Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 19:48

Hoi allemaal!

Allereerst wil ik duidelijk maken dat ik al bij de huisarts ben geweest en wacht op uitslagen van bloedonderzoek. Ik open dit topic vooral omdat ik even van me af wil schrijven en benieuwd ben naar ervaringen van anderen.

Ik ben altijd een behoorlijk bezige bij geweest. Zo werkte ik in mijn examenjaar fulltime op een handelsstal.
Ik sliep gemiddeld 5 tot 6 uur per nacht, maar was eigenlijk nooit moe.
Na mijn examens wist ik nog niet zo goed wat ik wilde studeren, dus besloot ik fulltime te blijven werken, zodat ik een jaar na kon denken.
Dat plan verliep uiteindelijk anders. In september 2016 brak ik mijn been doordat ik achterover viel met een paard. Het was (aldus de artsen) een complexe open botbreuk, zowel in mijn kuit- als scheenbeen. Ik ben naar het ziekenhuis gebracht en daar met spoed geopereerd, omdat een stukje van mijn huid tussen het bot gekomen was, en ze dat er niet zomaar tussenuit kregen.
Sinds dat 'ongeluk' ben ik altijd moe. In mijn revalidatieperiode sliep ik tot wel 20 uur per dag. Dat was, volgens de artsen, niet gek aangezien er een heleboel te herstellen viel en dat, met name icm zo veel pijn, erg vermoeiend is.
Ik werd er doodongelukkig van. Van (vaak meer dan) 8 uur per dag paardrijden + stallen uitmesten, ging ik naar bedrust. Ik verveelde me dood, want ik was niet het type om in bed Netflix te kijken. Ik wilde paardrijden, ik wilde buiten zijn. Ik mocht lopen op geleide van de pijn, want ze hadden pennen in mijn been gezet waar ik op kon staan. Maar allemachtig wat deed lopen veel pijn.
Toch maakte ik mij zorgen en heb ik in december 2016 bloed laten prikken. Waardes waren allemaal normaal, dus de arts adviseerde om het nog even aan te kijken.

In maart 2017 ben ik opnieuw geopereerd. Deze keer hebben ze de pennen die in september geplaatst waren eruit gehaald. Operatie in principe prima verlopen, breuk was goed hersteld.

Aan het begin van de zomer van 2017 heb ik de knoop doorgehakt dat ik diergeneeskunde wil studeren. Echter heb ik VWO niet afgerond, omdat ik wegens omstandigheden thuis besloten had om havo te gaan doen, zodat ik meer rust zou kunnen krijgen.
Bij mij in de buurt kun je VWO Sprint doen, waarbij ze VWO 4, 5 en 6 in 1 jaar proppen. Ik besloot dat te proberen en dat bevalt redelijk. Het is veel, maar zeker niet onmogelijk.

Naast school rijd ik inmiddels weer paard en werk ik in de horeca. Ik rijd twee keer per week en werk 3 keer per week ongeveer 4 uurtjes.

Echter voel ik me ontzettend slecht. Ik ben constant moe en het maakt niet uit hoe veel ik slaap. Ik kan 's ochtends niet uit bed komen en ben halverwege de dag alweer zo kapot dat ik in slaap val. Ik heb veel hoofdpijn en ben heel emotioneel. Ik moet veel huilen (soms wel 10 keer op een dag, vaak om niks) en ben heel snel geïrriteerd.
Ook heb ik de afgelopen maand soms ineens zo veel pijn aan mijn been dat ik er niet meer op kan staan, terwijl op foto's niets te zien is. Ik heb wel eerder veel pijn gehad, maar dat was dan omdat ik eerder te veel had gedaan. Er is nu geen touw aan vast te knopen.

Ik ben bij de huisarts geweest en die heeft me doorverwezen om bloed te laten prikken, maar zij zei me ook dat het mogelijk iets psychisch is. Ze vroeg me of ik me daarin kan vinden en dat kan ik op zich wel. Ik zie en hoor altijd alles (beetje HSP achtig, mijn broertje heeft dat ook) maar ben tegelijkertijd ook slechthorend, waardoor ik goed mijn best moet doen om mensen te kunnen verstaan (ivm gehoorverlies met name in het spraakgebied). Daarnaast heb ik het emotioneel gezien nog steeds zwaar met mijn beenbreuk en de littekens die ik daaraan heb overgehouden.

Inmiddels ben ik al bijna een week niet op school geweest, omdat ik er de kracht/energie niet voor heb. Ik slaap denk ik ongeveer 12-14 uur per dag, en als ik niet slaap ben ik moe.

Is er iemand die hier iets van herkent?


Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 20:21

Galaika: Ja ik eet voldoende en ook gezond! Heb eerder het idee dat ik te veel eet :+

esje: Conditie is eigenlijk prima. Meer fysiek bezig zijn is ook eigenlijk niet zo'n probleem op het moment zelf. Ben vooral op het moment erna helemaal kapot.

Cupido: Depressie werd idd ook geopperd door de huisarts, maar wat ik dan wel vreemd vind is dat ik op sommige momenten echt het meest gelukkige meisje op deze hele wereld ben. Of heb ik dan zelf misschien een verkeerd beeld?

Wat ik overigens vergeten ben te melden is dat ik het werken al gehalveerd heb. Ik werkte eerst 6x per week 4 uurtjes (soms iets meer, soms iets minder), maar heb nog niet echt het idee dat dat 'helpt'.
Verder heb ik laatst een practicum biologie gehad waarbij we bezig gingen met bloeddruk etc en ik een vrij afwijkende waarde kreeg, namelijk 157/45 en 45 slagen per minuut. Dat laatste is iets wat veel voorkomt in mijn familie, dus dat vond ik niet zo heel zorgelijk. Klasgenoten kregen wel een 'normale' waarde, dus het lijkt mij niet dat het aan de apparatuur ligt. Het kan natuurlijk een momentopname zijn, maar we hebben 5 keer gemeten.
Die bloeddruk heb ik ook aangegeven bij de huisarts, die heeft opnieuw gemeten met als uitkomst 143/62, wat volgens haar niet opvallend is voor mijn leeftijd. Wel weer met weinig slagen per minuut (46).
Die weinig slagen waren overigens al eerder bekend, ook toen ik geopereerd ben.

Tengeltje: Een osteopaat kan ik nog eens proberen! Dankjewel!
Ik ga nog wel wekelijks naar de fysio overigens.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-18 20:22

safina schreef:
Geen last van snurken toevallig?


Heb mijn vriend er nog niet over gehoord :Y)

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-18 12:27

Ik heb net de uitslag gehad van bloedonderzoek en alle waarden zijn normaal. Nieren en schildklier zijn daarbij ook meegenomen, net als hormonen, bloedarmoede, leukemie en pfeiffer.
Wel gaf de huisarts aan dat het kan zijn dat mijn lichaam iets meer nodig heeft, en raadde mij aan om extra magnesium en ijzer te slikken, om te kijken of dat helpt. Zo niet, dan moet ik opnieuw een afspraak maken.

Ceetje_bokt schreef:
Ontzettend vervelend! Slechthorendheid zorgt voor een enorme aanslag op je energie. Bij mij althans wel, ik moet altijd veel moeite doen om mensen te verstaan. Heb je gehoorapparaten?

Ja, die heb ik wel, maar omdat die al het geluid versterken word ik helemaal knettergek omdat ik ineens nóg meer geluid kan horen, dingen die ik normaal niet hoor (tikken van stoplichten bijvoorbeeld). Ze hadden eerder een negatieve invloed dan een positieve :(


Swift schreef:
Zou het ook niet de weerslag de narcose kunnen zijn? Je bent in korte tijd 2 keer onder narcose geweest, dat kan echt wel wat met je doen.
Ik ben ook ooit na de val van een paard twee keer in korte tijd geopereerd en had beide keren veel last van de narcose en moest er best lang van herstellen.

Dat zou kunnen ja! Ben de tweede keer ook echt heel ziek geweest van de narcose, week overgegeven. Maar na een jaar nog steeds nadelen ondervinden van narcose, is dat mogelijk?
De eerste keer heb ik er geen last van gehad.


Wildgirl: Ik gebruik al 3 jaar dezelfde pil, cyclus is de afgelopen periode niet veranderd. Voordat ik de pil slikte was ik heel onregelmatig ongesteld, maar nu altijd heel braaf in mijn stopweek :Y)

Jennanne: Oké, interessant. Hou het even in gedachten!

Seanna: Ik slaap ongeveer 12-14 uur per dag, dus niet te weinig naar mijn idee.

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: Altijd moe: medisch of toch psychisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-18 13:26

Bizzybijtje: Ik weet het niet zo goed eigenlijk. Beide denk ik. Ik droom niet veel. Ik weet er in ieder geval niets van 's ochtends.

Sem: Het zou best kunnen dat ik te veel slaap, maar ik slaap niet aan een stuk door. Meestal is het 8-9 uur per dag en val ik overdag nog een paar keer voor een paar uurtjes in slaap.

Siskeh: Ik zal het even meenemen dankjewel! :j

Hoefijzers: Ja, vitamine B12 is geprikt, net als ijzer etc. Niets aan de hand, ook niet voor zover ik zelf kan zien.

Threefingers: Ik zou niet zo goed weten waardoor dan. Ik heb wel eerder een hersenschudding gehad, maar dat is al 4,5 jaar geleden en daar heb ik weinig last van gehad. In die periode wel een poos rust genomen overigens.

Henshem: Ik ben alleen allergisch voor huisstofmijt (sinds oktober) maar de vermoeidheid speelt al veel langer. Allergie is overigens prima onder controle en uitte zich alleen in uitslag.

Tieneke: Zie hierboven over slapen. Werken is wel een noodzaak helaas. Ik woon samen met mijn vriend, en terug naar mijn ouders is geen optie. Mijn vriend probeert het een en ander op te vangen, maar kan ook niet toveren helaas :(:) Verder heb ik eigenlijk niks kwa ontspannende activiteiten, puur omdat ik slecht stil kan zitten. Daarom kan ik niet zo makkelijk even gaan lezen of een film kijken, na een half uurtje ben ik dat wel zat.

Eske: Zie hierboven :)

Diddykong: Mijn vriend vindt wel dat ik minder vrolijk ben dan normaal, waar ik hem overigens volledig gelijk in geef. Dat is namelijk wel een beetje waar, omdat ik niet meer zo veel kan doen waar ik plezier in heb. Maar ik ben niet zozeer somber.
Ik ben niet buiten bewustzijn geweest. Ik zat ook gewoon rechtop toen mn been brak en heb alles bewust meegemaakt :Y) Wel heeft het ambulanceteam mij ketanest (ketamine) gegeven, dat heb ik in het ziekenhuis ook nog een x gehad. Ik weet niet in hoeverre dat mee zou kunnen spelen. Ze hebben geen hersenscan gemaakt.
Ik heb deze maand nog een afspraak met de chirurg inderdaad, ook voor een nieuwe röntgenfoto, omdat ik af en toe echt onwijs veel pijn ervaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: F_Orumster, GoogleAdsense, Juniores, LiDi, Muronia, nathe, Nescio18, sandra1312, Talindos en 44 bezoekers