Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:50

Inderdaad moet dat snel besloten worden. Oma is in het ziekenhuis overleden, dus stonden ze er direct. We hebben toen besloten dat de hoornvliezen gebruikt mochten worden. Maar het was wel even "schrikken" dat de artsen er zo snel om vroegen. Daarom hoef ik geen polonaise aan mijn lijf als ik dood ben!

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:00

Vorige week weer bloed gedoneerd. Even tijdje niet geweest vanwege drukte maar toch weer opgepakt gelukkig

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:03

StillAngel schreef:
Ik meld mij ook! Ik ben stamceldonor sinds een half jaar. Nog niet opgeroepen. Orgaandonor twijfel ik toch nog over. :o



Mag ik vragen hoe dit precies werkt? Mag ook via pb hoor.. ben wel erg benieuwd

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:14

Je meld je aan, dan krijg je een kitje thuis waarmee je wangslijm bij jezelf afneemt en terug stuurt. Dan sta je geregistreerd, bij een oproep mag je altijd nog bedenken of je wel of niet wil meedoen

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:43

Polly schreef:
Je meld je aan, dan krijg je een kitje thuis waarmee je wangslijm bij jezelf afneemt en terug stuurt. Dan sta je geregistreerd, bij een oproep mag je altijd nog bedenken of je wel of niet wil meedoen


Klopt de kans dat je opgeroepen is ook heel erg klein. Als je opgeroepen word vragen ze of je nog steeds mee wilt doen.
Dit mag je ook maar max 3 doen en als je ouders als 40 ( uit mijn hoofd) kan het niet meer.

Er staan ook maar 32 miljoen mensen in de wereld geregistreerd hier voor.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:09

Je mag ook bijna geen medicatie gebruiken, iig door heel veel medicijnen wordt je geweigerd als stamceldonor. Ik wilde me ook graag aanmelden als stamceldonor een jaar geleden maar dat ging/gaat niet door mijn medicatiegebruik.

Bloed doneren mag ik daardoor ook niet, maar heb AB positief dus zo blij zijn ze toch niet met mijn bloed :Y) .

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:53

Na even zoeken kwam ik op dit topic uit. Ik ben iniddels al heel wat jaren plasma donor. Sinds een aantal maanden zijn de regels rondom het doneren iets aangepast. Je mag nu doneren op basis van lengte en gewicht ipv een standaard hoeveelheid.
Het valt mij sindsdien op dat ik altijd zo'n twee dagen na het doneren last heb van duizeligheid, slapte, algeheel niet zo lekker zijn. Zijn er meer mensen die dit opmerken?

Normaal had ik nooit zoveel klachten van het doneren, op een enkele keer dat de naald vacuüm zat na.
Ik vraag volgende keer toch maar of ze de hoeveelheid die ik geef naar beneden bij kunnen stellen, kijken of dit beter gaat. Toch ben ik ook erg benieuwd naar andere ervaringen.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:26

@ djeradalover: ik ben ook AB+ en ik word echt continu bestookt met mails, sms'en tot telefoontjes om te komen doneren, meestal wel plasma maar ook volbloed.

@Andersom: laatste keer had ik na het doneren van plasma ook dat ik mij niet fit voelde, was nog gaan sporten en had echt het idee alsof ik fysiek enorm diep moest gaan en ik vergeten was te eten oid. Maar heb volgens mij niet meer dan anders gegeven. Dus weet ook niet of het daaraan lag.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:50

Ik was gister langsgegaan om te doneren, maar omdat ik wat eczeem in mijn elleboog heb mocht het niet. En de andere arm was niet geschikt. Jammer weer :(

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:52

Ik heb gisteren ook weer plasma gegeven, ik werd er wel een beetje slapjes en knorrig van. Over 3 weken weer, eens kijken hoe het dan gaat.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:12

petitparis schreef:
@ djeradalover: ik ben ook AB+ en ik word echt continu bestookt met mails, sms'en tot telefoontjes om te komen doneren, meestal wel plasma maar ook volbloed.

@Andersom: laatste keer had ik na het doneren van plasma ook dat ik mij niet fit voelde, was nog gaan sporten en had echt het idee alsof ik fysiek enorm diep moest gaan en ik vergeten was te eten oid. Maar heb volgens mij niet meer dan anders gegeven. Dus weet ook niet of het daaraan lag.


Ooh dat wist ik niet.. ik heb een bloedtransfusie gehad kort geleden en die wilde ik in eerste instantie niet omdat ik ooit graag bloeddonor wilde worden.. de internist zei dat mijn bloedgroep toch niet gewild was. Uiteindelijk was ik er zonder transufie ook niet meer geweest, dus hoe je t went of keerd, het was niet te voorkomen. Maar toch..

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:05

AB+ is de universele plasmadonor en enorm gewild, of hier in België toch, maar ga er vanuit dat dat niet zou mogen verschillen met Nederland.
Al sinds mijn 18de bestoken ze mij met de vraag of ik wilde doneren en als ik dan bij de lokale inzameling ging, dan begon iedereen te vragen of ik ook niet voor plasma wilde gaan. En tja ik wil wel vaker, maar telkens 45min enkele rit, maakt dat ik maar 2 of 3x per jaar ga.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:10

K ga van de week maar weer bellen, moest 2wkn klachtenvrij (keelontsteking) zijn...

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 22:22

petitparis schreef:
AB+ is de universele plasmadonor en enorm gewild, of hier in België toch, maar ga er vanuit dat dat niet zou mogen verschillen met Nederland.
Al sinds mijn 18de bestoken ze mij met de vraag of ik wilde doneren en als ik dan bij de lokale inzameling ging, dan begon iedereen te vragen of ik ook niet voor plasma wilde gaan. En tja ik wil wel vaker, maar telkens 45min enkele rit, maakt dat ik maar 2 of 3x per jaar ga.


Plasma begrijp ik ja, volbloed dan weer niet.

Wellicht was het dan om me wat gerust te stellen, het heeft wel gewerkt in ieder geval.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:16

ab+ is toch de universele ontvanger en niet donor?

0- is toch de universele donor?

of is bloed en plasma daarin omgedraaid?

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:19

bloedcellen en plasma is omgekeerd.
O- is universele donor wat betreft de bloedcellen zelf. En AB+ de universele ontvanger
AB+ is universele plasmadonor want bevat geen antistoffen tegen bloedcellen en O- de univerele ontvanger.

Dus klopt wel dat ik vnl voor plasma gevraagd word, soms volbloed en geweigerd voor bloedplaatjes ook al heb ik er blijkbaar meer dan voldoende om regelmatig te kunnen geven.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:22

ahaaa wat werkt het toch ook allemaal wazig :')

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:25

Ik heb gezegd dat ze mijn organen mogen hebben behalve mijn hart (principekwestie, kan het niet uitleggen) en zit te twijfelen over bloeddoorlopen...

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:06

Ik heb ook weer een oproep gekregen om bloed te doneren. Helaas kan ik niet omdat de huisarts vorige week heeft geconstateerd dat m'n ijzer gehalte te laag is. Zodra die weer goed is ga ik natuurlijk weer doneren. :j

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 18:20

Ik heb dinsdag weer gegeven, hb was goed gelukkig! :j

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:44

Ik ga maandag, hopelijk is m'n hb dit keer goed!

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:43

Maandag weer gegeven. Nadat de naald eruit is gehaald, word ik heel beroerd (misselijk en zweten, een flauwvalreactie dus) terwijl ik nog lig. Herkent iemand dit?

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:00

Heb ik soms ook wel. Maar ook waneer die erin gaat en dat buisje tegen mn arm ligt en ik het warme bloed voel brrr

Eloya

Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:03

Topic omhoog :D

Ik heb vandaag de keuring gehad om bloeddonor te worden. Ging goed! Bloeddruk was alleen wel wat laag en hb juist hoog met 104/73 en 9.8
Maar had erg weinig gegeten en gedronken dus dat was de reden waarschijnlijk.

4 proefbuisjes geprikt en voor doneren is waarschijnlijk alleen de ader aan mijn rechter arm geschikt. Vond de naald die ze bij sanquin gebruikte wel minder prettig bij bloedprikken dan in het ziekenhuis. Voelde deze behoorlijk en ook elke kleine beweging met buisjes verwisselen.

Nu wachten op eerste oproep. En ben nieuwschierig wat mijn bloedgroep is :p die weet ik namelijk niet. En hoe ik het lichamelijk ga trekken. Mocht ik volbloed niet goed trekken ga ik denk ik wel snel over op plasma als daar behoefte aan is

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 03:54

Volgens mij moet je heel makkelijk te prikken zijn als je plasma wil geven, en als je maar 1 goed vat hebt weet ik niet of dat verstandig is? Ik mag dat ook niet haha