dat het voor je werk niet haalbaar is omdat je veel moet staan?
Ik boek gewoon online mijn afspraak in, erg gemakkelijk en gewoon een opmerkingen veldje om aan te geven wat de reden van je bezoek is. Daar weten ze voldoende mee lijkt mij? Maar misschien gaat het in België ook gewoon heel anders dan in Nederland.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:49

"Waarom bel je zo vroeg?"
Waarom zijn jullie zo laat open? -- Zo had ik m mooi beantwoord.

"Wat wil je dat de huisarts hiermee doet?"
Zijn werk. -- DAAG mevrouw

Bleegh blij dat ik nooit bij de HA kom.

Succes TS. Van zulke mensen gaan mijn nekharen overeind staan.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:49

de assistente doet inderdaad een soort van vooronderzoek. op basis daar van probeert ze te oordelen of het spoed heeft of niet. ik zou het vreselijk vinden zulke vragen. ik ga pas als ik vind dat er naar gekeken moet worden en dus heeft het spoed. (en dus hier een huisarts met spreekuur). maar deze vragen zijn dus inderdaad best normaal

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:49

Waarom je zo vroeg belt vind ik wel een rare vraag. En dan denk ik dat ze niet eens het tijdstip bedoeld maar dat je niet langer hebt gewacht omdat je dat wel hebt gedaan.

De rest van de vragen vind ik niet raar.
Je kan toch zeggen verwacht een verwijzing oid.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:51

Zoals je de situatie schetst klinkt het wel vrij bot om zo te woord gestaan te worden ja.

Heb je wel nog een beetje een normaal gesprek kunnen voeren?

Zodat je nu weet waarom ze het blijkbaar (?) te vroeg op de dag vond dat je belde? Staat daarover niks op een website van de praktijk ofzo? :)

En heb je wel je verhaal kunnen doen dat je de blessure al een week geleden op hebt gelopen maar het nu pas echt teveel pijn gaat doen om er mee door te kunnen lopen?

Want als er in de tussentijd niks anders gebeurd is dan lijkt dat me wel zorgelijk en lijkt me dat je de periode van even aankijken en de huisarts hier niet mee lastig vallen, al wel hebt gehad...

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:52

Nou ja, 'wat wil je dat de huisarts hiermee doet' lijkt me een vreemde vraag. Die huisarts heeft ervoor gestudeerd. In ieder geval even kijken of er niets ernstigs aan de hand is, misschien?
Lijkt mijn huisarts wel toen ik daar laatst mijn lijstje met klachten neerlegde. "En, heb je zelf al gegoogeld wat het zou kunnen zijn?" -O-

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:53

De assistent van mijn huisarts heeft echt nog nooit gevraagd waarom ik zo vroeg bel en ook niet wat ik dan zou willen wat de ha zou doen...dat is toch zijn afdeling niet de mijne.
Wat een domme vraag. Blijkbaar bestaan ze dus toch.

Je belt toch om een afspraak te maken 8)7
Dat ze doorvragen is niet meer als normaal om te kunnen oordelen of het nu meteen moet of dat het ook morgen kan.

Bij mijn HA kun je trouwens alleen tussen bepaalde tijden bellen...tenzij je spoed hebt dan is er weer een ander nummer geloof ik. En als je dood gaat bel je 112.

Ik zou morgen gewoon weer bellen misschien heb je dan een ander.

gekoppaard
Berichten: 550
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:57

Volgens mij is dit onderdeel van een nieuwe aanpak ofzo. Bij mijn huisarts zit ook altijd zo een afstuderende huisarts in de laatste fase en elke keer als ik bij die afstuderende ha moet zijn (Ze wisselen jaarlijks ofzo) vragen ze mij wat ik verwacht wat ze eraan gaan doen. Mijn antwoord is steevast zoals het jouwe, en ik snap de vraag ook nooit. Je komt tenslotte bij de ha met een reden...

Over googlen gesproken, dit doen die ha in opleiding ook constant. Dat kun je dan idd ook zelf :7

Littera

Berichten: 2053
Geregistreerd: 11-04-12
Woonplaats: Onder de zon en boven de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 17:58

Ik zit op mijn telefoon, dus op iedereen reageren lukt even niet, daarom een algemene reactie:

Op de website van de praktijk staan alleen de openingstijden, niet dat je pas vanaf een bepaald tijdstip mag bellen. Ik heb een kwartier na openingstijd gebeld.

"Vroeg" ging echt over het tijdstip. Toen de assistente dat vroeg, zei ik ook iets in de trant van "maar jullie zijn toch open?" en daar reageerde ze verder niet op.

Ik heb verteld dat ik al een week last heb van mijn enkel en dat het erger wordt. Dat ik niet langs kan komen kan ik begrijpen, spoedgevallen gaan voor, maar de assistente was zo kortaf aan de telefoon dat ik het idee heb dat ik het moet aankijken omdat ik niet de gewenste antwoorden gaf.

Ik kan me zeker van de eerste vraag voorstellen dat die heel normaal is en ook dat je bij sommige klachten meteen iets van de huisarts verwacht en dus weet wat je wilt/of je een doorverwijzing zal krijgen, maar ik kon dat niet concreet zeggen, ik heb nog geen diagnose over die enkel en ik weet helemaal niet of vervolgonderzoek nodig is.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:58

Ik krijg deze vragen niet bij mijn huisarts, maar die praktijk geeft weer andere "problemen" zo gaat de praktijk en dus de telefoon om 07:30 open. Wil je een afspraak, dan moet je binnen de 3 seconden nadat de klok 07:30 heeft geslagen, al aan de telefoon hangen. En dan ben je nog 7e in de wachtrij, als de wachtlijst dan al niet langer is. Gelukkig heb je meestal wel dezelfde dag een plek. Alleen als er één van de 2 huisartsen op vakantie is en op de maandag en vrijdag is het dan een probleem.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:58

Het hangt erg af van de intonatie denk ik. :) "Waarom bel je zo vroeg" kan verwijtend klinken, maar ook voortkomen uit een onderliggende vraag 'is het probleem ernstiger dan je doet voorkomen en bel je daarom zodra we open zijn.' En "Wat wil je dat de huisarts doet" kan afwijzend bedoeld zijn, maar ook als open vraag om te polsen welke verwachtingen jij hebt. Vaak hebben mensen die wel degelijk, ze willen bijvoorbeeld een verwijzing of juist geruststelling, en zijn dan teleurgesteld als het gesprek anders verloopt.

Net als zo'n vraag over Google die iemand noemde. Dat kan ook gevraagd worden om je eventueel gerust te stellen over (ernstige) aandoeningen waar je over gelezen hebt.

Maar hoe de assistente 't ook bedoelde, jij bent niet tevreden over het gesprek. :j Daar zou ik wel iets over terugkoppelen als je bij de huisarts zit. En je kunt rustig morgen terugbellen dat je toch liever een afspraak wil omdat je bang bent iets te forceren vanwege je werk, soms moet je daarin ook iets dwingender zijn is mijn ervaring. Er zijn veel mensen die te gemakkelijk naar de huisarts rennen, de mensen die pas bellen als er écht iets is worden daar wel eens de dupe van.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:02

Ik zou ook morgen terug bellen...en ook nog 5min vroeger dan vandaag :=
Wat een gekkigheid zulke vragen :+

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:05

Dit is niet zo handig verwoorden van "protocol".


Zoals wij leren (wel geneeskunde voor anamnese gesprek, dus weet niet hoe het zit voor assistentie) is altijd belangrijk om uit te vragen waarom iemand juist nu met klachten komt (het is bijv erger geworden of duurt nu wel erg lang), wat iemands verwachting is (ene met rugpijn wil rontgenfoto andere pijnstilling) en of ze zelf een idee hebben (er word tegenwoordig al veel gegoogled of zijn zorgen omdat iemand kennen met die klachten wat iets ergs is)

Het is wel lastig om de juiste verwoording te vinden soms. Vooral wat iemand verwacht van jou als arts. Maar wel echt belangrijk om uit te vragen.
Laatst bijgewerkt door Gianti op 20-02-18 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:05

Volgende keer vragen om een privé gesprek. In de praktijk van mijn HA werken een aantal assistentes, eentje is een eerste klas takkewijf en bij haar vraag ik altijd om een privé gesprek met de huisarts. Mag niet geweigerd worden.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:11

zou ook niet gediend zijn van dit soort vragen. Ze kunnen als het goed is zo in je dossier zien dat je al jaren niet bent geweest en dus geen aansteller eerste klas bent. Dus lijkt me dat je gewoon een afspraak in moet kunnen plannen. Zo niet, zou ik gewoon door gaan naar de eerste hulp van je ziekenhuis ofzo. Geen afspraak terwijl je het al aangekeken hebt en het erger wordt vind ik onacceptabel.

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:21

Ik ben zelf een assistente, ik vind sommige vragen wel bijzonder, waarom je zo vroeg belt. Beetje aparte vraag ja.

Soms is het wel zo dat mensen heel vroeg bellen terwijl het druk aan de telefoon is en dan bellen ze voor een afspraak bij de praktijkondersteuner of een uitslag, en dan mopperen ze dat ze lang moeten wachten, ze kunnen hiervoor ook prima later op de ochtend bellen. Maar ik zeg er trouwens nooit wat van, mensen moeten zelf weten Hoelaat ze bellen :P

De vraag: wat denk je dat de huisarts aan kan doen? Ligt aan t gesprek vind ik, ik heb soms patiënten aan de telefoon die een heel verhaal vertellen maar geen vraag aan mij stellen, ik vraag dan: wat is precies uw vraag aan mij (iets in die trant)

Tegenwoordig moeten we goed triageren en doorvragen, dit omdat spreekuren tegenwoordig erg vol staan, zeker nu met die griep.

Fysio kan je ook doen zonder dat je naar de huisarts bent geweest, en voor sterkere pijnstillers kun je ook overleggen met de assistente (zij kan dan jouw verhaal opschrijven en vragen aan de huisarts of die wat sterkers voorschrijft)
Tenminste bij ons...

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:22

Dani schreef:
Net als zo'n vraag over Google die iemand noemde. Dat kan ook gevraagd worden om je eventueel gerust te stellen over (ernstige) aandoeningen waar je over gelezen hebt.

Mja, niet onlogisch in deze tijd. Alleen - dat heb ik er hier natuurlijk niet bij gezegd - had ik net al een heel lijstje opgenoemd van dingen die ik zelf al uitgesloten had en gezegd dat ik het nu eigenlijk ook niet meer wist.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:25

Worden er effectief zwaardere pijnstillers voorgeschreven zonder dat de huisarts de patiënt ziet? Dat vind ik best wel erg... Als iemand belt voor een afspraak en TS geeft haar info door, dan plan je toch gewoon een afspraak in? En ivm werk kan het evenwel dezelfde dag moeten. Als TS door de pijn niet zou kunnen gaan werken, heeft zij ook een briefje van de dokter nodig. TS, ik hoop dat je toch een afspraak hebt gekregen en bij je huisarts langs kan! Ondanks de rare vragen ;)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:26

Hier bel je vroeg voor de spoedplekken.
Ik snap de vraag dan ook wel want als je al een paar dagen hebt gewacht is het geen spoedplek meer. Je hoeft niet direct die dag gezien te worden.
En de vraag wat wil je dat de huisarts doet snap ik ook. Als jij zegt dat je naar de fysio zou willen dan zal ze je direct door verwijzen en hoef je niet eerst naar de huisarts.
Misschien een beetje vreemde vraagstelling maar ook niet enorm gek.

Daarbij vind ik het ook niet zo slim dat als je je enkel pijn hebt gedaan er hele dagen op gaat staan en de pijnstillers niet meer werken.
Wat dacht je van koelen en pootje omhoog?
Dat wordt er denk ik bedoeld met kijk het nog maar even aan want zelf doe je ook niet echt iets om je enkel rust te geven.
Het advies van de assistente snap ik dan wel, daar hoef je geen dokter voor te zijn

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:37

Wat raar.. hier gaan we gewoon langs de huisarts bij de spreekuren of bellen voor een afspraak, hier hebben ze zelfs geen assistentes :+