Bokkers met zware pijnstillers?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Bokkers met zware pijnstillers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:17

Zijn er nog Bokkers die langdurig zware pijnstilling gebruiken? Ik bedoel dat echt in de categorie morfine, Fentanyl, etc, dus geen paracetamol of tramadol. Ik ben erg benieuwd hoe jullie omgaan met gewenning en ook hoe jullie het met de ontwenning doen. Merk je dat je steeds meer nodig hebt voor hetzelfde effect, dus het bestrijden van je pijn? Mij wordt altijd verteld dat er geen kans op verslaving is als je de medicatie gebruikt voor waar het voor is bedoeld, maar ik waag dat te betwijfelen. Hoe denken jullie hierover?

Ik vraag dit omdat ik zelf in een situatie zit waarin ik al langere tijd zware pijnstilling gebruik en ik weinig kan vinden over ervaringen van mensen die dit ook meemaken. Als ik deze zelfde vragen google, kom ik op drugsfora terecht. En ik denk zomaar dat ik daar geen antwoorden vind die ik zoek :+ .

Dus, zijn er nog meer Bokkers met pijn en hoe pakken jullie het aan met pijnstillers die een hoog verslavingspotentieel hebben?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:33

Ik gebruik zware pijnstillers, al enkele jaren helaas.

Citaat:
Mij wordt altijd verteld dat er geen kans op verslaving is als je de medicatie gebruikt voor waar het voor is bedoeld, maar ik waag dat te betwijfelen.


Dat is dus inderdaad niet waar, ook al gebruik je ze waar je ze voor moet gebruiken, je lichaam raakt er nu eenmaal verslaafd aan en afkicken is alles behalve leuk... Onder tussen heb ik wel redelijke wegen gevonden om "zo prettig mogelijk" af te kicken, al blijft het verschrikkelijk. Vanwege de gewenning zijn er periode dat ik dus minder gebruik en dus afkick, maar op deze manier blijft de pijnstilling wel als pijnstilling werken zonder continue te moeten verhogen (dat weiger ik). Ook altijd wel stiekem de hoop zonder te kunnen, maar helaas.

Overigens is er imo wel een groot verschil tussen lichamelijk verslaafd en psychisch verslaafd. Psychisch verslaafd is wanneer je het (in het begin) voor de lol doet en geniet van de (uit)werking (zoals roken, alcohol, drugs, etc.). Ik denk dat wanneer je niet psychisch verslaafd bent, het makkelijker is om af te kicken (omdat je niet hunkert naar dat prettige gevoel). Je kunt je dus wat makkelijker door het lichamelijk afkicken heen zetten, zit tussen je oren dus.

Sowieso snap ik niet wat er nu fijn is aan die middelen, maar dat terzijde. :+

Desalniettemin blijft afkicken een verschrikking en wat kan je dan beroerd en ziek voelen. :brr:

Welke pijnstilling gebruik je?

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:37

Ik slik nu een jaar morfine, palexia genaamd. Ik ben niet verslavingsgevoelig gelukkig dus zou ook zo kunnen stoppen. Helaas heb ik het in iedet geval nog nodig voor de nacht.

Ik gebruik het dus echt alleen als ik het nodig heb en merk ook niet dat ik daarom meer nodig heb in de loop van de tijd. Sommige dagen heb ik er 4 nodig, en andere dagen maar 1.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:44

Captain schreef:
Ik slik nu een jaar morfine, palexia genaamd. Ik ben niet verslavingsgevoelig gelukkig dus zou ook zo kunnen stoppen. Helaas heb ik het in iedet geval nog nodig voor de nacht.

Ik gebruik het dus echt alleen als ik het nodig heb en merk ook niet dat ik daarom meer nodig heb in de loop van de tijd. Sommige dagen heb ik er 4 nodig, en andere dagen maar 1.


Niet verslavingsgevoelig betekend niet dat als je stopt geen (lichamelijke) afkick verschijnselen krijgt. :)
Verslavingsgevoelig zijn die mensen die verslavende middelen gebruiken of gebruikt hebben voor "plezier" en dus hunkeren naar het "roze olifantjes effect".

Ik ben ook absoluut niet verslavingsgevoelig, maar als ik stop of minder krijg ik wel degelijk afkick verschijnselen. Uiteraard is de ernst en mate van afkicken wel altijd afhankelijk van soort medicatie, de dosering en tijdsduur.

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:55

Ik heb meer dan 3 jaar morfine geslikt en ook mij hadden ze bang gemaakt dat ik er verslaafd aan zou zijn geraakt en afkickverschijnselen zou krijgen.
Ik ben van de één op andere dag gestopt en heb nergens last van gehad. Ik slikte de morfine voor mijn voeten en na operatie mocht ik dus stoppen. Na het stoppen kreeg ik wel erge pijn in mijn rug. Na huisartsbezoek en doorverwijzing voor foto's bleek ik dus met een gebroken en 2 ingezakte ruggenwervels te lopen. Ik heb dat niet gevoeld door de morfine. Ik heb erg veel geluk had want de gebroken wervel stond erg scheef en was er bijna tussenuit gekomen. Kun je nagaan wat een rotzooi die morfine is maar soms kun je gewoon niet functioneren zonder.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 14:56

Quir schreef:
Ik gebruik zware pijnstillers, al enkele jaren helaas.

Citaat:
Mij wordt altijd verteld dat er geen kans op verslaving is als je de medicatie gebruikt voor waar het voor is bedoeld, maar ik waag dat te betwijfelen.


Dat is dus inderdaad niet waar, ook al gebruik je ze waar je ze voor moet gebruiken, je lichaam raakt er nu eenmaal verslaafd aan en afkicken is alles behalve leuk... Onder tussen heb ik wel redelijke wegen gevonden om "zo prettig mogelijk" af te kicken, al blijft het verschrikkelijk. Vanwege de gewenning zijn er periode dat ik dus minder gebruik en dus afkick, maar op deze manier blijft de pijnstilling wel als pijnstilling werken zonder continue te moeten verhogen (dat weiger ik). Ook altijd wel stiekem de hoop zonder te kunnen, maar helaas.

Overigens is er imo wel een groot verschil tussen lichamelijk verslaafd en psychisch verslaafd. Psychisch verslaafd is wanneer je het (in het begin) voor de lol doet en geniet van de (uit)werking (zoals roken, alcohol, drugs, etc.). Ik denk dat wanneer je niet psychisch verslaafd bent, het makkelijker is om af te kicken (omdat je niet hunkert naar dat prettige gevoel). Je kunt je dus wat makkelijker door het lichamelijk afkicken heen zetten, zit tussen je oren dus.

Sowieso snap ik niet wat er nu fijn is aan die middelen, maar dat terzijde. :+

Desalniettemin blijft afkicken een verschrikking en wat kan je dan beroerd en ziek voelen. :brr:

Welke pijnstilling gebruik je?


Dank je voor je uitgebreide reactie.

Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat het niet mogelijk is deze middelen langere periode te gebruiken, zonder gewenning. Het tussendoor minderen probeer ik ook, maar ik merk dat er wel een basis nodig blijft. Moeilijk, want die basis is ook echt nodig tegen de pijn, maar je faciliteert er dus ook wel een gewenning/verslaving mee.

Laatst besprak ik dit met een arts op de pijnpoli en hij had daar een andere visie op. Hij zei "waarom spreken mensen altijd van verslaving in negatieve zin? Er wordt altijd gezegd "die is verslaafd aan pijnmedicatie" terwijl ik dan zeg "nee hoor, dat is een pijnvrije patient." ". Tja, dat is ook een manier van benaderen.

Ik slik momenteel erg veel maar ben dit wel aan het afbouwen omdat het effect voor mij niet opweegt tegen de bijwerkingen.
Momenteel is het lijstje oa
- Fentanyl neusspray
- oxycodon
- gabapentine
- fentanyl pleisters

Tot vorige week waren er nog een aantal zaken maar die zijn dus afgebouwd.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 14:57

Faruba schreef:
Ik heb meer dan 3 jaar morfine geslikt en ook mij hadden ze bang gemaakt dat ik er verslaafd aan zou zijn geraakt en afkickverschijnselen zou krijgen.
Ik ben van de één op andere dag gestopt en heb nergens last van gehad. Ik slikte de morfine voor mijn voeten en na operatie mocht ik dus stoppen. Na het stoppen kreeg ik wel erge pijn in mijn rug. Na huisartsbezoek en doorverwijzing voor foto's bleek ik dus met een gebroken en 2 ingezakte ruggenwervels te lopen. Ik heb dat niet gevoeld door de morfine. Ik heb erg veel geluk had want de gebroken wervel stond erg scheef en was er bijna tussenuit gekomen. Kun je nagaan wat een rotzooi die morfine is maar soms kun je gewoon niet functioneren zonder.


Dan heb je heel veel geluk gehad of misschien was de dosis niet zo hoog? Van de één op de andere dag stoppen met morfine na het drie jaar te hebben geslikt, daar heeft je lichaam wel een opdonder van gekregen. Maar ja, het is ook maar net wat je het beste past. En bij sommige mensen werkt morfine ook niet zoals zou moeten en dan is ineens stoppen ook wat makkelijker, denk ik,

Faruba

Berichten: 1807
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Reeuwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:46

Ik gebruikte 2xdaags 20 mg,eigenlijk geen idee of dat veel is. Maar met minder kon ik niet lopen,dan deden mijn voeten teveel pijn.

En met mijn rug heb ik idd.wel erg veel geluk gehad ja. Maar goed,ze hebben dat vast gezet met schroefjes en pennetjes dus maar gauw vergeten.