Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 13:27

Lieve Bokkers.

Een hele poos heb ik getwijfeld of ik dit wel op Bokt wil plaatsen, omdat een forum eigenlijk altijd blijft bestaan en de dingen die erin gezegd worden ook.

Echter heb ik besloten om het toch hier te plaatsen en jullie om advies, ervaring of raad te vragen.

Al ongeveer een jaar gaat het een soort van neerwaarts met me.
In januari 2017 kwam ik terug uit Australië, aar ik in mijn eentje op 16 jarige leeftijd was geweest om stage te lopen voor mijn middelbare school voor een maand.
Vervolgens kwam ik terug, en oh wat miste ik het! De vibe, de relaxte mensen, de liefde voor het land en het weer, de geur, alles...

In februari overleed mijn lieve opa waar ik zo veel mee had, en daarna begon ik dingen te zien en te ervaren die anderen niet ervaarden, waar ik bang van werd, angstig ook, ik vond het eng en geloofde mezelf niet meer.
Ik kon er slecht mee terecht bij mijn ouders.
In mei ontmoette ik mijn nieuwe vriend, maakte ik het na veel aarzelen uit met mijn Australische mate en was ik sindsdien samen met een blonde Nederlandse jongeman.
Sinds ik hem ken durf ik meer mezelf te zijn, mijn grenzen aan te geven en te zeggen waar ik behoefte aan heb en wat ik wil.
Echter gingen we in juli op vakantie naar IJsland, ik ging met mijn ouders en broertje en mijn vriend bleef thuis.
In die 2,5 week keerde ik terug in mezelf, miste ik mijn vriend, kwam ik erachter hoe down ik eigenlijk was, verdrietig, somber, ik kreeg bijna een hekel aan mijn ouders en het land, het was zo desolaat en eenzaam, zo alleen en ver weg van alles en iedereen...

Vervolgens kwam ik ein-de-lijk na die vakantie weer in Nederland waar mijn vriend met vers rijbewijs en alles klaarstond en voelde ik me zo waanzinnig gelukkig toen ik hem zag en weer bij hem kon zijn.
Echter kregen we na 3 dagen samen weer te zijn een ongeluk met de auto en een man op een fiets op een weg, waar de man overleed voor mijn ogen.
Sindsdien worstel ik steeds meer en meer met automutilatie (ik kras en snij mezelf), met zelfmoordgedachten die me steeds verder en verder trekken, heb ik geen plezier meer in dingen die me voorheen zo vrolijk maakten, weet ik niet meer wat ik wil, wat ik moet, waar ik heen wil en wat ik nu echt ga doen.

Ik sta vast.

Ik ben oncontroleerbaar emotioneel en wil mijn eigen plan trekken maar weet echt niet meer hoe ik nu moet gaan bewegen om vooruit te komen.
Waarom leef ik überhaupt? Wat zoek ik hier, wat heb ik hier te zoeken, te doen, waarvoor leef ik?
Ik moet nog 1,5 jaar op de middelbare school, het duurt allemaal zo tergend langzaam en je moet je hele leven rekening houden met alles en iedereen.
Mensen om me heen zijn bang dat ze me kwijt raken en wat ik in staat ben om te doen.
Ik leef een leven in angst, bangheid, ik vind dingen eng terwijl anderen me juist stoer noemen, ik zie overal 'wat als' scenario's en slaap amper, heb nachtmerries, ben rusteloos en het wordt alleen maar erger.
In de weekends woon ik bij mijn vriend zodat ik even tot rust kan komen en kan relaxen.

ook loop ik bij een mediator voor de band tussen mijn ouders en mij, bij een psycholoog voor EMDR mbt trauma's die ik heb, en bij een psycholoog om mijn hart te luchten.

-

Gisteren kwam ik thuis na zo'n weekend bij mijn vriend geweest te zijn, en mijn ouders begonnen out of nowhere over dat een yoga vakantie of yoga reis wel wat voor me kon of kan zijn.
Nu denken ze erover om me volgende week naar India te sturen met yoga, meditatie en een bepaalde cursus te laten volgen.

Yoga en rust vind ik opzich wel interessant, maar ik zoek eigenlijk naar ervaringen van anderen of dat inderdaad kan helpen om mijn angsten minder te laten worden, dingen los te laten en weer iets te vinden ergens waar ik voor wil leven en waar ik weer weet hoe ik me moet bewegen om zelf in beweging te komen.

Ook willen mijn ouders dat ik met iemand daarheen ga, terwijl ik juist de ervaring heb dat ouders steeds willen weten hoe het met me gaat en dat ik alles dan veel lastiger los kan laten in de yoga. Mijn brein draait al overuren....

Ik ben alleen in Australië geweest en wil graag, als ik op zo'n reis zou gaan, ook alleen daar zijn. Maar... hebben jullie advies?

Hartelijk dank lieve Bokkers...

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:35

Wat lief dat je ouders dat bedacht hebben en op die manier proberen om je te helpen! Ik zou zeker gaan. Wel zou ik ook het liefst alleen willen, ik snap je helemaal. Van de andere kan moet je ook leren dat je niet alles alleen hoeft te doen in dit leven. Laat je helpen.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:41

Een vriendin heeft het gedaan naar Bali en die is er super positief over! Ze is er enorm van opgeknapt en schijnt echt een aanrader te zijn!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:19

Ik verplaats je topic even naar [MWS], daar krijg je waarschijnlijk meer antwoorden. :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:36

Wat lief van je ouders dat ze je er zo mee willen helpen, maar wat vreselijk rot dat je je zo voelt :(:)

Begrijp ik uit je bericht dat een van jouw ouders met je mee wilt daarheen?
In dat geval zou ik gewoon eerlijk zeggen hoe je het hier schrijft: dat je liever alleen gaat omdat je je wilt concentreren op jezelf en dat je dat heel erg moeilijk vindt als zij daar bij zijn :)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:46

Ik kan je geen ervaringen of advies geven,
maar ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop voor je dat de eventuele reis je gaat helpen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:48

Allereerst: ontzettend vervelend dat je je zo voelt, en fijn dat je ouders je proberen te helpen!
Echter lijkt het mij juist gezien je situatie (hoe je je voelt, wat je hebt mee gemaakt) geen goed idee om in je eentje te gaan. Al helemaal niet helemaal naar India. :)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:05

Fijn dat jouw ouders met je mee willen denken en er van alles aan willen doen zodat jij de beter gaat voelen.

Ik snap dat het niet fijn is als je aan jezelf wil werken er een ouder bij je is die (met alle goede bedoelingen) het "werk" van die dag teniet doet door vragen te stellen waardoor je weer uit de flow raakt. India is dan waarschijnlijk geen goede keuze.

Maar is er geen andere plek waar je dit ook kan doen en waar je wel alleen naar toe kan gaan? Wellicht in Nederland zelf?
Is dit idee ook doorgesproken met jouw behandelaars? Wellicht hebben zij een idee waar je heen kan gaan of vinden ze het op dit moment niet het juiste plan.

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 15:08

ingvdh schreef:
Fijn dat jouw ouders met je mee willen denken en er van alles aan willen doen zodat jij de beter gaat voelen.

Ik snap dat het niet fijn is als je aan jezelf wil werken er een ouder bij je is die (met alle goede bedoelingen) het "werk" van die dag teniet doet door vragen te stellen waardoor je weer uit de flow raakt. India is dan waarschijnlijk geen goede keuze.

Maar is er geen andere plek waar je dit ook kan doen en waar je wel alleen naar toe kan gaan? Wellicht in Nederland zelf?
Is dit idee ook doorgesproken met jouw behandelaars? Wellicht hebben zij een idee waar je heen kan gaan of vinden ze het op dit moment niet het juiste plan.


Het idee van Mn ouders is er pas sinds dit weekend..
Morgen ga ik naar de HA voor een doorverwijzing.

Waarom zou India geen goede keuze zijn?
In Nederland worstel ik ontzettend met het weer en het donkere, eentonige omgevingsgebied, bet maakt me echt echt echt heel depri.
De zon fleurt me op en is al een begin; net als de warme temperaturen

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:08

India is een geweldig mooi land maar als je met suïcide gedachten rond loopt weet ik niet of het slim is alleen te gaan reizen.
Er zijn ook groepsreizen voor yoga. Misschien kan je het wat minder ver van huis zoeken?

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 15:11

Gillbo schreef:
India is een geweldig mooi land maar als je met suïcide gedachten rond loopt weet ik niet of het slim is alleen te gaan reizen.
Er zijn ook groepsreizen voor yoga. Misschien kan je het wat minder ver van huis zoeken?

Het is ook een groep waar je in reist, alleen dan met vreemden van over de hele wereld.
Bang hiervoor ben ik niet en reizen vind ik fijn.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:15

India is nou niet bepaald een veilig land voor een 17 jarige vrouw alleen.
Er zijn zat andere landen die wel veilig zijn, ik snap het wel hoor, er overwinteren niet voor niets veel mensen in Spanje etc omdat ze de zon zo missen en die knappen er ook ongelooflijk van op en kunnen er dan weer tegenaan.

Maar ik lees ook dat je mediation hebt om de band tussen jou en jouw ouders te verbeteren, ik weet niet of het dan nu het beste moment om met een van hun weg te gaan. Je zit daar toch op elkaar lip.

Ik zou het dus eerder in spanje, portugal, griekenland etc zoeken. Lekker zonnetje en werken aan jezelf. Volgens mij zijn daar ook dergelijke resorts en je kan alleen heen.
Ik zou wel zorgen dat er goed vinger op de pols gehouden wordt mbt jouw mentale toestand, niet dat je daar moederziel alleen zit en het helemaal fout gaat en niemand dat in de gaten heeft.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:19

Anniek22 schreef:
Gillbo schreef:
India is een geweldig mooi land maar als je met suïcide gedachten rond loopt weet ik niet of het slim is alleen te gaan reizen.
Er zijn ook groepsreizen voor yoga. Misschien kan je het wat minder ver van huis zoeken?

Het is ook een groep waar je in reist, alleen dan met vreemden van over de hele wereld.
Bang hiervoor ben ik niet en reizen vind ik fijn.

En je school dan? Je kan toch niet zomaar weg blijven of ga je in de vakantie?
Ik zou overleggen met je psycholoog wat hij er van vindt.
Qua land is het geweldig, totaal anders dan Australië of een anders Westers land.
Als jij je stabiel genoeg voelt om te reizen waarom niet?

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 15:42

Gillbo schreef:
India is een geweldig mooi land maar als je met suïcide gedachten rond loopt weet ik niet of het slim is alleen te gaan reizen.
Er zijn ook groepsreizen voor yoga. Misschien kan je het wat minder ver van huis zoeken?
Het is ook een groep waar je in reist, alleen dan met vreemden van over de hele wereld.
Bang hiervoor ben ik niet en reizen vind ik fijn
En je school dan? Je kan toch niet zomaar weg blijven of ga je in de vakantie?
Ik zou overleggen met je psycholoog wat hij er van vindt.
Qua land is het geweldig, totaal anders dan Australië of een anders Westers land.
Als jij je stabiel genoeg voelt om te reizen waarom niet?
[/quote]

Met school, psycholoog en huisarts moet het wel lukken ivm doorverwijzingen.
Het is ook geen vakantie, meer een reis om mezelf te vinden

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 15:50

Wat lief van je ouders.
Of het India of een ander land zou moeten zijn kan ik niet zoveel over zeggen, zulke ‚kampen‘ of reizen zijn eigenlijk altijd wel veilig.
Ik denk dat je vooral moet afvragen hoe je het daarna thuis kunt omzetten op momenten dat het moeilijk wordt.

Er zijn ook enorm veel takken van meditatie en yoga. Wellicht is het handig om eerst te zien welke richting je aanspreekt, daar lokaal een fijne vertrouwde instructie bij te zoeken en dan op reis te gaan met in je achterhoofd dat je bij thuiskomst ondersteuning hebt in de dagelijkse toepassing.
Anders loop je straks misschien met juist nog meer vragen of technieken waar je nog in verder wil ontwikkelen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:03

Anniek22 schreef:
In Nederland worstel ik ontzettend met het weer en het donkere, eentonige omgevingsgebied, bet maakt me echt echt echt heel depri.
De zon fleurt me op en is al een begin; net als de warme temperaturen

Ik heb twee ervaringen. Niet met yoga, wel met vakanties tijdens een depressie/problemen.

Bij de eerste vakantie voelde ik me daar zó vrij en fijn, zó op mijn gemak ... dat ik het afschuwelijk vond om weer naar Nederland te moeten. Ik zat huilend in het vliegtuig en heb me wekenlang vreselijk slecht gevoeld. Het was echt een emotionele dreun om vanuit die rust weer terug te moeten naar de (ellendige) realiteit thuis. Een paar jaar later ben ik, dit keer alleen, terug gegaan naar diezelfde plek. En toen was het juist een heel goede ervaring. Niet in elk opzicht trouwens, want ik was best kwetsbaar en ik ben achteraf blij dat niemand daar misbruik van heeft gemaakt. Maar ik heb er toen wel veel zelfvertrouwen opgedaan.

Nou is dit een groepsreis én is de bedoeling ook om aan jezelf te werken, dus dat klinkt heel positief. Maar hou er wel rekening mee dat juist omdat je daar helemaal op kunt fleuren, het een enorme klap kan zijn om hier terug te keren. Ik heb het daar ontzettend moeilijk mee gehad toen.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 16:14

Sizzle schreef:
Wat lief van je ouders.
Of het India of een ander land zou moeten zijn kan ik niet zoveel over zeggen, zulke ‚kampen‘ of reizen zijn eigenlijk altijd wel veilig.
Ik denk dat je vooral moet afvragen hoe je het daarna thuis kunt omzetten op momenten dat het moeilijk wordt.

Er zijn ook enorm veel takken van meditatie en yoga. Wellicht is het handig om eerst te zien welke richting je aanspreekt, daar lokaal een fijne vertrouwde instructie bij te zoeken en dan op reis te gaan met in je achterhoofd dat je bij thuiskomst ondersteuning hebt in de dagelijkse toepassing.
Anders loop je straks misschien met juist nog meer vragen of technieken waar je nog in verder wil ontwikkelen.



Je hebt hier wel een heel goed punt, zo TS beschreef begonnen de problemen toen ze terug kwam vanuit Australie. Het moet niet zo zijn dat ze na terugkomst weer in een enorm gat gaat vallen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:29

Misschien is een mindfulness vakantie completer voor je en bied het meer dan alleen yoga.
En als je minder chaos zoekt en als vrouw alleen reist zou een retraite reis naar Zweden misschien ook wel iets voor je zijn.
Ik zeg niet dat je niet naar India moet gaan want het is een fantastische ervaring maar houd wel rekening met chaos buiten het georganiseerde deel zoals op het vliegveld, in de steden, het verkeer, enz.
Australie is heel wat anders dan India

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:37

ik denk dat je je vooral moet realiseren dat,zoals iemand hier reeds zei,je terugkeer dubbel hard zal worden.

als je hier een probleem hebt met alles(weer,familie,land,....),dan is naar bv india gaan prima,maar als alles daar een stuk beter,rustiger en relaxter is,zal de terugkeer des te harder zijn.

ik geloof persoonlijk eer in hier oplossingen zoeken als hier het probleem ligt.
je kan niet blijven vluchten naar het buitenland om weg te lopen van de realiteit hier,waar je het zo moeilijk mee hebt.

zoek hier doelen om naar te streven,zoek uit wat je wil in het leven(toekomstgericht) en zie je tijd hier als werken om die doelen te bereiken.

volgens mij kom je daar verder mee dan nu te vluchten uit dit leven en er daarna dubbel zo hard in terug te keren....

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:56

Klinkt misschien hard, maar je kunt niet je hele leven gaan reizen om je problemen te gaan ontvluchten. Waarom geen hulp zoeken in eigen land zodat je je ook in Nederland met somber weer goed voelt? Hier worden ook zat yogacursussen en mindfulness gegeven. Als je per se die reis wil maken zou ik eerder aan landen denken als Spanje of Kroatië. India is geen veilig land om als jonge vrouw alleen rond te reizen. Verkrachtingen zijn aan de orde van de dag daar.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:13

Helaas ga ik je ook het advies geven om een reis naar India niet als wondermiddel te zien.

Net als mijn voorgangers denk ik dat je problemen hier liggen en dat je die niet opgelost krijgt door ergens anders naartoe te gaan.

Ik zou voor je besluit te gaan eens nadenken welk aspect van je reis in Australië je zo gelukkig heeft gemaakt. Was dat de vriend die je daar had, de zon, de vrijheid? Misschien andere factoren?

Ik wil je ook meegeven dat je als 17-jarige best nog jong bent om 'jezelf te vinden'. Natuurlijk ben je in de puberteit en op zoek naar jezelf. Realiseer je dat dat normaal is en dat iedereen van jou leeftijd die zoektocht door gaat. Realiseer je ook dat heel veel mensen van een jaar of 30 oud nog steeds niet precies weten wie ze zijn, en dat dar helemaal geen probleem hoeft te zijn.

En al zou je in die 10 korte dagen uitvinden in welk hokje jij past, wat verwacht je dan dat dat jou gaat brengen? Weten wie je bent en wat je nú wilt betekent namelijk niet dat de hele wereld er roze uit ziet. Soms maakt het alles zelfs moeilijker.

Ik denk dat mijn mening wel duidelijk is, ik betwijfel of je in india gaat vinden wat je zoekt. Ik misgun je de reis aan de andere kant niet. een weekje zon opdoen kan de wereld een stukje lichter maken voor nu, maar bedenk wat je verwacht en wat haalbaar is.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:38

Ik ben het er dan weer minder mee eens dat je je geluk perse om de hoek moet halen.
Als ik ergens verstandig aan gedaan heb is het uit Nederland vertrekken, ik was er niet gelukkig.
Als je de mogenlijkheid hebt om nu veel te zien dan kun je dadelijk misschien als je 21 bent gerichtere keuzes maken voor een eventuele emigratie.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:47

Wat wil je nu echt zelf?
Yoga kan leerzaam zijn, maar is geen therapie.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:02

Anniek22 schreef:
Gisteren kwam ik thuis na zo'n weekend bij mijn vriend geweest te zijn, en mijn ouders begonnen out of nowhere over dat een yoga vakantie of yoga reis wel wat voor me kon of kan zijn.
Nu denken ze erover om me volgende week naar India te sturen met yoga, meditatie en een bepaalde cursus te laten volgen.

Yoga en rust vind ik opzich wel interessant, maar ik zoek eigenlijk naar ervaringen van anderen of dat inderdaad kan helpen om mijn angsten minder te laten worden, dingen los te laten en weer iets te vinden ergens waar ik voor wil leven en waar ik weer weet hoe ik me moet bewegen om zelf in beweging te komen.

Ook willen mijn ouders dat ik met iemand daarheen ga, terwijl ik juist de ervaring heb dat ouders steeds willen weten hoe het met me gaat en dat ik alles dan veel lastiger los kan laten in de yoga. Mijn brein draait al overuren....

Ik ben alleen in Australië geweest en wil graag, als ik op zo'n reis zou gaan, ook alleen daar zijn. Maar... hebben jullie advies?

Hartelijk dank lieve Bokkers...


Uiteraard: laat het jouw beslissing zijn.
Voor yoga hoef je niet naar India en angst hoef je niet 'los te laten', jij hebt gewoon een serie ontmoetingen met de dood te verwerken.

Yoga en yoga is ook nog twee: sommigen zijn bezig met je fysieke lichaam, anderen spreken over ethiek, doen meditatie, mantra zingen, cakra werk: dat maakt ook uit.
Yoga is 'een deel van' het Hindoeïsme - en heeft niet zozeer antwoorden op jouw vragen, (dat heeft volgens mij geen enkele religie) maar het kan jou wel een manier bieden om te zoeken naar jouw standpunten in deze.
(Maar wat wat mazzel kan de plaatselijke vrijzinnige dominee bij jou in de stad dat ook.)

Verder voel ik zelf wel iets voor '10 dagen naar de zon'. (Ik loop op zonne-energie, maar blijf doorgaans thuis. Iedere keer maar op dat vliegtuig stappen is geen verantwoordelijk gedrag.)

Tien dagen op retraite vind ik op zichzelf wel te verdedigen, maar dan moet je zelf echt iets uitzoeken wat bij je past. "Een cursus yoga in India" kan nog heel erg veel verschillende dingen betekenen.

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: Yoga reis, 10 dagen alleen op je 17e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 12:12

Bedankt voor de reacties.

Er is een verschil tussen Australië toen en India nu.
Mijn vriend nu en onze relatie is veel serieuzer dan die in Australië. In Oz woonde ik 1 maand, in India ben ik alleen op zoek en maak ik een reis. Naar Oz keek ik al die tijd al uit (4 jaar ongeveer) en naar India weet ik het ongeveer 1,5 van te voren.

Als ik terug kom uit India heb ik de mega giga pluspunt dat ik Mn vriend weer zie want hij kan/gaat niet mee (hij moet en wil ook aan zichzelf werken) en bij hem voel ik me oprecht wel het fijnst.

Er gaat hoogstwaarschijnlijk wel een volwassene mee naar India, of het nu Mn schoonmoeder, stiefvader of moeder is.

In Nederland woon ik met weinig plezier, mijn hart licht stiekem toch wel gedeeltelijk bij mijn vriend en gedeeltelijk bij Oz haar vibe.

In India ga ik naar Goa, met palmbomen, zon en zee, ook relaxt.

Als ik daar aan mezelf kan werken en het gaat goed, ik weer wáár ik voor wil leven; ik weet wáárom ik hier wil blijven en ik weet wat ik wil, dan kan ik dat voortzetten in NL en daar op surfen en varen (figuurlijk).
Het is geen escape, geen vluchten, het is een mogelijke tussenweg om stukjes van mezelf te begrijpen en te weten.

Overigens helpt het niet als jullie zeggen ‘dat is niet gewoon op je 17e,’ maar realiseer dan ook dat ik niet als elke andere 17-jarige ben: ik heb mensen zien sterven voor mijn ogen, ik heb de vechtscheiding van mijn ouders háárfijn meegemaakt, ik heb vrienden met suïcidale gedachten en ook iemand die het heeft gedaan, ik ben zelf de weg kwijt en doe aan zelfmoordgedachten en automutilatie.