Overgeven tijdens tanden poetsen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 10:29

Hoi,
Ik zit met een vervelend probleem.
Toen ik zwanger was, lukte tanden poetsen niet meer goed. Ik was al erg misselijk en moest veel spugen, maar als ik mijn tanden ging poetsen, ging het mis. Ik kon de tandenborstel niet achterin bij mijn kiezen krijgen omdat ik dan begon te kokhalzen. Regelmatig ging dat zelfs over in spugen. Dit was bij beide zwangerschappen.
Daarna was dat gelukkig over. Maar nu, sinds een maand of 4-5, is het weer begonnen en nee, ik ben niet zwanger. Uitgesloten.
Zodra ik achterin bij mijn kiezen kom, bovenin, gaat het mis. Ik begin te kokhalzen en te slikken. Dan krijg ik tandpasta achterin mijn keel en ga ik daarvan spugen. Ik heb een elektrische tandenborstel maar ook met een gewone gaat het mis.
Tanden poetsen is echt een drama en ik merk dat ik er een angst voor begin te krijgen.
Iemand een idee?

Anoniem

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:32

Focus op je handen, die tip kreeg bij de fysio als ze me pijn doet, helpt echt! Het leidt af van, in jouw geval, het tandenpoetsen en kokhalsreflex.. Gewoon naar je handen kijken en voelen wat je handen voelen..

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:34

Herkenbaar, ik moet ook vaak overgeven van tandpasta in mijn keel. Bij mij helpt het om tussendoor een paar keer schuim uit te spugen en desnoods even een keertje te spoelen en daarna verder te poetsen.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:34

Ik heb het ook, althans ik moet kokhalzen. Ik doe tegenwoordig voor de tv mijn tanden poetsen, dan kan ik er niet over nadenken en dan gaat het goed :j

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:35

Ik heb hetzelfde al zolang ik me kan herinneren. Let ook goed op je ademhaling (Ik vergeet dit te doen omdat ik dan vaak al bezig ben met wat komen gaat, kokhalzen). Ik kom er helaas niet vanaf. Soms gaat het goed maar meestal niet. Als het wel goed gaat ben ik altijd verbaasd...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:36

Vreemd dat het uit het niets(?) weer begonnen is. Ben je nu ook vaak misselijk? Is er een andere onderliggende (medische) reden?

Hoe hou je je hoofd tijdens het tandenpoetsen? Ik zou het eens proberen met je hoofd naar beneden boven de wasbak, dan loopt de tandpasta niet naar je keel. Als dat niet genoeg helpt dan zou ik (in diezelfde positie) eerst je kiezen poetsen zonder tandpasta en dan de rest van je gebit met tandpasta (en daarna even ragen met een beetje tandpasta op de rager). Als dat goed werkt dan na een tijdje, als je vertrouwen weer terug is, een minibeetje tandpasta gebruiken voor je kiezen en dat heel langzaam opbouwen.

Je kunt je kiezen ook op het einde nog even meenemen, dat je eerst je mond leeggemaakt hebt en er nog maar een beetje tandpasta in de borstel zit.


Edit: wellicht dat een andere soort tandpasta nog zou kunnen helpen?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 10:43

GDG schreef:
Vreemd dat het uit het niets(?) weer begonnen is. Ben je nu ook vaak misselijk? Is er een andere onderliggende (medische) reden?

Hoe hou je je hoofd tijdens het tandenpoetsen? Ik zou het eens proberen met je hoofd naar beneden boven de wasbak, dan loopt de tandpasta niet naar je keel. Als dat niet genoeg helpt dan zou ik (in diezelfde positie) eerst je kiezen poetsen zonder tandpasta en dan de rest van je gebit met tandpasta (en daarna even ragen met een beetje tandpasta op de rager). Als dat goed werkt dan na een tijdje, als je vertrouwen weer terug is, een minibeetje tandpasta gebruiken voor je kiezen en dat heel langzaam opbouwen.

Je kunt je kiezen ook op het einde nog even meenemen, dat je eerst je mond leeggemaakt hebt en er nog maar een beetje tandpasta in de borstel zit.


Edit: wellicht dat een andere soort tandpasta nog zou kunnen helpen?


Bedankt voor alle tips!

Het komt niet helemaal uit het niks. Mijn man en ik liggen in scheiding en dat brengt natuurlijk spanning mee. Nu ik terugdenk, is het toen ik achter zijn bedrog kwam, ongeveer begonnen. Maar ik ben er altijd wel gevoelig voor geweest na de zwangerschappen, dat ik het niet fijn vond alleen ging het toen wel steeds goed.
Een andere tandpasta heb ik al geprobeerd, meerdere zelfs.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:46

Storm schreef:
Het komt niet helemaal uit het niks. Mijn man en ik gaan scheiden en dat brengt natuurlijk spanning mee. Nu ik terugdenk, is het toen ik achter zijn bedrog kwam, ongeveer begonnen. Maar ik ben er altijd wel gevoelig voor geweest na de zwangerschappen, dat ik het niet fijn vond alleen ging het toen wel steeds goed.

Vervelend :(:) . Wel 'fijn' dat je weet dat er een aanwijsbare reden is en dat het op een gegeven moment, als je weer in rustiger vaarwater komt, weer over zal gaan.

Ik hoop dat je ondertussen iets opschiet met de tips.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:48

Geen water op je tandenborstel doen alleen een klein beetje tandpasta. Zoveel schuim is helemaal niet nodig. Een half erwtje pasta is genoeg.
Sterkte in deze zware periode

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:54

Ik heb dat ook een tijdje gehad en als ik veel stress heb dan komt het weer terug.
Mijn tip is ontspannen en ergens anders aan denken. Probeer het ook niet te forceren met ik moet perse zo lang achter in je mond poetsen. Klein stukjes en weer rust opbouwen en dat steeds verder uitbreiden.

Sterkte in deze zware periode

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:56

Helpt kindertandpasta die je 'mag' doorslikken misschien iets?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:58

Ik heb het ook en ik loop dan gewoon rondjes door het huis, kijk een filmpje oid. Vooral niet denken aan tanden poetsen. :)

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:00

Herkenbaar. Zeker nu er een achterliggende reden is. Denk niet dat je het moet zoeken in soort tandpasta, maar in je ademhaling. Ws ben je sowieso meer gespannen (dus ook bij je maagstreek) en is dit net het zetje.

Let erop dat je echt naar je buik ademt, niet bovenin stokt.

Veel succes en sterkte

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:00

Oh ik heb dit ook, al jaren... Tanden poetsen is ontzettend vervelend, vooral 's ochtends last van, 's avonds is het iets minder. Ik hoef nooit daadwerkelijk over te geven, inmiddels weet ik precies wanneer ik moet stoppen met het poetsen van m'n kiezen. Edit: Overigens, mijn keel is sowieso redelijk gevoelig, en voel ik me vaak misselijk. Dus misschien heeft het daar ook mee te maken.
Ik ga ook proberen mezelf af te leiden tijdens het tanden poetsen, misschien helpt dat :j
Laatst bijgewerkt door Saleisha op 23-01-18 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:04

Sjee, dat is vervelend. Poets je met een handtandenborstel of elektrisch? Misschien dat de kleine ronde borsteltjes van de elektrische oral B wat minder aanwezig zijn in je mond? Sterkte!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:28

Lieve help, ik wist niet dat ik zoveel lotgenoten heb! :(:) Erg herkenbare verhalen.

Tijdens mijn zwangerschappen ging het ook echt helemaal niet en stress maakt het inderdaad erger. Bij mij is het ook 's morgens het ergste. Voor mij helpt het om niet te vroeg na het opstaan te poetsen maar te wachten tot (ruimschoots) na het ontbijt. Op sommige dagen is het echt geen doen, op andere dagen heb ik er weinig last van.

Ik maak de tandenborstel trouwens wél nat omdat ik de dikke structuur van de tandpasta niet goed kan verdragen. Het gaat beter als het een beetje dunner wordt. En ik blijf steeds goed in de buurt van de wasbak. :o

Saleisha
Berichten: 957
Geregistreerd: 21-09-09

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:32

Hebben jullie geprobeerd met verschillende soorten tandpasta? Maakt het iets uit? Ik gebruik eigenlijk altijd al hetzelfde merk

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:34

Ja, ik heb wel geexperimenteerd. En heb nu al jaren een soort waar ik bij blijf (elmex sensitive). Maar ik heb niet het idee dat de smaak van de tandpasta voor het kokhalzen van betekenis is. Hoogstens de structuur.

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:36

Mijn verloskundige gaf aan om een andere tandpasta te gebruiken. Ivm bepaalde geuren ed. Is te proberen

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:36

Wat wij vaak tegen mensen in de praktijk zeggen is dat mensen niet zo ver open moeten doen. Als je de buitenkant van je tandboog in de bovenkaak poetst kun je gewoon je kiezen op elkaar zetten of heel licht open doen.
Als je de binnenzijde poetst doe je ook net genoeg open dat je borstel er tussen past en kan bewegen.
Elektrisch poetsen is vaak makkelijker die hoef je alleen maar op de kies te houden voor 3 tellen en dan weer op te schuiven naar de volgende kies. Je maakt dus geen poets bewegingen zoals je met een handborstel doet. Minder beweging zorgt vaak voor minder kokhalzen.

Blijf diep naar je buik toe ademhalen door je neus.
Gebruik niet te veel tandpasta, een rondje/ druppel is genoeg geen streep.
Hou een vaste volgorde aan en spuug tussendoor je schuim een keer uit.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 11:38

Bedankt voor alle tips. Ik dacht echt dat ik de enige was met dit probleem.

Ik ga letten op mijn ademhaling. Dat werkt al wel iets, ik moet er sowieso op letten dat ik niet door mijn mond adem. Maar soms, als ik in paniek raak, lukt dat niet. Net na mijn ontbijt is ook een slecht moment, dat had ik ook al door.
Ik ga zeker proberen om ergens anders aan te denken. Desnoods tv kijken. Hopelijk zit de gouden tip hier tussen. Vrijdag moet ik naar de tandarts. Ik ga het daar ook bespreken.
Tandpasta is het bij mij niet. Het is echt de borstel zelf, met of zonder pasta blijf ik kokhalzen. Alleen als je dan de pasta in slikt of in ademt, dan ga ik spugen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:54

En als je tandpasta voor kinderen gebruikt, misschien dat als je het dan per ongeluk inslikt je niet hoeft over te geven? Geen idee of het helpt hoor, maar misschien proberen waard?
Of een tandenborstel voor kinderen, een hele kleine/platte? Dat je niet gelijk een heel ding achter in mond hebt.

Vervelend zeg, ken het gelukkig zelf niet. Veel sterkte ook met alles er om heen. Heftig. :(:)

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:16

Ik kokhals bijna altijd wanneer ik mijn kiezen poets, of wanneer ik bij de tandarts in de stoel lig voor controle en hij de in buurt van mijn kiezen komt.

De enige truc die ik ken is echt kalm, geconcentreerd blijven en ademen door je neus. Ik focus me eerst op mijn ademhaling voordat ik achterin poets, anders gaat het sowieso mis.
Ik kan dus ook niet ‘even snel’ mijn tanden poetsen..

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Overgeven tijdens tanden poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:41

Ik heb dat ook. Ik mag van mijn tandarts niet meer s'ochtends komen, omdat hij amper in mijn mond kan kijken zonder dat ik lig te kokhalzen.
Tandenpoetsen is in de ochtend ook een drama. Zodra ik iets te ver achterin kom met de tandenborstel is het mis. Bij mij is het dus niet het schuim, maar echt de tandenborstel die niet te ver achterin kan komen.